Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opmars van diesels gestopt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • En dan beweren dat de toekomst full-elektrisch is... tot men eindelijk beseft dat wij er niet genoeg kunnen produceren tenzij met kernenergie... Maar voor de Groenen is dat bijzaak, iedereen (behalve henzelf) op de fiets !
    Van gebrek aan visie gesproken !

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
      En dan beweren dat de toekomst full-elektrisch is... tot men eindelijk beseft dat wij er niet genoeg kunnen produceren tenzij met kernenergie... Maar voor de Groenen is dat bijzaak, iedereen (behalve henzelf) op de fiets !
      Van gebrek aan visie gesproken !
      Allee, ik doe ook eens moeite, komt gij dat hier meteen onderuit maaien zonder feiten. Visie is meer dan alleen de feiten van vandaag onder ogen zien, visie is kijken waar we naartoe zullen gaan en vanuit technisch oogpunt kan je niet anders concluderen dat we naar een elektrische aandrijving gaan (omdat ze simpelweg efficiënter is dan een verbrandingsmotor). De meeste constructeurs kopen hooguit tijd en kijken op korte termijn naar de toekomst (normen die hen worden opgelegd). Uit zichzelf creëren ze maar weinig momentum en moet het van de politiek komen om het allemaal aan te moedigen. Ik vind het heel verrassend dat Audi bijvoorbeeld nog zoveel investeert in de elektrificatie van de klassieke automobiel (elektrische turbo's en dergelijke), terwijl iedereen weet dat de volgende stap een heel ander soort aandrijving gaat zijn, gewoon een simpele elektromotor. M.i. is dat getreuzel nog de grootste verspilling van tijd en resources... maar wie ben ik? Imho is er echt een groot gebrek aan visie bij autoconcerns.

      Comment


      • chance dat er nog enkele visionairen rondlopen op de wereld.

        HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
          En dan beweren dat de toekomst full-elektrisch is... tot men eindelijk beseft dat wij er niet genoeg kunnen produceren tenzij met kernenergie... Maar voor de Groenen is dat bijzaak, iedereen (behalve henzelf) op de fiets !
          Van gebrek aan visie gesproken !
          er is een groot verschil tussen electrisch rondrijden op accu's, en electrische aandrijving.

          een electromotor op je wielen, met een fuelcell op methanol onder de motorkap is nog steeds electrisch rijden.
          het verbranden van brandstof om een ronddraaiende beweging te krijgen die je met een hoop tandwielen aan je banden koppel is idd ten dode op geschreven. veel te verlieslatend.

          er zijn meer manieren om electriciteit aan de motor te brengen. een waterstofcel zou ideaal zijn.

          Comment


          • Ieder dak vol zonnepanelen... Zou je er veel moeten hebben om een wagen 15 k km te laten rijden per jaar? Ik bedoel, is dat technisch mogelijk?

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
              Ieder dak vol zonnepanelen... Zou je er veel moeten hebben om een wagen 15 k km te laten rijden per jaar? Ik bedoel, is dat technisch mogelijk?
              daarvoor heb je ruwweg 5000kWh voor nodig, dus best doenbaar met zonnepanelen

              Comment


              • Best doenbaar, maar dan moet je ook nog je eigen gezinsverbruik dekken
                auto+eigen verbruik zal al snel 10000 kwh zijn
                Dat wordt al een zware (en dure) installatie

                + die wallboxen/chargers kosten ook veel geld

                Als je elektrisch wil rijden moet je goed weten waar je aan begint (en dat je het verder zal willen doen)

                Naar mijn mening, voor de gemiddelde burger is het allemaal nog veel te duur nu

                Comment


                • Gebrek aan visie bij de concerns.. Mwoa.
                  Zie Renault/Nissan. Die gingen vol voor elektrische aandrijving en hoe hard zijn deze op hun bek gegaan?
                  De enige reden waarom Tesla zo goed scoort is het hoge gadget gehalte en de prestaties die ze hebben. De reden waarom de rest terughoudend is omdat ze zien dat er nog te weinig markt voor is, het is de (enorme) investering niet waard op deze moment.

                  Nog een punt, een tesla gaat bv 300km ver op één lading, maw je rijdt er quasi heel België mee door & het is voldoende voor 95% van de ritten die men doet. Maar mensen blijven zagen dat het niet ver genoeg is met hun range anxiety.
                  Classic cars on demand

                  www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                  www.californiadream.be

                  - It's time to make your dream come true -

                  Comment


                  • Batterijelectrische modellen van de groten komen eraan hoor. Duurt enkel eventjes...
                    ST Cupra 290 PP - GT86+

                    Comment


                    • Een kleine kernreactor in elke auto en het probleem is opgelost. Met een staafke van een halve kg, kunt ge dan 20 jaar met die auto rijden

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Onehp Bekijk Berichten
                        Batterijelectrische modellen van de groten komen eraan hoor. Duurt enkel eventjes...
                        Ja inderdaad... nu zijn ze er volop mee bezig, pas nadat een ander klein bedrijf de markt opengebroken heeft.

                        Ik stel mij nog altijd de vraag met welke gedrevenheid de groten eraan gestart zijn, en ben sceptisch voor wat we te zien zullen krijgen. Je kan namelijk volgen of je kan leiden. Het heeft er alle schijn naar dat ze gewoon volgen en het nalaten om een oplossing voor range anxiety te vinden, wat volgens mij nog steeds de nummer 1 reden is waarom mensen niet graag elektrisch rijden. Dat wordt plots heel concreet als je ééntje gaat testrijden, je kan 'em thuis altijd aan het stopcontact leggen, maar voor alle andere situaties moet je oplossingen zoeken. Dat vraagt tijd, planning... een range extender koopt maw tijd en vooral veel gemoedsrust.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                          Ja inderdaad... nu zijn ze er volop mee bezig, pas nadat een ander klein bedrijf de markt opengebroken heeft.

                          Ik stel mij nog altijd de vraag met welke gedrevenheid de groten eraan gestart zijn, en ben sceptisch voor wat we te zien zullen krijgen. Je kan namelijk volgen of je kan leiden. Het heeft er alle schijn naar dat ze gewoon volgen en het nalaten om een oplossing voor range anxiety te vinden, wat volgens mij nog steeds de nummer 1 reden is waarom mensen niet graag elektrisch rijden. Dat wordt plots heel concreet als je ééntje gaat testrijden, je kan 'em thuis altijd aan het stopcontact leggen, maar voor alle andere situaties moet je oplossingen zoeken. Dat vraagt tijd, planning... een range extender koopt maw tijd en vooral veel gemoedsrust.
                          Tja als de vlaamse / belgische regering hier eens zou investeren in publieke laadinfrastructuur.. zou al veel uitmaken.
                          Momenteel MAG ik zelfs niet eens voor mijn deur een laadpaal plaatsen of een kabel over de stoep leggen. Heb geen prive domein om m'n auto op te parkeren.
                          In NL vind je massa's laadpalen, en als je voor de deur wil opladen kan dat ook met een kabel en een struikelmat erover.
                          Zie bv. http://www.renaultforum.nl/forum/ant...el-t16281.html

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                            Ja inderdaad... nu zijn ze er volop mee bezig, pas nadat een ander klein bedrijf de markt opengebroken heeft.

                            Ik stel mij nog altijd de vraag met welke gedrevenheid de groten eraan gestart zijn, en ben sceptisch voor wat we te zien zullen krijgen. Je kan namelijk volgen of je kan leiden. Het heeft er alle schijn naar dat ze gewoon volgen en het nalaten om een oplossing voor range anxiety te vinden, wat volgens mij nog steeds de nummer 1 reden is waarom mensen niet graag elektrisch rijden. Dat wordt plots heel concreet als je ééntje gaat testrijden, je kan 'em thuis altijd aan het stopcontact leggen, maar voor alle andere situaties moet je oplossingen zoeken. Dat vraagt tijd, planning... een range extender koopt maw tijd en vooral veel gemoedsrust.


                            natuurlijk, wie heeft er nu goesting om iedere 3 a 400 km 45min te staan wachten alvorens die batterij vol is.

                            als ze het laadproces inkorten tot maximaal 10 minuten, en je aan ieder gewoon pompstation kan tanken/laden is het opgelost.

                            Al dat geplan op voorhand neemt een groot stuk van de vrijheid van een auto weg, dus voor velen (ook voor mij) no go.

                            Ik rij momenteel met een hybride die ik ieder dag netjes oplaad, maar als ik wil trappen en het is wat verder, geen probleem nafte-pompen genoeg. Ik denk dat dit momenteel de beste oplossing is.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                              Tja als de vlaamse / belgische regering hier eens zou investeren in publieke laadinfrastructuur.. zou al veel uitmaken.
                              Momenteel MAG ik zelfs niet eens voor mijn deur een laadpaal plaatsen of een kabel over de stoep leggen. Heb geen prive domein om m'n auto op te parkeren.
                              In NL vind je massa's laadpalen, en als je voor de deur wil opladen kan dat ook met een kabel en een struikelmat erover.
                              Zie bv. http://www.renaultforum.nl/forum/ant...el-t16281.html
                              Exact dat inderdaad! Nederland is weer maar eens koploper.
                              Daarom dat ik denk dat enkel oplossingen die binnen onze huidige infrastructuur functioneren de situatie kan veranderen en versnellen.
                              Een Chevy Volt bijvoorbeeld, of ene Fisker en een BMW i3 REX. Aan elk van deze wagens scheelt wel iets, maar het type range extender kan ook wel anders en beter. Daar is precies niemand mee bezig en 't is nochtans de sleutel. Eens elektrische aandrijving tractie krijgt zal de infrastructuur ongetwijfeld rap volgen om laadpalen te voorzien, want dan is het geen kip of ei verhaal meer en gaan ze effectief gebruikt worden.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door BARTVDS Bekijk Berichten
                                natuurlijk, wie heeft er nu goesting om iedere 3 a 400 km 45min te staan wachten alvorens die batterij vol is.

                                als ze het laadproces inkorten tot maximaal 10 minuten, en je aan ieder gewoon pompstation kan tanken/laden is het opgelost.

                                Al dat geplan op voorhand neemt een groot stuk van de vrijheid van een auto weg, dus voor velen (ook voor mij) no go.

                                Ik rij momenteel met een hybride die ik ieder dag netjes oplaad, maar als ik wil trappen en het is wat verder, geen probleem nafte-pompen genoeg. Ik denk dat dit momenteel de beste oplossing is.
                                Voila, alleen denk ik niet dat deze tussenstap die we met de huidige hybrids maken de beste oplossing is. We zetten veel kleine stapjes naar de oplossing, maar ik zie dat er shortcuts bestaan als we uiteindelijk toch naar de elektrische aandrijving gaan. De weerstand om die shortcut te nemen is gewoon heel groot. De meeste mensen binnen de autoindustrie zijn -net zoals ik- te dol op de vroem-vroem geluiden... waar waarschijnlijk 90% van de bevolking totaal niet wakker van ligt, we projecteren ons maw op de rest en dat klopt voor gene meter.

                                Comment


                                • De laadtijd moet omlaag, nog meer dan dat de actieradius omhoog moet.
                                  Binnen maximum een kwartier moet er opnieuw 200 km op hoge snelheid kunnen gereden worden om écht een volwaardig alternatief te zijn voor de verbrandingsmotor.
                                  De update van de e-Golf bv. zal een theoretische actieradius van 300 km bieden. Dan komt die 200 km op een snelwegtraject al in de buurt. Je hebt wel een CCS station nodig om binnen een half uur 80% op te laden om weer verder te rijden. Dat is nog te lang en die infrastructuur zou dus in gans de EU langs snelwegen op poten moeten gezet worden.
                                  Ik laat Tesla even buiten beschouwing wegens niet bereikbaar voor de massa. De e-Golf is zelfs al best duur.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                                    Voila, alleen denk ik niet dat deze tussenstap die we met de huidige hybrids maken de beste oplossing is. We zetten veel kleine stapjes naar de oplossing, maar ik zie dat er shortcuts bestaan als we uiteindelijk toch naar de elektrische aandrijving gaan. De weerstand om die shortcut te nemen is gewoon heel groot. De meeste mensen binnen de autoindustrie zijn -net zoals ik- te dol op de vroem-vroem geluiden... waar waarschijnlijk 90% van de bevolking totaal niet wakker van ligt, we projecteren ons maw op de rest en dat klopt voor gene meter.

                                    Van het geluid lig ik totaal niet wakker. Ik vind het super ontspannend als m'n hybrid geen geluid maakt. Dus hoe stiller hoe liever in 90% van de gevallen.

                                    zolang de auto goed vooruit gaat (sub 6 sec naar 100, een top heeft van 250 of meer )en vooral een laadtijd heeft van maximaal 15 min ,een range van rond de 400 km effectief. Kan het me eigenlijk geen bal schelen ( tenzij er iets fiscaal heel voordelig is) of die nu benzine, diesel,waterstof, of electriciteit nodig heeft.

                                    Comment


                                    • Op het werk hebben we een Nissan Leaf als poolwagen.

                                      Ik rij verdomd graag met die wagen en ik geloof steevast dat er een toekomst is weggelegd voor elektrische wagens.

                                      Het is er wel nog een van het eerste uur, zaken zoals een warmtepomp ontbreken er nog in... Early adopters problemen m.a.w.

                                      Als 2e wagen zou ik dit zeker zien zitten. Echter het prijskaartje is nog veel te hoog (En een batterijhuur die hoger ligt dan wat er maandelijks uitgegeven wordt aan brandstof lijkt me tot heden ook nogal absurd).

                                      Uitzonderlijk grotere afstanden rijden zou ook geen probleem mogen zijn.

                                      Maar dan moet de infrastructuur er ook wel op afgestemd zijn. En liefst ook nog betrouwbaar (gisteren in Drongen, E40. Beide laadpalen defect...):



                                      Voor grotere afstanden zal het niet lukken puur op batterij. Misschien zitten fabrikanten die met waterstof werken in de goede richting. Op voorwaarde dat deze energie ook groen opgewekt is (het kan en hetzelfde geld voor de stroom die je in de batterij propt).

                                      De plofmotor moet uiteindelijk verdwijnen, want ooit is er niks meer om deze te laten ploffen.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten
                                        De laadtijd moet omlaag, nog meer dan dat de actieradius omhoog moet.
                                        Binnen maximum een kwartier moet er opnieuw 200 km op hoge snelheid kunnen gereden worden om écht een volwaardig alternatief te zijn voor de verbrandingsmotor.
                                        De update van de e-Golf bv. zal een theoretische actieradius van 300 km bieden. Dan komt die 200 km op een snelwegtraject al in de buurt. Je hebt wel een CCS station nodig om binnen een half uur 80% op te laden om weer verder te rijden. Dat is nog te lang en die infrastructuur zou dus in gans de EU langs snelwegen op poten moeten gezet worden.
                                        Ik laat Tesla even buiten beschouwing wegens niet bereikbaar voor de massa. De e-Golf is zelfs al best duur.
                                        Contactloos opladen, en dan van de autosnelwegen 1 groot netwerk van opladers maken. Je rijdt dan eigenlijk niet op je batterij, en houdt je charge voor het gedeelte van de trip buiten de snelwegen.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                                          Contactloos opladen, en dan van de autosnelwegen 1 groot netwerk van opladers maken. Je rijdt dan eigenlijk niet op je batterij, en houdt je charge voor het gedeelte van de trip buiten de snelwegen.
                                          Dacht eens gelezen te hebben dat ze hiermee al aant testen zijn.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X