Verschil in koppel wordt al voor een groot deel gecompenseerd door de kortere eindoverbrenging bij benzine.
320i en 320d inderdaad zelfde vermogen. Die 320i is gewoon harder toegeknepen
En als je gaat kijken naar de vermogens die uit kleine benzine motoren gehaald worden (bv. 170pk uit een 1.6 turbo (N13), of 150 pk uit een 1.4 tsi, of 115pk/200nm uit een 1.0 melkpakje), dan heb je toch al een groter diesel blok nodig om hetzelfde vermogen de halen. Dan red je het niet met een 1.6 maar dan moet je naar een 2.0.
En mijn ervaring met een 318d vervangwagen was gewoon dat die zwaarder aanvoelde op de neus, terwijl hij niet rapper is dan de 316i, wel wat meer koppel onderin maar bij doortrekken heeft de benzine weer het voordeel.
320i en 320d inderdaad zelfde vermogen. Die 320i is gewoon harder toegeknepen
En als je gaat kijken naar de vermogens die uit kleine benzine motoren gehaald worden (bv. 170pk uit een 1.6 turbo (N13), of 150 pk uit een 1.4 tsi, of 115pk/200nm uit een 1.0 melkpakje), dan heb je toch al een groter diesel blok nodig om hetzelfde vermogen de halen. Dan red je het niet met een 1.6 maar dan moet je naar een 2.0.
En mijn ervaring met een 318d vervangwagen was gewoon dat die zwaarder aanvoelde op de neus, terwijl hij niet rapper is dan de 316i, wel wat meer koppel onderin maar bij doortrekken heeft de benzine weer het voordeel.
Comment