Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BPM en andere taksen in NL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Inderdaad... In plaats van de grote bronnen van uitstoot (fileproblemen) grondig aan te pakken.

    Ook ironisch dat ze in Nederland eerst al die borden bij zetten om de snelheid van 120 naar 130 te verhogen om die dan een paar jaar later te verlagen naar 100.
    VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten

      Ook ironisch dat ze in Nederland eerst al die borden bij zetten om de snelheid van 120 naar 130 te verhogen om die dan een paar jaar later te verlagen naar 100.
      Tussen 19u en 6u zijn die nog ok hé. Ze zullen er alleen moeten bijplaatsen voor tijdens de dag.
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
        het grootste probleem is dat alles wat in Nederland in voege is hier rap om de hoek komt luren...zeker als die groene ideologist-en overal in de regeringen komen.
        Dat een auto véél meer kost in NL is al jaren zo.

        Ze spreken daar ook over rijtaks per maand, omdat de bedragen per jaar zo hoog zijn.

        Als ze morgen de belasting die ze daar op bedrijfswagens hebben ook invoeren in België, dan is het begrotingstekort ineens opgelost.

        Een diesel heeft 22% bijtelling.
        Voor een auto van catalogus 40k betekent dit dat je belastingen gaat betalen op 8800€, of ca 4000€ NETTO belastingen.
        Hou er dan rekening mee dat de taksen meegeteld worden, dus 40k is de prijs van een Golf.

        Rij je met een BMW 5, dan zit je makkelijk en ruim boven de 500€ per maand NETTO belastingen.

        Het kan lager met electrische auto's, maar ook maar tot een cataloguswaarde van 50k.

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

          Tussen 19u en 6u zijn die nog ok hé. Ze zullen er alleen moeten bijplaatsen voor tijdens de dag.
          Klopt, maar ik vind het toch allemaal maar kortzichtig als ze zo om de paar jaar veranderen van regels en vooral verschillende richtingen uit gaan...


          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

          Dat een auto véél meer kost in NL is al jaren zo.

          Ze spreken daar ook over rijtaks per maand, omdat de bedragen per jaar zo hoog zijn.

          Als ze morgen de belasting die ze daar op bedrijfswagens hebben ook invoeren in België, dan is het begrotingstekort ineens opgelost...
          Aan de andere kant liggen de loonlasten in NL minder hoog.

          Op een brutoloon dat je kan verwachten bij iemand met een BMW 5, hou je in NL € 500-600 netto meer over per maand wat die hoge bijtelling volledig compenseert.
          VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten

            Klopt, maar ik vind het toch allemaal maar kortzichtig als ze zo om de paar jaar veranderen van regels en vooral verschillende richtingen uit gaan...




            Aan de andere kant liggen de loonlasten in NL minder hoog.

            Op een brutoloon dat je kan verwachten bij iemand met een BMW 5, hou je in NL € 500-600 netto meer over per maand wat die hoge bijtelling volledig compenseert.
            Tja, er zijn andere nadelen ook in NL. Woonkost ligt hoog, kinderopvang is heel duur. Studeren kost meer, zorgverzekering kost meer.

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

              Tja, er zijn andere nadelen ook in NL. Woonkost ligt hoog, kinderopvang is heel duur. Studeren kost meer, zorgverzekering kost meer.
              Klopt. Zullen we akkoord gaan dat we niet tussen BE en NL kunnen vergelijken omdat er teveel verschillen zijn om het allemaal in rekening te brengen?
              VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten

                Klopt, maar ik vind het toch allemaal maar kortzichtig als ze zo om de paar jaar veranderen van regels en vooral verschillende richtingen uit gaan...
                Politiekers hé. Wees gerust, hier gaat het ook niet beter worden

                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                  Tja, er zijn andere nadelen ook in NL. Woonkost ligt hoog, kinderopvang is heel duur. Studeren kost meer, zorgverzekering kost meer.
                  En niet te vergeten: hun eetcultuur is om letterlijk kotsmisselijk van te worden. (Hoewel er nu ook her en der -vooral in Zeeland- goede restaurants opduiken met meestal een chef die in België hotelschool liep).
                  Betere wegen hebben ze zeker, maar dat is met hun autootjes ook wel nodig wil je niet constant door elkaar geklutst worden.

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten

                    Klopt, maar ik vind het toch allemaal maar kortzichtig als ze zo om de paar jaar veranderen van regels en vooral verschillende richtingen uit gaan...




                    Aan de andere kant liggen de loonlasten in NL minder hoog.

                    Op een brutoloon dat je kan verwachten bij iemand met een BMW 5, hou je in NL € 500-600 netto meer over per maand wat die hoge bijtelling volledig compenseert.
                    Iemand die in Nederland met een Bmw 5 salariswagen bolt, heeft in België minstens recht op een Bmw 7, 8 of X7…

                    Comment


                    • #30
                      Dan heb je prachtige wegen waarop je nog 100 km/h mag rijden en dan dit nog



                      'HET VENIJN ZIT IN DE STAART'

                      FORSE BPM-VERHOGING GROTE SUV'S OP KOMST

                      Komende zomer loopt de overgangsperiode van NEDC naar WLTP ten einde. Dat, samen met een verandering van de bpm-tabellen per 1 januari, zal nogal wat verschuivingen in de prijsopbouw van nieuwe auto's teweeg brengen. De rekenmeesters van automotive-kenniscentrum Jato becijferden wat de consequenties in Nederland kunnen worden.

                      Onlangs trokken brancheorganisaties RAI Vereniging en Bovag nog aan de alarmbel over de enorme bpm-verhogingen die de overgang van NEDC naar WLTP (voor uitleg zie het kader onderaan dit artikel) tot gevolg heeft. Kenniscentrum Jato is een stap verder gegaan en heeft berekend hoe de bpm er vanaf 1 juli 2020 uitziet. "Daaruit blijkt dat het venijn van de overgang in de staart zit", vertelt Maarten Palthe van Jato. "Omdat de WLTP-CO2-waarden in Nederland nog nauwelijks worden gecommuniceerd, hebben we een analyse gemaakt op basis van de Finse markt, waar WLTP al lang en breed is geïmplementeerd."

                      Voor elk van de in totaal 2.288 geanalyseerde versies berekende Jato drie prijzen: de NEDC 2.0-waarde tegen de huidige bpm-tabel, NEDC 2.0 tegen de nieuwe tabel en WLTP tegen de nieuwe tabel. Daarmee komen twee hobbels aan het licht: die van 1 januari en die van 1 juli 2020.

                      Uit de berekeningen blijkt dat de (niet volume-gewogen) gemiddelde bpm op 1 januari een stuk stijgt en op 1 juli (een stukje minder) daalt. In segmenten opgesplitst zie je bij de meeste klassementen dezelfde beweging. Maar niet bij allemaal, want het D-segment op benzine doet in juli nog een klein stapje omhoog, terwijl de grote, luxe SUV's twee flinke stappen omhoog krijgen in de bpm. Plug-in hybrides ontkomen daar niet aan.

                      "Je ziet duidelijk dat de nieuwe berekeningen nog meer sturen op schoon en zuinig", licht Palthe zijn cijfers toe. "Wij zeggen overigens niet dat de consumentenprijzen deze beweging precies zullen volgen. Fabrikanten en importeurs hebben de mogelijkheid aan de knoppen van de nettoprijs te draaien om fluctuaties in de brutoprijzen te beperken. Maar wie nog een mooie supercharged Range Rover wil hebben, doet er goed aan die snel te bestellen."

                      Bron: Autoweek
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • #31
                        Nog wat nieuws van onze noorderburen. Gelukkig dat wij nog geen regering hebben want het zou onze 'vindingrijke' politici op gedachten kunnen brengen


                        147 MILJOEN MEER

                        6,1 MILJARD EURO MRB IN 2020

                        De belastingdienst kan het nieuwe jaar ronkend tegemoet zien. In 2020 zullen de autobezitters gezamenlijk 6,1 miljard euro aan motorrijtuigenbelasting (mrb) afdragen aan de fiscus, 147 miljoen meer dan in het uitlopende jaar, zo berekende het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van de begrotingen van het Rijk en de provincies.

                        De motorrijtuigenbelasting mrb, in de volksmond ook wel wegenbelasting, bestaat uit een rijksdeel en een deel voor de provincie, provinciale opcenten genoemd. Uit de begrotingen blijkt dat het Rijk komend jaar 131 miljoen euro meer denkt te innen, terwijl de provincies samen 16 miljoen extra aan opcenten denken binnen te halen, zo berekende het CBS. De winst voor het Rijk komt vooral uit inflatiecorrectie van de tarieven en het groeiende wagenpark. Bovendien is de nieuwe fijnstoftoeslag fijn voor de staatskas.

                        Opslagtarief

                        Daar plukken de provincies geen vruchten van, zij halen hun winst aan het zelf te bepalen opslagtarief. Vooral in Friesland wordt het even schrikken voor de autobezitters, daar wordt de mrb ruim 20 procent duurder. Dit wil niet zeggen dat Friesland ineens zo duur is, maar komt doordat een tijdelijk laagtarief om lastenverlichting te bewerkstelligen, tot zijn einde komt.

                        In Flevoland en Zuid-Holland moeten de provincies juist met minder genoegen nemen. Flevoland zag leasemaatschappij Athlon (72.500 leaseauto's, samen goed voor 12,5 miljoen euro aan provinciale opcenten, aldus vakblad Automotive) vertrekken naar Noord-Holland juist vanwege het lagere mrb-tarief daar. Zuid-Holland zegt in te boeten vanwege de groeiende (private-)leasemarkt en het toenemende aantal auto's met lagere emissie.

                        Noord-Holland is de goedkoopste provincie wat betreft mrb, Drenthe de duurste. Gisteren meldden we al dat ook de bpm voor met name grotere suv's komend jaar flink omhoog dreigt te gaan.

                        Bron: Autoweek

                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #32
                          keihard doorgaan noem ik dat , begroting substantieel dik in orde, en toch meer van de mensen vragen

                          Comment


                          • #33
                            van mijn part mogen ze België binnenvallen en veroveren

                            Comment


                            • #34
                              Net als bij onze 'lichte vracht' bestaat er in NL ook het systeem van 'grijs kenteken' waardoor de BPM wegvalt en fors lagere wegenbelasting.
                              Iemand die een SUV nodig heeft om echt te gebruiken gaat deze op grijs kenteken zetten (voor zover dat al niet gebeurd is).

                              Verschil met België: in NL moet je wel een BTW-nr. hebben, hier kan ook een particulier van het lichte vracht systeem gebruik (misbruik) maken. Ben benieuwd hoelang dit achterpoortje nog open blijft staan.

                              Comment


                              • #35
                                en dan laten de belgische partikuliere lv-eigenaars nog meestal het echt grote geld liggen, hij blijft 100% aftrekbaar voor woon-werkverkeer

                                meerdere collega's rijden praktisch 'gratis', want de herverkoop moet niet als inkomsten worden aangegeven

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                                  Nog wat nieuws van onze noorderburen. Gelukkig dat wij nog geen regering hebben want het zou onze 'vindingrijke' politici op gedachten kunnen brengen


                                  147 MILJOEN MEER

                                  6,1 MILJARD EURO MRB IN 2020

                                  De belastingdienst kan het nieuwe jaar ronkend tegemoet zien. In 2020 zullen de autobezitters gezamenlijk 6,1 miljard euro aan motorrijtuigenbelasting (mrb) afdragen aan de fiscus, 147 miljoen meer dan in het uitlopende jaar, zo berekende het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van de begrotingen van het Rijk en de provincies.

                                  De motorrijtuigenbelasting mrb, in de volksmond ook wel wegenbelasting, bestaat uit een rijksdeel en een deel voor de provincie, provinciale opcenten genoemd. Uit de begrotingen blijkt dat het Rijk komend jaar 131 miljoen euro meer denkt te innen, terwijl de provincies samen 16 miljoen extra aan opcenten denken binnen te halen, zo berekende het CBS. De winst voor het Rijk komt vooral uit inflatiecorrectie van de tarieven en het groeiende wagenpark. Bovendien is de nieuwe fijnstoftoeslag fijn voor de staatskas.

                                  Opslagtarief


                                  Daar plukken de provincies geen vruchten van, zij halen hun winst aan het zelf te bepalen opslagtarief. Vooral in Friesland wordt het even schrikken voor de autobezitters, daar wordt de mrb ruim 20 procent duurder. Dit wil niet zeggen dat Friesland ineens zo duur is, maar komt doordat een tijdelijk laagtarief om lastenverlichting te bewerkstelligen, tot zijn einde komt.

                                  In Flevoland en Zuid-Holland moeten de provincies juist met minder genoegen nemen. Flevoland zag leasemaatschappij Athlon (72.500 leaseauto's, samen goed voor 12,5 miljoen euro aan provinciale opcenten, aldus vakblad Automotive) vertrekken naar Noord-Holland juist vanwege het lagere mrb-tarief daar. Zuid-Holland zegt in te boeten vanwege de groeiende (private-)leasemarkt en het toenemende aantal auto's met lagere emissie.

                                  Noord-Holland is de goedkoopste provincie wat betreft mrb, Drenthe de duurste. Gisteren meldden we al dat ook de bpm voor met name grotere suv's komend jaar flink omhoog dreigt te gaan.

                                  Bron: Autoweek
                                  Deze verhoging in Nederland is geen beslissing van de huidige regering, maar gewoon een logisch gevolg van de Europese goedkeuring 15 jaar geleden…van de WLTP-regeling...

                                  Dit op vraag van o.a. de consumenten (verenigingen) omdat ze vonden dat de auto-fabrikanten ze in het zak zetten, met hun te lage verbruikscijfers (NEDC), en de politici deden wat de consumenten vroegen….

                                  En nu is het weer niet goed.

                                  Komt in België ook automatisch, alleen hebben onze ministers ze wel verlaat naar 01/2021

                                  Wanneer de salariswagens plots véél duurder worden voor de werkgever en Wn….er komen nog leuke loon onderhandelingen, terwijl de politici exact deden wat hun kiezers hen vroegen

                                  Juiste verbruikscijfer = 20% hogere vervuiling voor kleine benzine auto en +35% voor grote SUV diesel,...
                                  .
                                  Gelukkig voor de Belgische politici, komt het rekening rijden er, omdat Ursula, 1 Europees systeem moet uitvoeren (opdracht van alle landen) en kunnen lokale politici zich weer schuilen onder de paraplu van Europa, voor hun eigen beslissing….

                                  (Wel ook op vraag van de transport en consumenten bonden, want 27 systemen kost véél meer)

                                  Last edited by quovadis; 13/12/2019, 18:28.

                                  Comment


                                  • #37
                                    Ik blijf erbij, kilometerheffing is de meest eerlijke belasting, als de BIV en verkeersbelasting tenminste wegvallen. Maar ik denk niet dat onze politici dat gaan doen.

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                      en dan laten de belgische partikuliere lv-eigenaars nog meestal het echt grote geld liggen, hij blijft 100% aftrekbaar voor woon-werkverkeer

                                      meerdere collega's rijden praktisch 'gratis', want de herverkoop moet niet als inkomsten worden aangegeven
                                      Ook zoals bij een motor? Zelfs al heb je een firmawagen, kan je je motor voor WW verkeer aftrekken.
                                      “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                                      Comment


                                      • #39
                                        idd, zelfde systeem als een motor

                                        Comment


                                        • #40
                                          edit.
                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X