Mededeling

Collapse
No announcement yet.

VW riskeert milieuboete van 18 miljard dollar (De tijd)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • valt bij niet-rokende paarden nog mee

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
      Als ex werknemer in een Duits automotive bedrijf, kan ik me écht niet voorstellen hoe ze dit binnen het concern klaar gekregen hebben.
      Als ik zag hoe wij destijds alles moesten verantwoorden, en dat er bij de minste verandering zooo veel mensen aan te pas kwamen om een beslissing te nemen, dan vind ik het een wonder dat dit niet eerder gelekt is.
      Anderzijds bevestigt het voor mij nog maar eens de absolute arrogantie van de Duitsers als het op de bescherming van hun industrie aan komt.

      Toevallig was ik gisteren nog in Wolfsburg en als je de mensen ter plaatse erover aanspreekt wikken ze hun woorden wel héél zorgvuldig. VW is daar echt heilig natuurlijk.

      Ik ben toch wel erg benieuwd of dit uiteindelijk het tipje van de ijsberg zal zijn of niet.
      Zal natuurlijk niet het tipje van de ijsberg zijn. Vele merken hebben net hetzelfde gedaan als VW. Jammer genoeg is het VW geweest die het eerste tegen de lamp is gelopen. Citroen, Toyota, Renault etc gaven volgens een of andere instantie heel andere waarden door dan wat de metingen door dezelfde instantie aangaven. En het ligt niet aan de Duitsers alleen. Geloof me, hun IG Metall vakbond heeft daar bijna meer in de pap te brokken dan Angele Merkel zelve
      Last edited by ; 25/09/2015, 10:55.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door deltabelg Bekijk Berichten
        Het zou wel eens hip kunnen worden (zoals destijds de prius in de states) om met eco friendly kar rond te rijden ipv pk's etc...voor "niet autoliefhebbers"
        Is nu al zo hé
        Gans het Tesla succes is gebouwd op fiscale stimuli
        No way dat zo'n kar 120k waard is met die afwerking en beperkingen

        Lanceer zoiets in een budgetvriendelijk segment en je hebt een kaskoe eerste klas.
        MY 2011 Lexus IS250 Aut.

        Comment


        • Met de klucht van de zonnepanelen en de groene certifikaten is de overheid wel geleerd. Massa's subsidies zullen niet meer toegekend worden als jan en alleman een electrische wagen gaat kunnen bestellen. Dan blijft de hoge kost van deze wagens een te hoge drempel, en stopt het verhaal. Hoe lang de mensen zich een toffe wagen kunnen veroorloven zonder ervoor de ware prijs te betalen is er vraag, anders hoeft deze mooie wagen plots niet meer. Remember de aanpassing van de VAA...
          Last edited by guyugy; 25/09/2015, 12:16.

          Comment


          • Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
            Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
            Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
              Onrechtstreeks is dat wel met mekaar verbonden.
              Nauwelijks. De overschrijding van de NoX-uitstootlimiet met enkele duizenden procenten (want daar gaat het hier over) staat niet in verhouding tot het, pakweg, tot dertig procent hogere verbruik dan gemeten via de testcyclus. Waarom VAG dit spoor heeft gevolgd is me niet duidelijk (technologische achterstand? te duur om bekende oplossingen snel te implementeren in het logge industrieschip dat VAG is? voorrang geven aan hubris en de grootste willen zijn? gestuurd worden door de aandeelhouders). Maar het was een duidelijk bewuste keuze tot fraude (het overtreden van de wet, lees misdrijf/misdaad), in tegenstelling tot de spanning die er bestaat tussen gemeten verbruikscijfers volgens de testcyclus en werkelijke verbruikscijfers (volledig legaal).

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                politiek is idd hoofdschuldige in deze

                eu wil de beste van zijn klas zijn, consumentenorganisaties schreeuwen om andere meetmethodes, politiek blijft oostindisch doof en draait een rad voor onze en de rest van de wereld hun ogen



                allemaal gebaseerd op nonsens

                2015 Volkswagen Golf. Search by make for fuel efficient new and used cars and trucks


                36 mpg = 6.54 voor een golf tdi in us...4.4 in eu
                33 mpg = 7.1 voor e250 bluetec in us...4.5 in eu

                al onze kyoto beloftes...
                De euro-normen voor uitstoot zijn al jaren en jaren bekend. Die zijn gestemd en goedgekeurd na lang lobbywerk door de autofabrikanten. VAG is een van de grootste in Europa, en weet als geen ander dat ze zich aan die normen te houden hebben. Ze hebben er heel bewust voor gekozen om dat niet te doen (geldgewin? hubris? technologisch niet capabel? wie het weet mag het zeggen). De NoX-uitstoot lappen ze bewust aan hun laars (of hebben ze bewust aan hun laars gelapt). Daar heeft de politiek letterlijk geen bal mee te maken. Het is een bedrijfsbeslissing binnen VAG. Ze hebben de wet overtreden, en niet zo'n klein beetje. De schaal van de gevolgen is verbijsterend, de hoeveelheid mensen die hier slachtoffer van zijn zonder er zelf schuld aan te hebben eveneens. Maar dat pleit VAG als bedrijf geenszins vrij. En de politiek? Die heeft er, voor een enkele keer, niets mee te maken. Dit staat buiten de politiek.

                Comment


                • was een reactie over co² uitstoot op diabolic bijdrage

                  Comment


                  • Vind het toch een bizarre kwestie, lager verbruik (goed) door efficiëntere inspuiting is per definitie hogere Nox, wat dan weer niet goed is. Met z'n allen dan weer onzuinigere motoren gaan maken maar met een lage Nox? Is een beetje het pest vs. cholera verhaal... Of gewoon diesel verbieden voor passagiersvoertuigen?
                    MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
                      Het is een bedrijfsbeslissing binnen VAG. Ze hebben de wet overtreden, en niet zo'n klein beetje.
                      Alleen VAG?

                      Denk dat er vele constructeurs het voor de moment bijna in de broek doen...
                      MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                        Vind het toch een bizarre kwestie, lager verbruik (goed) door efficiëntere inspuiting is per definitie hogere Nox, wat dan weer niet goed is. Met z'n allen dan weer onzuinigere motoren gaan maken maar met een lage Nox? Is een beetje het pest vs. cholera verhaal... Of gewoon diesel verbieden voor passagiersvoertuigen?
                        Het feit dat de VW autos door de testen geraakten betekent toch iets.
                        Ik denk dat ze nox uitstoot laag konden houden door het vermogen te beperken. Met extra technologie in de nabehandeling kunt ge dan het vermogen weer een beetje opdrijven. Het is daarom niet gedaan met diesel, maar de vermogens kunnen wel zakken.
                        30 jaar Mr Yuge!

                        Comment


                        • het is het één of het ander.
                          ofwel hedde ne propere tamme wagen
                          ofwel hebt ge een zuinige krachtige vervuiler. daarom dat getunede wagens wel zuiniger worden op vlak van verbruik en CO2, maar niet in NOx en andere schadelijke stoffen.
                          hoe hoger de drukken/temperaturen, hoe slechter het spul dat eruit komt maar hoe beter motorrendement er is. daarom wordt er nu wel veel gedaan om de compressie te verlagen, temperatuur te verlagen, maar niemand wil een wagen die 30pk levert uit zijn 1500cc.
                          daarom komen fabrikanten dan graag naar buiten met mooie prestaties.

                          ik zie niet in welke wet ze overtreden hebben. er wordt een testcyclus aangeboden waarin ze moeten slagen, en dat deden ze.
                          en daarbij moet je motor ook genoeg vermogen leveren (waar die dan wel meer bij vervuild).

                          anders kan je evengoed afkomen bij de fabrikant: jullie beweren dat die wagen op autosnelweg slechts 4liter verbruikt, maar als ik er op de autosnelweg mee rondvlieg, verbruikt die veel meer.
                          die wagen heeft 4liter verbruikt op de voorgestelde testcondities die een snelweg benaderen. ze zullen de andere merken ook wel onder de loep houden, en er zullen er nog neerkomen. de prestaties dat ze tegenwoordig allemaal rondgooien en toch terwijl propere resultaten geven...

                          de testen zijn gewoon fout. ze geven een merk de opdracht om een auto te bouwen die aan de volgende testen voldoet. en dat hebben ze dan ook precies gedaan.
                          als die motor ander presteerd als je op een andere manier rijd.
                          destijds kreeg ik ook opdrachten om tot punt Y te geraken waarbij A,B en C ook voldaan moeten zijn. en daar heb ik vaak genoeg ook de raarste kuren uitgehaald om exact aan de opdracht te voldoen, zij het op een ietswat verkeerde manier. maar ik deed wat gevraagd werd
                          Last edited by ; 25/09/2015, 15:06.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                            ik zie niet in welke wet ze overtreden hebben. er wordt een testcyclus aangeboden waarin ze moeten slagen, en dat deden ze.
                            en daarbij moet je motor ook genoeg vermogen leveren (waar die dan wel meer bij vervuild).
                            Nee, zo zit het niet. Een testcyclus neemt een sample van een aantal mogelijke motorregimes. Dat sample kan eventueel problemen hebben dat het niet helemaal representatief is en dat de makers de auto tunen zodat die optimaal presteren voor dat sample. Het gedrag in reeel verkeer moet wel kloppen met dat van het sample voor dezelfde motorregimes. De zwakte is dat in reeel verkeer nog veel andere motorregimes voorkomen waar de motor dan heel slecht in kan scoren maar zolang ge dezelfde dingen doet in reeel verkeer moet ge dicht bij de laboresultaten uitkomen. Dat conflict kunt ge oplossen door de test te verbeteren zodat hij representatiever wordt.
                            Wat VW deed is zorgen dat de sample in labocondities zich helemaal anders gedroeg dan dezelfde motorregimes in reeel verkeer. Dat was bedrog dat expliciet bij wet (Clean Air Act)verboden is en waarvoor al anderen zwaar veroordeeld zijn geweest.
                            30 jaar Mr Yuge!

                            Comment


                            • Lost uit de pols twee voorstellen los van representatievere Euronormen

                              - Euronormen verbieden niet dat andere metingen gebeuren. Dus bv een consumentenorganisatie kan een testprocedure die ze zelf geschikt vinden toepassen en de resultaten publiceren.
                              Daar moeten ze dan heel duidelijk bij zeggen dat het niet gaat om het vinden van bedrog maar over het verschil tussen euronorm gegevens en reeele cijfers.
                              Denk maar dat ze spreken voor de milieubewuste gebruiker.

                              - Voer een metertje in gelijkaardig aan verbruikmetertje. Bij verbruik hebben we nu een real time meting zodat er feedback is naar de chauffeur. Die kan zijn rijgedrag aanpassen om zuinig te rijden.
                              Een realtime NOx meter zou hetzelfde doen. Want zoals de ene rijstijl verspillender is dan de andere kan die ook vervuilender zijn en het metertje, gecombineerd met adviezen, helpt u om NOx laag te houden. Euronorm testen mogen dan nog zo goed zijn - ooit - rijgedrag blijft relevant. Ook weer voor de milieubewuste gebruiker.
                              30 jaar Mr Yuge!

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                                Alleen VAG?

                                Denk dat er vele constructeurs het voor de moment bijna in de broek doen...
                                Duidelijk niet alleen VAG, het hek zou inderdaad wel eens helemaal van de dam kunnen zijn nu ...

                                Niet alleen diesels van Volkswagen zijn bovendien veel vervuilender dan gedacht, ook de nieuwste personenauto's van veel andere merken overschrijden de strengste Europese norm voor vervuiling fors. Auto's als de Opel Zafira, BMW X3 en Audi A8 stoten in het dagelijks gebruik 10 tot 21 keer meer kankerverwekkende stikstofoxiden uit dan volgens de limiet is toegestaan. Dat blijkt uit een recente steekproef door het Brusselse onderzoeksinstituut Transport & Environment (T&E). De namen van de betrokken dieselauto's zijn niet eerder geopenbaard.
                                Het zijn niet alleen Duitse auto's die veel meer schadelijke stoffen uitstoten dan beloofd. De dieselversies van de Franse modellen Citroën C4 Picasso en de Peugeot 308 zitten bijvoorbeeld beide vijf maal boven de huidige normen. Duitsland en Groot-Brittannië, landen die eerder juist lobbyden voor een zachte aanpak van de auto-industrie op milieugebied, kondigden gisteren aan dat dieselmodellen van diverse merken gecontroleerd gaan worden op de uitstoot van vervuilende stoffen. Het lijkt waarschijnlijk dat de keurmeesters ook dan forse overschrijdingen zullen vinden.
                                Bron: demorgen.be

                                Comment


                                • Ergens volledig logisch dat het sprookje van almaar cleanere wagens nu volledig doorprikt is. Hier in dit topic staat ook ergens een link naar een artikel waarin staat dat op een bepaald moment dieselmotoren zo clean zullen zijn dat op bepaalde plaatsen de lucht die naar binnen wordt gezogen vuiler zal zijn dan hetgeen uit de uitlaat komt... Als men ziet hoe snel de CO2 uitstoot op papier gedaald is dan weet je gewoon dat dat niet kan. De constructeurs komen nu met zware diesels die soms 100-110g CO2/km zouden uitstoten maar dat dat een sprookje is is al lang duidelijk, daar is zelfs geen onderzoek voor nodig.

                                  Comment


                                  • In ieder geval wordt elektrisch rijden hiermee alweer een stuk logischer. Zeker in een land als België, waar we door onze gebrekkige ruimtelijke planning aangewezen zijn op het vaker gebruiken van de auto.

                                    Comment


                                    • Dieselgate: wat als jouw Volkswagen, Audi, Seat of Skoda aangepast moet worden ?

                                      Comment


                                      • Haha, klucht van de dag, D'ieteren op hun website over de dieselgate:
                                        Wij zijn geschokt en tegelijk bezorgd, want de vastgestelde onregelmatigheden gaan regelrecht in tegen onze ethische principes en waarden, alsook tegen die van onze concessiehouders.
                                        D'ieteren en ethische principes en waarden.Laat me niet lachen.

                                        Comment


                                        • Die samenkomsten van al die VW-topmannen in Duitsland, die parking moet daar nogal een ijspiste zijn, met al die olielekken.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X