Oorspronkelijk geplaatst door flappy
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Passen men banden op deze velg?
Collapse
X
-
hangt van het bandenmerk af. Op mijn 19'ers vanvoor liggen continental M3 225/40, achteraan kuhmo K31 (of zoiets toch) 225/40. Conti's liggen licht getrokken op de velg, kuhmo ligt mooi gelijk met de velg. Velgen alle vier even breed natuurlijk. Het is al langer geweten dat de verschillende merken niet dezelfde breedtes aanbieden ook al staat op de band hetzelfde...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenhangt van het bandenmerk af. Op mijn 19'ers vanvoor liggen continental M3 225/40, achteraan kuhmo K31 (of zoiets toch) 225/40. Conti's liggen licht getrokken op de velg, kuhmo ligt mooi gelijk met de velg. Velgen alle vier even breed natuurlijk. Het is al langer geweten dat de verschillende merken niet dezelfde breedtes aanbieden ook al staat op de band hetzelfde...
Blijft wel dat elke (brede of minder brede) 245 of 255 zal passen op een 8 velg.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtende bandenmaat horen bij uw auto.
als uw auto dus 245/40R18 moet hebben, dan moet je daar ook mee rondrijden.
voor de velg moet je dus enkel zien dat die de goeie diameter is (18") en breed genoeg voor u band (245 zou ik toch minstens op 8J leggen en tot een 12J).
als u velg daar tussen zit, dan past het.
wat niet past is bv
245/40R18 op een 19" velg
245/40R18 op een 6J brede velg (daar krijg je max 205 op)
Nuja er zijn veel merken en idem voor BMW ( 255 op 8.5j ) . Iedereen doet wat ie wilt maar bent er geen voorstander van.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten245 éérder op een 8.5j velg. Op een 8j zou ik max 235 plaatsen. Het is niet omdat de 245 op een 8j gaat dat je dan ook moet gaan doen . Dat gaat bol staan.
Nuja er zijn veel merken en idem voor BMW ( 255 op 8.5j ) . Iedereen doet wat ie wilt maaar bent er geen voorstander van.
Comment
-
mijn achterste staan op 8J gelijk die van jakkel en da's 225. Daarmee dat ik ook aanhaalde dat de ene band de andere niet is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Blue5 Bekijk Berichtenzal me worst wezen wat Audi doet
op een 8J velg is 225 - 235 beter
bmw gebruikt 8.5J velgen voor 245s
BMW plaats ook 255 op 8.5j .
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Blue5 Bekijk Berichtenzal me worst wezen wat Audi doet
op een 8J velg is 225 - 235 beter
bmw gebruikt 8.5J velgen voor 245s
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk BerichtenWaarom is dat beter?
En het staat ook schoner.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk BerichtenOmdat je het volle loopvlak beter benut . Als de constructeur daarmee test en veilig vind kan ik daarmee leven maar waarom een duurdere en bredere band plaatsen als ik zijn potentieel niet 100procent kan benutten maar éérder 90procent bij wijze van spreken.
En het staat ook schoner.
Daarbij komt dat het gewicht van de wagen uw band naar beneden "duwt". En aangezien zo goed als elke wagen met bredere achterbanden RWD is, wordt de band tijdens acceleratie nog iets harder tegen de ondergrond geduwt.
Ik ben dus niet overtuigd dat een 245 op een 8,5J beter zal presteren dan eentje op een 8J.
Meer zelfs, BMW legt zowel 225 op een 7,5J als een 8J. Wat is hier dan zogezegd het 'veiligste' aangezien de constructeur ze op beide legt.
Ze leggen zelfs 225 op een 8,5J.
Het maakt in mijn ogen allemaal geen bal uit of een 245 nu op 8 of 8,5 ligt, tenzij iemand met een deftige bron kan afkomen.
Comment
-
ik kan alleen maar zeggen dat ik wel verschil voel tussen mijn 17's met dezelfde bandbreedte en de conti's die er nu vanvoor opliggen op de 19's en lichtjes getrokken staan. Bij de 17's voel je dat de band over de velg rolt bij het nemen van een bocht en je dus een zekere inertie hebt bij het insturen. Met de 19's moet je nog maar denken aan een bocht te nemen en de auto is al aan het insturen. Heel direct en strak stuurgedrag.
En dus hoewel het best kan zijn dat die band erop kan, denk ik ook dat je bij insturen van een bocht best een band hebt die niet teveel over zijn flank heenbuigt (en waarmee ik niet wil zeggen dat je maar zo getrokken mogelijk moet rondrijden). Enfin, ik vind dat toch veel fijner rijden. Het kan goed zijn dat iemand anders het daar helemaal niet mee eens is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenik kan alleen maar zeggen dat ik wel verschil voel tussen mijn 17's met dezelfde bandbreedte en de conti's die er nu vanvoor opliggen op de 19's en lichtjes getrokken staan. Bij de 17's voel je dat de band over de velg rolt bij het nemen van een bocht en je dus een zekere inertie hebt bij het insturen. Met de 19's moet je nog maar denken aan een bocht te nemen en de auto is al aan het insturen. Heel direct en strak stuurgedrag.
En dus hoewel het best kan zijn dat die band erop kan, denk ik ook dat je bij insturen van een bocht best een band hebt die niet teveel over zijn flank heenbuigt (en waarmee ik niet wil zeggen dat je maar zo getrokken mogelijk moet rondrijden). Enfin, ik vind dat toch veel fijner rijden. Het kan goed zijn dat iemand anders het daar helemaal niet mee eens is.
Ik voelde dat zelfs tussen 17" winterset (Nokian, zachtere flank) en 18" zomerset (Michelin PSS, stijve flank). En de laatste is op maat 245 op een 8J, dus zeker niet getrokken.
Getrokken of niet gaat hier niet veel mee te maken hebben denk ik, maar zoals ik al zei eerder de flank.
Zo gaat ge bv bij een RFT band zo goed als nooit dat gevoel hebben, zelfs met hogere flank.
Oorspronkelijk geplaatst door cooper s Bekijk BerichtenMijn bmw is achteraan op een 8j met 245/35 geleverd. Ik denk dat we ondertussen zowat alle combinaties vermeld hebben
Comment
-
getrokken maakt dat de flank minder gaat rollen over de velg
dat de flankhoogte meespeelt is evident
en mijn winterbanden hebben stijvere flank dan mijn zomerbanden op gelijke velggrootte
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtengetrokken maakt dat de flank minder gaat rollen over de velg
dat de flankhoogte meespeelt is evident
en mijn winterbanden hebben stijvere flank dan mijn zomerbanden op gelijke velggrootte
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten@Bimmer : Ik weet niet of je toevallig 2 8j sets hebt met ééntje 235 en de andere set 245. Ga met bijde sets ééns wild doen ( hard in de bochten gaan , driften ) en je zult mij gelijk geven . 235 op 8 j geeft meer feedback en een beter gevoel.
Mijn huidige setup is 18x8J rondom, 225/40 voor en 245/35 achter.
De andere set was 225 rondom op 8J, en ik had achter slechtere grip. Ligt natuurlijk ook deels aan de banden in dat geval.
Comment
-
-
ja bmw is waarsch. ook niet altijd referentie wat banden betreft, zie runflats
degene die autocross doen met Miata's raden in ieder geval aan om (relatief gezien) breed te gaan in velg, anders heeft het geen zin om een brede band te nemen, zoals BlackHorse ook al zei
TOO WIDE OR TOO NARROW - DOES IT MAKE A DIFFERENCE?
Given all the information above, you ought to know one last thing.
A rim that is too narrow in relation to the tyre width will allow the tyre to distort excessively sideways under fast cornering. On the other hand, unduly wide rims on an ordinary car tend to give rather a harsh ride because the sidewalls have not got enough curvature to make them flex over bumps and potholes. That's why there is a range of rim sizes for each tyre size in my Rimwidthulator above. Put a 185/65R14 tyre on a rim narrower than 5inches or wider than 6.5inches and suffer the consequences.
Comment
Comment