Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Autobanden Donckers

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Autobanden Donckers

2 jaar geleden heb ik 2 nieuwe banden van Uniroyal bij Donckers laten plaatsen voor de prijs van 300€. Ik doe heel weinig kms.

Vorige week bij de autokeuring: rood!!!
    Mijn banden die er op het 1ste zicht als nieuw uitzien zijn afgekeurd!
    Er zitten scheurtjes aan de binnenkant van mijn banden. Nu probeert de firma Donckers mij occasie winterbanden te verkopen. Dit voor de prijs van 100€ . Volgens hen geen enkel probleem voor de zomer gezien ik geen lange afstanden doe. Volgens mijn garagist een heel slecht idee. '' Nu ga je in totaal 400€ betalen, terwijl je volgend jaar versleten winterbanden zult hebben. ''zei hij .

Hoe kan ik nog vertrouwen in Donckers hebben ?
    Zijn die scheurtjes in mijn banden te herstellen? want ze willen de banden houden, dat leek me duidelijk. Waarschijnlijk verkopen ze die opnieuw .

Banden met scheurtjes zijn vuilbak!!!!

Comment

Op uw banden staat een DOT code met daarachter 4 cijfers: XXYY

XX = week
      YY = jaar

Daaraan kunt ge afleiden hoe oud uw banden zijn. Scheurtjes komen normaal gezien pas voor als ze een bepaalde ouderdom hebben.

Comment

Ik begrijp niet waarom je je gal komt leeg spuwen op een forum en een bandencentrale komt zwart maken: heb je al eens de koe bij horens gevat en zelf rechtstreeks contact opgenomen met Uniroyal zelf ? ... wat leverde dat op ?

Comment

Uniroyal zelf heeft daar niets mee te maken.

Comment

Natuurlijk niet, op de flank van de band staat immers de naam van de bandencentrale ...

Comment

Grappig, de 25j oude Polo van mijn tante met 15j oude banden met in elke band scheurtjes komt elk jaar door de keuring zelfs nadat ik de keurmeester er op gewezen heb. Ik hoop dat ze hem dan afkeuren en ze eindelijk vier nieuwe banden MOET plaatsen. Mss volgend jaar meer 'geluk'.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door orange Bekijk Berichten
                Uniroyal zelf heeft daar niets mee te maken.
                Denk je ?
                Als ts contact opneemt met Uniroyal dan heeft hij een zeer grote kans om een pak euro's korting te krijgen bij aankoop van een stel nieuwe banden.
                Ze gaan gewoon de profieldiepte meten van de banden en op basis daarvan een bedrag bepalen .

Comment

Ik zal mijzelf nog eens herhalen:

Op de banden staan cijfers waaruit ge kunt afleiden hoe oud ze zijn. Scheurtjes in nieuwe banden zijn zo zeldzaam, dat m.i. het hier oudere banden betreft. Dus heeft Uniroyal hier niets mee te maken.

Comment

Dit hoort bij consumentenzaken.

Probeer de fabricagedatum te achterhalen. Er bestaat geen vast gegeven omtrent de levensduur van een band. Verschillende factoren zijn hier van toepassing.
                    Hoe is uw bandenspanning en heeft u de gewoonte die regelmatig te controleren?
                    Een productiefout is ook mogelijk.
                    Hoe is uw contact met de de firma Donckers momenteel? Constructief of onderkoeld?
                    Het staat wel vast dat u uw banden niet meer kunt gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door orange Bekijk Berichten
                      Ik zal mijzelf nog eens herhalen:

Op de banden staan cijfers waaruit ge kunt afleiden hoe oud ze zijn. Scheurtjes in nieuwe banden zijn zo zeldzaam, dat m.i. het hier oudere banden betreft. Dus heeft Uniroyal hier niets mee te maken.
                      Ts is een (onrechtstreekse) klant van Uniroyal. De klant is niet verplicht om alle code's van de banden te kennen of te kunnen ontcijferen. Dat is de taak van de bandenboer (TS heeft de banden immers bij een handelaar gekocht en niet ergens online).
                      Dus nogmaals : als TS contact opneemt met Uniroyal, dan zal die zeker een comerciële tegemoetkoming krijgen.
                      Verder is uw veronderstelling totaal onjuist.
                      Zo'n 10 jaar geleden heb ik namelijk hetzelfde voorgehad. De banden waren slechts 1.5 jaar oud (ik kan namelijk wel de code lezen) en hadden 15000 km.
                      Alle 4 hadden ze haarscheurtes aan de binnenkant (serie 40 laagprofiel).
                      Ik meen me te herinneren 55 % van de aankoopprijs (incl montage)van 4 nieuwe (uiteraard Uniroyal) banden te hebben teruggekregen.

Dus aan ts zou ik zeggen : bel morgen eens met Uniroyal

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten
                        Het staat wel vast dat u uw banden niet meer kunt gebruiken.
                        En dat er, gezien het resultaat van de keuring, op zéér korte termijn een oplossing moet komen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                          Grappig, de 25j oude Polo van mijn tante met 15j oude banden met in elke band scheurtjes komt elk jaar door de keuring zelfs nadat ik de keurmeester er op gewezen heb. Ik hoop dat ze hem dan afkeuren en ze eindelijk vier nieuwe banden MOET plaatsen. Mss volgend jaar meer 'geluk'.
                          Hier waarschuwing op keuringsattest, wagen is 8jaar (originele banden). Deze winter gaan de winterbanden erop en rijden we die verder op de zomer door. Gezien de weinige km schakel ik over op all seasons in de hoop die wel te verslijten ipv weg te moeten doen wegens ouderdom.

Sent from my D5803 using Tapatalk

Comment

Ik vraag me af in welke mate banden kunnen beschadigd raken wanneer ze onvoldoende spanning hebben (zonder dat ze daarom springen.)
                            30 jaar Mr Yuge!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Den Paarse Capri Bekijk Berichten
                              Ik vraag me af in welke mate banden kunnen beschadigd raken wanneer ze onvoldoende spanning hebben (zonder dat ze daarom springen.)
                              Als de bandenspanning iets te laag is, zullen ze aan de buitenkanten van het loopvlak slijten. Of dat scheurtjes veroorzaakt, dat weet ik niet. Misschien wel als de spanning veel te laag is?

Comment

Al eens afgevraagd hoe die scheurtjes er zijn gekomen ??

- regelmatig borduren meenemen op en afrijden en alzo de binnenkant meenemen van de bandenwang
                                - veel te lage bandenspanning
                                - zoek toch maar eens naar die "code" op de banden : zo weten we tenminste van welk jaar en welke week ze zijn...3512 lijkt me nog vrij recent of ff in stock , maar bvb 2811 lijken mij toch al oudere banden voor een "nieuwkoop" 2 jaar geleden....
                                -staat uw auto op een blinkende oprit/straat/weg : misschien in combinatie met direct zonlicht kunnen de banden erg snel uitdrogen en dan krijg je uiteraard ....scheurtjes.
                                - een produktiefout is ook mogelijk en dan kan je Donckers niets verwijten....persoonlijk heb ik de indruk dat Donckers een vrij goede bandencentrale is , zeker wat de prijs betreft.
                                - met winterbanden is niks mis , zolang je niet aan straatracen doet zullen die wel slijten maar dat doet elke band tenslotte. In de zomer toch maar rekening houden met een mogelijk ietsje langere remweg omdat een winterband meer bedoelt is voor slecht weer.....geen probleem in BE lijkt me .
                                - er komt per ongeluk ook geen straf product aan de banden bij het afspuiten van de oprit oid ? zeer ontvettende zeep/ iets dat rubber doet uitdrogen ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Str03mf Bekijk Berichten
                                  Hier waarschuwing op keuringsattest, wagen is 8jaar (originele banden). Deze winter gaan de winterbanden erop en rijden we die verder op de zomer door. Gezien de weinige km schakel ik over op all seasons in de hoop die wel te verslijten ipv weg te moeten doen wegens ouderdom.

als er nog meer dan 4mm op zit mag je ze altijd aan mij geven, ik rijdt die wel op
                                  95k en achteraan nog 1 originele band de andere is er net af na een kapotte wiellager die op 1000km 2mm profiel wegsleet.
                                  Polo 6n 1.4

Comment

allereerst met je naar de productiecode van de band kijken. dat is die code uiterst rechts

als dat er zijn met 3 karakters zijn die banden van VOOR het jaar 2000. weinig kans dat ze zo oud zijn, maar soms kom je er nog tegen. banden ouder dan 6jaar mogen in principe niet meer verkocht worden, dus als je een code heb waar achteraan 09 staat of lager is dat een fout van donckers. zoniet heeft de bandencentrale al GEEN fout.

2de punt: als die banden daadwerkelijk jong genoeg zijn en toch al zo versleten, hangt het er vanaf waarom ze zo snel achteruit gegaan zijn. produktiefout?? of slecht gebruik (verkeerde bandendruk, verkeerde banden voor de auto...). mijn banden op de benz zijn 5jaar en staan VOL scheurtjes. niet normaal en kreeg ook een opmerking op de keuring met 'staat van de banden'. nu blijkt dat de banden op mijn auto een TE lage loadindex hebebn voor de auto, TE lage snelheidsindex en een verkeerde maat (185 ipv 195). die 2 eerste kunnen idd een band sneller kapot maken.

3de: je kan gewoon ook een lastige keurder hebben gehad. maak desnoods eens een foto van het 'probleem'

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Den Paarse Capri Bekijk Berichten

Ik denk dat dit enkel voorkomt bij 'oude' banden met verstorven rubber. Wat volgens mij ook mogelijk is is dat er in de bandenfabriek een verkeerde samenstelling of compound van het gebruikte rubber kan gemaakt zijn.

In het geval van de topicopener is het blijkbaar al meer dan twee jaar geleden dat hij die banden kocht dus naar garantie zal hij mogen fluiten. Ik zou verder ook niet ingaan op het voorstel van Donckers want occasie winterbanden kunnen misschien nog sneller kapot gaan en ze kunnen ook al stokoud zijn. Daarom is het ook belangrijk om altijd die DOT code te checken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Str03mf Bekijk Berichten

De zomer doorrijden op winterbanden is een slecht idee, omgekeerd kan veel minder kwaad.
                                        Winterbanden zouden zeer veel grip verliezen bij hogere temperaturen.

Comment

Working...
                                        X