Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Invoer vanuit Nederland - Meteen naar DIV zonder COC en zonder keuring?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Invoer vanuit Nederland - Meteen naar DIV zonder COC en zonder keuring?

Hallo,

Ik ga binnenkort een auto uit Nederland invoeren. Het is een Porsche uit 1995 die dus geen COC document heeft (Porsche is hier maar mee gestart in 1998).
    De auto heeft wel een recente APK keuring in Nederland gehad.

Door de nieuwe wetgeving (zie link onderaan) is mijn plan om eerst naar de douane te gaan, dan naar de verzekering en dan meteen naar de DIV.

Volgens die nieuwe wetgeving zou ik immers geen COC/Gelijkvormigheidsattest niet meer nodig hebben. En ik heb ook al gechecked bij m'n verzekering dat ze het roze formulier kunnen afstemmen zonder COC of zonder keuring (kan ik later nog sturen als ik door de DIV ben).

Mijn vraag is of iemand al ervaring heeft om bij de DIV zonder COC en alleen met een (recente) buitenlandse keuring af te komen?

Ter info : ik zou naar de DIV in Kontich gaan...

Hartelijk dank!

Dat geldt enkel voor recente wagens, met europees goedkeuringsnummer. Voor die Porsche ga je wel een gelijkvormigheidsattest nodig hebben (kan je aanvragen bij een Porsche dealer, op voorwaarde dat het een model/uitvoering is dat ook in België leverbaar was).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spg900 Bekijk Berichten
      Dat geldt enkel voor recente wagens, met europees goedkeuringsnummer. Voor die Porsche ga je wel een gelijkvormigheidsattest nodig hebben (kan je aanvragen bij een Porsche dealer, op voorwaarde dat het een model/uitvoering is dat ook in België leverbaar was).
      Bedankt voor de info. De auto is sinds 2000 ingeschreven in Nederland, betekent dit dan dat hij sowieso zo'n Europees goedkeuringsnummer heeft?

Indien ik toch zo'n gelijkvormigheidsattest zou nodig hebben: ik dacht dat dit alleen bij de invoerder kan verkregen worden (dus D'Ieteren) of kan dit bij elk Porsche dealer?

Comment

Welke hebt ge gekocht? 993?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carcentric Bekijk Berichten
          Bedankt voor de info. De auto is sinds 2000 ingeschreven in Nederland, betekent dit dan dat hij sowieso zo'n Europees goedkeuringsnummer heeft?

Indien ik toch zo'n gelijkvormigheidsattest zou nodig hebben: ik dacht dat dit alleen bij de invoerder kan verkregen worden (dus D'Ieteren) of kan dit bij elk Porsche dealer?
          Tja dat zou u moeten weten wij hebben de auto niet gezien hé. Maar uit nederland weinig kans!
          Gewoon via dieteren....
          Polo 6n 1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
            Welke hebt ge gekocht? 993?
            Ja, goed geraden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
              Tja dat zou u moeten weten wij hebben de auto niet gezien hé. Maar uit nederland weinig kans!
              Gewoon via dieteren....
              Waar is zo'n Europees goedkeuringsnummer te vinden? Ergens op een plaatje of sticker in de auto? Op de papieren vind ik er nml niets van terug.
              Is dat zo'n nummer dat begint met E*-enzoverder???

Comment

Alle ingevoerde voertuigen die eerder in een andere lidstaat van de Europese Unie waren ingeschreven moeten niet meer in het bezit zijn van een gelijkvormigheidsattest of een Europees gelijkvormigheidsattest (COC). Uw voertuig dient wel nog steeds Europees gehomologeerd te zijn. U kan dit verifiëren op het identificatieplaatje/sticker waar een Europees goedkeuringsnummer dient vermeld te zijn (bijvoorbeeld e1*2001/116*0254*10).
                Wat betreft alle andere voertuigen, die Europees niet goedgekeurd zijn, blijft het gelijkvormigheidsattest een verplicht boorddocument. Dit attest kunt U bekomen bij de fabrikant of de mandataris in België of na een bijzondere keuring van gelijkvormigheid.
                Voor beide gevallen dient U nog steeds een douanevignet 705 en het buitenlands inschrijvingsbewijs voor te leggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carcentric Bekijk Berichten
                  Ja, goed geraden!
                  De laatste luchtgekoelde 911. Een van mijn absolute droomwagens, hopelijk zien we deze verschijnen op het forum hier.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spg900 Bekijk Berichten
                    Bedankt voor de link, maar dit is van een site van een keuringsstation en er zou inderdaad een probleem zijn als ik eerst de wagen in Belgie laat keuren. Ik wil het echter anders aanpakken : eerst de auto inschrijven in Belgie en dan pas laten keuren:

De DIV kan namelijk normaal gezien geen inschrijving meer weigeren volgens de nieuwe wet:

"De in België ingevoerde voertuigen die eerder in een andere Lidstaat van de Europese Unie waren ingeschreven, zijn niet onderworpen aan de verplichting het certificaat van overeenstemming voor te leggen" (KB van 6 sept 2013 - er staat in dat KB op het eerste zicht niets over een Europees goedkeuringsnummer)
                    Nadat de wagen bij de DIV is geweest is hij in Belgie ingeschreven en is er voor de (Belgische) keuring geen probleem meer neem ik aan dat er geen COC is (of E-goedkeuring)?? Deze documenten heeft een Belgische wagen uit 1995 immers ook niet?

Comment

Ik heb er op een jaar 6ingevoerd uit de buurlanden en geloof mij of doe dat niet mijn probleem niet.

Koop de auto
                      Zorg voor nl exportplaten
                      Zet smorgens vroeg aan en het eerst dat ge doet als je be binnenkomt naar de douane rijden.
                      Rij door naar Dieter en (laatste afspraak is mogelijk om 15h) en laat uw wagen keuren voor je COC papieren
                      De dag erna ga je naar de keuring en hopelijk ben je erdoor en kan je de wagen inschrijven.

Doe je toch uw zin gaan ze u gewoon niet keuren en kan je niks inschrijven!
                      Die wet geldt enkel voor een auto met EG goedkeuring. In 95 is het nog een België only goedkeurig.

PS: om uw beide argumenten onderuit te halen
                      De div schrijft enkel een Belgisch gekeurd voertuig in!
                      Een Belgische afgeleverde Porsche van 95 heeft wel de nodige papieren.

Ps2:ik wil hem ook invoeren hoor voor een prijske...
                      Last edited by verbatim2; 31/05/2014, 03:13.
                      Polo 6n 1.4

Comment

Hoe ik het al 2x gedaan heb (GTi16 is van 1991 en Partner van 1996)
                        - Auto kopen en met exportplaten naar Belgie rijden.
                        - Naar mijn lokale Peugeotdealer met het kentekenbewijs van de auto
                        - max 7 werkdagen later PVG ophalen bij de dealer samen met een extra plaatje
                        - Naar douane voor invoer (kost 20cent)
                        - extra plaatje in de auto revetten naast plaatje met chassisnr
                        - naar de keuring rijden
                        - naar mijn verzekeraar
                        - naar de div rijden voor nr plaat aan te vragen
                        - rijden

Met een beetje plannen kan doaune en keuring op dezelfde halve dag.

Comment

Verbatim2, Joske_,

Bedankt voor de info! Het ziet er dus naar uit dat ik de volledige lijdensweg zal moeten doorlopen...

In verband met 'auto op exportplaten zetten en rijden naar...' : hoe zit het met de verzekering tijdens de 14 dagen dat de exportplaten geldig zijn?

Ik weet al van mijn verzekeraar dat hij de auto niet op chassis of dergelijke kan/wil verzekeren, dus ik kan niet aan een Belgische verzekering geraken. En platen overzetten lukt ook niet (andere wagen is leasewagen dus daar begin ik niet aan...).

Ik heb wel websites gevonden (gwktravelex, diks,... enz) die verzekeringen voor exportplaten leveren, maar ik vroeg me af of dit de beste of enige manier is?

Ergens anders las ik dan weer dat ik met de exportplaten sowieso niet in Belgie mag rijden (zouden maar tot aan de Nederlandse grens geldig zijn). Als dit waar is, dan is er toch iets grondig mis met al die wetten en regeltjes...

Comment

De exportplaat is enkel geldig voor de auto van nl tot op uw oprit te rijden vandaar dat je best alles in een keer doet.
                            En Dieter en geeft geen papieren indien geen vignet705 van de douane.
                            In principe ben je al in overtreding indien je op dag2 naar de keuring rijdt...maar goed je kent wel binnen baantjes he.
                            Polo 6n 1.4

Comment

Heeft iemand een idee hoeveel deze exportplaten kosten ?

Comment

als men het via GWK regelt (heb ik gedaan)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
                                  Ik heb er op een jaar 6ingevoerd uit de buurlanden en geloof mij of doe dat niet mijn probleem niet.

Koop de auto
                                  Zorg voor nl exportplaten
                                  Zet smorgens vroeg aan en het eerst dat ge doet als je be binnenkomt naar de douane rijden.
                                  Rij door naar Dieter en (laatste afspraak is mogelijk om 15h) en laat uw wagen keuren voor je COC papieren
                                  De dag erna ga je naar de keuring en hopelijk ben je erdoor en kan je de wagen inschrijven.

Doe je toch uw zin gaan ze u gewoon niet keuren en kan je niks inschrijven!
                                  Die wet geldt enkel voor een auto met EG goedkeuring. In 95 is het nog een België only goedkeurig.

PS: om uw beide argumenten onderuit te halen
                                  De div schrijft enkel een Belgisch gekeurd voertuig in!
                                  Een Belgische afgeleverde Porsche van 95 heeft wel de nodige papieren.

Ps2:ik wil hem ook invoeren hoor voor een prijske...
                                  Als je je wagen laat keuren bij d'ieteren, krijg je dan onmiddellijk je COC attest mee? Ik hoor vaak dat je daar soms erg lang op moet wachten, maar jij schrijft dat je de dag erna reeds naar de keuring kan gaan? Hoeveel tijd kost het in totaal om alles in orde te krijgen? Ik zou een camper V t3 willen invoeren, maar zou om in juli op reis mee te vertrekken zijn en ik heb schrik dat ik tegen dan niet alles rond krijg...

Comment

Als je je wagen laat keuren bij d'ieteren, krijg je dan onmiddellijk je COC attest mee? Ik hoor vaak dat je daar soms erg lang op moet wachten, maar jij schrijft dat je de dag erna reeds naar de keuring kan gaan? Hoeveel tijd kost het in totaal om alles in orde te krijgen? Ik zou een camper V t3 willen invoeren, maar zou om in juli op reis mee te vertrekken zijn en ik heb schrik dat ik tegen dan niet alles rond krijg...
                                    Ja direct, als de wagen origineel staat tenminste. Nederland en origineel voor zo een oude lijkt mij sterk. Motor moet kloppen met chassisnummer geen andere veren...
                                    Polo 6n 1.4

Comment

En helaas geen topic van deze wagen.

Comment

Iemand enig idee hoe het zit met een amerikaanse ford f150? Nerderland weigert een CVO uit te rijken, duitsland wil het niet doen, België zegt ijskoud "keuring alleenstaand geval". Moet ik nu echt dat 3 maand lange proces gaan doorlopen eer ik kan rondbollen? Ben zo dom geweest om men andere wagen al te verkopen aangezien die nederlandse garagist zei "dat is maar een kleine moeite, dat attest heb je zo". Intussen 3 weken verder en nog steeds noppes dus..

Comment

Working...
                                        X