Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Passen men banden op deze velg?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
    altijd oppassen met sites voor velgen + banden. De maten kloppen soms niet ook al beweren zij het tegendeel. Voor mijn auto is enkel minimum 225 breedte en 98 laadindex toegestaan terwijl op dergelijke sites lagere waardes voor beide worden gehanteerd.
    Als ik de afmetingen van uw band ingeef op de site van goca (de keuring) krijg ik de melding dat ze niet conform zijn in maatje 245/45.
    Je kan beter de velgen nemen en ergens anders banden laten plaatsen. Dat gaat heus niet meer kosten als je wat rondkijkt.
    Laadindex zeker nakijken daarvoor keuren ze af als deze te laag is !

Comment

Zoals Jakkel al zegt, 245 gaat perfect op 8J, heb dat ook.

Comment

hangt van het bandenmerk af. Op mijn 19'ers vanvoor liggen continental M3 225/40, achteraan kuhmo K31 (of zoiets toch) 225/40. Conti's liggen licht getrokken op de velg, kuhmo ligt mooi gelijk met de velg. Velgen alle vier even breed natuurlijk. Het is al langer geweten dat de verschillende merken niet dezelfde breedtes aanbieden ook al staat op de band hetzelfde...
        www.peugeotforum.be

Comment

hangt van het bandenmerk af. Op mijn 19'ers vanvoor liggen continental M3 225/40, achteraan kuhmo K31 (of zoiets toch) 225/40. Conti's liggen licht getrokken op de velg, kuhmo ligt mooi gelijk met de velg. Velgen alle vier even breed natuurlijk. Het is al langer geweten dat de verschillende merken niet dezelfde breedtes aanbieden ook al staat op de band hetzelfde...
          Klopt!

Blijft wel dat elke (brede of minder brede) 245 of 255 zal passen op een 8 velg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
            de bandenmaat horen bij uw auto.
            als uw auto dus 245/40R18 moet hebben, dan moet je daar ook mee rondrijden.
            voor de velg moet je dus enkel zien dat die de goeie diameter is (18") en breed genoeg voor u band (245 zou ik toch minstens op 8J leggen en tot een 12J).
            als u velg daar tussen zit, dan past het.

wat niet past is bv
            245/40R18 op een 19" velg
            245/40R18 op een 6J brede velg (daar krijg je max 205 op)
            245 zou ik éérder op een 8.5j velg plaatsen. Op een 8j zou ik max 235 plaatsen. Het is niet omdat de 245 op een 8j gaat dat je dan ook moet gaan doen . Dat gaat bol staan.
            Nuja er zijn veel merken en idem voor BMW ( 255 op 8.5j ) . Iedereen doet wat ie wilt maar bent er geen voorstander van.
            Last edited by ; 06/01/2015, 20:33.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
              245 éérder op een 8.5j velg. Op een 8j zou ik max 235 plaatsen. Het is niet omdat de 245 op een 8j gaat dat je dan ook moet gaan doen . Dat gaat bol staan.
              Nuja er zijn veel merken en idem voor BMW ( 255 op 8.5j ) . Iedereen doet wat ie wilt maaar bent er geen voorstander van.
              Waarom zou 245 op 8J slecht zijn? Kijk naar Jakkel z'n foto, da's 255 en ik heb wel een andere mening ivm bol staan.

Comment

mijn achterste staan op 8J gelijk die van jakkel en da's 225. Daarmee dat ik ook aanhaalde dat de ene band de andere niet is.
                www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Blue5 Bekijk Berichten
                  zal me worst wezen wat Audi doet
                  op een 8J velg is 225 - 235 beter
                  bmw gebruikt 8.5J velgen voor 245s
                  Wat je zegt over 225 en 235 is beter voor 8J daar heb je volledig gelijk in .
                  BMW plaats ook 255 op 8.5j .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Blue5 Bekijk Berichten
                    zal me worst wezen wat Audi doet
                    op een 8J velg is 225 - 235 beter
                    bmw gebruikt 8.5J velgen voor 245s
                    Waarom is dat beter?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk Berichten
                      Waarom is dat beter?
                      Omdat je het volle loopvlak beter benut . Als de constructeur daarmee test en veilig vind kan ik daarmee leven maar waarom een duurdere en bredere band plaatsen als ik zijn potentieel niet 100procent kan benutten maar éérder 90procent bij wijze van spreken.

En het staat ook schoner.

Comment

Omdat je het volle loopvlak beter benut . Als de constructeur daarmee test en veilig vind kan ik daarmee leven maar waarom een duurdere en bredere band plaatsen als ik zijn potentieel niet 100procent kan benutten maar éérder 90procent bij wijze van spreken.

En het staat ook schoner.
                        245 is 4% breder dan een 235, welke zogezegd wel 'optimaal' zou passen.
                        Daarbij komt dat het gewicht van de wagen uw band naar beneden "duwt". En aangezien zo goed als elke wagen met bredere achterbanden RWD is, wordt de band tijdens acceleratie nog iets harder tegen de ondergrond geduwt.
                        Ik ben dus niet overtuigd dat een 245 op een 8,5J beter zal presteren dan eentje op een 8J.
                        Meer zelfs, BMW legt zowel 225 op een 7,5J als een 8J. Wat is hier dan zogezegd het 'veiligste' aangezien de constructeur ze op beide legt.
                        Ze leggen zelfs 225 op een 8,5J.
                        Het maakt in mijn ogen allemaal geen bal uit of een 245 nu op 8 of 8,5 ligt, tenzij iemand met een deftige bron kan afkomen.

Comment

ik kan alleen maar zeggen dat ik wel verschil voel tussen mijn 17's met dezelfde bandbreedte en de conti's die er nu vanvoor opliggen op de 19's en lichtjes getrokken staan. Bij de 17's voel je dat de band over de velg rolt bij het nemen van een bocht en je dus een zekere inertie hebt bij het insturen. Met de 19's moet je nog maar denken aan een bocht te nemen en de auto is al aan het insturen. Heel direct en strak stuurgedrag.
                          En dus hoewel het best kan zijn dat die band erop kan, denk ik ook dat je bij insturen van een bocht best een band hebt die niet teveel over zijn flank heenbuigt (en waarmee ik niet wil zeggen dat je maar zo getrokken mogelijk moet rondrijden). Enfin, ik vind dat toch veel fijner rijden. Het kan goed zijn dat iemand anders het daar helemaal niet mee eens is.
                          www.peugeotforum.be

Comment

Mijn bmw is achteraan op een 8j met 245/35 geleverd. Ik denk dat we ondertussen zowat alle combinaties vermeld hebben

Comment

ik kan alleen maar zeggen dat ik wel verschil voel tussen mijn 17's met dezelfde bandbreedte en de conti's die er nu vanvoor opliggen op de 19's en lichtjes getrokken staan. Bij de 17's voel je dat de band over de velg rolt bij het nemen van een bocht en je dus een zekere inertie hebt bij het insturen. Met de 19's moet je nog maar denken aan een bocht te nemen en de auto is al aan het insturen. Heel direct en strak stuurgedrag.
                              En dus hoewel het best kan zijn dat die band erop kan, denk ik ook dat je bij insturen van een bocht best een band hebt die niet teveel over zijn flank heenbuigt (en waarmee ik niet wil zeggen dat je maar zo getrokken mogelijk moet rondrijden). Enfin, ik vind dat toch veel fijner rijden. Het kan goed zijn dat iemand anders het daar helemaal niet mee eens is.
                              Ergens logisch dat 17" anders aanvoelt aangezien die een hogere flank, en dus meer kans op "rollen" heeft.
                              Ik voelde dat zelfs tussen 17" winterset (Nokian, zachtere flank) en 18" zomerset (Michelin PSS, stijve flank). En de laatste is op maat 245 op een 8J, dus zeker niet getrokken.
                              Getrokken of niet gaat hier niet veel mee te maken hebben denk ik, maar zoals ik al zei eerder de flank.
                              Zo gaat ge bv bij een RFT band zo goed als nooit dat gevoel hebben, zelfs met hogere flank.

Oorspronkelijk geplaatst door cooper s Bekijk Berichten
                              Mijn bmw is achteraan op een 8j met 245/35 geleverd. Ik denk dat we ondertussen zowat alle combinaties vermeld hebben
                              My point exactly.

Comment

getrokken maakt dat de flank minder gaat rollen over de velg
                                dat de flankhoogte meespeelt is evident

en mijn winterbanden hebben stijvere flank dan mijn zomerbanden op gelijke velggrootte
                                www.peugeotforum.be

Comment

getrokken maakt dat de flank minder gaat rollen over de velg
                                  dat de flankhoogte meespeelt is evident

en mijn winterbanden hebben stijvere flank dan mijn zomerbanden op gelijke velggrootte
                                  Welke winterbanden hebt ge?

Comment

@Bimmer : Ik weet niet of je toevallig 2 8j sets hebt met ééntje 235 en de andere set 245. Ga met bijde sets ééns wild doen ( hard in de bochten gaan , driften ) en je zult mij gelijk geven . 235 op 8 j geeft meer feedback en een beter gevoel.

Comment

@Bimmer : Ik weet niet of je toevallig 2 8j sets hebt met ééntje 235 en de andere set 245. Ga met bijde sets ééns wild doen ( hard in de bochten gaan , driften ) en je zult mij gelijk geven . 235 op 8 j geeft meer feedback en een beter gevoel.
                                      Ik heb effectief al 2 sets (nog eentje in bezit) maat 18x8J gehad. Straffer nog, ik ben met 245 op 8J al gaan tracken op de Ring, en die banden gaven geen krimp, moogt ge vragen aan Namaz, hij zat naast mij, was er zelf versteld van hoe een massa grip die banden hadden.
                                      Mijn huidige setup is 18x8J rondom, 225/40 voor en 245/35 achter.
                                      De andere set was 225 rondom op 8J, en ik had achter slechtere grip. Ligt natuurlijk ook deels aan de banden in dat geval.

Comment

TS830 van continental
                                        zomerband op 17 vanvoor Goodyear Grip-iets
                                        www.peugeotforum.be

Comment

ja bmw is waarsch. ook niet altijd referentie wat banden betreft, zie runflats

degene die autocross doen met Miata's raden in ieder geval aan om (relatief gezien) breed te gaan in velg, anders heeft het geen zin om een brede band te nemen, zoals BlackHorse ook al zei

TOO WIDE OR TOO NARROW - DOES IT MAKE A DIFFERENCE?

Given all the information above, you ought to know one last thing.
                                          A rim that is too narrow in relation to the tyre width will allow the tyre to distort excessively sideways under fast cornering. On the other hand, unduly wide rims on an ordinary car tend to give rather a harsh ride because the sidewalls have not got enough curvature to make them flex over bumps and potholes. That's why there is a range of rim sizes for each tyre size in my Rimwidthulator above. Put a 185/65R14 tyre on a rim narrower than 5inches or wider than 6.5inches and suffer the consequences.

Comment

Working...
                                          X