Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aanpassing autofiscaliteit in vlaanderen....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
    En hoezo een bedrijf wordt extra belast? Daarmee dat het VOORDELIGER is voor bedrijven om bedrijfswagens uit te delen tov. extra loon? Als het allemaal zo duur was, dan zouden er wel een stuk minder bedrijfswagens rondrijden.
    Een zesde van het bedrag van het VAA wordt voor de werkgever als een verworpen uitgave beschouwd door de fiscus. Dat wordt dus fictief bij de winst geteld en belast.

    Op de kostprijs van een bedrijfswagen betaalt de werkgever geen sociale zekerheidsbijdragen, en voor de werknemer wordt niet de volledige werkelijke kost van de bedrijfswagen in de berekeningsbasis van belasting en sociale zekerheid opgenomen. Daar ligt het voordeel (voor beide partijen, trouwens), en niet of nauwelijks bij de rechtstreeks aan de auto gerelateerde fiscaliteit.

    En de Vlaamse regering wil niet wachten op een overeenkomst met de leasingbedrijven, zoals u ten onrechte schrijft, maar met de twee andere gewesten. Dit om te vermijden dat die alle inschrijvingen van leasingwagens naar zich toe trekken als Vlaanderen eenzijdig de regels wijzigt.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Peba Bekijk Berichten
      Een zesde van het bedrag van het VAA wordt voor de werkgever als een verworpen uitgave beschouwd door de fiscus. Dat wordt dus fictief bij de winst geteld en belast.

      Op de kostprijs van een bedrijfswagen betaalt de werkgever geen sociale zekerheidsbijdragen, en voor de werknemer wordt niet de volledige werkelijke kost van de bedrijfswagen in de berekeningsbasis van belasting en sociale zekerheid opgenomen. Daar ligt het voordeel (voor beide partijen, trouwens), en niet of nauwelijks bij de rechtstreeks aan de auto gerelateerde fiscaliteit.

      En de Vlaamse regering wil niet wachten op een overeenkomst met de leasingbedrijven, zoals u ten onrechte schrijft, maar met de twee andere gewesten. Dit om te vermijden dat die alle inschrijvingen van leasingwagens naar zich toe trekken als Vlaanderen eenzijdig de regels wijzigt.
      Als iets niet bij je loon wordt geteld, hoe kan dat dan een voordeel zijn voor je 13de maand, pensioen,enz?

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Peba Bekijk Berichten
        En de Vlaamse regering wil niet wachten op een overeenkomst met de leasingbedrijven, zoals u ten onrechte schrijft, maar met de twee andere gewesten. Dit om te vermijden dat die alle inschrijvingen van leasingwagens naar zich toe trekken als Vlaanderen eenzijdig de regels wijzigt.
        Euhm, er is toch al jaren een soort 'gentlemens' akkoord tussen de 3 gewesten dat leasewagens ingeschreven op naam van leasemaatschappijen volgens het stelsel in Brussel BIV moeten betalen?
        In de leasingwereld zwaaien de toegeknepen motoren nog altijd de plak, ook al zijn ze niet altijd de meest CO2-vriendelijke. Gek, want het BIV-stelsel werd in 2012 hervormd ten voordele van de lagere uitstoot. Toch zitten we momenteel met een zeer scheefgetrokken situatie. We zochten dan ook uit wat er aan de hand is.


        Dus dat de Vlaamse regering nu de BIV wil aanpassen voor leasewagens heeft niets te maken met verlies van BIV, maar met publieke opinie. Nogmaals: als rijder van een leasewagen kan ik alleen maar toejuichen dat die onder de nieuwe Vlaamse regels gaan vallen: veel goedkoper!
        Maar de staat zal ergens anders geld moeten gaan zoeken van de verloren BIV van de helft van de nieuw ingeschreven wagens...

        Voorbeeld mijn Mazda 6:
        ik heb een 2.2 150pk diesel genomen want die kwam op 'slechts' 867€ BIV, de 175pk zou op 2.400€ komen.
        Met de nieuwe Vlaamse BIV:
        - 2.2 l, 150 pk , 119 co² BIV oud : 135€ , nieuw :588€
        - 2.2 l, 175 pk , 136 co² BIV oud : 259€ , nieuw :725€
        (zou van een Mazda garage komen, maar de co2 getallen moeten lager zijn denk ik)
        Anyway, voor de 175pk gaat de BIV naar 1/3e!!!

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
          Als iets niet bij je loon wordt geteld, hoe kan dat dan een voordeel zijn voor je 13de maand, pensioen,enz?
          Dat is het toch niet? Je zal niet meer pensioen krijgen omdat je een groot stuk van je carrière in een bedrijfswagen hebt rondgereden.

          Comment


          • Had graag een 996 Carrera 4S bijgekocht en heb eens berekend wat vanaf 2016 de nieuwe BIV & wegenbelatsing zou zijn voor een 996 C4S.

            Hou jullie vast ... :

            - BIV 2015 : 1115 EUR
            - BIV 2016 : 1348 EUR

            - Wegenbelasting 2015 (18 fiscale PK) : 1499 EUR
            - Wegenbelasting 2016 (18 fiscale PK, EURO 3, 277 gr CO) : 2195 EUR

            Zou dat invloed hebben op de toekomstige marktprijzen ?

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door bzguy Bekijk Berichten
              Had graag een 996 Carrera 4S bijgekocht en heb eens berekend wat vanaf 2016 de nieuwe BIV & wegenbelatsing zou zijn voor een 996 C4S.

              Hou jullie vast ... :

              - BIV 2015 : 1115 EUR
              - BIV 2016 : 1348 EUR

              - Wegenbelasting 2015 (18 fiscale PK) : 1499 EUR
              - Wegenbelasting 2016 (18 fiscale PK, EURO 3, 277 gr CO) : 2195 EUR

              Zou dat invloed hebben op de toekomstige marktprijzen ?
              BIV op zo'n tuig was tot voor een paar jaar 5.000 EUR. Een verhoging met 233 EUR gaat de zaak niet maken. En 696 EUR/jaar meer wegentaks lijkt me nu ook niet onoverkomelijk als je je een Porsche kan veroorloven (aankoopprijs en onderhoud).

              Voor een Porsche 911 gaat de invloed op de (tweedehands)marktprijzen dus zeer beperkt, zo niet onbestaande zijn. Voor minder iconische wagens met tamelijk dikke motoren en veel co2, die wanneer ze een zekere leeftijd hebben voor relatief weinig geld gekocht kunnen worden, zal dat een ander verhaal zijn.

              Comment


              • BIV valt toch mee, dat was in het oude systeem echt niet veel lager hoor.
                Wegenbelasting is iets hoger maar 700€ op jaarbasis valt nu toch nog te overzien imho

                2de handsprijzen houden echt geen rekening met lokale fiscale regels, misschien wel als je rond de kerktoren shopt maar voor een Porsche zou ik toch ook naar de buurlanden (en verder) kijken

                edit: peba was me net voor met grotendeels dezelfde mening
                2.0 JTDm

                Comment


                • Ik geef jullie geen ongelijk, overigens schrijf ik dergelijke wagens maar 3-4 maand per jaar in (doe er amper km's mee), dus qua wegenbelasting valt dat wel mee.

                  Ik schrijf die vb in op 1 mei en schrijf ze uit op 31 augustus

                  Is allemaal geen drama, maar hoe liever k aan Vadertje Staat moet geven, hoe beter

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Peba Bekijk Berichten
                    Dat is het toch niet? Je zal niet meer pensioen krijgen omdat je een groot stuk van je carrière in een bedrijfswagen hebt rondgereden.
                    Nee, juist minder pensioen.
                    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                    Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Peba Bekijk Berichten

                      Voor een Porsche 911 gaat de invloed op de (tweedehands)marktprijzen dus zeer beperkt, zo niet onbestaande zijn. Voor minder iconische wagens met tamelijk dikke motoren en veel co2, die wanneer ze een zekere leeftijd hebben voor relatief weinig geld gekocht kunnen worden, zal dat een ander verhaal zijn.
                      En dat is een correcte beschrijving zijn van een 996.
                      Je betaalt al zoveel aan onderhoud, verzekering en benzine dan jaarlijks 2.2k betalen voor slechte wegen, flitspalen en trajectcontrole's om een 30k Porsche te rijden.
                      Imho moet je een grote liefhebber zijn om dat uit te geven, ik zou het niet willen.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door bzguy Bekijk Berichten
                        Had graag een 996 Carrera 4S bijgekocht en heb eens berekend wat vanaf 2016 de nieuwe BIV & wegenbelatsing zou zijn voor een 996 C4S.

                        Hou jullie vast ... :

                        - BIV 2015 : 1115 EUR
                        - BIV 2016 : 1348 EUR

                        - Wegenbelasting 2015 (18 fiscale PK) : 1499 EUR
                        - Wegenbelasting 2016 (18 fiscale PK, EURO 3, 277 gr CO) : 2195 EUR

                        Zou dat invloed hebben op de toekomstige marktprijzen ?
                        Als je die auto's koopt met hoge BIV en taks, krijg je een persoonlijk briefje en drie kussen van Jacqueling Galant voor je positieve bijdrage aan de begroting.

                        Comment


                        • Binnen 20-25j. is er toch geen 'pensioen' meer zoals we het nu kennen.
                          2.0 JTDm

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door fuxhound Bekijk Berichten
                            En dat is een correcte beschrijving zijn van een 996.
                            Je betaalt al zoveel aan onderhoud, verzekering en benzine dan jaarlijks 2.2k betalen voor slechte wegen, flitspalen en trajectcontrole's om een 30k Porsche te rijden.
                            Imho moet je een grote liefhebber zijn om dat uit te geven, ik zou het niet willen.
                            Elke zot zijn pleziertje

                            Goh : qua onderhoud kost dat niet meer dan een doorsnee middenklasser

                            Dan valt het in Belgie nog (relatief) mee : mijn broer in Bulgarije betaalt weliswaar minder wegentaks, maar daar in Sofia is er maar 1 deftige weg, de expressweg richting Griekenland, da's de enige plaats waar ie met zijn Porsche fatsoenlijk kan rijden

                            Tja, willen of niet, ieder zijn keus, ik ken mensen die halve fortuinen verdrinken, en daar houden ze enkel een kater & lege portefeuille aan over

                            Comment


                            • Klopt allemaal wat je zegt.
                              2.2k blijft wel veel geld dat je telkens weggooit.
                              Misschien vergelijk ik ook teveel met bv. de Uk waar je maximum £500 per jaar betaalt, zelfs voor een v12.

                              Zelf zou ik in de toekomst dolgraag een 911 rijden maar als het telkens duurder wordt, zal het misschien een droom blijven.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Peba Bekijk Berichten
                                BIV op zo'n tuig was tot voor een paar jaar 5.000 EUR. Een verhoging met 233 EUR gaat de zaak niet maken. En 696 EUR/jaar meer wegentaks lijkt me nu ook niet onoverkomelijk als je je een Porsche kan veroorloven (aankoopprijs en onderhoud).

                                Voor een Porsche 911 gaat de invloed op de (tweedehands)marktprijzen dus zeer beperkt, zo niet onbestaande zijn. Voor minder iconische wagens met tamelijk dikke motoren en veel co2, die wanneer ze een zekere leeftijd hebben voor relatief weinig geld gekocht kunnen worden, zal dat een ander verhaal zijn.

                                Man man, 't Is ook duidelijk waar uw wortels zitten. Zei maar zeker dat die 700 euro extra rijtaks gaat doorwegen.
                                U hoeft dit niet te lezen.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                  Als je die auto's koopt met hoge BIV en taks, krijg je een persoonlijk briefje en drie kussen van Jacqueling Galant voor je positieve bijdrage aan de begroting.
                                  Sinds wanneer maakt die deel uit van de Vlaamse Overheid... ?

                                  U hoeft dit niet te lezen.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door fuxhound Bekijk Berichten
                                    Klopt allemaal wat je zegt.
                                    2.2k blijft wel veel geld dat je telkens weggooit.
                                    Misschien vergelijk ik ook teveel met bv. de Uk waar je maximum £500 per jaar betaalt, zelfs voor een v12.

                                    Zelf zou ik in de toekomst dolgraag een 911 rijden maar als het telkens duurder wordt, zal het misschien een droom blijven.
                                    t Is idd een dure hobby, al kun je het enigszins intomen als je vb maar de zomermaanden rijdt (ik rijd geen meter op openbare weg buiten het seizoen).

                                    UK of Frankrijk is idd stukken beter ; in UK wordt je be;last op het gebruik van je wagen (dmv duurdere brandstof), dus dat is wel fair.

                                    In Belgie word je belast op het beizt van een wagen.

                                    Want zeg nu eerlijk : als ik 1000 km rijd met 277 gr CO uitstoot, of iemand die 25000 km rijdt met 122 gr CO, wie is dan de grootste vervuiler ?

                                    Uit ervaring kan ik je zeggen : als je ooit de kans hebt om een 911 te kopen : DOEN ! Ga je je geen seconde beklagen ! Een mens leeft maar ene keer !

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                                      Als je begrijpend kan lezen, dan is het 2de deel van de zin gekoppeld aan de eerste... De 2016 hervorming is pure uitzuiging. Trouwens, met mijn wagenpark, moet ik jaloers zijn van de zoveelste optieloze, ondergemotoriseerde leaseslet? Think again. Ik kies tenminste totaal mijn goesting. Dat is mij veel waard als liefhebber.
                                      Ok, da's fijn dat je content bent met je wagenpark, maar toch stel ik me dan de vraag wat het je kan schelen wat ze überhaupt met de lease karren doen...

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door SKIwi Bekijk Berichten
                                        Ok, da's fijn dat je content bent met je wagenpark, maar toch stel ik me dan de vraag wat het je kan schelen wat ze überhaupt met de lease karren doen...
                                        Euh... Ze hadden de particulier met rust moeten laten, net zoals de leasebakken. Dat zei ik toch al? En content met mijn wagens ben ik idd lol. Persoonlijk raakt het mij niet, ik heb juist mijn wagenpark vernieuwd, dus ik heb er geen last van. Maar voor de mensen die een wagen kopen vanaf 2016 vind ik het oneerlijk.
                                        Last edited by order66; 05/11/2015, 14:05.
                                        “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                        Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                        Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Alfa-Beemer Bekijk Berichten
                                          Man man, 't Is ook duidelijk waar uw wortels zitten. Zei maar zeker dat die 700 euro extra rijtaks gaat doorwegen.
                                          Als je Porsche wil en kan rijden is 700€ kleingeld.
                                          Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                          Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                          Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                                          Comment

                                          Working...
                                          X