Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aanpassing autofiscaliteit in vlaanderen....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
    Ik hoor net op de radio dat het Vlaams Parlement dit heeft goedgekeurd.
    Wat juist is me niet duidelijk.
    Ik vrees een beetje dat als ik in november of december nog een 2dehands wagen koop, ze dan toch dingen met terugwerkende kracht zullen invoeren of zo.
    Ik was dedju net deze week aan het overwegen om een okkazie Beetle TSI benzine met 211 PK en DSG te kopen. Maar die heeft een CO2 van 176 gram, wat wel wat hoger is. Sommige toch vrij snelle wagentjes blijven onder de 150, wat groenere onder de 120 en pas echt groen is het onder de 100 gram. Ik denk dat 176 gram misschien al stevig duurder zal worden.

    Als ik heb nu koop heb ik zekerheid over de BIV = 780 euro, maar de wegenbelasting is onzeker, nu is dat een dike 400, maar ik zou niet graag volgend jaar ineens 800 euro per jaar wegenbelasting gaan betalen, da's wat veel voor een Beetle (en het type klant dat zo'n wagen koopt), en slecht voor de restwaarde dus voel je dat dubbel in de portemonee...grrrr.

    Comment



    • "Enerzijds wordt de belasting op vervuilende diesel- en benzinewagens opgetrokken. De norm van de fiscale pk blijft behouden, maar wordt aangevuld met een bonus of een malus, al naargelang hoeveel de auto in kwestie vervuilt. Anderzijds worden die heffingen op "groenere" auto's op aardgas of elektriciteit dan weer verlaagd.

      De nieuwe belasting gaat op 1 januari volgend jaar in en geldt enkel voor wagens die worden aangekocht dus zowel nieuwe als tweedehandsauto's. De verandering geldt niet voor auto's die al zijn ingeschreven. Volgend jaar zou die nieuwe belasting 30 miljoen euro moeten opleveren.
      Bij de hervorming is rekening gehouden met zowel de uitstoot van het giftige NO2-gas, van CO2 en fijn stof. Die vervuiling is erg hoog in ons land in vergelijking met de rest van Europa. Niet toevallig heeft ons land ook veel dieselwagens. Van de 3,3 miljoen auto's in ons wagenpark zijn er nu ongeveer 62% van het type diesel."


      http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2470130

      Ben benieuwd naar de simulaties hiervan.......

      Comment


      • Mijn M3 zal er weer goed uitkomen.

        Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk

        Comment


        • Van De Redactie: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2470130
          De nieuwe belasting gaat op 1 januari volgend jaar in en geldt enkel voor wagens die worden aangekocht dus zowel nieuwe als tweedehandsauto's. De verandering geldt niet voor auto's die al zijn ingeschreven. Volgend jaar zou die nieuwe belasting 30 miljoen euro moeten opleveren.
          Geldt niet voor wagens die al zijn ingeschreven:
          - ingeschreven op moment van stemmen van nieuwe belasting (nu dus), of op 1 januari?
          - is dit voor BIV en verkeersbelasting, of enkel voor BIV, of enkel voor verkeersbelasting?

          Als het geldt voor BIV en verkeersbelasting, dan koop ik dit jaar nog snel een andere wagen. Zit ik toch weer enkele jaren safe hoop ik.
          Zou wel de eerste keer zijn dat de jaarlijkse verkeersbelasting enkel voor nieuwe inschrijvingen aangepast wordt.

          Comment


          • interessante info van die bonus en malus, gezien men over fiscale PK praat, gaat het toch over de jaarlijkse wegentaks denk ik? Volgens mij is de BIV nu al niet meer op fiscale PK en vermogen , maar op basis van Co², fijstof en euronorm.

            Maar dat het alleen geldt voor nieuwe wagens verbaast me wel een beetje:
            - enerzijds is het fairder dat de overheid het aankoopgedrag probeert te beïnvloeden, tegenover de mensen door middel van een financiële kater ertoe drijven om versneld hun wagen te verkopen
            - anderzijds moet je als overheid dan wel geduld hebben om de uitstoot te beïnvloeden, + je er minder het gat in uw begroting mee vullen want diegene die blijven rijden betalen niet meer, en diegenen die moeten aankopen kopen iets groener om niet te veel taksen te moeten betalen => ??? en dan de quote uit de krant "De Vlaamse regering is het eens geworden over de hervorming van de verkeersbelasting. Die vergroening van de belasting zou volgend jaar 30 miljoen euro moeten opbrengen.". Uiteindelijk is verhoging dan een betere term dan vergroening...
            Last edited by ; 16/10/2015, 16:00.

            Comment


            • Mijn wagen komt eind dit jaar binnen.
              Ging normaal wachten tot volgend jaar om te rijden en in te schrijven maar zoals het er nu uit ziet zal het nog dit jaar gebeuren.

              Comment


              • Toch triestig dat nog steeds het bezit van een wagen wordt belast, en niet zozeer het gebruik.
                “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                Comment


                • Yep. Ze zien alleen geen mogelijkheid om't gebruik te belasten vrees ik.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door arbe Bekijk Berichten
                    Yep. Ze zien alleen geen mogelijkheid om't gebruik te belasten vrees ik.

                    Het gebruik wordt toch al belast door de accijnzen en btw op benzine & diesel .....

                    Comment


                    • Ja, maar zoals al verschillende mensen gezegd hebben kunnen ze dat niet meer verhogen, dan springen de mensen over de grens.
                      Of ik regel een groepsaankoop en laat nen hollander leveren in een tank thuis

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                        Toch triestig dat nog steeds het bezit van een wagen wordt belast, en niet zozeer het gebruik.
                        Een bezit heb je, maar het gebruik ervan kan heel variabel zijn. Dat soort variabele inkomsten zijn "vervelend" voor de begroting op koers te houden... want stel je eens voor dat het plebs in een paniekreactie minder met de auto gaat rijden? Ik kan geen enkele andere reden verzinnen waarom de focus op het bezit ligt ipv op het gebruik alleen.

                        Comment


                        • De Vlaamse regering heeft de tarieven voor de nieuwe, groenere verkeersbelastingen vastgelegd. Wagens op aardgas, elektrische auto's en plug-in hybrides betalen vanaf 1 januari niet langer belasting op inverkeersstelling (BIV) of jaarlijkse verkeersbelasting. De nieuwe regeling geldt voor particuliere en bedrijfswagens. Voor leasingauto's kon, zoals bekend, nog geen regeling worden uitgewerkt.
                          Elektrische wagens en waterstofwagens betalen geen BIV. Ook wagens op aardgas (CNG) en plug-in hybrides krijgen een vrijstelling, al is die beperkt tot 2020 omdat het om overgangstechnologieën gaat. Voor benzines en dieselwagens worden de normen bijgesteld in functie van de reële uitstoot, met het grootste financiële effect voor de Euro 6-diesels.

                          Ook voor de jaarlijkse verkeersbelasting geldt een vrijstelling voor elektrische wagens en waterstofauto's en een vrijstelling tot 2020 voor wagens op aardgas en plug-in hybrides. Voor auto's op diesel of benzine zal het tarief nog steeds worden berekend aan de hand van de pk van het voertuig. Nieuw is een bonus of malus in functie van de uitstoot. Het ijkpunt is een CO2-uitstoot van 122 gram per kilometer. Voor elke gram meer stijgt de fiscale pk met 0,30 procent en voor elke gram minder daalt hij met 0,30 procent. LPG-wagens krijgen een korting tot maximaal 100 euro.

                          Afhankelijk van model
                          De precieze berekening hangt af van het specifieke model. Zo stijgt voor een Volvo V40 met Euro 5-dieselmotor de BIV van 371 euro naar 479 euro. De verkeersbelasting stijgt van 243 euro naar 256 euro. Voor een V40 met Euro 5-benzinemotor stijgt de BIV van 146 euro naar 164 euro, terwijl de verkeersbelasting daalt van 243 euro naar 208 euro. De grootste bijstelling is er voor de BIV op Euro 6-diesels. Die gaat voor bijvoorbeeld een Volkswagen Golf van 50 euro naar 385 euro.

                          De nieuwe regels gelden enkel voor inschrijvingen vanaf 1 januari. Voor bestaande wagens verandert er niets, ook niet aan de jaarlijkse belasting. "Er zitten belastingverhogingen in het systeem", geeft minister van Financiën Annemie Turtelboom aan, maar ook verlagingen. "De hogere belastingen zijn te vermijden. Je kan binnen budget een wagen kopen die milieuvriendelijker is en lager wordt belast."

                          Geen akkoord voor leasingwagens
                          Voor leasingwagens, zo'n 10 procent van het aantal auto's op onze wegen, verandert er niets, omdat er geen akkoord kon worden gesloten met het Brussels en het Waals gewest. "Een dergelijk akkoord zit al veertien jaar geblokkeerd", aldus Turtelboom. "Dan heb je de optie om iets of niets te doen. Voor ons was het geen optie om nog te wachten."

                          Het nieuwe systeem levert de regering volgens simulaties een meeropbrengst van 45 miljoen euro op, al verlaagt dat natuurlijk als consumenten hun gedrag snel blijken bij te stellen. Zo'n 5 miljoen wordt gebruikt om de eerder besliste premies voor emissievrije wagens te betalen.
                          HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.
                          Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                            Toch triestig dat nog steeds het bezit van een wagen wordt belast, en niet zozeer het gebruik.
                            +1, er zullen er hier veel op dit forum zijn die voor een funcar die 2000 km per jaar doet meer belasting betalen dan een wagen die 40K km bolt. De vergroening zal er dan voor zorgen dat die funcar door een oldtimer vervangen wordt (met de max aan co²), terwijl die met 40K kilometer volgend jaar gewoon terug gedurende 40K km co² uitblaast.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door arbe Bekijk Berichten
                              Yep. Ze zien alleen geen mogelijkheid om't gebruik te belasten vrees ik.
                              Dat zou toch eenvoudig realiseerbaar zijn adhv een reeds bestaande instantie zoals de keuring. Het blijft gek om een wagen waar bvb 3000km per jaar mee gedaan wordt jaarlijks even zwaar te belasten als een die 30000km draait per jaar.
                              “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                              Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                              Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                              Comment


                              • De grootste bijstelling is er voor de BIV op Euro 6-diesels. Die gaat voor bijvoorbeeld een Volkswagen Golf van 50 euro naar 385 euro.
                                Tja, Euro6 is nu verplicht zeker voor nieuwe wagens, dus geen reden meer om dat goedkoper te maken.
                                2dehands is er dan wel weinig reden om Euro 6 te nemen ipv Euro 5 (<100 euro kennelijk)

                                De nieuwe regels gelden enkel voor inschrijvingen vanaf 1 januari. Voor bestaande wagens verandert er niets, ook niet aan de jaarlijkse belasting
                                Hopelijk komen de nieuwe tarieven snel beschikbaar, kunnen we eens aan het rekenen gaan om te zien of het slimmer is om nog dit jaar 2dehands te kopen, of volgend jaar.

                                Comment


                                • Ziet er naar uit dat ik de Lexus na 1 januari best nog eens opnieuw inschrijf.

                                  Nu betaal ik daar bijna 600€ rijtaks/jaar voor, is Euro6 benzine met 99g co2
                                  In het nieuwe systeem zou (?) dit dus een pak goedkoper moeten worden, maar dan moet ik die dus wel opnieuw inschrijven of anders verandert er niets...

                                  t is weer eens een Kafka-regeling...
                                  2021 Taycan 4S
                                  2021 Lexus UX250h

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                                    Hopelijk komen de nieuwe tarieven snel beschikbaar, kunnen we eens aan het rekenen gaan om te zien of het slimmer is om nog dit jaar 2dehands te kopen, of volgend jaar.
                                    Zonder tarieven zou ik momenteel gokken op dit jaar kopen. Vrees dat het sowieso duurder gaat worden volgend jaar, ook 2dehands.
                                    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                    Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                    Comment


                                    • aardgas wel en lpg niet? Klootzakken

                                      Dan zou ik mijn Volvo wel snel even opnieuw inschrijven in 2016

                                      Comment


                                      • Ik blijf het raar vinden dat iemand die een jonge Dacia koopt nog eens deftig gaat mogen bijleggen en iemand met een nieuwe Panamera Hybrid moet niks betalen....
                                        King of the Ludospace - currently running nr. 6

                                        2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
                                        2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

                                        Comment


                                        • Dat is eigenlijk wel zeker ja, enkel misschien hybrides zullen goedkoper worden.

                                          Zouden Wankel motoren dan nog zo zwaar belast worden.
                                          RX-8 wordt nu als 2.600CC gezien, misschien wordt die belasting zelfs lager (ook al is die vrij oud).

                                          Comment

                                          Working...
                                          X