Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aanpassing autofiscaliteit in vlaanderen....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Dane Bekijk Berichten
    Kom juist van de Mazda-garage en die hadden al de nieuwe prijzen
    Weet je toevallig hoe Mazda aan die prijzen kwam en hoe zij over de exacte berekeningsformule beschikken?

    Comment


    • Neen , niet gevraagd maar in 2 verschillende garages hadden ze dezelfde prijzen ...
      - Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G Premium Edition - Sonic silver - 2016
      - VW Golf Variant 1.6 TDI Highline - Tungsten silver - 2014

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten
        Weet je toevallig hoe Mazda aan die prijzen kwam en hoe zij over de exacte berekeningsformule beschikken?

        Vraag ik me ook af,komaan ,doe een belleke naar die garage en gooi het in de groep

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten
          Weet je toevallig hoe Mazda aan die prijzen kwam en hoe zij over de exacte berekeningsformule beschikken?
          Dit zou je probleem kunnen oplossen volgens autogids:
          Deze informatie is nog niet officieel en moet nog gestemd worden in het Vlaamse Parlement. Maar dit is de informatie die wordt gedeeld om invoerders en boekhouders toe te laten om het terrein te effenen. Ze geeft een duidelijk beeld over wat er uiteindelijk uit de bus zal komen. Als je een wagen wil kopen in 2016, dan kan je daar dus best rekening mee houden.
          Dus zou vanuit het kabinet verdeeld zijn naar de invoerder die dan waarschijnlijk zijn dealers zal moeten voorzien van de juiste cijfers...

          Alleen lijkt het mij zeer eigenaardig als dit inderdaad op zo'n grote schaal al zou verspreid zijn dat we nergens de formule kunnen terugvinden (ook nog niet op autogids enz...).
          Hier kon iets interessant gestaan hebben...

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Dane Bekijk Berichten
            Kom juist van de Mazda-garage en die hadden al de nieuwe prijzen :



            Vb :



            Benzine :

            - 1.5 l , 90 pk , 105co²

            BIV oud : 80€ , nieuw :91€

            VKB oud : 226€ , nieuw : 181€



            - 2.0 l , 163 pk , 139 co²

            BIV oud : 292€ , nieuw :325€

            VKB oud : 405€ , nieuw : 365€



            - 2.5 l , 192 pk , 165 co²

            BIV oud : 708€ , nieuw :784€

            VKB oud : 591€ , nieuw : 578€



            Diesel :

            - 1.5 l , 105 pk , 89 co²

            BIV oud : 41€ , nieuw :485€

            VKB oud : 226€ , nieuw : 238€



            - 2.2 l, 150 pk , 119 co²

            BIV oud : 135€ , nieuw :588€

            VKB oud : 498€ , nieuw : 568€



            - 2.2 l, 175 pk , 136 co²

            BIV oud : 259€ , nieuw :725€

            VKB oud : 498€ , nieuw : 593€
            Dit geeft weer dat al de berekingen hier ivm ijkpunt 122 mis waren. Hoe kan anders de VKB zakken bij benzines met meer co2. Of u garage zit ernaast.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door BDP Bekijk Berichten
              Dit geeft weer dat al de berekingen hier ivm ijkpunt 122 mis waren. Hoe kan anders de VKB zakken bij benzines met meer co2. Of u garage zit ernaast.
              Die 122 co² gaat over de BIV niet over de VKB .

              We kregen inzage in de nieuwe berekeningsmethode voor de BIV en verkeersbelasting die in 2016 voor inwoners van Vlaanderen zou worden ingevoerd. De diesel wordt hard aangepakt.
              - Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G Premium Edition - Sonic silver - 2016
              - VW Golf Variant 1.6 TDI Highline - Tungsten silver - 2014

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Dane Bekijk Berichten
                Die 122 co² gaat over de BIV niet over de VKB .

                http://www.autogids.be/autonieuws/sc...laanderen.html
                Neen, gaat wel degelijk over vb.
                2500cc met 165 co2 daalt enkele euro's dus voor benzine moet het punt rond de 170liggen gok ik.
                Als die voor euro6 op 170zit hoop ik dat die voor lagere euro normen ergens boven de 200ligt.
                Polo 6n 1.4

                Comment


                • Das al veel ik zit op 155gr met 280pk

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Swiftfox Bekijk Berichten
                    Das al veel ik zit op 155gr met 280pk
                    Nu nog, ik heb schrik als de nieuwe uitstoottests er komen dat dit niet meer klopt.
                    Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                    Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                    Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
                      Nu nog, ik heb schrik als de nieuwe uitstoottests er komen dat dit niet meer klopt.
                      Tja... Nu ze VW gepakt hebben kunnen wij wel denken dat ze ook luizen in de pels van de andere merken gaan zoeken...
                      Parallelse testen op de baan gaan georganiseerd worden, en iedereen die zich afgestemd had op de labo-testen zal aan de tand gevoeld worden. Er gaan mogelijk nog lijken uit de kast vallen. En ook kunnen er geen fouten aangesmeerd worden, het zijn de ware gegevens (dus op de baan) die op termijn zullen gelden voor de taksen.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
                        Nu nog, ik heb schrik als de nieuwe uitstoottests er komen dat dit niet meer klopt.
                        Ik zit op 187.
                        Ze hebben hem precies heel proper gekregen.
                        den borre


                        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                        Int3x0r
                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                        Comment


                        • Hoeveel stijgt de autobelasting voor een nieuwe wagen?


                          • 24 oktober 2015 07:00




                          • Corrigeren
                          • Bewaren
                          • Afdrukken


                          • Geef zelf een reactie





                          De Vlaamse regering hervormt de verkeersbelastingen vanaf 1 januari. De bedoeling is de meest vervuilende wagens fors zwaarder te belasten dan hun ‘groenere’ varianten. De berekeningsformules blijven erg complex, maar de uitkomst is zonneklaar: vooral dieselwagens kijken aan tegen fors hogere belastingen.





                          Een vergroening van de verkeersfiscaliteit, zo noemt de Vlaamse regering het bij monde van de ministers Annemie Turtelboom (Begroting) en Joke Schauvliege (Leefmilieu). Zij kondigden enkele dagen geleden aan hoe die vergroening vorm krijgt voor nieuwe of tweedehandswagens die vanaf volgend jaar worden ingeschreven. Dat geldt niet voor leasewagens: op de fiscaliteit daarvan heeft de Vlaamse regering geen vat, dat is tot nader order federale materie.
                          De uitstoot van koolstofdioxide (CO2), stikstofoxide (NOx) en fijnstof is de voorbije jaren niet in voldoende mate afgenomen. Het verkeer blijft een belangrijke bron van luchtvervuiling, blijkt uit cijfers van de Vlaamse Milieumaatschappij. Luchtvervuiling die dan weer (mede) de oorzaak is van gezondheidsschade zoals een verminderde longfunctie, hart- en vaatziekten en een verhoogde kans op sommige kankers. Met name fijnstof leidt tot gezondheidsproblemen.
                          Verdieseling

                          Daar speelt de zogeheten verdieseling van ons wagenpark ons danig parten. Dieselwagens tekenen voor 62 procent van ons wagenpark. De rest zijn grotendeels benzinewagens plus enkele kleine niches (minder dan 1 procent) van elektrische, hybrides en wagens op aardgas.
                          © Mediafin

                          Het enige voordeel van een dieselmotor is dat de uitstoot van het broeikasgas CO2 10 tot 20 procent lager ligt dan die van een benzinemotor. Maar diesels stoten veel meer stikstofoxide en fijnstof (roetdeeltjes) uit. Een roetfilter die meteen is geïnstalleerd op een nieuwe dieselwagen kan wel een groot deel van die stofdeeltjes tegenhouden. Een roetfilter die achteraf op een dieselwagen moet worden geplaatst, houdt maar 30 tot 50 procent van de roetuitstoot tegen. Een benzinewagen stoot geen fijnstof uit en veel minder NOx. De katalysatoren die al ruim 20 jaar worden ingebouwd in benzinewagens hebben tot gevolg dat die auto’s voor de rest nog weinig schadelijke stoffen uitstoten. Katalysatoren voor dieselwagens zijn in ontwikkeling, maar ze worden nog niet op grote schaal ingebouwd. Vandaar de beslissing om de dieselwagens voortaan zwaarder te belasten en dus minder aantrekkelijk te maken.
                          De verkeersfiscaliteit omvat twee belastingen: de eenmalige, bij de inschrijving te betalen belasting op de inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting (VKB). Beide veranderen vanaf 1 januari. Let wel: de jaarlijkse verkeersbelasting verandert niet voor wagens die nu al ingeschreven zijn. Voor leasewagens geldt de nieuwe verkeersfiscaliteit niet, tenzij ze op de naam van een firma (rechtspersoon) worden ingeschreven. De berekeningswijze voor de beide belastingen is dezelfde, los van de vraag of de wagen wordt ingeschreven op naam van een natuurlijke persoon (particulier) dan wel een rechtspersoon.
                          BIV

                          We vermijden al te technisch te worden en u de complexe formule voor te schotelen voor de berekening van de BIV. Opvallend is dat de zogeheten ‘luchtfactor’ in die formule, die aan wagens wordt toegekend in functie van het brandstoftype en de Euronorm, fors toeneemt voor wagens met verouderde technologie (lage Euronormen) en ook voor dieselwagens met de recentste technologie (Euronorm6), die tot nu wel heel sterk ‘beloond’ werden.
                          © Mediafin

                          In de tabellen nemen we enkele van de meest verkochte automodellen in ons land op. Met de BMW 7-reeks geven we ook een voorbeeld uit het topsegment. Aan de hand van de gegevens over vermogen en CO2-uitstoot kunt u een inschatting maken van andere wagens. Een Audi A4 in dieselversie, bijvoorbeeld, wordt vaak verkocht met een gelijkaardige motorisatie als de Mercedes die bij de voorbeelden staat, en krijgt dan ook ongeveer dezelfde BIV aangerekend (fiscale PK is daarbij niet van tel). De Peugeot 308 is een van de automodellen waarvoor tot nu de laagste BIV geldt, een bevoordeling van de Euro6-diesels die weldra wegvalt. U kunt uit de tabel aflezen dat de BIV meer dan verelfvoudigt.
                          Het minimumbedrag voor de BIV stijgt nauwelijks, van 41,61 naar 41,99 euro, maar dat is een bedrag dat enkel nog te vinden zal zijn voor zuinige benzinewagens. Het voorbeeld van de BMW 7-reeks toont aan dat de belasting ook voor een ‘zwaardere’ benzinewagen stevig aantikt - het type in het voorbeeld is volgens BMW Belux het populairst bij ons. Kiest u voor een model uit dezelfde reeks maar met een zwaardere motor en hogere CO2-uitstoot, dan loopt de belasting nog verder op. Voor de benzineversie (15 fiscale PK, 235 kW, 184 g/km) wordt dat 1.400 euro aan BIV, voor de gelijkaardige diesel (15 fiscale PK, 230 kW, 149 g/km) beloopt de BIV vanaf 1 januari 895 euro - merk op dat bij zo’n hoge CO2-uitstoot de benzineversie toch nog met een hogere BIV wordt geconfronteerd dan de dieselversie.
                          Een dieselwagen komt na januari de weg niet meer op zonder enkele honderden euro’s aan BIV neer te tellen. Overigens moet een nieuwe dieselwagen nu zeker de Euronorm6 halen, andere mogen niet meer worden verkocht en ingeschreven. Tweedehands-wagens met een lagere Euronorm kunnen echter wel nog worden ingeschreven. Daarom geven we ook een voorbeeld van een wagen met Euronorm5, de Renault Megane.
                          Elektrische wagens, hybride voertuigen en wagens die op aardgas (CNG - compressed natural gas) rijden, worden vrijgesteld van BIV. Voor hybrides en wagens op gas (waarvan de motor, al is het maar gedeeltelijk of tijdelijk, aangedreven wordt met aardgas) geldt die vrijstelling tot 31 december 2020.
                          Jaarlijkse verkeersbelasting

                          Met de belasting die u betaalt bij de inschrijving van een wagen bent u er nog niet vanaf. Daarnaast moet u jaarlijks de verkeersbelasting betalen. Hier valt nog meer op dat de Vlaamse regering dieselauto’s minder aantrekkelijk wil maken. De verkeersbelasting voor dieselwagens stijgt nog wat, weliswaar in veel mindere mate dan de BIV, maar die voor benzinewagens daalt.
                          © Mediafin

                          De verkeersbelasting houdt rekening met cilinderinhoud (via fiscale PK), CO2-uitstoot, brandstoftype en Euronorm. Er wordt vertrokken van een referentie van 122 g/km CO2-uitstoot. Wagens die daaronder blijven, genieten een korting. Auto’s die erboven gaan, krijgen er ook een verhoging bij. Daarenboven verlaagt of verhoogt het tarief naargelang de Euronorm.
                          Ook hier worden de alternatieve aandrijvingen bevoordeeld. Voor elektrische wagens hoeft geen verkeersbelasting te worden betaald. Voor hybrides en wagens op gas geldt de vrijstelling opnieuw tot 31 december 2020. Hybride voertuigen moeten daarvoor wel onder de drempel van 50 g/km CO2-uitstoot blijven.
                          Accijnzen

                          Minister Turtelboom kreeg eerder deze week de wind van voren van de Inspectie van Financiën, die haar haastwerk verwijt met deze hervorming van de verkeersfiscaliteit. Ze stelt dat de hervorming van beide verkeersbelastingen samenhangend wordt doorgevoerd, maar de Inspectie volgt haar niet. Volgens de Inspectie zijn de beide regelingen ‘suboptimaal op elkaar afgestemd’. Turtelboom rekent voor volgend jaar op 45 miljoen euro extra inkomsten uit de verkeersbelastingen, maar volgens de Inspectie is dat onzeker, met name als veel Vlamingen hun aankoopgedrag snel op de nieuwe belastingen afstemmen en dus overstappen van diesel naar benzine. Navraag op het kabinet leert dat er geen plannen zijn om de regeling nog bij te sturen. Er is enkel nog een beslissing nodig over eventuele overgangsmaatregelen voor wagens die nu al besteld zijn.
                          Tot slot nog even in herinnering brengen dat ook in het kader van de taxshift een maatregel werd genomen om de verdieseling tegen te gaan: de verhoging van de accijnzen. Volgend jaar verhogen de accijnzen voor een volle tank (50 liter) diesel met 2 euro, in 2017 nog eens met 2 euro en in 2018 komt er nog 3 euro bij. Voor een volle tank benzine gaat er telkens 1,30 euro af. Momenteel zit in de prijs van een liter diesel (maximumprijs 1,15 euro/liter) voor 0,4288 euro aan accijnzen. Tegen 2018 komt daar dus 0,14 euro per liter bij.
                          Voor een gezin dat jaarlijks 60.000 km rijdt met dieselwagens betekent dat volgend jaar 120 euro extra aan accijnzen en in 2018 tikt het aan tot 420 euro meer dan dit jaar.

                          Bron: De Tijd




                          7






                          2
                          Reageren











                          Comment


                          • Maar wat is de formule nu? Of lees ik erover?

                            Comment


                            • Eindelijk wat duidelijkheid. Een 2dehands dikke diesel kan je beter oprijden want die BIV gaat duidelijk de pan uitswingen! Ik zit zelf met een 110kw euro 4 met roetfileter en 155gr co2. Zelfs die middelmatige motor zal erg duur worden in BIV. Ik lees wel niet meteen iets van leeftijd terug maar veronderstel dat dit nog meetelt. (Dalen van
                              Biv bij oudere leeftijd).

                              Comment


                              • hoeveel stijgt de boel als je een 11fpk wagen hebt?
                                lets have some more member berries

                                Comment


                                • ok, t wordt duidelijk. en dan koopt iedereen hem die audi A4 benzine die thor net toont.
                                  éénmalig betaal je 39€ meer, maar elk jaar bespaar je 43€ op de wegenbelasting. goeie deal zou je zeggen.

                                  en volgend jaar veranderen ze de wegenbelasting weer waardoor hybrides, CNG en electrische wagens 'goedkoop' zijn en waar ze een ordinaire benzine/diesel zwaar afstraffen wegens te vervuilend (bv als ze de CO2 norm op 50gr brengen, daar geraakt enkel hybride nog aan). en iedereen springt dan over naar CNG en verkoopt hun huidige auto met veel verlies.
                                  en paar jaar later promoten ze zuiver electrische wagens en worden ALLE verbrandingsmotoren zwaar afgestraft...

                                  WAAR gaat het eindigen, ze kunnen zo elk jaar met iets nieuw afkomen. waar heb je enige zekerheid dat je je binnen een paar jaar niet blauw betaald aan je nieuwe aankoop

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                                    ok, t wordt duidelijk. en dan koopt iedereen hem die audi A4 benzine die thor net toont.
                                    éénmalig betaal je 39€ meer, maar elk jaar bespaar je 43€ op de wegenbelasting. goeie deal zou je zeggen.

                                    en volgend jaar veranderen ze de wegenbelasting weer waardoor hybrides, CNG en electrische wagens 'goedkoop' zijn en waar ze een ordinaire benzine/diesel zwaar afstraffen wegens te vervuilend (bv als ze de CO2 norm op 50gr brengen, daar geraakt enkel hybride nog aan). en iedereen springt dan over naar CNG en verkoopt hun huidige auto met veel verlies.
                                    en paar jaar later promoten ze zuiver electrische wagens en worden ALLE verbrandingsmotoren zwaar afgestraft...

                                    WAAR gaat het eindigen, ze kunnen zo elk jaar met iets nieuw afkomen. waar heb je enige zekerheid dat je je binnen een paar jaar niet blauw betaald aan je nieuwe aankoop
                                    Euhm... Nieuwe regeling geldt ook enkel voor nieuwe inschrijvingen...??

                                    Comment


                                    • de jaren van relatieve zekerheid - op meerdere gebieden - zijn voorbij, wij gaan elk jaar met veranderende regels worden geconfronteerd (die meestal geen meevaller zullen zijn) ook arbeidscontracten moeten uitgehold worden

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Yves_0016 Bekijk Berichten
                                        Euhm... Nieuwe regeling geldt ook enkel voor nieuwe inschrijvingen...??
                                        ja, en wat houd hen tegen om volgend jaar ook alle oude wagens aan te passen?
                                        net zoals ze eerst het BTW tarif van electriciteit van 21% naar 6% terugbrachten, om het nu weer van 6% naar 21% te brengen.
                                        destijds was die regel ingevoerd om de koopkracht te verhogen.
                                        De oplossing: Lastenverlaging op energie
                                        Omdat energie de laatste 10 jaar fors duurder is geworden (39% voor elektriciteit en 65% voor gas) en iedereen elektriciteit verbruikt, zouden alle consumenten er dus beter bij varen als de energiefactuur zou dalen. Het overschot dat er langs de kant van de energieleveranciers was is door de vrijmaking van de markt weggewerkt. Omdat van de Lanotte beseft dat daar niet veel meer valt te rapen, stelt hij daarom een algemene BTW-verlaging op gas- en elektriciteit voor van 21% naar 6%. ..... april 2014
                                        als je dan de hoofdreden leest (in het vet), dan kan ik er nu dus vanuit gaan dat de electriciteitsprijs weer goedkoper geworden is zoals 10jaar terug? want anders zie ik ook geen reden waarom ze dat belastingsvoordeel ineens omdraaien. en net daarom verwacht ik dat ze binnenkort dat voordeel wel weer ergens gaan terugdraaien. eens iedereen is overgestapt op een andere wagen, zullen ze weer te weinig inkomsten hebben en voeren ze bv km-heffing in waardoor benzinewagens duurder belast worden wegens meer CO2 uitstoot.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X