Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Biv verplicht bij invoer?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Biv verplicht bij invoer?

Beste forumleden,

Afgelopen week ben ik in Nederland een Porsche 911 bouwjaar '91 gaan halen.
    De bedoeling was om deze in te importeren en vervolgens in te schrijven.
    Ondertussen heb ik van een kennis een bod gehad voor deze wagen dat ik eigenlijk niet kan weigeren.
    ik hoor nu echter vertellen dat ik de wagen niet zomaar kan verkopen, vermits de Nederlandse factuur op mijn naam staat.
    Ben ik dus verplicht om zelf nog te zorgen voor de invoer, ik krijg daarna dus ook automatisch de rekening van de biv die in mijn geval nog 1600€ bedraagt?
    Is er hiervoor een andere oplossing?

Rochlans

BIV betaal je maar als de wagen is ingeschreven. Ik zou de wagen dedouaneren (aangezien de factuur op jouw naam staat), dan heb je een aanvraag tot inschrijving. Dan is de wagen Belgisch en kan je de wagen doorverkopen zonder dat die is ingeschreven en de nieuwe eigenaar moet dan ook geen loopwerk meer doen.
    sigpic

http://www.streamlinecarcare.be

lakbehandelingen voor voertuigen

MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

Comment

@HotHatch.be,

Hartelijk dank voor uw reactie!
      De persoon die de wagen wil kopen, koopt en betaalt deze wagen echter pas vanaf augustus 2015, de wagen moet dus zolang nog in mijn bezit zijn, voor mij geen probleem, ik kan hem warm en droog plaatsen.
      ik heb begrepen dat wanneer ik zou passeren bij de douane, deze dit automatisch doorgeven aan de dienst inschrijving voertuigen, en ik dus binnen afzienbare tijd de vraag zou krijgen waarom het voertuig nog niet is ingeschreven, samen met de rekening voor biv en het bedrag voor een jaar verkeersbelasting.
      Kan de toekomstige koper eventuel nu reeds dedouaneren, factuur staat echter op mijn naam.

Comment

Roch,

Niemand kan je verplichten de wagen in te schrijven, dus maak je daar geen zorgen om.

(je mag die auto, indien je wil, jaren stallen ergens zonder in te schrijven)

GL

B

Comment

BIV = Belasting op inverkeerstelling. Moet enkel betaald worden als je een auto voor de eerste keer inschrijft (in het verkeer brengt). Zelfs bij een herinschrijving op zelfde naam moet je geen BIV betalen. Zolang je de auto niet inschrijft en geen plaat aanvraagt moet je geen BIV betalen.

Hetzelfde verhaal met de jaarlijkse verkeersbelasting. Als je niet deelneemt aan het verkeer met je auto (niet is ingeschreven) zul je geen verkeersbelasting moeten betalen. Zou wel straf zijn. Dan zouden alle ingevoerde auto's die niet rijden, niet ingeschreven zijn, bijvoorbeeld een restauratieproject, verkeersbelasting moeten betalen. Dan zou elke dealer van dikke Amerikaanse oldtimers die auto's invoert ook verkeersbelasting moeten betalen.

België is zot maar zo zot nog niet.

Gewoon naar de douane gaan, invoeren, dus een Belgische auto van maken, wegzetten en volgend jaar doorverkopen.
          Last edited by ; 07/11/2014, 12:47.

Comment

Douane binnen de 3 maanden normaal gezien.

Comment

Inderdaad, heb ook gehoord dat er een bepaalde termijn is om naar douane te gaan, op porscheforum gaan er verhalen over personen die een auto ingevoerd hebben, om daarna te wachten tot hij oldtimer is, en na enkele maanden de rekening van biv en verkeersbelasting gepresenteerd te krijgen...
              Blijkbaar een hele heisa om dan eea terug rechtgezet te krijgen.
              Wie of wie kan er vertellen hoe de vork nu echt in de steel zit!?

Comment

Ik heb het ook aan de hand gehad met de invoer van een '93 golf. Douane geeft info door aan DIV, en 3 maanden is volgens hun voldoende tijd om een auto ingeschreven te krijgen. Terwijl we dus nog aan het wachten waren op een gelijkvormigheidsattest om de wagen effectief te kunnen inschrijven. We kregen dus ook een aanvraag om asap BIV te betalen. Een telefoon en een mail verder werd het verzoek ivm betaling ingetrokken, maar dit geeft wel aan hoe men daar werkt/denkt.
                Maar de volgende keer zou ik wachten met de dedouaniseren totdat je effectief ook iets met de auto wil gaan doen (inschrijven / verkopen).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HotHatch.be Bekijk Berichten
                  BIV betaal je maar als de wagen is ingeschreven. Ik zou de wagen dedouaneren (aangezien de factuur op jouw naam staat), dan heb je een aanvraag tot inschrijving. Dan is de wagen Belgisch en kan je de wagen doorverkopen zonder dat die is ingeschreven en de nieuwe eigenaar moet dan ook geen loopwerk meer doen.
                  Bovenstaande lijkt me dus een geschikte weg, met als kleine extra dat je mischien wacht tot bijvoorbeeld juli 2015 om het verzoek tot overmaken van de BIV te vermijden.

Of is er nu ook al een regel dat je je auto bij de douane moet aanmelden binnen een bepaalde periode na aankoop ?
                  Last edited by Niche; 07/11/2014, 15:13.

Comment

Iedereen bedankt voor de reacties!
                    Moest er iemand weten of er inderdaad een verplichte termijn tot aanmelden is bij de douane, hou ik me graag aanbevolen.

Rochlans

Comment

daar heb ik nog nooit van gehoord.
                      ik heb een jaar of 2 geleden een auto ingevoerd vanuit NL, ook al langs de douane gepasseerd en kleingeld moeten betalen (was 10ct ofzo).
                      auto staat al 2jaar gestald, heb nog geen tijd gehad om de remmen te herstellen en ben nog niet naar de keuring geraakt. heb nog niks moeten betalen van DIV

PS: zorg dat je de km stand opschrijft als je naar de douane gaat. ik stond daar leuk, had er niet naar gekeken. heb dan maar iets uit mijn duim gezogen. zal bij het keuren wel de km stand goed zetten :-)
                      Last edited by ; 07/11/2014, 22:05.

Comment

@fcapri, in jouw geval was het misschien voor een oldtimer, ze weten dan ook dat er voor hun niet veel te rapen valt aan biv en wegentaks.
                        Kan eventueel de reden geweest zijn..

Comment

Ook ik heb een wagen van bijna 1 jaar gestald te staan nog maar net gaan inklaren bij de douane.

Ik kocht deze van een kerel hier in Vlaanderen die hij dan weer uit Nederland was gaan kopen maar ook niet had geregistreerd bij de douane

We hebben gewoon een factuur gemaakt tussen ons beide die ik dan bij had bij de douane en dan bleek voldoende te zijn.
                          Een goede bestuurder gebruikt zijn rempedaal nauwelijks op de snelweg! Afstand houden en anticiperen......

Comment

Al ge briefje zou krijgen dat je biv moet betalen is dat toch simpel te bewijzen? Kilometerstand staat toch op de aankoopfactuur.

Ik heb mijn 309 indertijd ook in januari naar hier gehaald en pas in mei gekeurd en ingeschreven. Belasting heeft mij toen factuur gestuurd voor die eerste 4 maanden. Netjes antwoord gestuurd met kopie van factuur en kopie keuringsattest. Kilometerstanden van beide toonde aan dat er 17km mee gereden was. (van thuis naar de keuring)
                            Maand later brief gekregen dat ze geen verder gevolg gingen geven, en mijn dossier gingen klasseren.

Comment

Daniell,

Heb jij dan niet de factuur moeten tonen van de eerste verkoper?
                              Deze persoon heeft toch een factuur moeten opstellen, en de eerste koper heeft dan toch ook een uitvoerverklaring op zijn naam ontvangen

Comment

Even omhoogplaatsen
                                Is er iemand die hier nog verder nieuws over heeft?
                                ik heb nog contact gehad met 2 verschillende douane kantoren en krijg telkens een verschillend verhaal.
                                blijkbaar wordt er rekening gehouden met de datum vermeld opmde verkoopsovereenkomst of factuur, vanaf die datum zou er 1 maand tijd zijn om de wagen verder te verkopen, zonder zelf BiV (bedrag vanaf 01/01/15 1740€!!!) te moeten betalen?
                                Heeft hier verder iemand ervaring mee, in het andere kantoormkrijg ik het verhaal dat dit niet mogelijk is, dus zowel verkoper ( persoon die invoert) als nieuwe koper BIV betalen. ( dus 2 keer 1740€!)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rochlans Bekijk Berichten
                                  Inderdaad, heb ook gehoord dat er een bepaalde termijn is om naar douane te gaan, op porscheforum gaan er verhalen over personen die een auto ingevoerd hebben, om daarna te wachten tot hij oldtimer is, en na enkele maanden de rekening van biv en verkeersbelasting gepresenteerd te krijgen...
                                  Blijkbaar een hele heisa om dan eea terug rechtgezet te krijgen.
                                  Wie of wie kan er vertellen hoe de vork nu echt in de steel zit!?
                                  Ik heb met mijn NL invoer een keer ongeveer een jaar gewacht om te dedouaneren, de douane wist mij te vertellen dat dit normaal binnen de 3 maand na export uit NL had moeten gebeuren. Aankoop was 2011, dedouaneren 2012. Ik kreeg wel wat vragen, of ik ermee gereden etc. maar bij mij was die effectief een jaar gestald geweest, vroegen nog of ik dat kon bewijzen overigens.
                                  Last edited by ; 13/12/2014, 21:18.

Comment

@Rambler, heb je dit ook effectief moeten bewijzen?

Comment

Ja dat kon ik eigenlijk niet he, stond in een van mijn garages, bewijs dat maar. Het was in mijn geval wel een oude hobbyauto, de douanebeambte zei ja daar moet dikwijls nog e.e.a. aan gebeuren, is natuurlijk ook zo. Kan me voorstellen dat douane of DIV bij een recente wagen wat meer vragen of bedenkingen gaan hebben of die toch niet op een of andere manier gebruikt wordt. Bij mij was dat zeker niet het geval.

Comment

Working...
                                      X