Straf verhaal , hoe men weer foefelt. Blijkbaar weer enkel de USA die durft aanpakken.
Het Amerikaans milieuagentschap dwingt Volkswagen om 482.000 wagens terug te roepen wegens vervalsing van de emissietesten. De Duitse autogroep riskeert ook een monsterboete.
EPA het milieuagentsschap
het bedrijf ervan software geïnstalleerd te hebben die de milieutesten voor schadelijke uitlaatgassen vervalst.
'Simpel gezegd bevatten de wagens software die de emissiebeperkingen uitzette op de weg en alleen aanzette wanneer de wagen een emissietest onderging', verklaarde een ambtenaar van het EPA. Daardoor zouden de wagens in werkelijkheid veel vervuilender zijn dan wat de testresultaten lieten uitschijnen. Zo zouden de auto's in het laboratorium of in een teststation voldoen aan de emissiestandaarden voor stikstofoxide, maar op de weg 40 keer die standaard overschrijden.
Zulke software heet in het jargon een 'defeat device' en is verboden volgens de Amerikaanse wetgeving voor een schonere lucht, de Clean Air Act.
Het gaat om de viercilindermodellen van de VW-modellen Jetta, Beetle, Golf en Passat en de Audi A3, van de modeljaren 2009 tot 2015. Het EPA eist van VW om de emissiesystemen van elke wagen in orde te brengen. De eigenaars zelf hoeven geen actie te ondernemen. Het is aan VW om het terugroepingsproces te initiëren, zegt de milieuwaakhond.
VW riskeert 37.500 dollar boete per voertuig. Dat betekent dat de totale boete op 18 miljard dollar kan uitkomen. Ironisch genoeg adverteert Volkswagen in de VS met de slogan 'clean diesel'. De imagoschade kan aanzienlijk zijn. De Duitse autoreus zegt mee te werken met het onderzoek en geeft geen verdere commentaar.
Het Amerikaans milieuagentschap dwingt Volkswagen om 482.000 wagens terug te roepen wegens vervalsing van de emissietesten. De Duitse autogroep riskeert ook een monsterboete.
EPA het milieuagentsschap
het bedrijf ervan software geïnstalleerd te hebben die de milieutesten voor schadelijke uitlaatgassen vervalst.
'Simpel gezegd bevatten de wagens software die de emissiebeperkingen uitzette op de weg en alleen aanzette wanneer de wagen een emissietest onderging', verklaarde een ambtenaar van het EPA. Daardoor zouden de wagens in werkelijkheid veel vervuilender zijn dan wat de testresultaten lieten uitschijnen. Zo zouden de auto's in het laboratorium of in een teststation voldoen aan de emissiestandaarden voor stikstofoxide, maar op de weg 40 keer die standaard overschrijden.
Zulke software heet in het jargon een 'defeat device' en is verboden volgens de Amerikaanse wetgeving voor een schonere lucht, de Clean Air Act.
Het gaat om de viercilindermodellen van de VW-modellen Jetta, Beetle, Golf en Passat en de Audi A3, van de modeljaren 2009 tot 2015. Het EPA eist van VW om de emissiesystemen van elke wagen in orde te brengen. De eigenaars zelf hoeven geen actie te ondernemen. Het is aan VW om het terugroepingsproces te initiëren, zegt de milieuwaakhond.
VW riskeert 37.500 dollar boete per voertuig. Dat betekent dat de totale boete op 18 miljard dollar kan uitkomen. Ironisch genoeg adverteert Volkswagen in de VS met de slogan 'clean diesel'. De imagoschade kan aanzienlijk zijn. De Duitse autoreus zegt mee te werken met het onderzoek en geeft geen verdere commentaar.
Comment