Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Met de winter in zicht : All season banden, de voor - en nadelen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81
    Is dit geen foutje?:

    Bandenspanning moet steeds gemeten worden wanneer de banden koud staan ( minder dan 2 uur gereden of minder dan 3km op gematigde snelheid ).

    2 minuten waarschijnlijk?

    Comment


    • #82
      De manier waarop bandenspanning aangepast wordt aan het weer is ook niet te best beschreven. De vuistregel is dat bandenspanning 3% scheelt met 10 graden, das geen 0.2 bar op 20 graden.
      Ge moet gewoon weten dat als de auto op (relatief warme) garagetemperatuur staat wanneer ge de bandenspanning controleert, er nog een of twee tiendeke zal afgaan als ge de koude winter inrijdt en daar moet ge voor compenseren.
      Maar bij een buitenslaper moet ge niet compenseren want die banden staan al koud. En dan moet ge dus helemaal geen twee tienden bijpompen. Tegelijk kunt ge zien dat wie in Belgie altijd dezelfde spanning opsteekt nu ook weer geen grote fouten maakt terwijl dat in Finland dat al anders ligt. Degenen die nooit hun bandenspanning controleren hebben veel grotere afwijkingen.

      Dus als ge gewoon altijd dezelfde spanning steekt, en geen spanning aflaat als de banden warm aanvoelen, dan doet ge al niet veel verkeerd. De rest is voer voor puristen lijktekikke.
      30 jaar Mr Yuge!

      Comment


      • #83
        Oorspronkelijk geplaatst door arbe Bekijk Berichten
        Is dit geen foutje?:

        Bandenspanning moet steeds gemeten worden wanneer de banden koud staan ( minder dan 2 uur gereden of minder dan 3km op gematigde snelheid ).

        2 minuten waarschijnlijk?
        Foutje inderdaad, moest zijn "minstens 2 uur niet gereden of minder dan 3km op gematigde snelheid"

        Bij deze is dat aangepast.

        Comment


        • #84
          Oorspronkelijk geplaatst door Den Paarse Capri Bekijk Berichten
          De manier waarop bandenspanning aangepast wordt aan het weer is ook niet te best beschreven. De vuistregel is dat bandenspanning 3% scheelt met 10 graden, das geen 0.2 bar op 20 graden.
          Ge moet gewoon weten dat als de auto op (relatief warme) garagetemperatuur staat wanneer ge de bandenspanning controleert, er nog een of twee tiendeke zal afgaan als ge de koude winter inrijdt en daar moet ge voor compenseren.
          Maar bij een buitenslaper moet ge niet compenseren want die banden staan al koud. En dan moet ge dus helemaal geen twee tienden bijpompen. Tegelijk kunt ge zien dat wie in Belgie altijd dezelfde spanning opsteekt nu ook weer geen grote fouten maakt terwijl dat in Finland dat al anders ligt. Degenen die nooit hun bandenspanning controleren hebben veel grotere afwijkingen.

          Dus als ge gewoon altijd dezelfde spanning steekt, en geen spanning aflaat als de banden warm aanvoelen, dan doet ge al niet veel verkeerd. De rest is voer voor puristen lijktekikke.
          Ik heb dit nog eens nagekeken en de meeste producenten en verkopers van banden spreken toch over +/- 0.1 bar per 10°c.
          Ik heb dit zo ook verduidelijkt in de OP.

          Dat je met een "buitenslaper" niet moet compenseren daar ga ik mee akkoord, je kan best wel tijdens een koude periode (bvb 's morgens) van de dag controleren.
          Last edited by 4sRider; 27/10/2016, 02:35.

          Comment


          • #85
            OP aangepast :
            - diverse aanpassingen aan de sectie bandenspanning
            - de Nokian Weatherproof verwijderd als één van de beste All Season banden.
            Last edited by 4sRider; 28/10/2016, 01:16.

            Comment


            • #86
              Ik rij op 4 seizoens om overal in orde te zijn met de wetgeving, enige reden en geen gedoe met extra wielen

              Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk

              Comment


              • #87
                Met de winter in zicht : All season banden, de voor - en nadelen

                Misschien is het hier al vermeld maar Michelin heeft toch een zomerband die ook is goedgekeurd als winterband?
                Vorig jaar was daar veel reclame rond.

                Edit: deze is het denk ik.
                http://www.michelin.be/nl/banden/michelin-crossclimate
                Last edited by Gixxer; 28/10/2016, 10:41.
                den borre


                "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                Int3x0r
                Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                Comment


                • #88
                  Dat is inderdaad de Michelin CrossClimate, samen met de Goodyear Vector 4 Seasons de top van de All Season banden.
                  En ja Michelin noemt het een "zomerband met winter eigenschappen", m.a.w. een All Season band dus. Michelin heeft de zaken gewoon anders aangepakt en heeft meer gefocust op de zomer eigenschappen van de band, terwijl Goodyear iets meer gericht is op de winter eigenschappen.

                  Ik heb zowaar het vermoeden dat je de OP niet hebt gelezen

                  Comment


                  • #89
                    Jawel maar het is al zo lang geleden.
                    den borre


                    "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                    Int3x0r
                    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                    Comment


                    • #90
                      OP aangepast :
                      - diverse aanpassingen aan de sectie bandenspanning

                      Comment


                      • #91
                        OP aangepast :
                        - Sectie bandenrotatie toegevoegd.

                        Comment


                        • #92
                          Je hebt er wel werk van gemaakt.

                          Comment


                          • #93
                            Ik zou het stuk over bandenspanning trachten te vereenvoudigen. Wat zegt ge aan mensen die geen boodschap hebben aan uitgebreide informatie maar die de minimum info willen om voor de rest zich niet met die banden te moeten bezighouden?
                            Het stuk over '+ 0.2 bar in de winter' zou ik ook herformuleren. Ik zou vermijden nodeloos een standpunt in te nemen van 'de experts zeggen dit maar dat is niet waar'. Terwijl er eigenlijk geen onenigheid is. Eerder, er staat dikwijls dat ge in de winter .2 moet bijsteken. Daar wordt dikwijls niet bijgezegd dat er vanuit wordt gegaan dat de bandenspanning op garagetemperatuuur wordt gemeten.

                            Dat brengt mij bij een ander thema. Ok, ge moet regelmatig bandenspanning controleren. Hoe pakt ge dat aan? Dan zou ik het interessant vinden te weten bij welke naftstations dat gratis kan, en soms ook hoe die dingen werken, want ge wilt niet tegenkomen dat ge na 5 minuten prutsen met een platte band staat
                            30 jaar Mr Yuge!

                            Comment


                            • #94


                              Kijk eens hoe de Nokian Weatherproof presteert tegenover echte winterbanden. dit is de meest op winterweer gerichte 4-seizoens band van het ogenblik, en dat is eraan te zien.

                              Ik ben zelf voorstander om in de zomermaanden op zomerbanden te rijden, en na de zomer over te schakelen naar 4-seizoens. Omdat ik toch niet op wintersport ga zijn de echte winterkwaliteiten minder belangrijk dan de prestaties op droog en nat wegdek; daarom koos ik voor de crossclimate. Het exacte tijdstip van wisselen heeft dan weinig belang, liever wat vroeger dan te laat. Voor wie wel op wintersport gaat lijkt de Nokian zeker een aanrader, zonder dat je daarom teveel inboet tijdens een Vlaamse winter.

                              Comment


                              • #95
                                Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                                http://www.autoexpress.co.uk/accesso...rices-compared

                                Kijk eens hoe de Nokian Weatherproof presteert tegenover echte winterbanden. dit is de meest op winterweer gerichte 4-seizoens band van het ogenblik, en dat is eraan te zien.

                                Ik ben zelf voorstander om in de zomermaanden op zomerbanden te rijden, en na de zomer over te schakelen naar 4-seizoens. Omdat ik toch niet op wintersport ga zijn de echte winterkwaliteiten minder belangrijk dan de prestaties op droog en nat wegdek; daarom koos ik voor de crossclimate. Het exacte tijdstip van wisselen heeft dan weinig belang, liever wat vroeger dan te laat. Voor wie wel op wintersport gaat lijkt de Nokian zeker een aanrader, zonder dat je daarom teveel inboet tijdens een Vlaamse winter.
                                De Weatherproof is inderdaad een goede All Season band, en die test van Auto Express laat zien dat deze wel degelijk mee kan met de top van de winterbanden, maar iets minder goed presteert als zomerband.
                                Deze band stond voorheen in mijn OP als aanrader samen met de CrossClimate en Vector4Seasons, maar omdat de band in verhouding nu minder goed scoort tijdens de zomer en minder goed in de All Season tests van 2016 heb ik de Weatherproof uit de OP gehaald. De andere 2 zijn iets beter geschikt als All Seasons in België.

                                De CrossClimate gebruiken als winterband in België is ook wel interessant, net zoals je de Weatherproof perfect als winterband kan gebruiken. Dan zit je natuurlijk weer met het wisselen van je banden of velgen :p Maar je kan het dan inderdaad vroeger inplannen.

                                Moest ik nog willen wisselen, dan zou ik zomerbanden + Goodyear Vector4Seasons gebruiken in België, voor het hele jaar door zou ik voor een gewone wagen de CrossClimate nemen. Op mijn Tiguan heb ik de Goodyear Vector 4 Seasons SUV liggen omdat de CrossClimate toen goed niet leverbaar was en er ook geen SUV versie van was.
                                Last edited by 4sRider; 10/11/2016, 00:18.

                                Comment


                                • #96
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Den Paarse Capri Bekijk Berichten
                                  Ik zou het stuk over bandenspanning trachten te vereenvoudigen. Wat zegt ge aan mensen die geen boodschap hebben aan uitgebreide informatie maar die de minimum info willen om voor de rest zich niet met die banden te moeten bezighouden?
                                  Het stuk over '+ 0.2 bar in de winter' zou ik ook herformuleren. Ik zou vermijden nodeloos een standpunt in te nemen van 'de experts zeggen dit maar dat is niet waar'. Terwijl er eigenlijk geen onenigheid is. Eerder, er staat dikwijls dat ge in de winter .2 moet bijsteken. Daar wordt dikwijls niet bijgezegd dat er vanuit wordt gegaan dat de bandenspanning op garagetemperatuuur wordt gemeten.

                                  Dat brengt mij bij een ander thema. Ok, ge moet regelmatig bandenspanning controleren. Hoe pakt ge dat aan? Dan zou ik het interessant vinden te weten bij welke naftstations dat gratis kan, en soms ook hoe die dingen werken, want ge wilt niet tegenkomen dat ge na 5 minuten prutsen met een platte band staat
                                  Ik heb het punt dat je niet zomaar 0.2 bar moet bijtellen verwijderd.

                                  Voor de rest lijkt me de info relevant, het moet ook niet te makkelijk zijn

                                  Verder wil ik de OP eerder beperken tot een informatiebron, en er geen praktische how to van te maken.
                                  Last edited by 4sRider; 11/11/2016, 21:00.

                                  Comment


                                  • #97
                                    OP aangepast : Sectie Analyse timing wisselen zomer/winter toegevoegd.

                                    Comment


                                    • #98
                                      OP aangepast : Sectie Analyse timing wisselen zomer/winter verder uitgewerkt.

                                      Comment


                                      • #99
                                        OP aangepast : update 2017, diverse kleine aanpassingen.

                                        Comment


                                        • OP aangepast : update analyse timing winter/zomer 2016-2017
                                          • Conclusie : Over het ganse jaar hebben All Seasons 101% van de prestaties van een top winter/zomer combinatie, er van uit gaande dat de meeste bestuurders maar 2 maal per jaar wisselen.
                                          Last edited by 4sRider; 31/10/2017, 00:23.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X