Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aanpassing autofiscaliteit in vlaanderen....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Aanvullende lpg taks....ik betaal 150 en krijg 100 terug via de vb?
    Polo 6n 1.4

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door TT-911 Bekijk Berichten
      Money makes the world turn round

      Maar in alle ernst, het is toch normaal dat benzine (meestal) ook iets duurder wordt ? Ze willen de fossiele brandstoffen eruit en promoten electrisch rijden.
      Zou onlogisch zijn dat benzine dan niet stijgt lijkt me.

      De incentives die ze geven voor hybride zijn toch zeer aantrekkelijk en mooi?
      Stel ik koop me een nieuwe 7 hybride. Vermogen zat en ik betaal niks BIV, niks VKB ! Sorry maar dan ben ik mee.

      Maar klagen en zagen (niet gij he, in het algemeen) kan de Belg als de beste. En we hebben hier eigenlijk niks te klagen.
      Feit is dat ze deze 'verandering' zogezegd hebben doorgevoerd om een verschuiving van diesel naar vooral benzine en gedeeltelijk ook elektrisch/hybride te bewerkstelligen. Als je dan ziet in de berekeningen dat veel jonge benzines ofwel stijgen, ofwel gelijk blijven ofwel zeer licht dalen kan men zich maar moeilijk van de indruk ontdoen dat het de zoveelste platte verhoging is.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
        Feit is dat ze deze 'verandering' zogezegd hebben doorgevoerd om een verschuiving van diesel naar vooral benzine en gedeeltelijk ook elektrisch/hybride te bewerkstelligen. Als je dan ziet in de berekeningen dat veel jonge benzines ofwel stijgen, ofwel gelijk blijven ofwel zeer licht dalen kan men zich maar moeilijk van de indruk ontdoen dat het de zoveelste platte verhoging is.
        DE BIV voor nieuwe benzines stijgt inderdaad licht tot matig (geen al te hoge CO2 waardes anders stijgen ze ook redelijk fel). De verkeersbelasting voor nieuwe benzines dalen euro 5 en 6 indien ze minder dan 172gr CO2 op papier hebben staan, voor euro 4 is dat minder dan 164gr. Diesels stijgen altijd zowel BIV als VB. Dus indien je geen verhoging wenst, als je in de markt bent voor een nieuwe (of bijna nieuwe) wagen, kun je nu inderdaad de verhoging vermijden door een benzine te kiezen met een lage CO2 uitstoot. Dat deze wagens nu niet meteen de meest gegeerde wagens op het forum zijn kun je moeilijk de beleidsmakers verwijten hun bedoeling is om de "oude" (lees dit zowel als echte oude of als nieuwe "oudere principe") brandstof/benzine "verslindende" wagens te ontmoedigen.
        Toen men in 2012 de BIV omvormde van het op kW en Ffpk gebaseerde systeem naar dit nieuwere systeem waren er velen op dit forum blij om te wachten om hun nieuwe wagen in te schrijven want plots viel men terug van zeer vele euro's naar een heel stuk minder euro's. Toen heb ik geschreven dat wat door sommigen gewonnen werd door anderen betaald moest worden (vooral de kleinere diesels hebben toen een forse verhoging ondergaan euro4 en euro5 diesels) wel nu hebben we weer een wat omgekeerde beweging voor velen hier zal het er nu op aan komen dat ze inderdaad meer zullen betalen maar Jan met de Pet die nu een kleine gezinswagen op benzine koopt zal met het nieuwste systeem beter af zijn dan de gepassioneerde autoliefhebber.
        Hier kon iets interessant gestaan hebben...

        Comment


        • Euhhh een stijging van 30% vind ik nu niet bepaald weinig. Maar blijkbaar mag dat allemaal. Stroom misschien nog 50% erbij, enz..
          Als ik dat in mijn bedrijfje zou doen is het gedaan met klanten hebben.


          Sent from somewhere, using Tapatalk.
          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
            Euhhh een stijging van 30% vind ik nu niet bepaald weinig. Maar blijkbaar mag dat allemaal. Stroom misschien nog 50% erbij, enz..
            Als ik dat in mijn bedrijfje zou doen is het gedaan met klanten hebben.


            Sent from somewhere, using Tapatalk.
            Over welke wagen heb je het El Greco?
            Hier kon iets interessant gestaan hebben...

            Comment


            • Mensen, ik heb er genoeg van die stijging.
              "enkel op zwaar vervuilende dieselwagens"
              allemaal zever, ze rammen ons weer vanalles door ons strot zonder verpinken.

              Paar weken terug stuurde ik een mail naar Truttelboom, met de vraag hoe het zat met die regeling, aangezien iedereen maar wat zegt, maar niemand iets zeker weet !?
              Ze antwoordde doordleuk dat 2 weken voor ingang, alles werd gestemd in het parlement, en dan alles zal duidelijk worden.
              Gisteren kon je op de site van de BIV een berekening doen, maar sinds gisterenavond is het er weeral af.

              Ik sta met een E36 M3 3.0 van 1994 om volgend jaar in te schrijven (is nu nog in opbouw), wel, dit jaar zou ik +-1600€ BIV betalen, en +-780€ jaarlijkse tax.
              Vanaf 2016 wordt dit +-1950€ BIV en 1420€ tax
              Dit voor een auto van 20jaar, die eens gebruikt zal worden om de zondag mee te rijden?? komaan e seg.
              En ik ben wss geen alleenstaand geval, er zijn er zelfs nog ergere.
              Ook de tijdspanne waarin dit wordt geregeld, achter onze rug, schandalig!

              Ik vind het een SCHANDE dat de autoliefhebber binnenkort uitgestorven is, door die zware taksen.
              Velen vinden het een "ver-van-mijn-bed-show" omdat hun tax blijft doorlopen, maar eens ze zich een andere auto willen aanschaffen, OF ze hun wagen aan de straatstenen niet meer kwijtgeraken, is het te laat.

              Had graag mijn kleinkinderen ook nog ooit een auto laten zien met een V8 in, en geen lithiumbatterij'tje in de handschoenkast.

              Wie mij steunt, volg onze groep op facebook groep "TURTELBOOM, JE GAAT TE VER!"



              Wie weet hebben we genoeg volk om een actie te doen (petitie, in het nieuws komen, ...), al is het IETS !
              Maar geen reactie, is toestemmen, en wachten tot de volgende taksverhoging
              Last edited by ; 17/12/2015, 11:15.

              Comment


              • Ik volg je hier in Dimi, bij deze op Fb aangemeld.

                Comment


                • Kan iemand me dit zeggen, zal de vrijstelling bij CNG ook gelden voor wagens waarbij de installatie achteraf geplaatst is en dus zowel op CNG als benzine kunnen rijden?

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                    Over welke wagen heb je het El Greco?
                    Staat hier wat hogerop, RS3/XE-S...


                    Sent from somewhere, using Tapatalk.
                    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                    Comment


                    • Is het bij nog dat de simulatietool van belastingsportaal vlaanderen voor 2016 niet werkt ? Gisteren geprobeerd en toen ging het nog.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                        Euhhh een stijging van 30% vind ik nu niet bepaald weinig. Maar blijkbaar mag dat allemaal. Stroom misschien nog 50% erbij, enz..
                        Als ik dat in mijn bedrijfje zou doen is het gedaan met klanten hebben.


                        Sent from somewhere, using Tapatalk.
                        Je doet het uitschijnen alsof ik zou zeggen dat deze verhoging een goede zaak is, en indien dat zou zo lijken te zijn door mijn schrijven dan druk ik mij verkeerdelijk uit, alleen wou ik erop wijzen dat het niet allemaal zo dramatisch moet zijn (voor Jan met de Pet) als sommigen het hier willen voorstellen. Velen vergelijken voor de BIV 2015 met de voorstellen 2016, wat ze echter vergeten is dat op 1 januari er sowieso 4,5gr bij de CO2 wordt toegevoegd (X stijgt van 13,5 tot 18 ) wat altijd een verhoging van de BIV zou inhouden dus, de verhoging door het nieuwe voorstel dat er bovenop komt is dus in feite kleiner dan een rechtstreekse vergelijking tussen de naakte cijfers 2015 - 2016.

                        Om het verschil aan te geven met de 2 voorbeelden die je hier eerder aanhaalde:
                        Audi RS3 189gr
                        2015 BIV: € 1287,04
                        2016 BIV: € 1618,04 +25,8% maar mocht je "oude berekening" gemaakt hebben in 2016 zou het ook €1466,23 geweest zijn en dan wordt de verhoging door de nieuwe berekening "maar" +10,4% (en dat is dus inderdaad een platte verhoging van die belasting)
                        JAG XE-S 194gr
                        2015 BIV: € 1487,34
                        2016 BIV: € 1864 +25,4% ook weer volgens de oude berekening zou het per 1 januari € 1689,5 geworden zijn (en ook hier zien we een platte belastingsverhoging van 10,4% door de nieuwe berekening).

                        Je voorbeelden die je hier neer zette kun je nu moeilijk wagens noemen voor Jan met de Pet/brave huisvader en worden inderdaad harder getroffen dan een kleine gezinswagen, echter vergelijk je de BIV met de BIV die voor 2012 betaald moest worden dan zie je dat je nog steeds een stuk beter af bent dan voor de "groene" berekeningen (was 4957 euro geweest).

                        Neen ik vind dit dus geen goede zaak dat we weer een belastingsverhoging krijgen, en ja ik heb reeds van in het begin van deze regeling (in 2012) geschreven dat deze regeling niet goed was voor de meeste want nu krijg je 2 keer per jaar een verhoging van de belasting per 1 januari omdat er 4,5gr CO2 bij de X gevoegd wordt en per 1 juli omdat de belasting aangepast wordt aan de index (en nee hier was er geen sprake van een indexsprong ), ten tijde dat de BIV nog federaal was hebben we in al de jaren dat we BIV kennen geen enkele verhoging van de bedragen gekend...
                        Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                        Comment


                        • Wat moet mijn zoon voor zijn golf 7 1,6 tdi 90 pk betalen? Is euro 6, stoot 101gr uit.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door The Chosen One Bekijk Berichten
                            Mensen, ik heb er genoeg van die stijging.
                            "enkel op zwaar vervuilende dieselwagens"
                            allemaal zever, ze rammen ons weer vanalles door ons strot zonder verpinken.

                            Paar weken terug stuurde ik een mail naar Truttelboom, met de vraag hoe het zat met die regeling, aangezien iedereen maar wat zegt, maar niemand iets zeker weet !?
                            Ze antwoordde doordleuk dat 2 weken voor ingang, alles werd gestemd in het parlement, en dan alles zal duidelijk worden.
                            Gisteren kon je op de site van de BIV een berekening doen, maar sinds gisterenavond is het er weeral af.

                            Ik sta met een E36 M3 3.0 van 1994 om volgend jaar in te schrijven (is nu nog in opbouw), wel, dit jaar zou ik +-1600€ BIV betalen, en +-780€ jaarlijkse tax.
                            Vanaf 2016 wordt dit +-1950€ BIV en 1420€ tax
                            Dit voor een auto van 20jaar, die eens gebruikt zal worden om de zondag mee te rijden?? komaan e seg.
                            En ik ben wss geen alleenstaand geval, er zijn er zelfs nog ergere.
                            Ook de tijdspanne waarin dit wordt geregeld, achter onze rug, schandalig!

                            Ik vind het een SCHANDE dat de autoliefhebber binnenkort uitgestorven is, door die zware taksen.
                            Velen vinden het een "ver-van-mijn-bed-show" omdat hun tax blijft doorlopen, maar eens ze zich een andere auto willen aanschaffen, OF ze hun wagen aan de straatstenen niet meer kwijtgeraken, is het te laat.

                            Had graag mijn kleinkinderen ook nog ooit een auto laten zien met een V8 in, en geen lithiumbatterij'tje in de handschoenkast.

                            Wie mij steunt, volg onze groep op facebook groep "TURTELBOOM, JE GAAT TE VER!"



                            Wie weet hebben we genoeg volk om een actie te doen (petitie, in het nieuws komen, ...), al is het IETS !
                            Maar geen reactie, is toestemmen, en wachten tot de volgende taksverhoging
                            Ze veegt nu al haar botten aan het advies van de raad van State ivm de trutteltax,laat staan dat ze zich ook maar iets zal aantrekken van deze onder het mom van het milieu platte belasting..petitie,in het nieuws komen,een kogel door haar hoofd?laat me niet lachen,betalen zullen we ..

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Devildriver Bekijk Berichten
                              Wat moet mijn zoon voor zijn golf 7 1,6 tdi 90 pk betalen? Is euro 6, stoot 101gr uit.
                              In de vooropgestelde vernieuwing zou dit het volgende zijn:

                              BIV: 512 €
                              VKB: 292 € per jaar

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door The Chosen One Bekijk Berichten
                                Mensen, ik heb er genoeg van die stijging.
                                "enkel op zwaar vervuilende dieselwagens"
                                allemaal zever, ze rammen ons weer vanalles door ons strot zonder verpinken.

                                Paar weken terug stuurde ik een mail naar Truttelboom, met de vraag hoe het zat met die regeling, aangezien iedereen maar wat zegt, maar niemand iets zeker weet !?
                                Ze antwoordde doordleuk dat 2 weken voor ingang, alles werd gestemd in het parlement, en dan alles zal duidelijk worden.
                                Gisteren kon je op de site van de BIV een berekening doen, maar sinds gisterenavond is het er weeral af.

                                Ik sta met een E36 M3 3.0 van 1994 om volgend jaar in te schrijven (is nu nog in opbouw), wel, dit jaar zou ik +-1600€ BIV betalen, en +-780€ jaarlijkse tax.
                                Vanaf 2016 wordt dit +-1950€ BIV en 1420€ tax
                                Dit voor een auto van 20jaar, die eens gebruikt zal worden om de zondag mee te rijden?? komaan e seg.
                                En ik ben wss geen alleenstaand geval, er zijn er zelfs nog ergere.
                                Ook de tijdspanne waarin dit wordt geregeld, achter onze rug, schandalig!

                                Ik vind het een SCHANDE dat de autoliefhebber binnenkort uitgestorven is, door die zware taksen.
                                Velen vinden het een "ver-van-mijn-bed-show" omdat hun tax blijft doorlopen, maar eens ze zich een andere auto willen aanschaffen, OF ze hun wagen aan de straatstenen niet meer kwijtgeraken, is het te laat.

                                Had graag mijn kleinkinderen ook nog ooit een auto laten zien met een V8 in, en geen lithiumbatterij'tje in de handschoenkast.

                                Wie mij steunt, volg onze groep op facebook groep "TURTELBOOM, JE GAAT TE VER!"



                                Wie weet hebben we genoeg volk om een actie te doen (petitie, in het nieuws komen, ...), al is het IETS !
                                Maar geen reactie, is toestemmen, en wachten tot de volgende taksverhoging

                                gewoon niet inschrijven, maak een kopie van uw nummerplaat van uw dagelijks voertuig en rijd zo rond als dat enkel maar voor de zondag is.( of vraag u een duplicaat aan, dat valt minder op)
                                neem wel een geldige verzekering op uw zondagskar ( is mogelijk zonder nummerplaat)

                                en als ze u tegen houden( hoeveel keer gebeurt dat? als ge een beetje normaal doet ) zeg dat je dat zo snel mogelijk in orde gaat maken, maar dat het een eerste ritje is na een lang stilstaan door groot defect. in het ergste geval krijg je een boete voor het rondrijden met een niet ingeschreven voertuig.
                                ( die boete is toch niet veel dacht ik)
                                en binnen een jaar of 5 is hem toch oldtimer.
                                Last edited by BARTVDS; 17/12/2015, 17:43.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Gillio Bekijk Berichten
                                  Is het bij nog dat de simulatietool van belastingsportaal vlaanderen voor 2016 niet werkt ? Gisteren geprobeerd en toen ging het nog.

                                  Dit werkt inderdaad niet meer. Je kon al maar twee weken vergelijken met de oude en de nieuwe regeling en nu gooien ze het er doodleuk weer af, waarschijnlijk omdat ze zien dat er enorm veel mensen de oude met de nieuwe regeling vergelijken.

                                  Net zoals The Chosen One heb ik het hier ook al eens neergezet dat deze regeling er op een belachelijk snelle manier is doorgedrukt en dat er een pak mensen voor onaangename verassingen zullen komen te staan. Ik ben het met hem eens dat dit ten koste van veel liefhebbers zal gaan, we zullen veel schitterende auto's zomaar zien verdwijnen hierdoor.

                                  Comment


                                  • ja, Vlaanderen doet alles beter dan België hé, we zien het...
                                    2.0 JTDm

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                                      Je doet het uitschijnen alsof ik zou zeggen dat deze verhoging een goede zaak is, en indien dat zou zo lijken te zijn door mijn schrijven dan druk ik mij verkeerdelijk uit, alleen wou ik erop wijzen dat het niet allemaal zo dramatisch moet zijn (voor Jan met de Pet) als sommigen het hier willen voorstellen. Velen vergelijken voor de BIV 2015 met de voorstellen 2016, wat ze echter vergeten is dat op 1 januari er sowieso 4,5gr bij de CO2 wordt toegevoegd (X stijgt van 13,5 tot 18 ) wat altijd een verhoging van de BIV zou inhouden dus, de verhoging door het nieuwe voorstel dat er bovenop komt is dus in feite kleiner dan een rechtstreekse vergelijking tussen de naakte cijfers 2015 - 2016.

                                      Om het verschil aan te geven met de 2 voorbeelden die je hier eerder aanhaalde:
                                      Audi RS3 189gr
                                      2015 BIV: € 1287,04
                                      2016 BIV: € 1618,04 +25,8% maar mocht je "oude berekening" gemaakt hebben in 2016 zou het ook €1466,23 geweest zijn en dan wordt de verhoging door de nieuwe berekening "maar" +10,4% (en dat is dus inderdaad een platte verhoging van die belasting)
                                      JAG XE-S 194gr
                                      2015 BIV: € 1487,34
                                      2016 BIV: € 1864 +25,4% ook weer volgens de oude berekening zou het per 1 januari € 1689,5 geworden zijn (en ook hier zien we een platte belastingsverhoging van 10,4% door de nieuwe berekening).

                                      Je voorbeelden die je hier neer zette kun je nu moeilijk wagens noemen voor Jan met de Pet/brave huisvader en worden inderdaad harder getroffen dan een kleine gezinswagen, echter vergelijk je de BIV met de BIV die voor 2012 betaald moest worden dan zie je dat je nog steeds een stuk beter af bent dan voor de "groene" berekeningen (was 4957 euro geweest).

                                      Neen ik vind dit dus geen goede zaak dat we weer een belastingsverhoging krijgen, en ja ik heb reeds van in het begin van deze regeling (in 2012) geschreven dat deze regeling niet goed was voor de meeste want nu krijg je 2 keer per jaar een verhoging van de belasting per 1 januari omdat er 4,5gr CO2 bij de X gevoegd wordt en per 1 juli omdat de belasting aangepast wordt aan de index (en nee hier was er geen sprake van een indexsprong ), ten tijde dat de BIV nog federaal was hebben we in al de jaren dat we BIV kennen geen enkele verhoging van de bedragen gekend...
                                      Neen neen, ik laat niets uitschijnen, dan heb je dat verkeerd begrepen of aangevoeld en was zeker niet mijn bedoeling.
                                      Mij gaat het erom dat je zomaar als overheid iets met 25 à 30% kan laten stijgen.
                                      Jou berekening is dezelfde als die van mij wat betreft beide voorbeelden maar is inderdaad "maar" 25,...% en geen 30.
                                      En inderdaad dit is niet echt voor Jan met de Pet maar het is nog maar eens duidelijk dat ze geen leuke karren meer willen zien in het straatbeeld. We gaan meer & meer dan Nederlandse toestanden.

                                      We hebben nog wel wat leuks op het oog (3.0l benzine en 170gr.) die staat nu op BIV: €719,81 & VB: € 777,42
                                      Benieuwd wat dit in 2016 gaat geven.

                                      Edit: zou normaal € 917 & € 771,76 moeten worden. (dat vinden we dan weer wel aanvaardbaar).
                                      Last edited by Metaxa; 17/12/2015, 19:11.
                                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                      Comment


                                      • Als het Belgie was geweest dan had ik deze zomer 5000 euro biv betaald. Heb dank zij Vlaanderen nog geen 1000 betaald.
                                        Wat ze ook doen, t'zal nooit goed zijn voor de bleiters.

                                        Pas op, ben het ermee eens dat het voor de auto's die nauwelijks rijden niet correct is. Zoveel betalen voor nauwelijks km's te rijden.
                                        Maar het uiteindelijke doel van Vlaanderen is betalen per km, rekeningrijden. Dan zijn al die met een dikke hobby auto content.

                                        Maar dan komen de km vreters weer bleiten. En zo blijven we bezig en is het nooit goed.

                                        Vroeger was het niet goed, nu is het niet goed, in de toekomst zal het ook niet goed zijn. Dat hier nog mensen wonen in zo een door en door slecht land, t'is niet te geloven zeg.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door TT-911 Bekijk Berichten
                                          (..)Vroeger was het niet goed, nu is het niet goed, in de toekomst zal het ook niet goed zijn. Dat hier nog mensen wonen in zo een door en door slecht land, t'is niet te geloven zeg.
                                          Dikke +1

                                          Comment

                                          Working...
                                          X