Dat oude vervuilende diesels worden weggehaald lijkt mij niet verkeerd. Soms gebeurt het dat ik er achter ene hang die ne keer een ferme zwarte wolk achterlaat en dan stop ik toch liefst efkes met ademen. Uiteindelijk gaat het om het reduceren van vervuiling, niet om consumenten pesten..
Is die consument dan daadwerkelijk gepest? Ja en nee, het is niet prettig om 'verplicht' te worden om een auto weg te doen die nog niet compleet versleten is.
Langs de andere kant, we leven in een consumptiemaatschappij waar producten ontworpen worden om sowieso niet langer dan 8-10 jaar mee te gaan gemiddeld, over een aantal jaar wordt er wss niet meer over gesproken, en consumenten hebben nog steeds keuze zat om te kopen wat ze willen, zolang het maar niet te vervuilend is.
Als je dan je 10 jaar oude diesel inruilt voor een minder vervuilende occasie van een jaar of 4, betaal je uiteindelijk wel wat maar je kan opnieuw een tijd verder en hebt meestal dan ook weer een modernere, beter uitgeruste wagen. Bv ne maat van mij ruilde z'n oude fiat punto diesel in voor een nissan note naft die voor een scherpe prijs werd aangeboden, en beschouwt dat als ne serieuze vooruitgang.
Betekent dat dat diesel dood is? Nee denk ik, het is de keuze van de fabrikanten of ze er nog in investeren of niet.. BMW bv. heeft duidelijk aangegeven dat ze er zelf nog toekomst in zien en ik zie zelf de voordelen er ook wel van in, om bv. in een grotere wagen die veel km's doet nog steeds diesel te gebruiken, BMW heeft goeie dieselmotoren tegenwoordig die daadwerkelijk de norm halen.
VAG dan weer niet, hun motoren zijn ook geen rommel maar ze hebben wel een ferm blauwtje gelopen met het sjoemelverhaal (eigen schuld, te laat echt beginnen ontwikkelen van goeie euro 6 diesels) en die zetten nu vooral in op benzine en elektrisch.
Der is trouwens nog altijd nen hele sterke lobby vanuit de europese autosector om verder te blijven gaan met verbrandingsmotoren, want Europese merken zijn hier traditioneel sterk in. Daarom dat het nog wel een hele tijd zal duren eer de elektrische wagen hier echt doorbreekt.
Is die consument dan daadwerkelijk gepest? Ja en nee, het is niet prettig om 'verplicht' te worden om een auto weg te doen die nog niet compleet versleten is.
Langs de andere kant, we leven in een consumptiemaatschappij waar producten ontworpen worden om sowieso niet langer dan 8-10 jaar mee te gaan gemiddeld, over een aantal jaar wordt er wss niet meer over gesproken, en consumenten hebben nog steeds keuze zat om te kopen wat ze willen, zolang het maar niet te vervuilend is.
Als je dan je 10 jaar oude diesel inruilt voor een minder vervuilende occasie van een jaar of 4, betaal je uiteindelijk wel wat maar je kan opnieuw een tijd verder en hebt meestal dan ook weer een modernere, beter uitgeruste wagen. Bv ne maat van mij ruilde z'n oude fiat punto diesel in voor een nissan note naft die voor een scherpe prijs werd aangeboden, en beschouwt dat als ne serieuze vooruitgang.
Betekent dat dat diesel dood is? Nee denk ik, het is de keuze van de fabrikanten of ze er nog in investeren of niet.. BMW bv. heeft duidelijk aangegeven dat ze er zelf nog toekomst in zien en ik zie zelf de voordelen er ook wel van in, om bv. in een grotere wagen die veel km's doet nog steeds diesel te gebruiken, BMW heeft goeie dieselmotoren tegenwoordig die daadwerkelijk de norm halen.
VAG dan weer niet, hun motoren zijn ook geen rommel maar ze hebben wel een ferm blauwtje gelopen met het sjoemelverhaal (eigen schuld, te laat echt beginnen ontwikkelen van goeie euro 6 diesels) en die zetten nu vooral in op benzine en elektrisch.
Der is trouwens nog altijd nen hele sterke lobby vanuit de europese autosector om verder te blijven gaan met verbrandingsmotoren, want Europese merken zijn hier traditioneel sterk in. Daarom dat het nog wel een hele tijd zal duren eer de elektrische wagen hier echt doorbreekt.
Comment