Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aanpassing autofiscaliteit in vlaanderen....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Jan67 Bekijk Berichten
    Komt bij de fiscal PK. Mijn Z4 2.5i heeft 214gram co² dus van 13 naar 16,6 PK, afgerond 17 = 1258 euro wegenbelating per jaar.
    Let op is enkel voor nieuwe inschrijvingen (nieuwe wagen of okkazie), voor't moment toch.

    Je kan natuurlijk raden wat die wagens gaan waard zijn op de okkaziemarkt, zeker als ook de andere europese landen gaan verstrengen op uitstoot en je uw wagen aan iemand uit Oezbekistan moet verkopen....
    zo wordt mijn kist dus onverkoopbaar hé...
    2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

    Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichten
      zo wordt mijn kist dus onverkoopbaar hé...

      Yess, net zoals die van mij.

      2,5liter naften zijn hier al niet populair in onze dieselland en vanaf volgend jaar al helemaal niet meer.

      met 235 gram gaat de mijne van € 5xx per jaar naar € 12xx per jaar.
      BMW X5 45e

      Comment


      • Ben toch nog een beetje blij met mijne 3liter die "maar" 139g CO² heeft.

        Comment


        • ik ben al blij dat ik geen 330i gekocht ipv mijn 325i

          1800 euro taks vanaf volgend jaar
          2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

          Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichten
            ik ben al blij dat ik geen 330i gekocht ipv mijn 325i

            1800 euro taks vanaf volgend jaar
            Niet als ge'm bijhoudt he. Ik denk dat ik nog heel lang met de AH3 ga rijden, zo goedkoop ga ik voorlopig geen 300pk meer vinden. Kijken wat de boekhouder daar binnen een paar jaar van vindt.

            Comment


            • Maar die berekening van 0,30% per gram boven de 122. Wordt dat je nieuwe fiscale pk of moet je dat bij de huidige fiscale pk's doen? Daar zullen ze toch ook nog wel rekening houden met je euronorm en brandstof, niet? Anders is dit WEER nadelig voor benzines
              2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
              2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
              2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km


              2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
              2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
              2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

              Comment


              • ik heb volgend jaar een nieuwe auto nodig.. dus de mijne gaat buiten..
                2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                Comment


                • Wanneer wordt er meer bekend of het nog interessant blijft om een zware- net geen oldtimer - uit te schrijven gedurende de wintermaanden, en achteraf op dezelfde eigenaar opnieuw in te schrijven?

                  Gelden dan de nieuwe regels voor wegenbelasting of de oude?

                  Betreffende wagen is een 24- jaar oude Porsche 964, 297 Gr CO2, huidige rijtaks 1485€.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Vlammembaareg Bekijk Berichten
                    Maar die berekening van 0,30% per gram boven de 122. Wordt dat je nieuwe fiscale pk of moet je dat bij de huidige fiscale pk's doen? Daar zullen ze toch ook nog wel rekening houden met je euronorm en brandstof, niet? Anders is dit WEER nadelig voor benzines
                    Ik heb de regeling eigenlijk nog niet deftig bekeken, ik ben blij dat ze niet met terugwerkende kracht werken dus mijn groen autootje blijft nog even. De volgende wordt dan ne plugin, X5 of 330e (als die in break komt).

                    Comment


                    • Dat de malus het aantal PK's verhoogt heb nog nergens gelezen en het zou mij verbazen, anders was er sprake van de afronding.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                        Dat de malus het aantal PK's verhoogt heb nog nergens gelezen en het zou mij verbazen, anders was er sprake van de afronding.
                        Langs de eene kant zo staat het wel in de persmededeling.
                        Langs de andere kant stel 7pk en een uitstoot van 144 dan komt er 6,6% bij en blijft het onder de 7,5 dus in feite afronden naar beneden en geen meeropbrengst.

                        Ofwel passen ze de pk's aan tot 2cijfer na komma, lijkt mij meest logische methode.
                        Polo 6n 1.4

                        Comment


                        • Ik las dat de fiscale PK's stelsel (dus schaal...) blijft behouden, en dat er bovenop een malus komt; deze malus wordt in percentage uitgedrukt berekend op het verschil in gr/CO2 tussen de ijkwaarde 122 en de gr/CO2 zoals op de "grijze" kaart; het lijkt mij dus logischer en exacter (zonder afrondingen waar niets wordt gezegd) dat de percentage zich toepast op het huidig bedrag van de rijtaks; het verschil is zo al de moeite, zeker voor de meest vervuilende wagens, en weg met de afrondingen...
                          als de tool wordt vrijgegeven zullen wij het weten ;-)
                          Last edited by guyugy; 19/10/2015, 12:06.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Rochlans Bekijk Berichten
                            Wanneer wordt er meer bekend of het nog interessant blijft om een zware- net geen oldtimer - uit te schrijven gedurende de wintermaanden, en achteraf op dezelfde eigenaar opnieuw in te schrijven?

                            Gelden dan de nieuwe regels voor wegenbelasting of de oude?

                            Betreffende wagen is een 24- jaar oude Porsche 964, 297 Gr CO2, huidige rijtaks 1485€.
                            volgend jaar belastingsvrij en dus 32€

                            Comment


                            • Als je vergelijkt met Duitsland, lijkt het er toch op dat Belgie een groen sausje over een verkapte vermogensbelasting giet, maar het blijft au fond een vermogensbelasting.
                              Duitsland heeft in 2009 dezelfde reform gedaan van een op cilinderinhoud gebaseerd stelsen naar co² gebaseerd, maar daar gaat het gewoon lineair = 2 euro per bijkomende gram co² boven een bepaald richtlijn (eerst 120, nu 95). Een BMW 2.5 met een dikke 200co² kost daar nog altijd maar 250 euro per jaar ipv ongeveer 1200 bij ons. BELGIE taxeert dus in dit voorbeeld 400% hoger, en dat is echt niet nodig om de meeste mensen hun gedrag bij te sturen, dat is geld halen zonder de inkomstenbelasting naar 65% te brengen.
                              Last edited by ; 19/10/2015, 12:23.

                              Comment


                              • In Nederland hebben ze de gewoonte om zo elk jaar dat ijkpunt een beetje naar beneden af te stellen. Wie zegt dat onze roverheid niet volgende jaren die grens van 122 gram stelselmatig lager stelt? 2017: 110gr, 2018: 100gr enzoverder.

                                Daar gaat de droom van velen onder ons om bijvoorbeeld later eens een tweedehands V8 ofzo te kopen.

                                Allen in de elektrische trabant!

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                                  volgend jaar belastingsvrij en dus 32€
                                  Van een heel goede bevriende politicus uit Aarschot : daar zijn ze mee bezig om te gaan herzien. Wagens die vandaag -of de volgende maanden- oldtimer zijn of worden zitten nog in een "oud stelsel". Vanaf ergens in 2016 zal het definitief naar 40 jaar gaan alvorens oldtimer te worden. Echter gaat er een nieuwe herberekening komen op oldtimers. Dus in het geval van een 964 zal het nieuw stelsel een cijfer gaan geven dat hoger zal liggen dan wat vandaag een 964 niet-oldtimer aan jaarlijkse RB moet betalen. Ook gaan deze wagens niet meer in steden mogen. Zoals al in Antwerpen gaan alle steden een groene ring krijgen waar nog enkel heel milieuvriendelijke wagens gaan mogen komen. Cowboyverhaal of niet? Als blijkbaar al de oppositie achter een dergelijk wetsvoorstel staat (groen en spa)?

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                    Ik las dat de fiscale PK's stelsel (dus schaal...) blijft behouden, en dat er bovenop een malus komt; deze malus wordt in percentage uitgedrukt berekend op het verschil in gr/CO2 tussen de ijkwaarde 122 en de gr/CO2 zoals op de "grijze" kaart; het lijkt mij dus logischer en exacter (zonder afrondingen waar niets wordt gezegd) dat de percentage zich toepast op het huidig bedrag van de rijtaks; het verschil is zo al de moeite, zeker voor de meest vervuilende wagens, en weg met de afrondingen...
                                    als de tool wordt vrijgegeven zullen wij het weten ;-)

                                    Het voorbeeld dat hier al ergens staat vanuit de pers lijkt dat ook te bevestigen:

                                    De precieze berekening hangt af van het specifieke model. Zo stijgt voor een Volvo V40 met Euro 5-dieselmotor de BIV van 371 euro naar 479 euro. De verkeersbelasting stijgt van 243 euro naar 256 euro. Voor een V40 met Euro 5-benzinemotor stijgt de BIV van 146 euro naar 164 euro, terwijl de verkeersbelasting daalt van 243 euro naar 208 euro.


                                    De 243 euro is de taks nu voor 9 fiscale pk voor een 1600-1700cc zonder opdeciemen. Het is niet zo dat die in een nieuwe fiscale pk schaal terecht komen.

                                    Even narekenen voor de jaarlijkse verkeersbelasting:
                                    Voor de diesel is dat een verhoging van 5.4% (18 x 0.3%) wat zou neerkomen op een CO2 van 140 (122 + 1.
                                    Voor de benzine een verlaging met -14.4% (-48 x 0.3%) zou dat een CO2 van 74 zijn (122 - 4.

                                    Iets lijkt me er niet te kloppen met dat voorbeeld :-d

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                                      In Nederland hebben ze de gewoonte om zo elk jaar dat ijkpunt een beetje naar beneden af te stellen. Wie zegt dat onze roverheid niet volgende jaren die grens van 122 gram stelselmatig lager stelt? 2017: 110gr, 2018: 100gr enzoverder.
                                      Maar dat doen ze in België ook hoor!
                                      De referentiewaardes voor het VAA dalen jaar na jaar.
                                      Ze zijn in 2012 begonnen met 95g voor diesel en 115g voor benzine
                                      Intussen zitten we voor 2015 al maar aan 90g/110g...
                                      Dit zijn van die verdoken verhogingen waar geen haan naar kraait maar die na een paar jaar wel serieus gaan doorwegen
                                      MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                                        Maar dat doen ze in België ook hoor!
                                        De referentiewaardes voor het VAA dalen jaar na jaar.
                                        Ze zijn in 2012 begonnen met 95g voor diesel en 115g voor benzine
                                        Intussen zitten we voor 2015 al maar aan 90g/110g...
                                        Dit zijn van die verdoken verhogingen waar geen haan naar kraait maar die na een paar jaar wel serieus gaan doorwegen
                                        De norm van 122 voor de nieuwe verkeersbelasting zal garantie bij ons ook nog gaan dalen. Tegen dan komen er waarschijnlijk (hopelijk) ook valabele hybride alternatieven.

                                        Comment


                                        • Is er nu eigenlijk al een berekeningsmethode gekend??

                                          Want wat ik tot nog toe gelezen heb zijn van die losse voorbeeldjes uit de pers die nergens op slaan en vooral heel veel speculatie van 'ja het zou wel eens zo kunnen zijn maar miscchien ook niet'...
                                          MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X