Oorspronkelijk geplaatst door DHL
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Opmars van diesels gestopt
Collapse
X
-
Nie overdrijven he DHL, een 1.6 diesel is ~250Nm, de 1.0 ecoboost is 200Nm, dus je moet welgeteld 25% meer toeren doen om hetzelfde vermogen te hebben en dat doe je zowiezo met de kortere versnellingen...
Edit: en dan is ie nog steeds stiller en smoother dan u diesel
Zal die VW AG 1.0 eens moeten testen...ST Cupra 290 PP - GT86+
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenDie fords drinken nog wel wat. Het VAG blok krijg je niet boven de 6 liter als ik zie naar spritmonitor en de verbruiksmonitor op AW.
Alleen vertikt d'ieteren het om de golf met die motorisatie al in te voeren terwijl ze al meer dan een jaar beschikbaar zijn in NL en DE. De octavia en leon zijn hier wel al te krijgen.
doet 0-100 in 9,9 sec, snel genoeg voor een basismotorisatie, vergelijk dat eens met die atmo 1.4 van 75pk die ze vroeger in de Golf staken
Comment
-
380 nm is natuurlijk wel een schoon koppel. Bij benzine is 250 nm ongeveer het max dat ze uit de kleine blokjes halen momenteel, dat vind ik persoonlijk al prima voor een kleine middelklasse als golf/focus, voor grotere wagens is wat meer koppel wel wenselijk. Snap bv. niet dat 1.4 150pk de grootste benzinemotor in de passat is. In de A4 is dat de instapmotor, daar heb ik mee gereden, vond het nog niet echt overtuigend.
Comment
-
diesel heeft de laatste 30jaar dan ook immense vooruitgang geboekt, terwijl er bij benzines amper iets nieuw uitkwam.
30jaar terug had je een 3.0diesel met 75pk, nu heb je een 1.6'ke met 150pk.
bij een benzinemotor had een oude vw kever 1.3 al 50pk, en tot de jaren 90 had een 1.3 daar nog steeds maar 55-60pk.
met de komst van ethanol (veel hoger oktaan) zal er ook wel veel meer mogelijk worden bij benzinemotoren. nuja, in belgie wordt diesel masaal gekocht, en diegenen die voor een naftje gingen, kozen dan de kleinste motorisatie (1.0-1.1) omdat het volgens hen zuinig was. en de rijkere klasse kocht dan natuurlijk de dikke motoren. kleine motoren met veel vermogen werd amper gekocht (zie maar eens wat ze uit die kleine civickes haalden destijds).
zuinige benzinemotoren kan heel zeker. mijn opel ascona destijds reed rond met een 5.5l/100km verbruik. trage rijstijl, niks autosnelweg.
met mijn zuinige diesel zit ik op hetzelfde traject rond de 4.0-4.5liter. dus zoveel meer verbruikte een oude benzine nu ook weet niet.
nuja, als je een oude naft eens opentrok... dan was 15liter verbruik peanuts. maar je kreeg er dan ook veel voor terug. probleem is dat vroeger je rijke benzinemengsel er langs de uitlaat weer uitvloog.
als een benzinemotor te arm loopt, brand je zo gaten in je zuigers, kan je je voorstellen wat een hitte en vermogen je er dan uithaalt. zou je dat nu eens nuttig kunnen gebruiken...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten't is wel zo... vorige week nog es meegereden met een moderne 2.0 diesel... wat een geratel van die motor zeg.... geef mij dan maar mijn zachtdraaiende benzine.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenMijn eigen mening. Het is trouwens ook nog niet zwart op wit bewezen dat een audi a5 mooier is dan een fiat multipla.
Persoonlijk altijd super graag gereden met diesels. Maar 1 x ne naft gehad, maar wel vaak met nafts gereden. De enige naft waarmee ik gereden heb dat mij den diesel opzij zou laten schuiven, was destijds ne Xedos 6 V6. De rest was precies nen elestiek als ge op de gas duwde. Bij nen diesel is dat allemaal wat directer.
De hedendaagse nafts zal die elastiek er mss ook wel uit zijn bij de lichtere motoren.
Maar ik vind een diesel prettiger rijden, maar zal niet zeggen dat het sowiso prettiger is
Comment
-
Tja voor mij persoonlijk de +/- van diesel:
+ koppel
+ verbruik
- duurder in aankoop en onderhoud
- lawaai, trillingen
- DPF regeneratie
- uitstoot (roet, NOX)
- gewicht op de neus (voel hier een aanzienlijk verschil tussen 316i en 318d)
Gezien de turbo benzines ook behoorlijk wat koppel hebben vanaf lage toeren en het verbruik ook binnen de perken blijft en goedkoper is in aanschaf ... kies ik dus benzine. Zelfs met 25k km per jaar.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichtenbwa, free, zo ne dikke V8... leuk geluidje, instant respons
moest het betaaldbaar zijn in belgie, ik zou het wel weten. er is maar 1 reden waarom ik een diesel kocht en de V8 daarna op de oprit bleef staan
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichtener is maar 1 reden waarom ik een diesel kocht en de V8 daarna op de oprit bleef staan
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk BerichtenGe moet ne 6.3 V8 niet gaan vergelijke met ne 1.0 ecoboost hé Ne 6.0 V8 diesel vind ik ook al prima hoor.
op LPG om het goedkoop te houden. man, man, dat geroffel aan de lichten als je vertrekt, in hoogste versnelling aan 550rpm cruizen... zalig geluid.
Oorspronkelijk geplaatst door Packard Bekijk BerichtenEn die reden is ?
met 50€ in die diesel haal ik 1400km.
als ik dan toch naar een diesel moest om het goedkoop te houden, heb ik maar de tamste, traagste en zuinigste diesel van al gepakt. mega groot verschil tussen mijn eco-mobiel (1.6platte D) en het leuke speelgoed in de garage (capri 3.0S V6).
voor mij hoeft een diesel niet snel te zijn aangezien het mijn goedkoop transport is.
maar als fun wagen wil ik dan ook geen sport diesel die er op 4500rpm al mee op houd, dan wil ik iets dat buiten de 7000rpm toerenteller gaat en dan trek ik mij NIKS AAN van de kostprijs. who cares dat die dan 50€ naft verbruikt heeft.
ge kunt evengoed 200km afleggen met uwe moto op de trailer op weg naar circuit, om daar 20€ naft op te rijden om dan weer met uw dieselke naar huis te tuffen. zijt ge ook 50€ kwijt op uwen dagLast edited by andydv; 08/09/2016, 15:57.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichtenmoest het betaaldbaar zijn in belgieOorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichtenonderhoud en verbruikskost.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenTja voor mij persoonlijk de +/- van diesel:
+ koppel
+ verbruik
- duurder in aankoop en onderhoud
- lawaai, trillingen
- DPF regeneratie
- uitstoot (roet, NOX)
- gewicht op de neus (voel hier een aanzienlijk verschil tussen 316i en 318d)
Gezien de turbo benzines ook behoorlijk wat koppel hebben vanaf lage toeren en het verbruik ook binnen de perken blijft en goedkoper is in aanschaf ... kies ik dus benzine. Zelfs met 25k km per jaar.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenAls je nochtans het leeggewicht van de benzine en diesel met elkaar vergelijkt bij gelijke cilinderinhoud. Bijvoorbeeld 320i vs. 320d. Dan is hun leeggewicht toch identiek (1.505 kg.) Prijsverschil is zo'n 2.500 euro tussen diesel en benzine. Een benzine verbruikt nog steeds 2 tot 3 liter meer elke 100 km dan een vergelijkbare diesel. Met de meerkost per liter benzine tegenover diesel die daar nog bijkomt vind ik het toch nog niet zo evident om voor een benzine te kiezen. Onderhoud duurder, ik zou niet weten wat er bij een diesel zoveel duurder zou kunnen zijn bij een onderhoud. Trillingen en lawaai, aan de buitenkant kies ik resoluut voor de benzine. Maar binnenin hoor je enkel die diesel als je flink op de gas gaat. En DPF regeneratie, ik rij nu al meer dan zes jaar DPF diesel, ik merk het zelfs niet op.
En dan ja als je meer dan 25000km per jaar doet met een grotere wagen (D-segment of hoger) zal de totaalkost voor diesel inderdaad minder zijn.
Bij de C-segmenters zal het omslagpunt in km's hoger liggen. Zie het eerder genoemde voorbeeld waarbij een golf 1.0 TSI in praktijk 5.5 liter verbruikt. Dat is hooguit 1 liter meer dan de diesel variant. Reken dan nog het verschil in taks en het kleiner wordende verschil in prijs per liter. Mss 10-15 cent per liter?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenTja maar een benzine met gelijke cylinderhoud / gewicht levert meer pk's. Daarmee dat ik een 316i en 318d vergelijk, die hebben een gelijkaardig vermogen. Uit een 2 liter benzine blok haal je 252 pk (330i), gaat je met een 2 liter diesel niet lukken. 320d blijft wel een interessante motorisatie als je daadwerkelijk veel km doet.
Comment
Comment