Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aanpassing autofiscaliteit in vlaanderen....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
    Vanwaar eigenlijk die 16%, is dat puur arbitrair gekozen?

    Je kunt van die lage restwaarde eigenlijk toch nooit profiteren als privé-persoon want je moet het verschil aangeven als (belastbaar) voordeel. Als je het niet spontaan doet dan komt de fiscus wel zelf naar je toe.
    Je kan de wagen perfect legaal overnemen aan de restwaarde.
    previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
    current : BMW 330D F30

    Comment


    • uiteraard kan dat, maar op het verschil tussen marktwaarde en restwaarde betaal je wel belastingen, dat is mijn punt
      2.0 JTDm

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
        uiteraard kan dat, maar op het verschil tussen marktwaarde en restwaarde betaal je wel belastingen, dat is mijn punt
        ?

        Meerwaarde is bij verkoop he.
        previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
        current : BMW 330D F30

        Comment


        • Het hele ontwerp voor vergroende verkeersfiscaliteit:

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
            ?

            Meerwaarde is bij verkoop he.
            neen dit is ook een voordeel van alle aard, geen meerwaardebelasting

            MY 2011 Lexus IS250 Aut.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
              Mmmm


              Renting is off balance en restwaarde > 15 %

              Lease is on balance en restwaarde 15 of minder
              Eindelijk iemand die weet over wat hij spreekt !

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
                Het hele ontwerp voor vergroende verkeersfiscaliteit:

                http://docs.vlaamsparlement.be/docs/...016/g544-2.pdf
                We zijn aan het overwegen om een 2dehands auto te kopen voor de vrouw.Zal dus iets van zijn van +10j oud.
                CO2 speelde toen nog niet echt mee, dus die zitten allemaal rond de 180-200gr voor een 1.8-2.0 benzine.
                Benzine Euro 3 blijft op 0%, Euro 4 gaat 12,5% af, maar bij benzine is CO2 een pak hoger dan 122gr, dus dat trekt de belastingen weer omhoog.
                Als ik dan deze nieuwe regels lees, denk ik dat het het beste is om die wagen nog dit jaar in te schrijven, vanaf januari wordt de VB alleen maar hoger.

                Ik vind echter niets terug dat de VB hetzelfde zou blijven tot 2020.
                Enkel:
                Er wordt tot en met 31 december 2020 geen belasting geheven op:
                1° voertuigen waarvan de motor, ook al is het maar gedeeltelijk of tijdelijk, aangedreven wordt met aardgas;
                2° plug-in hybride voertuigen met een maximale CO2-uitstoot van 50gram per kilometer.
                Maar dus niets over de bestaande wagens.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door krike Bekijk Berichten
                  Ok, dat kan kloppen: je zit op een verhoging van VKB van 64% , nl: 336 gr CO2-122 gr CO2( referentiewaarde)= 214 x 0.3%= 64,2% verhoging van je huidige VKB zoals te zien is als % bonus malus in de tabel.
                  In de onderstaande tabel kun je zien dat er voor euronorm 3 benzine geen extra % bijkomt of afgaat:

                  De VKB blijft behouden als basisbelasting, met gebruik van fiscale pk’s en de bijhorende bedragen (jaarlijks geïndexeerd op 01/07 van elk jaar), maar vanaf 1 januari 2016 wordt ze verhoogd en/of verlaagd in functie van CO2-uitstoot, brandstoftype en euronorm van de wagen:
                  Euronorm
                  Benzine en anderebrandstoffen
                  Diesel
                  Euro 0
                  +30 %
                  +40 %
                  Euro 1
                  +5 %
                  +35 %
                  Euro 2
                  +5 %
                  +30 %
                  Euro 3
                  0 %
                  +25 %
                  Euro 3 + DPF
                  /
                  +25 %
                  Euro 4
                  -15 %
                  +25 %
                  Euro 4 + DPF
                  /
                  +15 %
                  Euro 5 of EEV
                  -15 %
                  +15 %
                  Euro 6
                  -15 %
                  +15 %
                  Euro 6 RDE 1
                  -15 %
                  +10 %
                  Er zijn blijkbaar toch nog enkele wijzigingen aangebracht aan deze tabel.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                    Als je wil genieten van een lagere Verkeersbelasting (alle Euro 5 en 6 benzines bijvoorbeeld) met je bestaande wagen dan ga je die opnieuw moeten inschrijven na 1/1/2016 als ik het goed begrijp?
                    Zo ziet het er naar uit ja.
                    'pioniers' zijn weer eens gejost
                    2021 Taycan 4S
                    2021 Lexus UX250h

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                      We zijn aan het overwegen om een 2dehands auto te kopen voor de vrouw.Zal dus iets van zijn van +10j oud.
                      CO2 speelde toen nog niet echt mee, dus die zitten allemaal rond de 180-200gr voor een 1.8-2.0 benzine.
                      Benzine Euro 3 blijft op 0%, Euro 4 gaat 12,5% af, maar bij benzine is CO2 een pak hoger dan 122gr, dus dat trekt de belastingen weer omhoog.
                      Als ik dan deze nieuwe regels lees, denk ik dat het het beste is om die wagen nog dit jaar in te schrijven, vanaf januari wordt de VB alleen maar hoger.

                      Ik vind echter niets terug dat de VB hetzelfde zou blijven tot 2020.
                      Enkel:

                      Maar dus niets over de bestaande wagens.
                      "§2/1. Voor de personenauto’s, de auto’s voor dubbel gebruik en de minibussen die
                      na 31 december 2015 worden ingeschreven in het repertorium van het Directoraat-
                      generaal Mobiliteit en Verkeersveiligheid wordt de belasting berekend, op basis
                      van de tabel, vermeld in paragraaf 2, met in achtneming van volgende elementen:"


                      De nieuwe paragraaf is van toepassing op auto's ingeschreven na 31 december 2015.
                      De oude paragraaf blijft bestaan en bevat de VKB voor 1 januari 2016.

                      Voor een oude auto met ongunstige uitstoot, zal de nieuwe regeling duurder worden. Dus als je een 10 jaar oude auto nog wil inschrijven, zal dit goedkoper zijn qua BIV en jaarlijkse VKB als je dat kan doen vooraleer de wijzigingen in werking treden.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                        We zijn aan het overwegen om een 2dehands auto te kopen voor de vrouw.Zal dus iets van zijn van +10j oud.
                        CO2 speelde toen nog niet echt mee, dus die zitten allemaal rond de 180-200gr voor een 1.8-2.0 benzine.
                        Benzine Euro 3 blijft op 0%, Euro 4 gaat 12,5% af, maar bij benzine is CO2 een pak hoger dan 122gr, dus dat trekt de belastingen weer omhoog.
                        Als ik dan deze nieuwe regels lees, denk ik dat het het beste is om die wagen nog dit jaar in te schrijven, vanaf januari wordt de VB alleen maar hoger.

                        Ik vind echter niets terug dat de VB hetzelfde zou blijven tot 2020.
                        Enkel:

                        Maar dus niets over de bestaande wagens.
                        Bestaande CNG wagens krijgen ook vrijstelling van verkeersbelasting tot 2020. Mevrouw Turtelboom heeft me dit persoonlijk bevestigd per mail.

                        Comment


                        • Ik kom voor de Lexus nog steeds aan 474€ en dat voor een Euro6 benzine met 106g co2, puur en alleen omdat daar een 2.5 naft in ligt die nota bene de helft van de tijd amper draait
                          Dus we zijn nog steeds gekloot met die fiskale pk's die feitelijk niets zeggen.

                          ter vergelijking: in de UK is dit 20£ of 28€ voor een Business Edition van de 300h met 99g co2 zelfs 0,0...
                          2021 Taycan 4S
                          2021 Lexus UX250h

                          Comment


                          • Tja.. In de UK betaal je ook niks voor een dikke V12 dus je moet niet echt vergelijken
                            previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                            current : BMW 330D F30

                            Comment


                            • Idem in Duitsland.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                                Tja.. In de UK betaal je ook niks voor een dikke V12 dus je moet niet echt vergelijken
                                Niks is ook geen waar, kijk naar de tabel in mijn link, max. is 505£ of ongeveer 700€, ik vind dat billijke tarieven.
                                En waarom zou je niet mogen vergelijken?
                                Zijn buurlanden en ze hebben een lagere staatsschuld dan België.
                                Over Frankrijk en zeker Luxemburg zullen we dan maar zwijgen...
                                Efficiëntie van het Belgische overheidsapparaat anyone...
                                2021 Taycan 4S
                                2021 Lexus UX250h

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                                  En waarom zou je niet mogen vergelijken?
                                  Zijn buurlanden en ze hebben een lagere staatsschuld dan België.
                                  ...
                                  Efficiëntie van het Belgische overheidsapparaat anyone...
                                  Breek me de bek niet open over UK.
                                  Ik heb er jarenlang graag gewoond (en een zaak gehad). Maar neem van me aan dat de lagere én middenklasse het op quasi elk gebied in ons land véél beter heeft dan daar...
                                  En ja, een V12 inschrijven is daar goedkoop. Maar als je 3 overbruggingen moet laten plaatsten, mag je eerst 2 jaar op de wachtlijst staan...

                                  Totaal off-topic natuurlijk en sorry daarvoor.
                                  King of the Ludospace - currently running nr. 6

                                  2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
                                  2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

                                  Comment


                                  • Hmmm je begeeft je een beetje op glad ijs gpdude. Ik heb ook een tijd in de UK gewoond en gewerkt
                                    Het hangt er een beetje van af waar je de grens lagere klasse-middenklasse legt.
                                    De uitkeringen liggen lager dat klopt, dus wie niet werkt (om welke reden dan ook) heeft het in regel slechter dan hier. Het is niet toevallig dat er zoveel gelukzoekers naar België komen...Veel in de UK-gezondheidszorg is geprivatiseerd dus geen of slechte verzekering is slechte service. Maar het is niet zo dat je per definitie maanden-jaren moet wachten op een medische ingreep, dat klopt gewoon niet.
                                    Maar de totale belastingdruk is er veeeeel lager, dus wie wel werkt is er beter af dan hier.

                                    On topic, feit is Rennfox in jouw geval ben je idd. wel gejost (eigenlijk alle hybride rijders want ze blijven zitten met een relatief zware benzinemotor, zelfs al draait die nauwelijks zoals je schrijft)
                                    Ik had ook gedacht dat ze eindelijk gingen afstappen van belasting op basis van cilinderinhoud en fiskale pk's maar neen in plaats komen ze met een onbegrijpelijk onding

                                    Comment


                                    • Is er al iets geweten over de aanpassing van de simulatietool?

                                      Comment


                                      • Artikel 98/4-98/6VLABEL baseert zich voor de taxatie in de VKB op de authentieke gegevens van het DIV-register. Hetkan evenwel gebeuren dat het DIV-register niet compleet is, en dit om uiteenlopende redenen (ouderdomvan het voertuig, onvolledige data-input). Daarom voeren deze artikels een aantal weerlegbarewettelijke vermoedens in. Indien de euronorm of CO2 onbekend is, wordt deze afgeleid uit de overigegegevens. Er wordt ook vermeld hoe wordt omgegaan met de aanwezigheid van een roetfilter.Deze bepalingen zijn naar analogie overgenomen uit de huidige BIV.
                                        Hoe interpreteer ik dit?
                                        Ik zit met een EURO1 en die heeft dan 297CO2
                                        maar op papier staat letterlijk gemiddeld verbruik 10,7L wat dus eerder een 250g co2 is.
                                        Kan ik het op die manier aantonen?
                                        Polo 6n 1.4

                                        Comment


                                        • Vraagje :
                                          Eind deze maand zal mijn Skoda Oktavia RS binnekomen bij de dealer.
                                          Het is een benzine 2.0 TSI 230PK Euro 6 11fisc PK 147g CO/2
                                          Als ik m inschrijf dit jaar is de BIV 331.2€ en de VB 405.11€ per jaar
                                          Iemand al een idee hoeveel het me zou kosten als ik m volgend jaar inschrijf ?
                                          ( M moet dan wel nog 5a6 weken bij de dealer blijven staan maar das geen probleem ( mss wel voor mij omdak er dan nog 6 weken kwijlend voorbij moet rijden )
                                          Heb al wat aan het zoeken geweest maar tot op heden nog niet echt een duidelijk antwoord gevonden maar mss is dit er nog niet...
                                          Zou m uiteraard liever volgend jaar inschrijven omdat dit wel wat scheelt op de herverkoopwaarde later

                                          Comment

                                          Working...
                                          X