De Hollanders hebben het al berekend
KILOMETERHEFFING: DIT GAAT HET JE ONGEVEER KOSTEN
VOORZICHTIGE EERSTE SCHATTING
In 2030 is het waarschijnlijk dan echt zo ver en gaan we per gereden kilometer betalen. Het duurt nog even, maar toch is er nu al even berekend wat de kilometerheffing grofweg gaat kosten. NRC komt met de cijfers.
Kilometerheffing, rekeningrijden, betalen naar gebruik, hoe je het ook noemt; in 2030 moet het ervan komen. Dan vervalt de bekende mrb en betaal je al naar gelang het aantal kilometers dat je dat jaar hebt gereden. Geen vast bedrag dus meer, maar variabele kosten. Natuurlijk willen we allemaal graag weten wat dat voor onze portemonnee betekent. NRC heeft een eerste voorzichtige berekening gemaakt. Kijkend naar de huidige situatie, zou het zo'n 4 cent per kilometer kosten.
NRC komt tot dat bedrag door de mrb-inkomsten van 2021 te delen door het aantal gereden kilometers. De kilometerheffing wordt namelijk 'budgetneutraal' ingevoerd en dat betekent dat er hetzelfde mee binnenkomt als nu met mrb. Vorig jaar was dat zo'n €4 miljard en Nederlanders reden in 2021 gezamenlijk 103,4 miljard kilometer. Dan kom je dus op (naar boven afgerond) 4 cent per kilometer uit.
Wat kost dat dan op jaarbasis? Nou, vorig jaar reed een gemiddelde Nederlandse personenauto 10.600 kilometer. Dan kom je dus uit op €424 op jaarbasis. Stel, je rijdt zo'n 30.000 km per jaar, dan ben je €1.200 per jaar kwijt. Met de huidige mrb-tarieven ben je nu zo'n bedrag (vast) kwijt als je een benzineauto rijdt in de gewichtscategorie van 1.751 tot 1.850 kilo. Veelrijders worden dus al betrekkelijk snel stevig geraakt in de portemonnee met het rekeningrijden.
Het maakt overigens niet uit wat voor auto je rijdt, iedereen gaat hetzelfde betalen. Dat is voorlopig althans het plan. Nu ben je dus bijvoorbeeld nog gunstiger uit qua mrb als je een benzineauto rijdt dan als je een diesel hebt. EV-rijders betalen zelfs helemaal geen mrb. Dat onderscheid komt te vervallen.
Bron: Autoweek
KILOMETERHEFFING: DIT GAAT HET JE ONGEVEER KOSTEN
VOORZICHTIGE EERSTE SCHATTING
In 2030 is het waarschijnlijk dan echt zo ver en gaan we per gereden kilometer betalen. Het duurt nog even, maar toch is er nu al even berekend wat de kilometerheffing grofweg gaat kosten. NRC komt met de cijfers.
Kilometerheffing, rekeningrijden, betalen naar gebruik, hoe je het ook noemt; in 2030 moet het ervan komen. Dan vervalt de bekende mrb en betaal je al naar gelang het aantal kilometers dat je dat jaar hebt gereden. Geen vast bedrag dus meer, maar variabele kosten. Natuurlijk willen we allemaal graag weten wat dat voor onze portemonnee betekent. NRC heeft een eerste voorzichtige berekening gemaakt. Kijkend naar de huidige situatie, zou het zo'n 4 cent per kilometer kosten.
NRC komt tot dat bedrag door de mrb-inkomsten van 2021 te delen door het aantal gereden kilometers. De kilometerheffing wordt namelijk 'budgetneutraal' ingevoerd en dat betekent dat er hetzelfde mee binnenkomt als nu met mrb. Vorig jaar was dat zo'n €4 miljard en Nederlanders reden in 2021 gezamenlijk 103,4 miljard kilometer. Dan kom je dus op (naar boven afgerond) 4 cent per kilometer uit.
Wat kost dat dan op jaarbasis? Nou, vorig jaar reed een gemiddelde Nederlandse personenauto 10.600 kilometer. Dan kom je dus uit op €424 op jaarbasis. Stel, je rijdt zo'n 30.000 km per jaar, dan ben je €1.200 per jaar kwijt. Met de huidige mrb-tarieven ben je nu zo'n bedrag (vast) kwijt als je een benzineauto rijdt in de gewichtscategorie van 1.751 tot 1.850 kilo. Veelrijders worden dus al betrekkelijk snel stevig geraakt in de portemonnee met het rekeningrijden.
Het maakt overigens niet uit wat voor auto je rijdt, iedereen gaat hetzelfde betalen. Dat is voorlopig althans het plan. Nu ben je dus bijvoorbeeld nog gunstiger uit qua mrb als je een benzineauto rijdt dan als je een diesel hebt. EV-rijders betalen zelfs helemaal geen mrb. Dat onderscheid komt te vervallen.
Bron: Autoweek
Comment