Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aanpassing autofiscaliteit in vlaanderen....

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
    Met de hoge brandstofprijzen zijn hier heel wat buren terug hout aan het stoken om hun huis te verwarmen.
    Merkte het daarnet al toen ik thuiskwam aan de geur.
    Als je dan in de winter gaat lopen en je loopt door zo'n wijk slaat het direct op je adem!
    Ook verbieden die houtkachels en open haarden
    We zijn hier fameus off topic aan 't gaan, maar: alle nieuwbouw vanaf 2020 moet energieneutraal zijn. Dat betekent in de praktijk: ventilatie op basis van een D-systeem. En in zo'n systeem krijg je geen (open) haard geïntegreerd. Het is natuurlijk wat anders voor verbouwingen, maar in nieuwbouw wordt het moeilijk (bijna onmogelijk) om klassieke haarden te hebben. Bovendien zijn ze thermisch ook overbodig en gooit het de energiebalans van een nulenergiewoning overhoop. Maar dit volledig terzijde.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
      We zijn hier fameus off topic aan 't gaan, maar: alle nieuwbouw vanaf 2020 moet energieneutraal zijn. Dat betekent in de praktijk: ventilatie op basis van een D-systeem. En in zo'n systeem krijg je geen (open) haard geïntegreerd. Het is natuurlijk wat anders voor verbouwingen, maar in nieuwbouw wordt het moeilijk (bijna onmogelijk) om klassieke haarden te hebben. Bovendien zijn ze thermisch ook overbodig en gooit het de energiebalans van een nulenergiewoning overhoop. Maar dit volledig terzijde.
      D systeem is een nachtmerrie.

Kost 1k euro aan onderhoud per jaar als je het goed wil doen. Broehaard voor schimmels en andere miserie. Een gesloten ventilatie circuit = utopie! Ik zou nooit verder dan een C++ gaan.
      U hoeft dit niet te lezen.

Comment

• Heel dat gedoe met ventilatie lijkt me toch ook allemaal quatsch.
        Ik heb een verbouwing gedaan:
        Eerst heel hard isoleren om energiezuinig te zijn.
        Maar dan moeten er van die lelijke ventilatie strips bovenop mijn ramen. Tja, die blijven altijd dicht wegens extra lawaai en tocht.
        Volgens EPB plan te weinig ventilatie in de keuken, dan konden we kiezen: ofwel ventilatie bijsteken ofwel boete betalen.
        Als iets slecht is, mag je er niet met een boete mee wegkomen, dan moet dat in orde gebracht worden!!!

Btw, niets belet je om een huis energieneutraal te (ver)bouwen en 2 jaar later nog een haard te plaatsen.
        Maar bij mij in de buurt zijn het vooral oudere huizen waar men met de piek van de olieprijzen heeft besloten om massaal hout te gaan stoken.
        Heel de scheiding tussen mij en mijn buurman (50m) staat vol met platten houten. (2m hoog)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
          Heel dat gedoe met ventilatie lijkt me toch ook allemaal quatsch.
          Ik heb een verbouwing gedaan:
          Eerst heel hard isoleren om energiezuinig te zijn.
          Maar dan moeten er van die lelijke ventilatie strips bovenop mijn ramen. Tja, die blijven altijd dicht wegens extra lawaai en tocht.
          Volgens EPB plan te weinig ventilatie in de keuken, dan konden we kiezen: ofwel ventilatie bijsteken ofwel boete betalen.
          Als iets slecht is, mag je er niet met een boete mee wegkomen, dan moet dat in orde gebracht worden!!!

Btw, niets belet je om een huis energieneutraal te (ver)bouwen en 2 jaar later nog een haard te plaatsen.
          Maar bij mij in de buurt zijn het vooral oudere huizen waar men met de piek van de olieprijzen heeft besloten om massaal hout te gaan stoken.
          Heel de scheiding tussen mij en mijn buurman (50m) staat vol met platten houten. (2m hoog)
          De regels voor verbouwing zijn anders dan die voor nieuwbouw. Energieneutraliteit in een verbouwing is bijzonder lastig voor elkaar te krijgen door de koudebruggen. Zelf zie ik niet wat er lelijk is aan de ventilatiestrips ("valse" kleinhouten daarentegen...) en ze staan hier in de slaapkamer altijd open zonder lawaaiproblemen. Een open haard bijplaatsen in een energieneutrale woning is moeilijk omdat je er je balansventilatie niet op afgesteld krijgt. Een gesloten haard kan lukken, maar de kans is zeer groot dat je met een gesloten haard warmtepieken krijgt (ondraaglijk warm) door de isolatiegraad van het gebouw.

Comment

• Dus, als we onze woning aanpassen aan het E-peil, moeten we minder autotax betalen... 😀
            OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
            Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Alfa-Beemer Bekijk Berichten

Kost 1k euro aan onderhoud per jaar als je het goed wil doen. Broehaard voor schimmels en andere miserie. Een gesloten ventilatie circuit = utopie! Ik zou nooit verder dan een C++ gaan.
              allé, ik heb een D in mijn oud huis steken van 1953 en geen last van schimmels en andere miserie (mijn huis is trouwens wel goed geïsoleerd nu). En het kost me niets op jaarbasis: filters volledig uitwasbaar en toestel geeft netjes aan wanneer je dit moet doen. Laatstleden nog eens een buis losgemaakt van de aanzuiging en die was nog netjes proper aan de binnenkant. Die van de afzuiging moet ge niet nazien want die blazen nooit de stof terug in huis.
              En dat een haardvuur stinkt ligt louter aan het hout dat men gebruikt: ik heb hier een houtcassette en dat stinkt nooit (buiten dan voor de buren) omdat ik met droog hout stook bij koude winterpieken.
              www.peugeotforum.be

Comment

• Hier ook D, en geen last van.
                OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
                Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Alfa-Beemer Bekijk Berichten

Een systeem D is geen, zoals jij denkt, gesloten circuit: er wordt wel degelijk verse buitenlucht aangezogen.
                  Een D-systeem dient in balans te zijn: m.a.w. de hoeveelheid afgezogen lucht = aan de toegevoerde verse lucht.
                  Verder wordt bij een systeem D de warmte van de afgezogen lucht uit de 'vochtige' ruimtes voor +/- 90% gerecupereerd door een warmtewisselaar en afgegeven aan de aangezogen 'verse' lucht.
                  Een juist gedimensioneerd én afgeregeld systeem is dus een must.

Als dit bij u problemen oplevert, is er iets fundamenteel fout in de plaatsing en/of afregeling van het systeem.

Met een eenvoudige debietmeting is dit gemakkelijk na te gaan of bij u alles OK is of niet:
                  meet de debieten 'afzuiging' in alle vochtige plaatsen: toiletten, keuken, badkamer, wasplaats...
                  Meet de debieten bij de aanvoerventielen in eetplaats, living, slaapkamer...
                  De som van beiden dient +/- gelijk te zijn.

Een systeem D wordt het meest performant indien in woonplaats en master bedroom een CO-meting gebeurt en er in de afzuigkanalen een vochtigheidssensor wordt geplaatst: er wordt dan nooit te veel of te weinig vervuilde lucht afgezogen en verse toegevoerd.
                  Last edited by Maurice P.P.; 11/10/2015, 13:43.

Comment

• en misschien moeten we niet alleen de diesels weren maar meteen ook de nieuwe wagens met directe benzine injectie

Comment

• herbie dat moet genegeerd worden, anders is de prijsstijging van dieselbrandstof niet te verantwoorden

Comment

• Wat ik altijd extreem grappig vind op dit forum is dat als er een discussie off-topic gaat (bijv. nu over ventilatie) dat er dan gasten opduiken die je in autogerelateerde topics zelden hoort of ziet maar dan wel hun zeg komen doen als het iets is over hun vakgebied
                        AF
                        MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

• dat is helemaal niet off topic

als ge niet overgaat tot een globale aanpak is het zinloos om voor één bepaalde groep iets te verbieden terwijl men het voor een andere groep oogluikend toelaat. De maatregel die men dat uitwerkt voor een specifieke groep zal nooit het beoogde effect bereiken net omdat men andere groepen nog wel laat doen. Als men een aangepaste fiscaliteit wil voor auto's dan moet men automatisch ook gaan nadenken over andere groepen gebruikers welke dezelfde brandstof gebruiken en daar ook maatregelen gaan treffen. Anders blijft het dweilen met de kraan open.
                          www.peugeotforum.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door crepusculum Bekijk Berichten
                            Pas als alle, ja àlle, ja ALLE elektriciteit milieuvriendelijk wordt opgewekt, dan pas is een elektrische wagen ook milieuvriendelijk, niet eerder.
                            Als ik een elektrische wagen heb en wek zelf op een milieuvriendelijke manier energie op, dan is die elektrische wagen milieuvriendelijk.
                            En als verschillende mensen dat zo doen (wat nu al gebeurd), dan zijn al die elektrische wagens milieuvriendelijk.

Dus jou stelling dat ALLE elektriciteit milieuvriendelijk opgewekt moet worden om een elektrische wagen milieuvriendelijk te maken klopt langs geen kanten.
                            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• het gaat verder dan dat

pas als de fabrieken ook draaien op duurzame energie en het transport naar de verschillende afzetgebieden ook, dan pas zal een electrische wagen ten volle zijn potentieel als alternatief kunnen waarmaken

anders blijft het gewoon een verschuiving van uitstoot
                              www.peugeotforum.be

Comment

• misschien een idee om het verbruik te beperken : geef iedereen een aantal km/liter per jaar (afhankelijk van woon-, werkplaats etc...) en alle meerverbruik torenhoog belasten.
                                Maar waarschijnlijk in de praktijk niet doenbaar...
                                Ik ken iemand met een firmawagen die naar de andere kant van het land rijdt omdat de luiers daar een beetje goedkoper zijn ... z'n verbruik kost hem toch niks...

Comment

• Dit is toch schitterend, electrisch rijden wordt gepromoot, er rijden nog niet veel electrische wagens rond tot daar kan ik nog volgen. Maar als het een strenge winter wordt zullen ze op afsproken tijdstippen steden/plaatsen tijdelijk afsluiten zodat er niet echt een stroom tekort voor de noodzakelijke diensten.
                                  En dan wordt electrisch rijden volop gepromoot. Wat gaan ze doen als 50% van de bevolking die dagelijks gaat werken rijdt met een electrisch aangedreven doos 's avonds zijn wagen moet opladen ....
                                  Ze kunnen nu al niet meer garanderen dat iedereen 's avonds electriciteit zal hebben om 18 uur om zijn potteke te koken. En dan gaan ze nog beginnen wagens op te laden.
                                  Chance da'k in een rolstoel zit of ge valt achterover van 't lachen bij zo'n idee.
                                  In die +40 jaar da'k hier al de kans heb gekregen om over deze aardkloot rond te bollen, zie ik het enkel maar achteruit gaan ....

Comment

• Stond gister in de gazet...iedereen elektrisch zou wereldlijk 10 % extra elec capaciteit vergen...of het waar is ?

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door herbie66 Bekijk Berichten
                                      misschien een idee om het verbruik te beperken : geef iedereen een aantal km/liter per jaar (afhankelijk van woon-, werkplaats etc...) en alle meerverbruik torenhoog belasten.
                                      Maar waarschijnlijk in de praktijk niet doenbaar...
                                      Ik ken iemand met een firmawagen die naar de andere kant van het land rijdt omdat de luiers daar een beetje goedkoper zijn ... z'n verbruik kost hem toch niks...
                                      D
                                      Da's dan toch alleszins enen met hopen tijd over. Ook mensen zonder firmawagen doen trouwend ergelijke dommigheden: meer dan 100km naar de Auchan rijden in Rijsel omdat het flessenwater daar enkele centiemen goedkoper is, met hun privéwagen, en trots dat ze derop zijn dat ze een euro of twee uitgespaard hebben ... En de brandstof? "aja, we zijn der toch nekeer mee weg he ..." Mensdom, dierenrijk ...
                                      Last edited by ; 12/10/2015, 19:49.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door benji0973 Bekijk Berichten
                                        Dit is toch schitterend, electrisch rijden wordt gepromoot, er rijden nog niet veel electrische wagens rond tot daar kan ik nog volgen. Maar als het een strenge winter wordt zullen ze op afsproken tijdstippen steden/plaatsen tijdelijk afsluiten zodat er niet echt een stroom tekort voor de noodzakelijke diensten.
                                        En dan wordt electrisch rijden volop gepromoot. Wat gaan ze doen als 50% van de bevolking die dagelijks gaat werken rijdt met een electrisch aangedreven doos 's avonds zijn wagen moet opladen ....
                                        Ze kunnen nu al niet meer garanderen dat iedereen 's avonds electriciteit zal hebben om 18 uur om zijn potteke te koken. En dan gaan ze nog beginnen wagens op te laden.
                                        Chance da'k in een rolstoel zit of ge valt achterover van 't lachen bij zo'n idee.
                                        In die +40 jaar da'k hier al de kans heb gekregen om over deze aardkloot rond te bollen, zie ik het enkel maar achteruit gaan ....
                                        petroleum destilleren kost ook massa's energie. Er wordt immers geen benzine uit de aardkloot opgepompt maar ruwe olie. Maar de vooruitgang moet sneller gebeuren dan de bevolkingsexplosie en dat lukt momenteel niet ....nuja vroeg of laat herstelt de natuur zichzelf in ere.... 1 enkel virus is voldoende om het probleem op te lossen....hoewel ik niet hoop dat dat de oplossing moge zijn...als iedereen erover praat of ermee bezig is zal het hopelijk al een klein beetje helpen

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door benji0973 Bekijk Berichten
                                          Dit is toch schitterend, electrisch rijden wordt gepromoot, er rijden nog niet veel electrische wagens rond tot daar kan ik nog volgen. Maar als het een strenge winter wordt zullen ze op afsproken tijdstippen steden/plaatsen tijdelijk afsluiten zodat er niet echt een stroom tekort voor de noodzakelijke diensten.
                                          Zoals andere zeggen, die petroleum wordt ook geraffineerd. Je hebt meer energie nodig om 7 l benzine te raffineren dat om een electrische wagen 100 km te laten rijden.
                                          En het opladen van die wagens kan ook op andere momenten gebeuren, wanneer er geen probleem is (buiten de piekuren)
                                          BMW 420dA : >>>

Comment

Working...
                                          X