Mededeling

Collapse
No announcement yet.

VW riskeert milieuboete van 18 miljard dollar (De tijd)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts



  • Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) laat onderzoeken of Volkswagen ook in Vlaanderen auto's heeft ingevoerd die de software bevatten om uitstoottesten mee te omzeilen.
    Gisteren raakte bekend dat Volkswagen niet alleen in de Verenigde Staten, maar wellicht ook in Europa heeft geknoeid met de uitstoottesten van zijn dieselauto's.

    Belga
    Weyts heeft informatie opgevraagd bij de constructeur. Als blijkt dat zulke dieselwagens ook hier zijn ingevoerd, wil hij ze laten testen. "Als blijkt dat hier verdachte auto's zijn, dan laat ik mijn diensten eigen autotesten uitvoeren", zegt de minister in Het Nieuwsblad. Indien nodig zal Weyts zelfs gespecialiseerde diensten inschakelen.

    Volkswagen-importeur D'Ieteren laat in een persbericht weten dat men nog niet kan zeggen hoeveel auto's die in België ingevoerd werden getroffen zijn door de "onregelmatigheden".

    Vorig weekend raakte bekend dat de Duitse autobouwer jarenlang uitstoottests gemanipuleerd heeft in de VS. Het schandaal dijde begin deze week uit.

    Comment


    • Deze ochtend stemde Europa een resolutie die versneld regels wil invoeren om autoconstructeurs strenger te controleren op het naleven van de uitstootnormen.

      De Europese politiek mengt zich in het VW-debat: deze morgen is een resolutie gestemd om de invoering te versnellen van een reglement dat autoconstructeurs harder dwingt om de uitstootnormen te respecteren. Deze maatregel komt er uiteraard in het kielzog van de Volkswagen-affaire, die afgelopen maandag is losgebarsten. Nadat deze ochtend bekend geraakte dat de Duitse regering op de hoogte was van het wangedrag van de constructeur, reageren nu de functionarissen van de Europese Unie, onder druk van een erg boze Amerikaanse overheid.
      Test in “reële omstandigheden”

      De Unie stelt een wet voor rond “emissietests in reële gebruiksomstandigheden” om de kloof te dichten tussen de laboratoriumtests en de realiteit van de openbare weg. Al lijkt dat wel problemen te veroorzaken qua vergelijkbaarheid en reproduceerbaarheid. Het amendement werd voorgedragen door het Comité bevoegd voor het milieu en werd goedgekeurd door het parlement zodat het in voege treden van deze nieuwe meetmethode kan worden vervroegd naar 2017. De tekst zal het onderwerp vormen van debatten tussen het Europese parlement, de Commissie en de lidstaten van de Unie.
      Afgezwakt door Duitsland?

      Tot op heden werd het wetsontwerp steeds maar vertraagd en de besprekingen gebeurden telkens achter gesloten deuren. Bepaalde bronnen in de omgeving van de wetsontwerpers geven aan dat de Duitse afgevaardigden fors op de rem zouden hebben gestaan. De Groene Europese partij heeft daarom laten weten dat ze van plan is om een nieuw amendement in te dienen dat de invoering van de wet nog zou versnellen. De woordvoerder van de groep, Bas Eickhout, heeft daarover gezegd: “door met de emissietests te spelen hebben de constructeurs auto’s op de baan gebracht die veel meer uitstoten dan wat wettelijk veroorloofd is. Het is tijd dat dit cynische gemanoeuvreer ophoudt”.

      bron http://www.autogids.be/autonieuws/ju...pese-unie.html
      Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
        Maar vooral uw laatste zin deed in feite niets terzake bij mijn eerste reactie want het ging, nogmaals, over liefhebbers (die hebben die wagen dus in privé bezit) die teveel moeten betalen louter om met de wagen op de weg te mogen komen, bezit wordt belast en niet gebruik. Als ik kijk naar de hoeveelheid die ik in de laatste 12 maanden getankt heb en kijk hoeveel tax en btw dat ik dan betaal heb op brandstof beginnen die cijfers toch al op te lopen (ongeveer 1250 euro) dan simpel weg stellen dat het zeker 5 keer duurder mag worden zal voor velen betekenen dat ze de wagen aan de kant mogen laten staan...
        Laatste zin had ook niet rechtstreeks betrekking op uw post, maar was een algemene beschouwing, vandaar dat ik er ook een regel tussen liet
        Ik denk dat we het met elkaar eens zijn dat de belasting op bezit nu relatief gezien veel zwaarder doorweegt dan die op gebruik. Ik meen dat dit aangepakt kan worden door hogere gebruikslasten (brandstof+ rekeningrijden)
        En inderdaad, dan zullen sommigen misschien hun wagen moeten laten staan ja. Ik vrees dat er geen andere oplossing is indien men het file- en vervuilingsprobleem op een ernstige manier wil aanpakken.

        Comment


        • Wat gaat de Weyts doen, foei zeggen ? Een Belgisch ministertje gaat (proberen) ingaan tegen de opgelegde rijcyclus van Europa ?
          Dit is iets dat op Europees niveau gedaan moet worden maar daar is de lobby veel te hard en gebeurd dit veel te traag. Triestig om te zien dat in de US men wél slaagt in het maken van een rijcyclus die representatief is maar hier men er al jaren over ligt te zeveren.
          Europese autosector => duitse autosector=> Duitsland => Europa
          Classic cars on demand

          www.facebook.com/CaliforniaDream.be
          www.californiadream.be

          - It's time to make your dream come true -

          Comment


          • de truukjes van volkswagen hebben wel degelijk hun invloed op de gegeven CO² cijfers: ze geven toe dat het vermogen met 40% gereduceerd wordt tijdens de test. De auto gaat dus minder verbruiken en dus ook minder CO² uitstoten.

            Kan ook bijna niet anders als je de normverbruiken ziet en welke door slechts weinige chauffeurs gehaald worden.
            www.peugeotforum.be

            Comment


            • En nu weet iedereen waarom een diesel stationair niet hoger klimt dan 2500 0/m... Niet om de mechaniek te beschermen, wel om de normen niet te overschrijden... Wat gaan wij nog allemaal te weten komen over manipulatie van de "embedded" electronica, o.m. wat geprogrammeerde veroudering betreft ? Heb 3 VAG-Audi producten gehad, nooit het minste probleem gehad tijdens de 4 eerste jaren, telkens wel nadien...Tja, de gebruiker moet toch aangespoord worden om van wagen te veranderen, of niet ?

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                de truukjes van volkswagen hebben wel degelijk hun invloed op de gegeven CO² cijfers: ze geven toe dat het vermogen met 40% gereduceerd wordt tijdens de test. De auto gaat dus minder verbruiken en dus ook minder CO² uitstoten.

                Kan ook bijna niet anders als je de normverbruiken ziet en welke door slechts weinige chauffeurs gehaald worden.
                Ja, maar voor de NO zijn de cijfers veel groter. Degenen die
                het bedrog ontdekten hebben het over een veelvoud van NO productie wanneer de auto op vol vermogen rijdt.

                On the open road, the Jetta exceeded the U.S. nitrogen oxide emissions standard by 15 to 35 times. The Passat was 5 to 20 times the standard.
                En dat zijn heel grote getallen.
                30 jaar Mr Yuge!

                Comment


                • Winterkorn stapt op.

                  Het onvermijdelijke is gebeurd, Volkswagens CEO Martin Winterkorn is zojuist afgetreden. Volkswagen ging de afgelopen dagen zwaar gebukt onder het dieselgate-schandaal, waarbij het er aanvankelijk nog op leek dat de grote baas Winterkorn (68) aan zou blijven. Berichten over een mogelijk vertrek werden met klem tegengesproken. Helaas voor hem is die mening binnen enkele dagen […]

                  Comment


                  • Het ergste voor de VAG-groep is dat de klant zich mogelijk niet meer zal herkennen in een merk dat openlijk bedrog heeft gepleegd. Het zal jaren duren tot de deuk in hun imago hersteld zal worden. En dat geldt nog meer voor de meer emotionele sub-merken als Audi en Porsche. Het zal een tijdje op zijn tanden bijten wanneer een VAG-klant de spottende commentaren van de buren zal mogen slikken; dit alleen zal al volstaan om ook even naar de show-rooms van de concurrenten te wandelen. En dan nog zonder te spreken over de al dan niet tijdelijke minwaarde bij wederverkoop, ook wegens imagoverlies. Een beetje een horror-scenario, dus...

                    Comment


                    • Denk niet dat de >80% leaseklanten van Audi daar zullen van wakker liggen hoor.
                      En de Porschisten nog veel minder.

                      Remember Renault Vilvoorde "nooit meer een Renault" riepen er toen velen...paar jaar later was het opnieuw bestverkochte merk in België

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                        de truukjes van volkswagen hebben wel degelijk hun invloed op de gegeven CO² cijfers: ze geven toe dat het vermogen met 40% gereduceerd wordt tijdens de test. De auto gaat dus minder verbruiken en dus ook minder CO² uitstoten.

                        Kan ook bijna niet anders als je de normverbruiken ziet en welke door slechts weinige chauffeurs gehaald worden.
                        Het verschil met andere constructeurs (tot er eventueel andere door de mand vallen) is dat dit softwarematige truuken zijn; de rest pleegt subtieler bedrog door de testen te doen onder onrealistische omstandigheden zoals geen airco, geen lichten, ingeklapte spiegels, afgeplakte ventilatieroosters en zo.
                        Een hoop constructeurs heeft ook een eco-modus die weinig verbruikt bij constante snelheid - ideaal voor tijdens tests - maar de motor vleugellam maakt tijdens acceleratie.
                        VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                          Het ergste voor de VAG-groep is dat de klant zich mogelijk niet meer zal herkennen in een merk dat openlijk bedrog heeft gepleegd. Het zal jaren duren tot de deuk in hun imago hersteld zal worden. En dat geldt nog meer voor de meer emotionele sub-merken als Audi en Porsche. Het zal een tijdje op zijn tanden bijten wanneer een VAG-klant de spottende commentaren van de buren zal mogen slikken; dit alleen zal al volstaan om ook even naar de show-rooms van de concurrenten te wandelen. En dan nog zonder te spreken over de al dan niet tijdelijke minwaarde bij wederverkoop, ook wegens imagoverlies. Een beetje een horror-scenario, dus...
                          als het openlijk bedrog een fiscaal voordeel oplevert voor het bedrijf van de koper gaan ze klanten winnen...
                          en wie pest zijn gebuur nu nog met zo'n lage humor over zijn audi...

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Rueff Bekijk Berichten
                            Denk niet dat de >80% leaseklanten van Audi daar zullen van wakker liggen hoor.
                            En de Porschisten nog veel minder.

                            Remember Renault Vilvoorde "nooit meer een Renault" riepen er toen velen...paar jaar later was het opnieuw bestverkochte merk in België
                            Ah nee, restwaarde telt zwaar mee in berekening leasebedrag. Als niemand die nog wil gaan de prijzen stijgen zodat het niet meer interessant Is (daarom dat de Japanners over het algemeen minder interessant zijn om te leasen).
                            En laat vag aandeel in ons land nu net voor een groot deel uit leasebakken bestaan.

                            Sent from my D5803 using Tapatalk

                            Comment


                            • ik ga er niet voor in mijn kist kruipen maar ik vind het vreselijk...

                              beetje een armstrong gevoel, je weet dat ze liegen maar hopend toch niet dat ze tegen de lamp lopen

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten
                                Het verschil met andere constructeurs (tot er eventueel andere door de mand vallen) is dat dit softwarematige truuken zijn; de rest pleegt subtieler bedrog door de testen te doen onder onrealistische omstandigheden zoals geen airco, geen lichten, ingeklapte spiegels, afgeplakte ventilatieroosters en zo.
                                Dat is inderdaad bedrog, maar bedrog dat wordt toegelaten door de test. En VW doet dit ook hoor (naast hun puur bedrog)
                                Zie ook dit rapport: http://www.transportenvironment.org/...ution-vehicles

                                Dingen die iedere fabrikant doet bij de labo tests:
                                -batterij volledig opladen en alternator ontkoppelen
                                - remblokken verder intrekken
                                - alle gewicht eruit tot je op de basis versie zit
                                - testen bij 29 graden, warmt hij sneller op (test mag tot 30 graden uitgevoerd worden)
                                - speciale olie gebruiken

                                Dingen die iedere fabrikant doet bij de test op echte baan:
                                - alle optionele extra's van de wagen laten (dus zonder airco, glazen dak, ...)
                                - banden zeer sterk oppompen
                                - testbaan die lichtjes afhelt (tot 1% is toegelaten)
                                - testbaan met zeer lichte rolweerstand
                                - aerodynamic verbeteren: afplakken van kieren etc.
                                - remmen afkoppelen om minder wrijving te hebben

                                Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten
                                Een hoop constructeurs heeft ook een eco-modus die weinig verbruikt bij constante snelheid - ideaal voor tijdens tests - maar de motor vleugellam maakt tijdens acceleratie.
                                Ik weet niet wat je hiermee bedoelt.
                                Ofwel heb je een motor die inderdaad weinig verbruikt bij constante snelheid, maar wel naar ander programma overschakelt bij acceleratie: perfect toch!
                                Of heb je motor die enkel die ecomodus heeft: tja, dat is dan een keuze (Opel Ecoflex motoren zijn zo wel een beetje, maar daar heb je dus al koper de keuze)
                                Ofwel is die ecomodus enkel bij de test, zoals VW dus deed.

                                Nu, ik denk ook wel dat er nog andere fabrikanten doen of gedaan hebben wat VW gedaan heeft. De belangen zijn te groot als het bvb zoals in NL op 1 grammetje aankomt of je model wel of niet verkoopt in leasing.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Str03mf Bekijk Berichten
                                  Ah nee, restwaarde telt zwaar mee in berekening leasebedrag. Als niemand die nog wil gaan de prijzen stijgen zodat het niet meer interessant Is (daarom dat de Japanners over het algemeen minder interessant zijn om te leasen).
                                  En laat vag aandeel in ons land nu net voor een groot deel uit leasebakken bestaan.
                                  Er meldde al iemand hier dat zijn Passat lease offerte al 60€ per maand duurder was!

                                  Comment


                                  • Top, dan kan ik mijn Passat op het einde van de lease goedkoper overnemen want ik vind het een heel goede auto. Nog veel meer schandalen aub

                                    Comment


                                    • ondertussen is in be wel de zeespiegel met 16 cm gestegen

                                      Comment


                                      • mooi, dan woon ik als het zo voort gaat uiteindelijk ook nog aan zee

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                          Het ergste voor de VAG-groep is dat de klant zich mogelijk niet meer zal herkennen in een merk dat openlijk bedrog heeft gepleegd. Het zal jaren duren tot de deuk in hun imago hersteld zal worden. En dat geldt nog meer voor de meer emotionele sub-merken als Audi en Porsche. Het zal een tijdje op zijn tanden bijten wanneer een VAG-klant de spottende commentaren van de buren zal mogen slikken; dit alleen zal al volstaan om ook even naar de show-rooms van de concurrenten te wandelen. En dan nog zonder te spreken over de al dan niet tijdelijke minwaarde bij wederverkoop, ook wegens imagoverlies. Een beetje een horror-scenario, dus...
                                          It's the end of the world as we know it! Overdrijven we niet een klein beetje?

                                          Het verrast me hoe fel de reacties zijn & hoe de beurs erop reageert, op iets wat m.i. niet uit de lucht komt vallen.
                                          Hoe werkt een roetfilter bijvoorbeeld? Zo kan een auto geruime tijd een beperkte roetuitstoot hebben, maar wat is het effect op de uitstoot tijdens een regeneratie van die DPF? En er zijn nog zoveel andere factoren die invloed uitoefenen... een koude of warme motor. Koud of warm klimaat. De staat van het voertuig, het onderhoud van de wagen. Enzovoort.

                                          Natuurlijk is het niet OK om te bedriegen, maar er valt eigenlijk ook niet echt een lijn in te trekken lijkt mij.
                                          Wat ik bedoel is dat het goed is dat software continu het verbruik & uitstoot controleert, daar is niks mis mee, maar uiteindelijk dicteert het gedrag van de bestuurder in grote mate ook de uitstoot en daar kraait geen haan naar. Je mag in België maar 120 rijden, toch kan je een auto kopen die over de 400 gaat... verschiet dus niet dat een auto af-fabriek sneller kan dan de wettelijke limiet. Dat 'ie ook meer verbruikt, uitstoot, lawaai maakt, enzovoort onder die omstandigheden. Ik heb daarnet zelfs nog een paar keer goed geaccelereerd met de wagen, puur voor het plezier. Moet ik mij zorgen beginnen maken dat dat ook niet meer mag? Nog ludieker, en kwestie van een beetje perspectief te creëren: op dit eigenste ogenblik rijden er nog mensen in het verkeer rond die hun rijbewijs GEKREGEN hebben zowaar, f*ck me! En een te hoge NOx-uistoot is het horror-scenario?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X