Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Geen Z-plaat meer nodig?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Geen Z-plaat meer nodig?

Als ik volgende links mag geloven, heb je geen handelaarsplaat meer nodig om een auto te keuren die je hebt gekocht zonder keuring voor verkoop.

AIBV sa est un organisme agréé par l'Arrêté Royal du 23/12/1994 pour l'exécution du contrôle technique automobile et des examens pour l'obtention du permis de conduire en Belgique.

Je zou dus nu terug zoals vroeger hem zelf mogen keuren met een eigen nummerplaat die dan op die wagen wordt ingeschreven.

Iemand hier die er meer van weet en kan bevestigen of dit klopt? Al ga ik er van uit dat het wel officieel zal zijn mits het op die 1e website staat, maar je weet maar nooit.

Staat inderdaad ook zo in het Staatsblad: http://www.ejustice.just.fgov.be/mop...3_1.pdf#Page23
    Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

Handig
      Al zullen vele garagisten daar niet blij mee zijn denk ik, want dat keuren met Z-plaat is toch een schone bijverdienste voor hen

Comment

awyeah, finally.
        GVD wel een paar maand te laat, wist een koopje staan van een auto maar heb afgehaakt voor deze problemen. was afgekeurd voor de koplampen, en eigenaar had andere auto gekocht en nr platen al binnen gestuurd.
        was dus afhalen met trailer, dan zelf de lampen vervangen, dan garage met Z platen laten keuren ... alles bij elkaar was het de moeite dus niet eraan te beginnen

Comment

Goed nieuws!

Maar ik zou toch liever geen ongeval krijgen op weg naar de keuring zonder inschrijving. Een voertuig dag zich op de openbare weg bevindt moet altijd ingeschreven zijn, verzekering gaat zich sowieso proberen om niet aansprakelijk gesteld te worden als er iets gebeurt.
          2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
            Goed nieuws!

Maar ik zou toch liever geen ongeval krijgen op weg naar de keuring zonder inschrijving. Een voertuig dag zich op de openbare weg bevindt moet altijd ingeschreven zijn, verzekering gaat zich sowieso proberen om niet aansprakelijk gesteld te worden als er iets gebeurt.
            Laat dit op voorhand weten aan je verzekering en geen probleem.
            Je zit wel met het feit van een niet ingeschreven voertuig....en op weg naar de keuring is die dan nog eens ongekeurd ook dus kom je de verkeerde smurf tegen rechtbank aan je kloten...
            Polo 6n 1.4

Comment

NIEUW VANAF 1 MEI 2014: WIJZIGING 2DEHANDSKEURING

Vanaf 1 mei 2014 is een handelaarsplaat (Z-plaat) niet langer verplicht voor de tweedehandskeuring van een wagen wanneer de laatste (Belgische of buitenlandse) kentekenplaat niet beschikbaar is.

De wagen mag voortaan ook gekeurd worden met een andere kentekenplaat, die op naam staat van de toekomstige eigenaar van de wagen.

In dat geval moet de inschrijvingsaanvraag dezelfde naam vermelden, die vermeld staat op het kentekenbewijs (inschrijvingsbewijs) dat bij deze kentekenplaat hoort.

Hoe ik het versta is dat wanneer je je auto verkoopt, je met je eigen nummerplaat naar de keuring kunt/mag rijden als je een andere tweedehands auto gekocht hebt. Je moet dan wel een inschrijvingsaanvraag doen en deze inschrijvingsaanvraag moet dezelfde naam vermelden als de naam waarop de nummerplaat is ingeschreven (inschrijvingsbewijs van de vorige auto die verkocht is). Je kunt dan uw verzekeringsmakelaar laten weten dat je met die nummerplaat je nieuwe 2dehands auto met uw nummerplaat gaat laten keuren. Neem de inschrijvingsaanvraag v/d nieuwe 2dehandswagen mee en een bewijs van verzekering voor die rit (als dat mogelijk is) en ik zie er met deze nieuwe wetgeving geen problemen wanneer je wordt tegengehouden.

Comment

Normaal gezien krijg je het aanvraagformulier van de keuring maar jij zou dus een ingevuld formulier met vezekeringsvignet meenemen?

Het blijft een grijze zone hoor. Voor een oldtimerkeuring mocht je tot nog toe ook met je eigen platen gaan. Maar eigenlijk mag je helemaal niet tot daar rijden. Je kan nooit legaal de baan op met een niet-ingeschreven auto.
                2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Euh, ja zeker. Twee jaar geleden toen ik mijn auto terug opnieuw inschreef kreeg ik van de verzekeringsagent een roos formulier (inschrijving), om mijn plaat gaan aan te vragen in een DIV-kantoor. Is dat niet hetzelfde als je een 2dehandsauto bij koopt of een wagen vervangt door een 2dehands wagen? Als dat zo is, dan kan je toch je inschrijvingsformulier meenemen in de auto als je naar de keuring rijdt?!? Ik moet wel zeggen dat mijn keuringsbewijs toen nog een maand geldig was. Ik ben een maand later, nadat ik mijn plaat had aangekregen, terug naar de keuring gereden. Misschien is dat het verschil met het volledig nieuw inschrijven van een 2dehands auto en het terug opnieuw inschrijven van een uitgeschreven voertuig.

Als je nooit legaal op de baan mag met een niet ingeschreven auto, wat ik logisch vind, waarom veranderen ze de wet dan? Snap ik niet. Maar ja, we wonen in België. Van dat land snap ik nooit iets. LOL

Comment

super nieuws, maakt het aanlokkelijker te kopen zonder keuring, kan soms een pak geld schelen in aankoop!

Comment

idd,

nu zijn er velen die een auto verkopen voor export omdat die hier niet door de keuring geraakt (weet nu een andere staan die een kapotte uitlaat heeft en daarvoor afgekeurd worden).
                      nu kan ik die kopen, uitlaat oplassen en zelf keuren om in te schrijven. vroeger moest ik dan altijd een garage inschakelen voor te keuren en kwam ik weer even duur uit. probleem zet hem er nu in dat de huidige eigenaar er niet mee wil rijden om die tot bij mij te krijgen (heeft wel zijn nr platen nog). zit ik nog steeds vast.

t zou handiger zijn als je autos kunt inschrijven ZONDER keuring. bv je koopt een auto die nog gekeurd is tot augustus, je schrijft die in op u naam en gaat naar de keuring. geen probleem bij inschrijving en verzekering, en ook weten ze onmiddelijk dat je een ongekeurd voertuig op u naam hebt. na x weken nog niet gekeurd geweest, boete opsturen.
                      dan is er onmiddelijk geen probleem meer om niet-ingeschreven rond te rijden, ze gaan een pak meer inschrijvingen hebben die erna weer geschrapt worden (geraakt niet gekeurd) en ondertussen kassa-kassa voor de overheid. wat houd hen tegen :-).

nadeel: de consument is niet meer beschermd en der zullen er een hoop zijn die continue wrakken kopen die ze niet meer gekeurd krijgen. das dan hun eigen domme fout. tegenwoordig is het toch erg zenne. 2K voor 15jaar oude wagens met keuring voor verkoop terwijl die zonder keuring aan 500€ weggaan
                      Last edited by ; 30/05/2014, 16:16.

Comment

Is toch al meer dan een jaar zo?
                        Verleden jaar op 1Mei mijn oldtimer gekocht, met eigen platen van de Volvo op de Triumph naar keuring geweest. Keuring van de Volvo voor 1 dag laten verzetten van wagen ( bij KBC alleszins geen enkel probleem ). Je moet wel alle documenten van de wagen waartoe de nummerplaat behoort bij je hebben (extra controle volgens KM )
                        Mercedes-Benz | C220 S204 | '12 | 2015 -
                        Triumph Spitfire | 1500 TC | '77 | 2013 - 2015
                        Volvo | S60 2.4D+ | '05 | 2008 - 2015
                        Mercedes S124 | 2.5D | '95 | 2002 - 2008

Comment

voor een oldtimer wel ja, niet voor een dagelijkse wagen...

Comment

Tja Zplaten heeft me 200euro gekost met keuring bij...
                            Er zou iets moeten komen ala duitse gele platen dat je enkele dagen hebt om je met alles in orde te stellen zonder dat je gepakt kan worden door de flikken en alles kan gaan uitleggen op de rb!
                            Polo 6n 1.4

Comment

Ik heb deze week een BMW in Duitsland gekocht, ik ben al bij de douane geweest en ik heb hier thuis mijn perso-plaat nog liggen. Als ik het dus goed begrijp kan ik nu deze plaat op mijn nieuwe auto hangen en ermee naar de keuring gaan?

Gr,

DR

Comment

Normaal gezien krijg je het aanvraagformulier van de keuring maar jij zou dus een ingevuld formulier met vezekeringsvignet meenemen?

Het blijft een grijze zone hoor. Voor een oldtimerkeuring mocht je tot nog toe ook met je eigen platen gaan. Maar eigenlijk mag je helemaal niet tot daar rijden. Je kan nooit legaal de baan op met een niet-ingeschreven auto.
                                ook mijn mening
                                en als je 18 bent, voor je eerste wagen lukt dit dus niet, waar zou je al een bestaande plaat gaan halen (op je eigen naam) ?

Comment

Ik ga de mercedes 190 2.3 16V op dagelijkse platen zetten dus de nr plaat van de subaru komt op de mercedes.
                                  Als ik t goed begrijp: Subaru keuren voor verkoop > (zelfde dag ) mercedes keuren voor verkoop met nummerplaat van de Subaru , de mercedes heb ik gekocht van mijn grootvader en was niet meer ingeschreven.
                                  Ben ik juist en gaat dit zo??
                                  Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                  Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                  Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

Goed nieuws!

Mijn verzekeraar zei ooit het volgende: als we weten dat een plaat niet gebruikt wordt, vragen we de klant om die hier in de kluis te laten liggen. Als een wagen rondrijdt met een plaat erop, ook al is die niet ingeschreven of is de plaat ingeschreven op een ander voertuig, dan moeten wij dekken als er schade is aan derden.
                                    sigpic

http://www.streamlinecarcare.be

lakbehandelingen voor voertuigen

MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

Comment

Working...
                                    X