Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aanpassing autofiscaliteit in vlaanderen....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Drie/vier jaar geleden heb ik dat ook al eens geschreven. Betalen volgens wat je uitstoot, simpel en verhoudingsgewijs, gelijk voor iedereen. Ze moeten enkel het metertje in je auto aanpassen en jaarlijks naar de keuring voor het uit te lezen.
    Een beetje zoals gas, water en elektriciteit dat je nu betaald.


    Sent from somewhere, using Tapatalk
    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

    Comment


    • #22
      Km heffing is nodeloos ingewikkeld.. kijk toch naar de USA daar zit de wegentaks gewoon in de prijs van de brandstof...


      Wie veel rijdt betaalt dan ook meer belasting dan iemand die weinig rijdt

      Iemand die een wagen heeft die 20 liter verbruikt en amper de wagen gebruikt zal ook weinig betalen

      Iemand met een heel zuinige auto die 100k per jaar doet zal dan ook relatief veel betalen

      Dit is mijn inziens het eerlijkste systeem en het gemakkelijkste te implementeren.

      De andere taksen zitten al in de prijs van de brandstof, waarom de VB dan nog eens apart?
      previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
      current : BMW 330D F30

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
        Drie/vier jaar geleden heb ik dat ook al eens geschreven. Betalen volgens wat je uitstoot, simpel en verhoudingsgewijs, gelijk voor iedereen. Ze moeten enkel het metertje in je auto aanpassen en jaarlijks naar de keuring voor het uit te lezen.
        Een beetje zoals gas, water en elektriciteit dat je nu betaald.


        Sent from somewhere, using Tapatalk
        In het eerste onderzoek van Crevits was er enkel een prijs naar locatie en tijdstip. Er was geen link met de CO2 uitstoot. Hierdoor diende een persoon met een 20 jaar oude golf die veel reed voor z'n werk, meer te betalen dan iemand die een Ferrari heeft en vlakbij z'n werk woont. Ben zelf verre van een socialist, maar heel eerlijk lijkt me dat niet.

        Verhoog gewoon de accijnzen , dan betaalt de gebruiker zonder die dure kastjes en controle erop. Ze willen de overheid zich toch minder laten bemoeien? Ik wil helemaal geen kastje in m'n auto. Ik wil ook geen extra overheidsdienst met extra ambtenaren voor de controle erop.

        Comment


        • #24
          Nog hogere brandstofprijzen????

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
            In het eerste onderzoek van Crevits was er enkel een prijs naar locatie en tijdstip. Er was geen link met de CO2 uitstoot. Hierdoor diende een persoon met een 20 jaar oude golf die veel reed voor z'n werk, meer te betalen dan iemand die een Ferrari heeft en vlakbij z'n werk woont. Ben zelf verre van een socialist, maar heel eerlijk lijkt me dat niet.

            Verhoog gewoon de accijnzen , dan betaalt de gebruiker zonder die dure kastjes en controle erop. Ze willen de overheid zich toch minder laten bemoeien? Ik wil helemaal geen kastje in m'n auto. Ik wil ook geen extra overheidsdienst met extra ambtenaren voor de controle erop.
            Ik citeer dan ook even mijn vorige bijdrage: ...volgens uitstoot.
            Voor nieuw te produceren wagens hoeven er geen extra kastjes geplaatst te worden. Je verbruiksmeter kan evengoed Co2 uitstoot vermelden.

            Uiteraard kan je evengoed de BIV en jaarlijkse rijtaksen opnemen in de accijnzen van de brandstofprijzen. Probleem is dat ze hier in België altijd "en/en" toepassen en nooit het principe "en/of".


            Sent from somewhere, using Tapatalk
            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
              In het eerste onderzoek van Crevits was er enkel een prijs naar locatie en tijdstip. Er was geen link met de CO2 uitstoot. Hierdoor diende een persoon met een 20 jaar oude golf die veel reed voor z'n werk, meer te betalen dan iemand die een Ferrari heeft en vlakbij z'n werk woont. Ben zelf verre van een socialist, maar heel eerlijk lijkt me dat niet.

              Verhoog gewoon de accijnzen , dan betaalt de gebruiker zonder die dure kastjes en controle erop. Ze willen de overheid zich toch minder laten bemoeien? Ik wil helemaal geen kastje in m'n auto. Ik wil ook geen extra overheidsdienst met extra ambtenaren voor de controle erop.

              die met de 20jaar oude golf maakt dan ook veel meer km dan de occasionele Ferrari rijder.

              Los van het feit dat de laatste wss geld genoeg heeft voor de taxen vind ik het niet eerlijk

              Comment


              • #27
                Voor de kilometerheffing moet geÏnvesteerd worden, voor de verhoging van de jaarlijkse rijtaks hoeft alleen naar het bestand van de wagens gekeken te worden, en de CO2-limiet zo laag te plaatsen dat het maar goed rendeert; bovendien betalen dan ook (fors) de oudere wagens ook indien ze marginaal gebruikt worden, de kas ringelt ook voor de wagens die in hun garage blijven staan
                wat denk je dat de regering gaat doen ?
                Last edited by guyugy; 26/07/2014, 13:33.

                Comment


                • #28
                  probleem is ook dat het grotendeel van de bevolking niet kan kiezen om dicht bij zijn werk te wonen.
                  er is een kazerne op 25km van mijn deur waar ik met de fiets naar toe kan. er is ook noodzaak aan het type technieker waar ik toe behoor. ik heb al een aanvraag gedaan om daar te mogen werken...
                  maar nee, ze zetten mij liever op 133km van mijn deur waarbij ik de E17-E14, brusselring en E40 overmoet en dit tijdens spitsuren. de duurste stukken voor kilometerheffing op te betalen.

                  vanaf december veranderd de nmbs haar uurregeling en geraak ik NIET meer op tijd op men werk. ik heb geen andere keuze dan de auto te nemen. ik zal wel op andere manieren gaan moeten foefelen dan.
                  t gaat mij goedkoper uitkomen om te gaan doppen. sinds gisteren ben ik medisch ook al niet meer toegelaten om buitenlandse zendingen uit te voeren.

                  t is nu al crisis om je werk te behouden, er gaan er nog meer zonder werk vallen als ze de gewone arbeiders hun zakken nog eens gaan plunderen.
                  die kastjes inbouwen voor kilometerheffing gaat weer 1 resultaat hebben. de belg betaald en de buitenlander rijd hier nog altijd gratis rond. nog meer roemenen, polen, spanjaarden,... die hier komen werken met hun camionette in hun land ingeschreven (t valt op hoeveel ik er zo zie bij bouwwerven. metsers, dakwerkers,... allemaal die buitenlandse platen.

                  Als ze dan toch op CO2 gaan laten betalen, dan moet er effectief gemeten worden hoeveel CO2 er geproduceerd wordt. elke liter brandstof is x aantal liter CO2. gewoon een klein meetapparaat in de brandstofleiding plaatsen en die uitlezen bij elke keuring of via scanners langs de weg.
                  iedereen koopt een auto die bv 100gr CO2 produceerd volgens fabrieksnormen, maar in werkelijkheid stoten ze veeel meer uit omdat de eigenaar veel harder rijd dan de fabriek deed in de test.
                  bijkomend ook zetten ze de oude voertuigen op de maximale grens omdat er geen gegevens beschikbaar zijn.
                  mijn golf krijgt 174gr CO2 toegewezen (6,6liter verbruik gemiddeld). dit haal ik gewoon NIET. zelf al rijd ik als een gek, continue op 4000rpm.
                  ik realiteit heeft mijn auto een uitstoot van 115gr gemeten over 56 000km (4,36L/100km verbruik).
                  ik ken er ook met een BMW 330coupe die een verbruik heeft van 5.5-5.7L. moeten die dik betalen omdat ze een zware auto hebben. nee hoor, enkel hetgeen wat ze effectief ook vervuilen is het eerlijkste.

                  een kleine 1.3benzine is absoluut niet zuiniger dan een 1.8
                  Last edited by ; 26/07/2014, 12:50.

                  Comment


                  • #29
                    En dit nog : met de kilometerheffing zullen de weggebruikers proberen de heffing te ontwijken door de kleinere banen te gaan gebruiken, ook is dat een omweg
                    daarvan hebben wij al een voorbeeld met de invoering van nieuwe parkeermeterzones : er wordt liever een kilometer te voet afgelegd dan 50 centjes in de machine te steken...

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                      Ze willen een 'budgetneutrale' aanpassing doen aan de verkeersbelasting. Als ze iets gaan aanpassen dan zal het aan de jaarlijkse verkeersbelasting zijn. Hopelijk wordt die vooral op CO2 en de euronorm gebaseerd zoals de BIV.
                      Dan heb ik een groot probleem

                      Comment


                      • #31
                        Aanpassing autofiscaliteit in vlaanderen....

                        Oorspronkelijk geplaatst door gandalf Bekijk Berichten
                        die met de 20jaar oude golf maakt dan ook veel meer km dan de occasionele Ferrari rijder.

                        Los van het feit dat de laatste wss geld genoeg heeft voor de taxen vind ik het niet eerlijk
                        Ik begrijp hieruit dat je het niet eerlijk vind dat je meer tax zou moeten betalen met een golf dan een Ferrari?

                        Ik vind dat Wel.

                        Stel dat die Ferrari amper buitenkomt en slechts een paar 1000 km per jaar doet dan betaal je gewoon veel taks omdat het een zware motor is..

                        Je moet ook niet vergeten dat Die Ferrari koper mss wel 60k enkel en alleen aan btw heeft afgedragen.

                        Moet die dan, gezien hij mss maar 500-5000km rijdt / jaar ook nog eens 1000'en euro verkeersbelasting gaan betalen enkel en alleen omdat het een Ferrari is??

                        Neen, die man die een Ferrari koopt heeft al genoeg btw betaald!

                        Ach ja, we leven jammer genoeg in een maatschappij waar de succesvolle mensen voor alle "leeglopers" moeten betalen.

                        ik weet, het moet genuanceerd worden, maar toch.
                        Last edited by germinal; 26/07/2014, 13:55.
                        previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                        current : BMW 330D F30

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                          Toch wel... Die Ferrari koper betaalt mss wel 60k enkel en alleen aan btw en hij verbruikt mss 15-30l / 100 km

                          Moet die dan, gezien hij mss maar 500-5000km rijdt / jaar ook nog eens 1000'en euro verkeersbelasting gaan betalen enkel en alleen omdat het een Ferrari is??

                          Neen, die man die een Ferrari koopt heeft al genoeg btw betaald!

                          Ach ja, we leven jammer genoeg in een maatschappij waar de succesvolle mensen voor alle "leeglopers" moeten betalen.

                          ik weet, het moet genuanceerd, maar toch.

                          erm.... Ik werd verkeerd begrepen denk ik...

                          Wij delen dezelfde mening ;-)

                          Vind het niet eerlijk voor de occasionele Ferrari rijder tov de 20 jaar oude golf die veel km maakt en massa's meer uitsoot.

                          We leven idd in een maatschappij waar succes onverbiddelijk afgestraft wordt, jammer genoeg :-(

                          Comment


                          • #33
                            Aanpassing autofiscaliteit in vlaanderen....

                            Dan zijn we het eens

                            Bovendien stijgt CO2 uitstoot recht evenredig met het verbruik.

                            Dus die met zijn zuipschuit van 15-20l/100 km betaalt per km 3-4 keer meer aan brandstof/accijnzen dan iemand die een gemiddelde heeft van 5 liter.

                            Ergo: schaf de verkeersbelasting af en verhoog de accijnzen op de brandstof, dan moedig je zuinige auto's en zuinige rijstijl aan en degene die willen kunnen als hobby-wagen nog met dikke motoren rondrijden als ze de brandstof maar kunnen betalen.

                            Bovendien de mensen die nu een zuinige auto kopen (hybride/plug-in) maar hem nooit opladen of er als een zot mee rijden en dus veel verbruiken zullen ook moeten gaan betalen in verhouding tot hun verbruik, wat nu absoluut niet het geval is.

                            Het probleem van de huidige verkeerstaks is dat ze gebaseerd is op de inhoud van de motor wat toch echt niet relevant (meer ) is.
                            Last edited by germinal; 26/07/2014, 14:24.
                            previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                            current : BMW 330D F30

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                              Dan zijn we het eens

                              Bovendien stijgt CO2 uitstoot recht evenredig met het verbruik.

                              Dus die met zijn zuipschuit van 15-20l/100 km betaalt per km 3-4 keer meer aan brandstof/accijnzen dan iemand die een gemiddelde heeft van 5 liter.

                              Ergo: schaf de verkeersbelasting af en verhoog de accijnzen op de brandstof, dan moedig je zuinige auto's en zuinige rijstijl aan en degene die willen kunnen als hobby-wagen nog met dikke motoren rondrijden als ze de brandstof maar kunnen betalen.

                              Het probleem van de huidige verkeerstaks is dat ze gebaseerd is op de inhoud van de motor wat toch echt niet relevant is.
                              Germinal for president.

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk Berichten
                                Germinal for president.
                                Ik stelde dat van die accijnzen ook voor. Mag ik ergens minister worden?

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                                  Dan zijn we het eens

                                  Bovendien stijgt CO2 uitstoot recht evenredig met het verbruik.

                                  Dus die met zijn zuipschuit van 15-20l/100 km betaalt per km 3-4 keer meer aan brandstof/accijnzen dan iemand die een gemiddelde heeft van 5 liter.

                                  Ergo: schaf de verkeersbelasting af en verhoog de accijnzen op de brandstof, dan moedig je zuinige auto's en zuinige rijstijl aan en degene die willen kunnen als hobby-wagen nog met dikke motoren rondrijden als ze de brandstof maar kunnen betalen.

                                  Bovendien de mensen die nu een zuinige auto kopen (hybride/plug-in) maar hem nooit opladen of er als een zot mee rijden en dus veel verbruiken zullen ook moeten gaan betalen in verhouding tot hun verbruik, wat nu absoluut niet het geval is.

                                  Het probleem van de huidige verkeerstaks is dat ze gebaseerd is op de inhoud van de motor wat toch echt niet relevant (meer ) is.
                                  Ik denk dat ik gewoon hetzelfde verkondig.

                                  Als ze niet willen verwerken in de accijnzen, dan maar apart volgens uitstoot. Grote wagen, kleine wagen, slokop of zuinig rijder, nooit op onderhoud of vier keer per jaar, veel km's of juist maar rond de kerktoren, het maakt dan allemaal niet veel uit. Je betaald volgens wat je uitstoot. Simpelder en eerlijker kan haast niet.


                                  Sent from somewhere, using Tapatalk
                                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                  Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                  Comment


                                  • #37
                                    Wat ik het meest vrees is dat een of een andere van onze Excellenties bevriend is met de baas van een firma die in infrastruktuur voor kilometerheffing doet, dan mag een simplele oplossing beter zijn, de dure infrastruktuur zal het wel halen...

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                                      De tool werkt maar tot en met 31/12 van dit jaar. Veranderingen zitten er dus sowieso aan te komen. Van mij moet er niets veranderen, je kan al onderweg met 317 pk voor € 427,20 aan BIV of Hybride rijden met 416 pk voor € 41,76. Meer moet dat niet worden van mij.
                                      Mijn gedachten over wat ze zoal kunnen gaan doen :

                                      1/ herziening van BIV. In welke grootte is nog koffiedik kijken. Zeker CO2 gekoppeld zoals nu maar veel strenger. Wie nu 100 euro aan BIV moet betalen zal wel terug een pak meer mogen afdokken. Zoals 41.76 euro voor de 416PK hybride. Vroeger was dit 5000 euro. Dus die 41.76 euro zal wel een factor X 10/20/100 ... stijgen. En wie nu nog "maar" 5000 i.p.v. 10.000 euro moet betalen mag er zeker van zijn dat bij een herziening van de BIV ook de max. mag gaan betalen. Vandaag pakweg 1600 euro voor een sportwagen van 10 jaar oud zal dan wel snel +3000 euro worden.

                                      2/ herziening van de wegenbelasting. Ook CO2 gekoppeld en niet meer aan cilinderinhoud. Maar de wijzigingen zullen wel zodanig zijn dat je zeker niet minder gaat moeten betalen. Mensen met oudere wagens en hoge CO2 uitstoot (ik denk dan spontaan aan een BMW M3/Porsche 996 ...) zullen hun wegenbelasting de hoogte zien ingaan.

                                      3/ op termijn rekeningrijden. En dan zullen ze hun verhoogde BIV wel willen aanpassen naar terug een normale BIV. Rekeningrijden zal wel gekoppeld worden aan de CO2 uitstoot van de wagen, waar de kilometers gedaan worden en op welk tijdstip deze gedaan worden.

                                      4/ accijnzen van brandstoffen verhogen zullen ze niet direct doen. Ze hebben al het kliksysteem dat de accijnzen niet evenredig dalen als de brandstofprijzen dalen. En de prijzen blijven toch omhoog gaan. Op langere termijn gaan ze dus toch al meer en meer accijnzen ontvangen.

                                      Comment


                                      • #39
                                        Hier vrees ik dus ook voor.

                                        Een 30d inschrijven is een lachertje geworden, het spreekt voor zich dat dit niet zal blijven duren.
                                        Pk's zullen en moeten belast worden door de overheid ongeacht de uitstoot :-(

                                        Ik moet spontaan denken aan bv de eerste suv's (X5 en dergelijke) die massaal als lichte vracht werden ingeschreven.
                                        Hier werd ook een mouw aangepast.
                                        Sent from my RM-821_eu_croatia_511 using Tapatalk

                                        Comment


                                        • #40
                                          Al die zever over CO2... auto-vervuiling gaat over fijn stof, NOx enz...

                                          als ze lineair op uitstoot fijn stof zouden takseren, zou ik 100 keer minder moeten betalen dan auto's met directe injectie...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X