Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft de roetfilter verwijderd van een EURO5 en naar de autokeuring geweest?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wie heeft de roetfilter verwijderd van een EURO5 en naar de autokeuring geweest?

    Hi

    Zoals in het onderwerp geschreven had ik graag geweten wie van jullie een EURO5 wagen rijdt én zijn roetfilter heeft verwijderd én reeds naar de autokeuring is geweest?
    Vraag is of u de roettest bent doorgekomen?

    thx

  • #2
    Dat een roetfilter niet meer op zijn plaats is gaan ze wel zien , hoor
    Een EGR-klep onklaar maken, dat kan geprobeerd worden
    en nog, ik denk dat ze op keuring zoveel wagens van een zelfde merk/model zien dat ze de normale waarden van baard kennen

    Comment


    • #3
      hmmm, ik weet niet hoor Guy, keuring nooit overschatten
      MY 2011 Lexus IS250 Aut.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
        Dat een roetfilter niet meer op zijn plaats is gaan ze wel zien , hoor
        Een EGR-klep onklaar maken, dat kan geprobeerd worden
        en nog, ik denk dat ze op keuring zoveel wagens van een zelfde merk/model zien dat ze de normale waarden van baard kennen
        Ik heb me verkeerd uitgedrukt. Ik bedoelde de inhoud van de roetfilter verwijderen. De buitenkant laten zitten. Dus visueel geen verschil.

        Comment


        • #5
          Ik denk niet dat dit een probleem is. Hangt vooral af van de afstelling.

          Comment


          • #6
            uw diesel moet al 'erg' goed afgesteld staan om niet boven de 0.005 partikels te gaan voor een eu5, tov een eu 4 die nog 0.025 in de lucht mag blazen (wat perfect haalbaar is zonder dpf)

            Comment


            • #7
              Enkele "gerenomeerde" Belgische tuners beweren nochtans dat deze door de roettest geraken.

              Ter info: hierna de Euronormen:
              Diesel
              Euro I† July 1992 2.72 (3.16) - 0.97 (1.13) - 0.14 (0.1
              Euro II, IDI Jan. 1996 1.0 - 0.7 - 0.08
              Euro II, DI Jan. 1996 1.0 - 0.9 - 0.10
              Euro III Jan. 2000 0.64 - 0.56 0.50 0.05
              Euro IV Jan. 2005 0.50 - 0.30 0.25 0.025
              Euro V Sept. 2009 0.50 - 0.23 0.18 0.005
              Euro VI Sept. 2014 0.50 - 0.17 0.08 0.005
              Ik kan me niet voorstellen dat ze op de autokeuring met hun simpele apparatuur kunnen meten of deze boven de 0.005 waarde gaat.
              Ik dacht dat ze de k-waarde hanteren, waarbij ze de opaciteit van de uitstoot meten, welke 1.5 mag zijn voor wagens na 07/2008.
              Mijn euro 4 had bij de laatste meting minder dan 1 (EGR klep dicht)...
              Ik heb al gezocht op internet naar de waarden die goca precies hanteert voor euro 4 en 5 , maar ik vind ze niet...

              Comment


              • #8
                Ik heb zopas eens naar de Goca / autokeuring gebeld.
                de K-waarde die de stations toepassen voor EURO 4 5 EN 6 is 1.5
                Als je onder de 1.5 zit met je euro 4 5 of 6 is het OK. :-)

                Comment


                • #9
                  Ik ken ook alleen maar mensen met een dpf,delete op een euro4 motor.
                  Dus ik ben hier ook wel heel benieuwd naar.

                  Comment


                  • #10
                    Hier ben ik ook wel eens erg benieuwd naar. Volgens een bepaalde Belgische tuner zou het geen probleem zijn om de roetfilter leeg te maken op een Volvo met D3 motor (bj 2012). De ECU zou dan enkel aangepast moeten worden zodat de motor niet in noodloop gaat... De twijfel om het te doen is er wel nog maar heb absoluut geen zin in zever op de keuring!

                    Comment


                    • #11
                      Mijn collega heeft een Alfa die EURO 5 is waarvan de roetfilter leeg is en hij moet in oktober 2014 voor de 1e keer naar de keuring.

                      Naar de gegevens die ik heb verzameld ziet het er naar uit dat het geen probleem zal zijn. Definitieve praktijkuitslag volgt in oktober of eventueel vroeger door een mede-forummer.

                      Comment


                      • #12
                        Ik heb een PDF document van GOCA ontvangen die dit allemaal bevestigd maar ik krijg dat hier niet op de site. PDF mogen slechts 97 kb groot zijn ( wtf??)

                        klein uittrekselke met de belangrijkste info ...

                        Afbeelding1.jpg

                        Comment


                        • #13
                          Volgens mij overweegt de topicopener een stage 2 op zijn Euro 5

                          Comment


                          • #14
                            Even terugkoppelen.

                            Collega is met zijn Euro 5 , waarvan de DPF verwijderd is, met glans GEKEURD.
                            Last edited by ; 04/05/2015, 13:45.

                            Comment


                            • #15
                              Waarschijnlijk een weinig populaire mening die ik erover heb, maar anno 2014 vind ik het not done om die te verwijderen. Misschien is het omdat ik zoveel op de baan zit, minstens 2 uur per dag en daardoor iets bewuster ben over de "boecht" die je dagelijks moet inademen. In de auto heb je nog een beetje filter, of de mogelijkheid om lucht te recirculeren, maar als je op de fiets zit. Geen pretje. Vanuit (rij)technisch perspectief is zo'n DPF geen aangenaam ding, het verpest oa de motorolie. Maar de schade die we onszelf op de lange termijn aanbrengen is allicht erger. In die optiek hebben ze bij Volvo in de nieuwe XC90 wel iets interessants ingebouwd, namelijk een luchtzuiveringsinstallatie.

                              Comment


                              • #16
                                Ik snap en respecteer uw mening.
                                Van dergelijke luchtzuiveringsinstallatie had ik nog nooit gehoord. Hopelijk past het beter op een wagen dan een DPF.

                                Ik ben echter geen groene jongen en zal het wellicht nooit worden. Wat maakt mijn kleine bijdrage nou uit als er een vulkaan staat uit te barsten en tonnen co de lucht induwt, als de VS de boel in Syrië platbombardeerd, als China de grootste vervuiler is en er zich niks van aantrekt , enz ... ? Après nous le déluge? Neen, zeker niet. Ik lever mijn bijdrage wel op een andere manier.
                                Ik hoop wel met je mee dat er ooit écht proper vervoer komt maar ik vrees dat we dit in dit leven niet zullen meemaken.
                                Last edited by ; 04/05/2015, 13:46.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                  Dat een roetfilter niet meer op zijn plaats is gaan ze wel zien , hoor
                                  Een EGR-klep onklaar maken, dat kan geprobeerd worden
                                  en nog, ik denk dat ze op keuring zoveel wagens van een zelfde merk/model zien dat ze de normale waarden van baard kennen
                                  Roetfilter verwijderen ziet ge geen fluit van (heb het al laten doen).
                                  Ik geraakte echt ruimschoots door de test, dus ik kan me perfect voorstellen dat een EURO5 er ook doorgeraakt.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door bartelskie Bekijk Berichten
                                    Ik snap en respecteer uw mening.
                                    Van dergelijke luchtzuiveringsinstallatie had ik nog nooit gehoord. Hopelijk past het beter op een wagen dan een DPF.

                                    Ik ben echter geen groene jongen en zal het wellicht nooit worden. Wat maakt mijn kleine bijdrage nou uit als er een vulkaan staat uit te barsten en tonnen co de lucht induwt, als de VS de boel in Syrië platbombardeerd, als China de grootste vervuiler is en er zich niks van aantrekt , enz ... ? Après nous le déluge? Neen, zeker niet. Ik lever mijn bijdrage wel op een andere manier, maar niet door een DPF.

                                    Ik hoop wel met je mee dat er ooit écht proper vervoer komt maar ik vrees dat we dit in dit leven niet zullen meemaken.
                                    Ik ben ook geen boomknuffelaar en kan uitstoot in het algemeen ook relatieveren, maar d'er is een verschil tussen uitstoot waarmee je bijna rechtstreeks mee in contact komt, of uitstoot die door een voldoende grote perimeter grotendeels verdwijnt in het niets. Een paar jaar geleden opperde ik ook om m'n DPF te verwijderen, want ik durf er m'n hand voor in het vuur te steken dat m'n auto op een vermogensbank flinke prestatieverschillen liet optekenen, net omwille van die DPF. Wat m'n eigen gezondheid betreft ben ik geen flauwe, maar na een paar jaar bij de Antwerpse ring gewerkt te hebben, kon ik aan de lijve ondervinden wat die uitstoot met je lichaam doet. Sindsdien is mijn kijk op uitstoot van het verkeer stelselmatig veranderd, ben me er meer van bewust als ik nog eens langs een muur van vrachtwagens in de file rijd, ik bedien die recirculatieknop van de ventilatie meestal al een kilometer op voorhand. Idem bij tunnels of oude diesels die ik in de verte zie roken. Een elektrische wagen zie ik zelf wel zitten, maar dat is uiteindelijk ook maar een slag in het water als al die oude diesels (alles zonder DPF) blijven rondrijden. Soit, ik klink zoals een azijnpisser en daar kan ik ook niet tegen. I'll shut up now.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                                      Ik ben ook geen boomknuffelaar en kan uitstoot in het algemeen ook relatieveren, maar d'er is een verschil tussen uitstoot waarmee je bijna rechtstreeks mee in contact komt, of uitstoot die door een voldoende grote perimeter grotendeels verdwijnt in het niets. Een paar jaar geleden opperde ik ook om m'n DPF te verwijderen, want ik durf er m'n hand voor in het vuur te steken dat m'n auto op een vermogensbank flinke prestatieverschillen liet optekenen, net omwille van die DPF. Wat m'n eigen gezondheid betreft ben ik geen flauwe, maar na een paar jaar bij de Antwerpse ring gewerkt te hebben, kon ik aan de lijve ondervinden wat die uitstoot met je lichaam doet. Sindsdien is mijn kijk op uitstoot van het verkeer stelselmatig veranderd, ben me er meer van bewust als ik nog eens langs een muur van vrachtwagens in de file rijd, ik bedien die recirculatieknop van de ventilatie meestal al een kilometer op voorhand. Idem bij tunnels of oude diesels die ik in de verte zie roken. Een elektrische wagen zie ik zelf wel zitten, maar dat is uiteindelijk ook maar een slag in het water als al die oude diesels (alles zonder DPF) blijven rondrijden. Soit, ik klink zoals een azijnpisser en daar kan ik ook niet tegen. I'll shut up now.
                                      Ik ben het volledig met je eens!

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                                        Ik ben ook geen boomknuffelaar en kan uitstoot in het algemeen ook relatieveren, maar d'er is een verschil tussen uitstoot waarmee je bijna rechtstreeks mee in contact komt, of uitstoot die door een voldoende grote perimeter grotendeels verdwijnt in het niets. Een paar jaar geleden opperde ik ook om m'n DPF te verwijderen, want ik durf er m'n hand voor in het vuur te steken dat m'n auto op een vermogensbank flinke prestatieverschillen liet optekenen, net omwille van die DPF. Wat m'n eigen gezondheid betreft ben ik geen flauwe, maar na een paar jaar bij de Antwerpse ring gewerkt te hebben, kon ik aan de lijve ondervinden wat die uitstoot met je lichaam doet. Sindsdien is mijn kijk op uitstoot van het verkeer stelselmatig veranderd, ben me er meer van bewust als ik nog eens langs een muur van vrachtwagens in de file rijd, ik bedien die recirculatieknop van de ventilatie meestal al een kilometer op voorhand. Idem bij tunnels of oude diesels die ik in de verte zie roken. Een elektrische wagen zie ik zelf wel zitten, maar dat is uiteindelijk ook maar een slag in het water als al die oude diesels (alles zonder DPF) blijven rondrijden. Soit, ik klink zoals een azijnpisser en daar kan ik ook niet tegen. I'll shut up now.
                                        Don't shut up. Knap gezegd!

                                        Comment

                                        Working...
                                        X