Mededeling

Collapse
No announcement yet.

D'ieteren wil VW dealers met 85% verminderen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • D'ieteren wil VW dealers met 85% verminderen

    Ik lees hier net bij onze Noorderburen dat D'ieteren op een cruise (wat een idee), heeft aangekondigd om de dealers die er nu zijn (171 stuks) terug te brengen tot maar 27stuks, zo'n 15% resterend van het huidige aantal.

    Voor mij persoonlijk, mag ik hopen dat MIG Motors & Lammens niet door Decancq opgeslokt worden, of ik ben helemaal gescheten.
    Maar het zullen weer enkel de cowboys zijn die overblijven zeker?

    Nuja, bij Mercedes is het ook zo aan het gaan en daar vlot het wel vind ik persoonlijk. Al is het natuurlijk niet het des duivelse D'ieteren die erachter zit.

    Wat is jullie mening?

    Bron Autoblog

  • #2
    Ook gelezen daarstraks, de kleinere familie bedrijfjes zullen er zo wel aan gaan. Onze dealer zal het vrees ik ook moeilijk krijgen dan.
    2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

    1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

    2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

    2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

    Comment


    • #3
      eerst verplicht door dietren om een paleis neer te zetten met al hun dure stukken, en dan de nek worden omgedraaid

      nuja, tis een economische wetmatigheid waar toch ni veel tegen te doen is
      dat er in be te veel dealers zijn tov de buurlanden is al jaren zo

      Comment


      • #4
        Nuja, gaat toch simpel zijn dan, als het enkel de fabriekendealers zijn die overblijven, gaan we allemaal in buitenland moeten kopen en dan bij een goede onafhankelijke garage voor ons onderhoud gaan. Want er is hier toch vast niemand die tevreden is van een dealer in een fabriekspand ivm de kleinere garage met de zaakvoerder die ook mecanicien etc...

        Comment


        • #5
          Er zijn er nu wel heel veel ook maar als ze allemaal hun boterham verdienen is daar toch niks mis mee.
          Positief voor de klant ook dat er meerdere zijn.
          Is het de bedoeling de showrooms / garages te verminderen of met groepen te werken die verschillende zaken beheren?
          Als je eens rond Gent kijkt heb je de Nam, Declerq, Debersaques, Stevens, Van Hoe, Mig, ene in Zomergem en ik zal er nog wel ene vergeten.


          Sent from here
          den borre


          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


          Int3x0r
          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

          Comment


          • #6
            Ik stel vast, D' Ieteren die Beerens afstoot en hun Volkswagen garage's. Zou ons Nathalie daar voor iets tussen zitten?...😬


            Sent from somewhere, using Tapatalk.
            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
              Ik stel vast, D' Ieteren die Beerens afstoot en hun Volkswagen garage's. Zou ons Nathalie daar voor iets tussen zitten?...


              Sent from somewhere, using Tapatalk.
              2012 Abarth 500 'esseesse'

              Comment


              • #8
                Uitgebreid artikel:

                D'Ieteren snoeit in VW-dealers



                D'Ieteren, de beursgenoteerde invoerder van Volkswagen-auto's, wil het aantal zelfstandige autodealers terugbrengen van 171 naar 27. De autodealers zelf zijn not amused.


                Importeur D'Ieteren heeft 27 dealers aangeduid die de andere dealers uit hun regio moeten overnemen. Het plan moet binnen vijf jaar uitgevoerd zijn. Volgens de invoerder van de Duitse automerken Volkswagen, Audi, Skoda en Seat, kampt 30 tot 40 procent van zijn dealers met zware financiële problemen. 'De gemiddelde marge van onze dealers is gezakt naar 0,5 procent. Dat is een gemiddeld cijfer, dat alle mogelijke scenario's verbergt. Sommigen zijn heel rendabel en halen marges die hoger liggen dan 3 procent. Andere zijn dan weer verliesgevend, het water staat hun tot aan de lippen', zegt Denis Gorteman, de CEO van D'Ieteren Auto.

                Oorzaken

                De oorzaken voor de moeilijkheden in de autosector zijn bekend. Er worden minder auto's verkocht. Het zijn bovendien kleinere auto's waarop de verkopers minder marge hebben. Ook is de kwaliteit van de auto's verbeterd, waardoor er minder onderhoud nodig is. En door technische snufjes en en een voorzichtigere rijstijl gebeuren er minder ongevallen. 'Dat is allemaal goed nieuws voor de consument, maar het maakt wel onze marktomstandigheden moeilijker. Komt daarbij dat we in België met het dichtste dealernetwerk ter wereld zitten', zegt Gorteman.

                Rentabiliteit

                Alleen met een groepering kan de rendabiliteit opgekrikt worden, meent D'Ieteren. Het dokterde een ambitieus plan uit. Tegen 2020 moet de rentabiliteit van de concessiehouders omhoog, van 0,5 naar 2 procent. Bovendien wil de importeur ook marktaandeel winnen: van ongeveer 23 naar 25 procent van de Belgische markt. In elke van de 27 'zones' die D'Ieteren heeft afgebakend in ons land, heeft het één dealer aangeduid die de andere dealers moet overnemen door een meerderheid van de aandelen op te kopen. En mooie cijfers halen lijkt geen argument om tot de 'uitverkorenen' te behoren. 'We zoeken mensen die van de automobielsector houden, die benzine door hun aderen hebben stromen, die met beide voeten in de streek staan, de burgemeester kennen, managementcapaciteiten hebben.'

                Meerdere concessiehouders, die nochtans mooie cijfers halen, worden ziek bij de gedachte dat ze hun zaak moeten overlaten aan een dealer wat verderop van wie ze weten dat hij zijn zaakjes veel minder op orde heeft. 'Ik begrijp het niet', zegt een radeloze dealer. 'Ik zie het echt niet zitten om mijn zaak, waar ik al mijn hele leven mee bezig ben, te zien kapotgaan in de handen van die sukkel'.

                Cruise

                Onder de dealers is er ook veel onbegrip omdat CEO Gorteman de drastische herstructureringsplannen heeft aangekondigd tijdens een bedrijfscruise op de Middellandse Zee met alle dealers. 'Volgens ons heeft D'Ieteren bewust voor een cruise gekozen, om ervoor te zorgen dat er niemand van het schip kon'. De rest van de bedrijfsuitstap verliep in mineur.
                tijd.be

                Comment


                • #9
                  'We zoeken mensen die van de automobielsector houden, die benzine door hun aderen hebben stromen, die met beide voeten in de streek staan, de burgemeester kennen, managementcapaciteiten hebben.'
                  Sinds wanneer gaan ze hun businessplan opmaken a.d.h.v. de liefhebberij van deze of gene?
                  'de burgemeester kennen'

                  Comment


                  • #10
                    dat dietren medogenloos is wisten we, dat ze een succesverhaal kunnen verder zetten hopelijk ook

                    Comment


                    • #11
                      D'Ieteren is natuurlijk een beursgenoteerd bedrijf waar het vooral om winst maken draait. Hun dealers kregen op een gegeven moment inderdaad dure keuzes voorschotelt maar ze waren nooit verplicht om er in mee te gaan. Ik zou zelfs zeggen dat het voor velen onverstandig was om er in mee te gaan want als je hoort wat D'ieteren allemaal eist, het grenst gewoonweg aan het ongelofelijke. Ik geef een voorbeeld: de boekhouding van de dealers moest op een bepaald moment verplicht bij D'ieteren zitten. Als D'ieteren ziet dat er veel winst wordt gemaakt dan wordt een dealer verplicht om een nieuwe vloer in zijn showroom te leggen door een door D'ieteren aangeduide vloerder waarbij D'ieteren vanzelfsprekend hun procentje opstrijkt. Het gaat echter nog veel verder dan dat: dealers worden verplicht om grote stocks af te nemen, om peperduur materiaal aan te kopen bij de invoerder die ze achteraf gezien niet nodig hebben...

                      Comment


                      • #12
                        Tja, laat ze maar doen. Als ik ooit nog eens in de markt ben voor een VW dan wil ik die bij Jaspers te Bree kopen/onderhoud laten doen. Bestaat die niet met het huidige management dan komt er hier nooit meer een VW binnen.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                          D'Ieteren is natuurlijk een beursgenoteerd bedrijf waar het vooral om winst maken draait. Hun dealers kregen op een gegeven moment inderdaad dure keuzes voorschotelt maar ze waren nooit verplicht om er in mee te gaan. Ik zou zelfs zeggen dat het voor velen onverstandig was om er in mee te gaan want als je hoort wat D'ieteren allemaal eist, het grenst gewoonweg aan het ongelofelijke. Ik geef een voorbeeld: de boekhouding van de dealers moest op een bepaald moment verplicht bij D'ieteren zitten. Als D'ieteren ziet dat er veel winst wordt gemaakt dan wordt een dealer verplicht om een nieuwe vloer in zijn showroom te leggen door een door D'ieteren aangeduide vloerder waarbij D'ieteren vanzelfsprekend hun procentje opstrijkt. Het gaat echter nog veel verder dan dat: dealers worden verplicht om grote stocks af te nemen, om peperduur materiaal aan te kopen bij de invoerder die ze achteraf gezien niet nodig hebben...
                          ik wou niet alles zeggen

                          Comment


                          • #14
                            Perverse bedrijfsstrategie.

                            Comment


                            • #15
                              Binnen vijf jaar is wel heel erg snel.

                              Comment


                              • #16
                                dat zijn een heel pak jobs die gaan sneuvelen en ik werk zelf in een audi concessie.
                                2015 BMW S1000R
                                2010 Renault Clio RS Cup
                                1987 Volkswagen Golf GTI

                                Comment


                                • #17
                                  Ge zult maar tot over Uw oren geinvesteerd en in de schulden zitten door al die opgelegde vereisten en komt men daarna doodleuk vertellen laat U maar overnemen anders pakken we uw concessie toch af en hebt ge helemaal niks meer. Ge kunt al raden welke belachelijke overnameprijs ge ook gaat kunnen krijgen met het mes op de keel.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Als die pipos bij de overheid ook nog eens gaan snoeien in de fiscaliteit van bedrijfswagens, dan zullen we nog meer dergelijke verhalen moeten lezen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      steunmaatregelen werken contraproductief

                                      Comment


                                      • #20
                                        D'Ieteren zou beter zijn eigen marges wat verminderen. Als je ziet dat de nettoprijzen in CZ 20 % lager liggen dan weet je wel genoeg denk ik.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X