Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Stadscentra verboden voor vervuilende wagens

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
    Ik verwarm op gas, cv met een condensatiebrander.
    In huis staan er airco's die zouden werken met een warmtepomp.
    Wat doe je dan het beste bvb in het tussenseizoen? Je hele huis verwarmen met de cv, of hier en daar een airco aanzetten?
    Installateur zei me destijds dat een warmtepomp heel zuinig is.
    Kent iemand hierop het antwoord?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Patrick A Bekijk Berichten
      Conclusie: welke auto stoot de meeste CO2 uit?

Voor een duidelijk overzicht zijn de gegevens in een tabel gezet.
      ...

Zoals in de tabel te zien is, stoot een elektrische auto op Belgische stroom 4,6 keer minder CO2 uit per kilometer dan een brandstofauto. De elektrische auto is qua verbruik absoluut schoner dan een auto op brandstof. Zelfs als je elektrisch rijdt op stroom uit de meest vervuilende kolencentrale, is dit nog altijd beter voor het milieu.
      mja, en welke autos worden vergeleken? een electrisch prutsgeval die 20kWh per 100km verbruikt, en een diesel die 5liter verbruikt?
      mijn 27jaar oud mormel verbruikt gemiddeld 4,4L/100km (gemeten in praktijk over +60 000km), er zijn huidigere diesels die zeker zuiniger zijn.

@DHL: ik vermoed dat die aircos met warmtepomp zuiniger zijn, ikzelf ga hetzelfde toch installeren voor het bovenverdiep, aangesloten op zonnepanelen. hoe meer zon, hoe warmer buiten en hoe meer de airco zal draaien. in de winter zal die beperkt omgekeerd werken en de boven opwarmen ( t hoeft ook geen 30° te zijn boven, dus met de beperkte zon zou het nog moeten gaan)
      Last edited by ; 15/12/2014, 22:01.

Comment

• nissan leaf

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten

@DHL: ik vermoed dat die aircos met warmtepomp zuiniger zijn, ikzelf ga hetzelfde toch installeren voor het bovenverdiep, aangesloten op zonnepanelen. hoe meer zon, hoe warmer buiten en hoe meer de airco zal draaien. in de winter zal die beperkt omgekeerd werken en de boven opwarmen ( t hoeft ook geen 30° te zijn boven, dus met de beperkte zon zou het nog moeten gaan)
          Dus jij bent van oordeel dat die airco gebruiken als verwarming niet echt duurder zal zijn dan mijn condensatieketel? Zou wel plezant zijn omdat je hiermee snel ruimtes kan opwarmen en zo. En bvb tijdens de examens je niet het hele huis moet opwarmen, maar bvb enkel de 2 kinderkamers en de living.

Comment

• IK ben geen technieker maar denk dat je het verbruik van electriciteit door een airco niet mag onderschatten ....

Comment

• Ja, maar dat zijn wel warmtepompen, zou zuiniger zijn. Maar weet bij god niet hoe dat zou werken. Iets van temperatuur uit de lucht halen buiten of zo. Maar begrijp niet goe hoe die temperatuur dan warmer kan zijn dan de buitentemperatuur. De installateur was ervan overtuigd dat dit een bijzonder goedkope manier van verwarmen zou zijn. Maar dat is in de praktijk moeilijk te controleren. Als je hem op airco zet verbruik je wel heel veel. Kweet nie hoeveel watt maar als ze allemaal draaien dan gaat mijn meterke snel rond zulle

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                Ja, maar dat zijn wel warmtepompen, zou zuiniger zijn. Maar weet bij god niet hoe dat zou werken. Iets van temperatuur uit de lucht halen buiten of zo. Maar begrijp niet goe hoe die temperatuur dan warmer kan zijn dan de buitentemperatuur. De installateur was ervan overtuigd dat dit een bijzonder goedkope manier van verwarmen zou zijn. Maar dat is in de praktijk moeilijk te controleren. Als je hem op airco zet verbruik je wel heel veel. Kweet nie hoeveel watt maar als ze allemaal draaien dan gaat mijn meterke snel rond zulle
                Een warmtepomp is als een ijskast. Ge trekt warmte uit een stuk om het aan de andere kant vrij te geven. Pak een ijskast, doe de deur er af zet ze met de radiator naar binnen gericht in een open raam, sluit de spleten errond een beetje af en ge verwarmt uw kamer met een warmtepomp. Ge verwarmt ook een beetje met die lamp die ge nu moet aansteken omdat het te donker is.
                Bij een airco zorgen ze er wel voor dat ge de ijskast kunt omdraaien in uw raamopening.

Maar goed, gans't voordeel van een warmtepomp is dat ge ipv met 1 kwh aan electriciteit 1 kwh aan warmte in uw kamer steekt, ge met een warmtepomp 3 tot 4 kwh in uw kamer kunt steken per kwh die ge verbruikt.
                Last edited by Den Paarse Capri; 15/12/2014, 23:46.
                30 jaar Mr Yuge!

Comment

• Ha zo werkt dat dus. En is dit dan een hoog rendement?

Comment

• Het rendement is wel goed, maar niet iedereen heeft plaats voor zoveel ijskasten. Het is niet makkelijk een groot vermogen te voorzien.

Hierzie, een pdf van Eandis waarin ze de systemen uitleggen. Ziet er niet slecht uit op 't eerste zicht. http://www.eandis.be/eandis/pdf/9010..._Version_6.pdf
                    Last edited by Den Paarse Capri; 15/12/2014, 23:45.
                    30 jaar Mr Yuge!

Comment

• Maar je zegt zoveel ijskasten, dat zijn hele grote buitenunits waarop meerdere binnenunits aangesloten zijn. Is niet dat je per kamer een buitenunit nodig hebt he. Ik geloof dat zo'n grote unit geschikt is tot ong 100 vierkante meter. Heb er zo 2 staan omdat er altijd ruimtes zijn in een huis zoals de garages, bergingen, toilet, gang, inkom waar je het niet nodig hebt. Maar in de zomer zijn zelfs die plaatsen (op de garages na) voldoende gekoeld omdat ze ook veel water uit de lucht halen en je hierdoor een veel aangenamer klimaat krijgt. Maar tijdens het koelen heb ik toch de indruk dat ze heel wat verbruiken. Ik geloof dat zo'n unit 7 a 8000 watt is, kan dat?

Comment

• warmtepompen hebben het voordeel dat ze met weinig energie een grotere hoeveelheid warmteenergie produceren.
                        kijk maar eens naar een klein electric vuurtje (zo een electra radiator of een blazertje). die kleinere gevallen van 1000watt kunnen amper een badkamer verwarmen, wil je een kamer verwarmen dan heb je al vlot 3000Watt nodig.

jouw 8000watt unit kan vlotjes 30 000Watt aan warmte produceren (30 000watt die je zou nodig hebben als je electrisch verwarmt. dit kan je berekenen als je de COP van je warmtepomp kent).
                        een houtkachel wordt ook altijd in calorien of kilowatts uitgedrukt. mijn pelletkachel is een 8,5KW. ik zou dus een 4tal pelletkachels moeten zetten om dezelfde capaciteit te krijgen van jouw warmtepomp. ikzelf ga eerder zien voor een 2,5KW variant. die zou een 8kW aan warmteenergie in men bovenverdiep stoppen en dan lijkt mij meer dan genoeg voor slaapkamers. ik ga die dingen op zonnepanelen zetten om de overschot aan zonne-energie op te stoken ipv terug te leveren.

nu hangt het ervan af hoeveel jouw andere energie kost (GAS). die airco dingen hoeven niet 24 op 24 te draaien. die slaan ff aan, verwarmen de kamer en slaan weer af.je moet dan eens op een dag bekijken hoeveel kWh je aan energie verbruikt hebt.
                        schrijf smorgens je getal van je electra meter op, doe hetzelfde de dag erna en stook enkel met de airco's (1dag als test).

dan moet je eens een dag bekijken om je huis op dezelfde temperatuur te houden met je gasketel. reken uit hoeveel gas je verbruikt hebt en wat dit gekost heeft. en dan weet je de goedkoopste. schrijf je gasmeter op, stook een hele dag op gas en schrijf de dag erna dezelfde meter op. bereken wat er verbruikt is. doe hetzelfde met de electra meter zodat je bij de vorige stap kan aftrekken wat je van electriciteit gebruikt met andere apparaten. probeer dan wel op die 2dagen dezelfde energie te verbruiken (kookplaten, wasmachines,...).

als je een verbruiksmeter hebt, zou je het zo ook kunnen meten. heb ik al gedaan met de frigos en diepvriezers in mijn huis. de frigo verbruikt 0,11€/dag, de diepvriezer in de garage 0,26€/dag
                        Last edited by ; 16/12/2014, 03:01.

Comment

• je kunt geen vast verbruik van een warmtepomp meten, dat varieerrt naargelang temp en luchtvochtigheid

Comment

• Ja dat zeiden ze, als het erg koud is zou het niet zo interessant zijn ze te gebruiken (bij temperaturen onder de 3 graden geloof ik)

Comment

• ff snel 2dagen na elkaar de beide meten. zoveel extreem verschil zal er toch niet tussen zitten. ik vermoed zelf dat het verschil nagenoeg verwaarloosbaar zal zijn. bij mij komt de warmtepomp op een zonnepaneel installatie die NET iets te klein berekent is. alles wat die levert, is energie die ik niet betaal. ik wil zo min mogelijk overschot.
                              gas kan je met zonnepanelen niet bijmaken en zo een warmtepomp die afkoelt in de zomer, en opwarmt in de winter, lijkt mij het meest ideale voor het bovenverdiep.
                              beneden komt er CV op gas (voor de 14° snachts aan te houden), pelletkachel overdag (om tot 21° te gaan) en nog een openhaardcassette voor de vriespiek in de winter waar de pellet het niet kan bijbenen. heb dan ook de keuze om te switchen als één bepaalde grondstof duurder zou worden

Comment

• Brrrr, da's koud zulle bij u 's nachts. Ik zet die altijd op 18 graden, overdag 21. En k'heb dan nog een dik donsdeken lol.
                                Denken dat bij mij thuis vroeger nooit gestookt werd op de slaapkamers. Toen stond er soms ijs langs de binnenkant van de ramen. En we moesten ons wassen aan de lavabo op onze kamer. Kunde geloven dat mijn ouders met mij aan het lachen waren toen ik een chauffage liet bij installeren in het WC hahaha

Comment

• nu is er niks snachts en kan het makkelijk tot minder dan 10° zakken. t is iets beter met het dubbel glas, maar toen ik het huis kocht zakte alles elke nacht tot onder de 5°C als het buiten vriest.
                                  heb dan een moment een mazoutkachel de nachten laten overbruggen. 500L voor 3maand was ook geen oplossing

Comment

• tenzij je huis zeer goed is geisoleerd en luchtdicht gemaakt is, kan je lucht gebruiken als verwarming. De warme lucht zal niet ontsnappen via luchtlekken. Of het gezond is? Verwarm je lucht dan laat je de luchtvochtigheid in de ruimte dalen. Je moet binneshuis rond de 60% zitten, want daaronder wordt de te droge lucht al snel irritant voor de luchtwegen. Een radiator warmt ook lucht op maar geeft daarbij ook stralingswarmte af die door de omgeving wordt opgenomen.
                                    Beste verwarming om met warmtepomp te gebruiken is vloerverwarming. De warmtepomp moet niet veel electriciteit te vebruiken omdat de output temperatuur bij vloerverwarming een pak lager ligt dan bij radiatoren.
                                    In geval van dhl zou ik eerder opteren voor stralingspanelen. Die verbruiken een pak minder stroom dan electrische verwarmingstoestellen en geven net door die straling een heel fijne en gelijkmatige warmte af. De persoon moet dan wel binnen het bereik van het paneel zitten, maar je kan het perfect onder een bureau installeren.
                                    Hier thuis is het simpel: isoleren, isoleren en nog eens isoleren. Ben van 3600 kubieke meter gas naar 1250 to 1450 kuub gegaan. En ik ben nog steeds bezig met naisoleren. Warm water en koken gebeurt ook met gas en zit bij de berekening van hierboven. Doel is om blijvend onder de 1000 te gaan. Ik heb ook een houtstoof met hoog rendement en hoewel het maar een klein ding is (de installateur kon er niet vanover dat ik het als verwarming kon gebruiken) stook ik op koude wingerdagen (genre -5 tot kouder) het huis lekker warm tot 23°c. Ik steek liever mijn geld in mijn huis dan het letterlijk op te branden. Daar maak ik alleen de staat en de zoveelste russische gasboer mee blij.
                                    www.peugeotforum.be

Comment

• ik heb zo'n paneel gehad, in mijn zoektocht

maar je moet erg dichtbij zitten om het boven een convector te verkiezen

Comment

• voordeel is wel dat je het kan hangen of zetten waar je wil. Het wordt zelfs gemonteerd op het plafond.
                                        www.peugeotforum.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                          tenzij je huis zeer goed is geisoleerd en luchtdicht gemaakt is, kan je lucht gebruiken als verwarming. De warme lucht zal niet ontsnappen via luchtlekken. Of het gezond is? Verwarm je lucht dan laat je de luchtvochtigheid in de ruimte dalen. Je moet binneshuis rond de 60% zitten, want daaronder wordt de te droge lucht al snel irritant voor de luchtwegen. Een radiator warmt ook lucht op maar geeft daarbij ook stralingswarmte af die door de omgeving wordt opgenomen.
                                          Beste verwarming om met warmtepomp te gebruiken is vloerverwarming. De warmtepomp moet niet veel electriciteit te vebruiken omdat de output temperatuur bij vloerverwarming een pak lager ligt dan bij radiatoren.
                                          In geval van dhl zou ik eerder opteren voor stralingspanelen. Die verbruiken een pak minder stroom dan electrische verwarmingstoestellen en geven net door die straling een heel fijne en gelijkmatige warmte af. De persoon moet dan wel binnen het bereik van het paneel zitten, maar je kan het perfect onder een bureau installeren.
                                          Hier thuis is het simpel: isoleren, isoleren en nog eens isoleren. Ben van 3600 kubieke meter gas naar 1250 to 1450 kuub gegaan. En ik ben nog steeds bezig met naisoleren. Warm water en koken gebeurt ook met gas en zit bij de berekening van hierboven. Doel is om blijvend onder de 1000 te gaan. Ik heb ook een houtstoof met hoog rendement en hoewel het maar een klein ding is (de installateur kon er niet vanover dat ik het als verwarming kon gebruiken) stook ik op koude wingerdagen (genre -5 tot kouder) het huis lekker warm tot 23°c. Ik steek liever mijn geld in mijn huis dan het letterlijk op te branden. Daar maak ik alleen de staat en de zoveelste russische gasboer mee blij.
                                          Wellicht ook rekening gehouden met voldoende ventilatie?

Zijn hier wel redelijk offtopic aan 't gaan.

E30SHOP.be
                                          - Alles voor uw BMW E30.
                                          Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                                          En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

Comment

Working...
                                          X