Toch grotere reparaties bij Europese VW's nodig
3,6 miljoen Europese dieselvoertuigen van de VW-groep hebben wijzigingen in de hardware nodig. Dat liet het Duitse ministerie voor Verkeer weten.
VW diende woensdag bij het Duitse agentschap bevoegd voor gemotoriseerd transport een vertrouwelijk plan in over hoe zijn dieselwagens met 'sjoemelsoftware' gerepareerd zullen worden. Volgens een woordvoerder van het Duitse ministerie voor Verkeerwoordvoerder stelt Volkswagen dat voor de 1.2- en 2-literversie van de motor een update van de software voldoende is. Maar voor de 1.6-litermotor is er 'zeer waarschijnlijk een grote technische aanpassing nodig'. Ongeveer 3,6 miljoen diesels met een 1,6 litermotor in de EU zouden ingrepen in de hardware nodig hebben.
Voorlopig werd gedacht dat een reparatie van hardware enkel voor VW's in de Verenigde Staten nodig zijn. Voor Volkswagens in de EU zou een eenvoudige update van de fopsoftware volstaan omdat de Europese uitstoottesten veel zwakker zijn dan de Europese. Op basis van de verklaringen van het Duitse ministerie lijkt de impact van het schandaal dus toch groter te zijn.
Eerder raakte bekend dat 8 van de 11 miljoen 'besmette' voertuigen in de EU rondrijden. De helft van die Europese diesels zou dus ingrijpendere herstellingen nodig hebben.
Vorige maand gaf VW toe dat het 'sjoemelsoftware' installeerde in 11 miljoen dieselvoertuigen om de uitstootnormen te omzeilen. In België zijn bijna 400.000 dieselvoertuigen van Volkswagen, Audi, Skoda en Seat betrokken bij het milieuschandaal.De
Duitse overheid bestudeert momenteel het plan van VW. Volgens de Europese regelgeving is het Duitse agentschap bevoegd voor de wettelijke normen van in Duitsland gemaakte wagens in de 28 EU-lidstaten.
3,6 miljoen Europese dieselvoertuigen van de VW-groep hebben wijzigingen in de hardware nodig. Dat liet het Duitse ministerie voor Verkeer weten.
VW diende woensdag bij het Duitse agentschap bevoegd voor gemotoriseerd transport een vertrouwelijk plan in over hoe zijn dieselwagens met 'sjoemelsoftware' gerepareerd zullen worden. Volgens een woordvoerder van het Duitse ministerie voor Verkeerwoordvoerder stelt Volkswagen dat voor de 1.2- en 2-literversie van de motor een update van de software voldoende is. Maar voor de 1.6-litermotor is er 'zeer waarschijnlijk een grote technische aanpassing nodig'. Ongeveer 3,6 miljoen diesels met een 1,6 litermotor in de EU zouden ingrepen in de hardware nodig hebben.
Voorlopig werd gedacht dat een reparatie van hardware enkel voor VW's in de Verenigde Staten nodig zijn. Voor Volkswagens in de EU zou een eenvoudige update van de fopsoftware volstaan omdat de Europese uitstoottesten veel zwakker zijn dan de Europese. Op basis van de verklaringen van het Duitse ministerie lijkt de impact van het schandaal dus toch groter te zijn.
Eerder raakte bekend dat 8 van de 11 miljoen 'besmette' voertuigen in de EU rondrijden. De helft van die Europese diesels zou dus ingrijpendere herstellingen nodig hebben.
Vorige maand gaf VW toe dat het 'sjoemelsoftware' installeerde in 11 miljoen dieselvoertuigen om de uitstootnormen te omzeilen. In België zijn bijna 400.000 dieselvoertuigen van Volkswagen, Audi, Skoda en Seat betrokken bij het milieuschandaal.De
Duitse overheid bestudeert momenteel het plan van VW. Volgens de Europese regelgeving is het Duitse agentschap bevoegd voor de wettelijke normen van in Duitsland gemaakte wagens in de 28 EU-lidstaten.
Comment