Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
VW riskeert milieuboete van 18 miljard dollar (De tijd)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
We moeten allemaal naar het werk en niet iedereen kan zich uiteraard een electrische auto veroorloven, en we zijn allemaal in meer of mindere mate "zondaars", maar dat is nog iets helemaal anders dan zeggen dat het je absoluut niets kan schelen dat er "29 kilo roet" (dixit jij) uit je uitlaat komt!
En je hebt het over 20 jaar terug. Wel toen waren er 1,5 miljoen personenwagens met een diesel, tegenwoordig zijn dat er al 3,5 miljoen (stijging van vrachtwagens en bestelwagens nog niet meegerekend). Dat de impact vandaag dus een heel stuk groter is dan toen lijkt me dan ook niet verrassend.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk BerichtenWe moeten allemaal naar het werk en niet iedereen kan zich uiteraard een electrische auto veroorloven, en we zijn allemaal in meer of mindere mate "zondaars", maar dat is nog iets helemaal anders dan zeggen dat het je absoluut niets kan schelen dat er "29 kilo roet" (dixit jij) uit je uitlaat komt!
En je hebt het over 20 jaar terug. Wel toen waren er 1,5 miljoen personenwagens met een diesel, tegenwoordig zijn dat er al 3,5 miljoen (stijging van vrachtwagens en bestelwagens nog niet meegerekend). Dat de impact vandaag dus een heel stuk groter is dan toen lijkt me dan ook niet verrassend.
Ik trek het me gewoon allemaal niet aan. Ik trek het me ook niet aan als m'n overbuur plastiek verbrand in zijn tuin, of als iemand zijn sigarettenpeuk op de grond gooit, of als iemand z'n DPF verwijderd...
Daarom doe ik het zelf allemaal niet hé (ik doe m'n afval naar het containerpark, rook niet en heb m'n DPF nog!), maar ik begin het echt moe te worden dat iedereen tegenwoordig een ecoridder is die alles aanklaagt, terwijl ik vroeger veel meer mensen waren die, zoals mij, hun gangetje gingen en zich verder niet inlieten met wat een ander doet...'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
'94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
'09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
'12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19
'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Comment
-
consumenten-organisaties zagen al jaren, nu vw en us zich ermee moeien gaat het als vanzelf
nog deze maand nieuwe eu-uitstootnormen
HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.
politiek met boter
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk BerichtenBeeldspraak, als in: het kan me inderdaad niet echt schelen wat er uit die uitlaat komt. Maar hey: omdat ik ook eerlijk durf zeggen dat het me niet kan schelen, ben ik kortzichtig, egoistisch en wat nog allemaal. Ik heb wel m'n DPF nog zitten, je weet wel, zo'n rotding dat je meer doet verbruiken (kost meer geld) en zogezegd wat beter zou zijn voor 'het milieu'.
Ik trek het me gewoon allemaal niet aan. Ik trek het me ook niet aan als m'n overbuur plastiek verbrand in zijn tuin, of als iemand zijn sigarettenpeuk op de grond gooit, of als iemand z'n DPF verwijderd...
Daarom doe ik het zelf allemaal niet hé (ik doe m'n afval naar het containerpark, rook niet en heb m'n DPF nog!), maar ik begin het echt moe te worden dat iedereen tegenwoordig een ecoridder is die alles aanklaagt, terwijl ik vroeger veel meer mensen waren die, zoals mij, hun gangetje gingen en zich verder niet inlieten met wat een ander doet...
Waarom? Omdat die moderne 1.6 exact evenveel verbruikt aan de pomp dan die antieke 2.4. Omdat ik een oude wagen blijf gebruiken, dus geen milieu impact door afbraak van de oude en bouw van een nieuwe. Omdat ik met die oude 25 000 km per jaar minder doe.
Ondanks al die factoren ziet iedereen mij als een grote vervuiler nu, puur perceptie ...
Onze xc60 heeft trouwens op papier ook een belachelijk lage uitstoot, maar ik betwijfel of mijn oude s60 het in de praktijk slechter doet ... De tdie die we hiervoor hadden was eigenlijk zelfde verhaal ...
Uiteindelijk heb je een bepaalde hoeveelheid brandstof nodig om een bepaalde massa in beweging te brengen. Technologie kan wat verschillen geven, maar als onze beide wagens aan dezelfde snelheid hetzelfde traject afleggen gaat de zwaarste met de meeste weerstand geen 100 gram minder uitstoten. Dat geloof ik gewoon niet, ze verbruiken op dat moment al namelijk hetzelfde, de meest ecologische op papier, zelfs lichtjes meer ...'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk BerichtenIk snap je wel een beetje. Mijn bedrijfswagen met op papier een uitstoot van 135 gram co2 vervangen door een 12 jaar oude wagen met 200 gram co2. En toch heb ik volgens mij het milieu minder schade gedaan de voorbije jaren.
Waarom? Omdat die moderne 1.6 exact evenveel verbruikt aan de pomp dan die antieke 2.4. Omdat ik een oude wagen blijf gebruiken, dus geen milieu impact door afbraak van de oude en bouw van een nieuwe. Omdat ik met die oude 25 000 km per jaar minder doe.
Ondanks al die factoren ziet iedereen mij als een grote vervuiler nu, puur perceptie ...
Onze xc60 heeft trouwens op papier ook een belachelijk lage uitstoot, maar ik betwijfel of mijn oude s60 het in de praktijk slechter doet ... De tdie die we hiervoor hadden was eigenlijk zelfde verhaal ...
Uiteindelijk heb je een bepaalde hoeveelheid brandstof nodig om een bepaalde massa in beweging te brengen. Technologie kan wat verschillen geven, maar als onze beide wagens aan dezelfde snelheid hetzelfde traject afleggen gaat de zwaarste met de meeste weerstand geen 100 gram minder uitstoten. Dat geloof ik gewoon niet, ze verbruiken op dat moment al namelijk hetzelfde, de meest ecologische op papier, zelfs lichtjes meer ...
BMW F30 (verder anoniem) uit 2013 met 2 cilinders meer: gemiddeld verbruik momenteel 6,5l.
Een huidige F30 320d komt rond de 5,7 liter. Er is dus wel vooruitgang.
De opgegeven uitstoot van de F30 ligt een pak lager op 129gr. De 120d zat ruim op 170gr dacht ik?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk BerichtenIk snap je wel een beetje. Mijn bedrijfswagen met op papier een uitstoot van 135 gram co2 vervangen door een 12 jaar oude wagen met 200 gram co2. En toch heb ik volgens mij het milieu minder schade gedaan de voorbije jaren.
Waarom? Omdat die moderne 1.6 exact evenveel verbruikt aan de pomp dan die antieke 2.4. Omdat ik een oude wagen blijf gebruiken, dus geen milieu impact door afbraak van de oude en bouw van een nieuwe. Omdat ik met die oude 25 000 km per jaar minder doe.
als uwe diesel auto 100gr CO2 zou uitstoten per km (1liter diesel = 2.6kg co2, dus 100gr/km = 10 000gr/100km of 3.8liter/100km), dan verbruikt die 3.8liter/100km.
als gij daar nu tegen 130km/h mee naar duistland rijd, en die verbruik dan 5.7liter/100km, dan stoot uwe auto 150gr CO2 uit per km.
als gij met uwe oude 2.4 ook 5.7liter uitstoot, dan is diene op CO2 even vervuilend als diene nieuwe. ik vind het daarom ook absurd dat iemand met een 150gr CO2wagen meer belasting betaald dan ene die 98gr CO2 zou uitstoten. als diene 2de sportief rijd en daarbij meer verbruikt dan de eerst, is die WEL meer vervuilend, ook al is die op papier properder.
ik versta daarbij timothy zijn punt ook, ik ga ook niet 1 bepaald type auto kiezen omdat die op papier properder is, maar ik ga wel mijn rijstijl aanpassen zodat het verbruik het minste is. ik rijd daarom met een zuinige euro0 golf diesel.
en ik denk dat velen zo reageren, als ge kunt kiezen uit een BMW316D met 150pk die 105gr uitstoot, of een dacia logan 1.5tdci die 98gr CO2 uitstoot. wie kiest hier allemaal die 'milieuvriendelijke' auto???
of om het erger te maken en ontopic, een golf 7 euro6 met 150pk die 98gr uitstoot of een golf 7 euro5 met 155pk die 101gr co2 uitstoot. ik denk dat er al velen die CO2 overboord gooien en de 5pk sterkere kiezen, tenzij die meer aan belasting zou kosten. das alles waar men naar kijkt, wat kost dat ding me meer dan de andere
Comment
-
Ik vind dit wel opmerkelijk:
Kan je beboet worden als je de aanpassingen niet laat uitvoeren?
‘Dat is een moeilijke vraag’, zegt Thomas de Meûter. ‘Wij zullen onze klanten in ieder geval ten sterkste aanraden de update te laten uitvoeren. Wie dat niet doet, rijdt immers in theorie rond met een auto die niet conform is aan wat er op zijn gelijkvormigheidsattest staat en kan dus vroeg of laat problemen krijgen.’Het Duitse autoconcern Volkswagen zal in januari beginnen met de terugroeping van in totaal 8,5 miljoen dieselvoertuigen in de Europese Unie die uitgerust zijn met sjoemelsoftware. Dat heeft het concern donderdag bekendgemaakt. Het is nog niet duidelijk wat er precies aan de voertuigen aangepast zal worden. Dat wordt nog per reeks en per model bekeken. 'Het kan gaan om maatregelen in verband met software of met de hardware', klinkt het in een persbericht. De aanpassingen zullen de klant niets kosten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
Als ze er gaan aan prutsen gaat de coc ook niet meer juist zijn he.
Dat is een mes dat aan 2 kanten snijdt.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk BerichtenIemand al iets gemerkt van de invloed van dit schandaal op de tweedehandsprijzen bij VAG?
5 jaar oud en heeft er 15.000 voor gekregen.
Zie daar niet meteen een daling in.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk BerichtenBMW E87 120d uit 2004: gemiddeld verbruik lag op 6,9l
BMW F30 (verder anoniem) uit 2013 met 2 cilinders meer: gemiddeld verbruik momenteel 6,5l.
Een huidige F30 320d komt rond de 5,7 liter. Er is dus wel vooruitgang.
De opgegeven uitstoot van de F30 ligt een pak lager op 129gr. De 120d zat ruim op 170gr dacht ik?
Als ik dan zie dat ik zonder veel moeite het norm verbruik haal op mijn wagen uit 2003 en met die uit 2015 met dezelfde rijstijl nog niet in de buurt kom van het norm verbruik ... Wie is wie dan voor de gek aan het houden? Wat is fraude en wat niet? Is het ok om alle gaten af te tapen om beter te scoren op een test?'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
Dus je koopt jaren terug een nieuwe wagen en die zou plots niet mer conform het COC zij. Als je de aanpassing niet laat uitvoeren zijt ge in fout.
Als je dan wel de aanpassing laat uitvoeren, komen de gegevens toch ook niet meer overeen met het gva ?
Dan moeten ze iedere wagen een nieuw gva geven volgens mij of zie ik dat verkeerd.
En hier geven ze alle verzekeringsmaatschappijen een verdomd grote open deur om in te trappen dat ze niet meer hoeven te betalen bij een ongeval, want wat ge ook doet uw wagens is niet conform gva, dus moogt ge de weg niet op.
Redenering van ne simpele ziel ...........
Wat is het leven toch eenvoudig, iedere burger wordt met open ogen gerold terwijl ge erbij staat.
Comment
-
Zowiezo wordt dit een europeesche materie, wat er ook Ben Weyts van denkt. Het gaat hier over de gelijkvormigheid van bedoelde wagens aan een euro-norm, die dus geldt voor gans Europa. Dat dezelfde wagen in bepaalde landen wel onaangeroerd kan verder bollen, en in andere landen niet zie ik niet gebeuren. Alle landen zullen mooi op één lijn moeten gaan staan...
Comment
-
In België is er momenteel ook overleg bezig over de al dan niet verplicht terugroepen van Volkswagens. 'Momenteel is er in België overleg op federaal niveau bezig met de Gewesten over de verplichte terugroeping', bevestigt het kabinet van minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door benji0973 Bekijk BerichtenDus je koopt jaren terug een nieuwe wagen en die zou plots niet mer conform het COC zij. Als je de aanpassing niet laat uitvoeren zijt ge in fout.
Als je dan wel de aanpassing laat uitvoeren, komen de gegevens toch ook niet meer overeen met het gva ?
Dan moeten ze iedere wagen een nieuw gva geven volgens mij of zie ik dat verkeerd.
echter presteerd de wagen in andere omstandigheden totaal niet zoals de testsituatie en dat moet VW rechtzetten.
als ze dus uw auto met een update laten voldoen aan de norm, dan voldoet uw auto nog steeds aan het COC.
naar mijn weten is de auto volledig beschreven in het COC, zijnde de ophanging, remmen, afmetingen en gewichten, motorinhoud en prestaties, .....
zolang uw auto dus niet meer PK's heeft dan vermeld, heeft de verzekering ook niks te piepen. dat de auto meer NOx uitstoot kan niet de aanleiding zijn geweest van een ongeluk.
dat uw auto na de upgrade minder pk's heeft dan opgegeven, maakt ook niks uit. op de papieren staat namelijk hoeveel pk die MAXIMAAL heeft. naarmate die verslijt, zakt je vermogen toch
Comment
-
Piste #1) VW slaagt -na aanpassing- nog steeds niet in het behalen van de opgelegde milieu-eisen... gevolg: monsterboete in de VS.
Piste #2) VW kan de wagen aanpassen zodat deze voldoet aan de uitstootnormen, maar het CO2(verbruik) en prestaties zijn niet meer zoals geadverteerd... gevolg: een class-action lawsuit van misnoegde klanten.
Mag ik mij dus aan een kleine voorspelling wagen? ... Dit krijgen ze niet opgelost.
Comment
Comment