Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Garantie oldtimer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Garantie oldtimer

    Hallo,

    Ik koop een oldtimer bij een verkoper waar ik veronderstel dat deze dit niet doet uit professionele reden.
    En de aankoop gaat door zonder garantie, omdat ik veronderstel dat bij oldtimers dit meer gebeurd, en dus in kennis van de staat van het voertuig zoals gezien en mee testgereden.

    Maar je brengt hem dan na aankoop binnen bij garage voor onderhoud en daar stellen ze een probleem vast aan de motor.
    Er zit een gat in de motor, die provisoir is gedicht.
    De garagist merkt natuurlijk wel dat de verkoper professioneel actief is op vlak van auto's verkopen en licht me dus in dat ik garantie zou moeten krijgen.

    Klopt het dan dat hij toch verantwoordelijk moet zijn om verplicht garantie te geven? Zeker als het zo'n zwaar probleem is?

  • #2
    Wout,

    Wat staat er op de factuur ?

    B

    Comment


    • #3
      Als die verkoper waar je die oldtimer hebt gekocht een professionele verkoper is dan zou je een bestelbon/factuur moeten hebben waarop zijn BTW nummer staat. Indien je dit hebt dan heb je sowieso garantie, ook al staat er op de bestelbon/factuur dat er geen garantie is... Het belangrijkste document in dergelijke zaken is de bestelbon omdat dit een getekend document is waarop in principe de garantiebepalingen zouden moeten beschreven staan, indien deze niet beschreven staan dan is de wettelijke garantie geldend (indien de verkoper een professionele verkoper is) Garantie is ALTIJD wettelijk verplicht als een professionele verkoper een auto verkoopt aan een particulier, ongeacht de leeftijd of de staat van de wagen. Heb je deze auto gekocht op naam van een bedrijf of als zelfstandige dan heb je geen recht op de wettelijke garantieregeling.

      Comment


      • #4
        Zoiets kan je als een zwaar verborgen gebrek aanschouwen. Als er duidelijk tekenen zijn dat dit gekend was (reeds opgekalefaterd), dan kan je daar wel een zaak van maken. Zeker omdat de verkoper kennis heeft van zaken.
        Probeer dat je garage een officieel verslag opstelt.
        Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
        Motoren & Tjeurisme

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
          Als die verkoper waar je die oldtimer hebt gekocht een professionele verkoper is dan zou je een bestelbon/factuur moeten hebben waarop zijn BTW nummer staat. Indien je dit hebt dan heb je sowieso garantie, ook al staat er op de bestelbon/factuur dat er geen garantie is... Het belangrijkste document in dergelijke zaken is de bestelbon omdat dit een getekend document is waarop in principe de garantiebepalingen zouden moeten beschreven staan, indien deze niet beschreven staan dan is de wettelijke garantie geldend (indien de verkoper een professionele verkoper is) Garantie is ALTIJD wettelijk verplicht als een professionele verkoper een auto verkoopt aan een particulier, ongeacht de leeftijd of de staat van de wagen. Heb je deze auto gekocht op naam van een bedrijf of als zelfstandige dan heb je geen recht op de wettelijke garantieregeling.
          Als de verkoper professioneel actief bezig is, maar geen factuur gemaakt heeft, dan kan je ook wel een goede troef in handen hebben
          Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
          Motoren & Tjeurisme

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
            Als de verkoper professioneel actief bezig is, maar geen factuur gemaakt heeft, dan kan je ook wel een goede troef in handen hebben

            Als je echt kan bewijzen dat je de auto daar hebt gekocht kan dat.

            Ik vind het verhaal nogal onduidelijk om uit te maken wat er juist aan de hand is. Als het bvb om een particuliere verkoop gaat en de wagen had een verborgen gebrek op het moment van de verkoop dan weet ik dat het zeer moeilijk is om dit als particulier te bewijzen. Er moeten dan ofwel experts aangesteld worden ofwel moet je zelf ergens iets vinden om dit te bewijzen.

            Comment


            • #7
              "altijd garantie" is een utopie. Veel "verkopers" zetten iets op de factuur van

              "wagen heeft schade en wordt voor onderdelen verkocht"..... (of iets in die zin van woorden)

              Dan kan je gewoon fluiten naar je garantie.

              B

              Comment


              • #8
                Ik zal deze middag de factuur / bestelbon er nog eens bijhalen.

                Volgens mij was er zeker vermelding van een btw-nr.

                We hadden het enkel mondeling erover dat er geen garantie was.

                Comment


                • #9
                  mondeling afspraak is bindend.
                  Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                  Motoren & Tjeurisme

                  Comment


                  • #10
                    Dat hij als professionele verkoper actief is wilt niet zeggen dat hij deze auto ook professioneel verkoopt.
                    Het kan goed mogelijk zijn dat hij deze auto privé heeft gekocht en deze ook privé weer verkoopt, daar is niks fout aan ..

                    Er zijn genoeg handelaars die dat zo doen, vooral bij oldtimers.
                    Classic cars on demand

                    www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                    www.californiadream.be

                    - It's time to make your dream come true -

                    Comment


                    • #11
                      Ik heb nog eens mijn papieren bekeken.

                      Op de bestelbon staat er niets speciaals dat hij afziet van garantie.
                      Er staat enkel dat ik de staat ken van de wagen zoals hij is.

                      Bij aflevering heb ik wel een papier moeten tekenen voor zijn BTW.
                      Dat hij handelde als particulier en zo zijn BTW niet kan terugtrekken?

                      Op bestelbon staat trouwens dan z'n bedrijfsnaam en BTW nr.


                      Nu in het geval van het zwaar verborgen gebrek, heeft de garage ook sterk overdreven.
                      Ze wilden me een complete revisie aanrekenen (die zelf niet nodig is) en wilden daarvoor dus een zondebok vinden.

                      Ondertussen ben ik bezig met de wagen daar weg te halen en eens naar een specialist te brengen
                      om verdere diagnose te stellen.
                      Ondertussen stond de wagen daar 1 maand en was het probleem waarvoor hij binnenging nog niet opgelost.
                      maar zitten ze wel naar andere dingen te zoeken.

                      Comment


                      • #12
                        Is die handelaar actief als verkoper van wagens of heeft hij een andere activiteit?
                        Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                          mondeling afspraak is bindend.
                          Juist, maar wel alleen als de wet gerespecteerd wordt.

                          Comment


                          • #14
                            Mondelinge afspraak is bindend......

                            Ja hoor.

                            B

                            Comment


                            • #15
                              Ik vind heel die problematiek over garantie zwaar overroepen. Een fabrikant moet 2 jaar garantie geven en niet meer. Wat ze meer dan 2 jaar geven is enkel om hun verkoop te stimuleren en niet wettelijk verplicht. En dan op een auto van ouder dan 2 jaar moet een handelaar dan opeens weer 1 jaar garantie geven. Op een oldtimer -dus meer dan 25 jaar oud- is het helemaal te gek geworden. Wat is het volgende? Levenslange garantie op een ganse wagen

                              Eigenlijk zou de wetgeving eens dringend moeten gewijzigd worden. 2 jaar garantie bij nieuw aankoop en niets meer! Je koopt iets tweedehands dus je weet dat er ook al gebreken kunnen voorkomen. Is het een prul dan heb je geluk. Is het een motor dan heb je pech. Kun je daar niet mee leven dan blijf je van tweedehands wagens weg en koop je nieuw. Plus dat er bij veel merken extra garantie kan gekocht worden. Dit in combinatie met een omniumverzekering geeft nooit slapeloze nachten over je wagen(s)

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Publisher Bekijk Berichten
                                Ik vind heel die problematiek over garantie zwaar overroepen. Een fabrikant moet 2 jaar garantie geven en niet meer. Wat ze meer dan 2 jaar geven is enkel om hun verkoop te stimuleren en niet wettelijk verplicht. En dan op een auto van ouder dan 2 jaar moet een handelaar dan opeens weer 1 jaar garantie geven. Op een oldtimer -dus meer dan 25 jaar oud- is het helemaal te gek geworden. Wat is het volgende? Levenslange garantie op een ganse wagen

                                Eigenlijk zou de wetgeving eens dringend moeten gewijzigd worden. 2 jaar garantie bij nieuw aankoop en niets meer! Je koopt iets tweedehands dus je weet dat er ook al gebreken kunnen voorkomen. Is het een prul dan heb je geluk. Is het een motor dan heb je pech. Kun je daar niet mee leven dan blijf je van tweedehands wagens weg en koop je nieuw. Plus dat er bij veel merken extra garantie kan gekocht worden. Dit in combinatie met een omniumverzekering geeft nooit slapeloze nachten over je wagen(s)
                                Ge moet ergens een lijn trekken ... maar een gat in het blok is nogal grof ... ni?

                                Is het gewoon in de oliepan, of echt een gat in het blok? Drijfstang er door gevlogen ofzo? Nogal moeilijk te geloven dat dat ding dan nog deftig zou draaien ... mss nieuwe krukas ofzo, maar dan nog zullen de lagerkassen geraakt zijn ...

                                Gat in oliepan zou ik gewoon ni te veel van wakker liggen ... shit happens. Zo een "ernstig" probleem is da helemaal ni. Als het ni lekt is het geen probleem eh.

                                Comment


                                • #17
                                  Er zijn twee grote redenen om een oldtimer te verkopen : een positieve, zijnde dat de eigenaar die hem jarenlang vertroeteld heeft overleed, en een minder positieve, zijnde dat de nodige herstellingen plots als te veel worden geacht.
                                  In uw geval gaat het duidelijk over het tweede geval...
                                  Aan u nu te oordelen of de wagen de kost van de reparatie wel waard is, zoniet het verlies slikken en een andere zoeken...
                                  Over welk model gaat het ?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Het gaat hier om een 911 (SC uit 1980)

                                    De verkoper zijn firma naam slaat op Classics dus is hzt logisch dat er meerdere oldtimers verkocht worden.

                                    Dit is een foto van waar misschien ooit een gat heeft gezeten volgens de garagist.
                                    Op dit moment draait de motor goed maar het heeft zkr geen problemen ten gevolge van dat gat of wat het ook is.
                                    Ik zeg het de garage is volgens mij meer corrupt of de verkoper. Daar zoek ik dus het probleem al lang niet meer.



                                    Verstuurd vanaf mijn Moto G met Tapawalkietalk

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Wout_RS Bekijk Berichten
                                      Het gaat hier om een 911 (SC uit 1980)

                                      De verkoper zijn firma naam slaat op Classics dus is hzt logisch dat er meerdere oldtimers verkocht worden.

                                      Dit is een foto van waar misschien ooit een gat heeft gezeten volgens de garagist.
                                      Op dit moment draait de motor goed maar het heeft zkr geen problemen ten gevolge van dat gat of wat het ook is.
                                      Ik zeg het de garage is volgens mij meer corrupt of de verkoper. Daar zoek ik dus het probleem al lang niet meer.



                                      Verstuurd vanaf mijn Moto G met Tapawalkietalk
                                      Ik zie daar de onderste cylinder pakking die wat lekt, en een gat in de omkasting van de koeling denk ik ... ni zeker.
                                      Lijkt mij niet ernstig.
                                      Tweede mening vragen. Volgens mij wil die garage gewoon uw centen ...

                                      EDIT: nu zie ik dat gat in die carter.
                                      Is dat wit spul twee componenten?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Sowieso ga ii dit weekend MN wagen halen en naar een specialist brengen.

                                        Is ook raar staat daar een maand voor wat deftig te zetten, bel ik dat ik hem wil gaan keuren komen ze af met we zouden hem moeten reviseren. Dit zou een week duren en beginnen ze over garantie vd verkoper.

                                        Dan ruik je direct dat er iets mis is zkr als de auto goed rijd.

                                        Verstuurd vanaf mijn Moto G met Tapawalkietalk

                                        Comment

                                        Working...
                                        X