Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Met de winter in zicht : All season banden, de voor - en nadelen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
    Op de firmakrel liggen ook 4S banden.
    Nadelen:
    Eens de eerste slijtage laag voorbij niets meer waard in de sneeuw. Nog slechter dan een zomerband.
    Meer verbruik dan combinatie winter en zomer banden.
    Hoger rolgeluid, zeker nadat de eerste slijtage laag voorbij is.
    In regenweer niets waard, zelfs slechter dan zomer en winterband.
    In winterse omstandigheden iets beter dan een zomerband, maar zeker niet de prestaties van een winterband.
    Besluit voor mij: slecht in de 4 seizoenen, daarom ook dat ze het 4S noemen.

    Voordelen:
    Je hoeft niet te switchen van zomer naar winterbanden.
    Voor de rest: geen.
    Welke 4S banden bedoel je?

    Je spreekt over de eerste slijtage laag voorbij, wat bedoel je daarmee? Onder de 4mm profiel in de sneeuw? Akkoord, dan presteren je banden niet zo goed meer in de sneeuw, en onder de 3mm moet je ze vervangen in de winter, dat geld voor winterbanden net zo goed.
    De Michelin CrossClimates hebben een even goed verbruik als Michelin zomerbanden. De Goodyear Vector4Seasons Gen2 verbruiken nog minder.
    Het rolgeluid van de Michelin CrossClimates ( 70,5 dba @ 80km/h ) of Vector4Seasons Gen2 ( 70,8 dba ) is amper hoger dan dat van de geteste zomerbanden ( 70,3 dba ) in Autobild, de Nokian Weatherproof ( 70,0 dba ) was zelfs stiller.
    In regenweer presteren goede All Season banden even goed als een zomerband. De Vector4Seasons Gen2 is meer resistent tegen aquaplaning en is beter in bochtenwerk dan de zomerband in de Auto Bild test. Verder is de remafstand ietsje langer dan een zomerband in de regen ( 47,8 meter vs 48,7 meter op 100km/u ), maar nog steeds veel korter dan een winterband ( 54,2 meter ).
    In winterse omstandigheden zijn goede All Season banden véél beter dan zomerbanden en beter dan middelmatige winterbanden.

    Als ik je zo bezig hoor vraag ik me af wat voor All Season banden je onder je firmakrel hebt liggen, als je al echte All Season banden hebt. Ter info, een zomerband met M&S symbool is géén All Season band, ook al denken ze in de VS van wel en mag je er volgens de wet in Duitsland mee in de sneeuw rijden. Je moet All Season banden van mindere kwaliteit niet vergelijken met een zomer / winter band combinatie van top kwaliteit. Kijk even op de link in de OP naar de review scores.

    Dat jij zelf liever een zomer/winter banden combinatie hebt, dat is prima, maar verder klopt je verhaal niet.
    Last edited by 4sRider; 12/12/2015, 18:09.

    Comment


    • #22
      Ben je soms verkoper van 4S banden?
      “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

      Comment


      • #23
        Ik vind uw kritiek anders ook bij wijlen nogal overdreven ze.

        Ik heb ook Goodyear Vectors gehad (eerste generatie) en die banden waren bijzonder stabiel in (zwaar) regenweer.

        Comment


        • #24
          Een band is altijd een compromis. Zo'n 4 seizoensbanden zullen bij zomerweer nooit zo goed presteren als een zomerband, en bij echt winterweer zullen ze ook niet zo goed presteren als een echte winterband. En daarmee is eigenlijk alles gezegd.

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
            Ik vind uw kritiek anders ook bij wijlen nogal overdreven ze.

            Ik heb ook Goodyear Vectors gehad (eerste generatie) en die banden waren bijzonder stabiel in (zwaar) regenweer.
            Stel je eens de vraag waarom fabrikanten nog zomer en winterbanden aanbieden? Omdat een 4S band ze perfect kan vervangen?

            Ik heb er alleszins geen goede ervaringen mee. Dat is duidelijk.

            Stabiliteit op regenweer is inderdaad OK. Zolang je maar in een rechte lijn blijft gaan. Bochten nemen, of afslaan van ronde punten en op het gas gaan is een ander verhaal.

            Zeker als ze voorbij hun winter slijtage grens zijn , verslecht dit zienderogen.

            Op sneeuw grip, maar zeker niet dezelfde als een volwaardige winterband. Ook daar weer zelfde verhaal als op de regen.

            De enige reden waarom er op firma niveau werd gekozen voor de 4S oplossing, is de kost van het wisselen van de wielen 2x jaar van 3000 firmawagens en de stockagekosten van de wielen met banden.
            Last edited by Utah; 13/12/2015, 09:36.
            “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
              Stel je eens de vraag waarom fabrikanten nog zomer en winterbanden aanbieden? Omdat een 4S band ze perfect kan vervangen?
              Vraag uit de markt. That's it.

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
                Stel je eens de vraag waarom fabrikanten nog zomer en winterbanden aanbieden? Omdat een 4S band ze perfect kan vervangen?

                Ik heb er alleszins geen goede ervaringen mee. Dat is duidelijk.
                Vraag en aanbod?

                Omdat er naast Vlaanderen ook regio's en landen zijn waar je nu eenmaal een winterband nodig hebt?

                Maar er ook regio's zijn waar een 4s band nuttig is en er ook vraag naar blijkt?

                Die Vectors reden trouwens even goed in de zomer als de zomerbanden die ik daarna had.

                Die verschillen tussen 4s banden en zéker zomerbanden worden m.i. nogal wat overdreven. Alsof je zwalpt met 4sbanden in de zomer. Wel maakten ze meer rolgeluid, maar dat weet je.

                Het énige echte verschil zal je merken op sneeuw waar winterbanden toch heel wat effectiever zijn.
                Last edited by Vitus; 13/12/2015, 09:37.

                Comment


                • #28
                  De vraag waarom 4S banden bestaan is makkelijk te beantwoorden, en in andere topics al meer dan eens naar boven gekomen:

                  Je moet kijken naar het gebruik van banden, niet alleen het seizoen maar ook de streek waar je ze wilt gebruiken is belangrijk.

                  Kijk eens naar de kust en vergelijk dit bijvoorbeeld eens met Limburg dan zul je zien dat in de winter er aan de kust veel minder dagen zijn met vorst, sneeuw, ijzel,... maar meer dagen met bijvoorbeeld regen en temperaturen tussen de 5 en de 10°C dus niet echt geschikt voor winterbanden en niet echt geschikt voor zomerbanden.

                  Ga je echter wekelijks naar de Alpen dan is er niemand die zal twijfelen aan het nut van goede winterbanden tijdens de winterperiode, trek je echter naar het zuiden doe je er veel beter aan om goede zomerbanden te leggen in de winter...

                  4S banden zijn een compromis maar dat zijn alle banden de ene zal beter zijn in de regen de andere op een droge weg, de ene zal beter zijn bij koudere temperaturen de andere bij warmere temperaturen mocht je altijd de ideale band willen wel dan zul je op veel dagen vele keren moeten wisselen (zoals je vroeger wel eens zag op een F1 wedstrijd op 300km wel 3 of 4 soorten banden leggen want ja enkel met een een ideale band kun je de beste prestaties verwachten...).
                  Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
                    Stabiliteit op regenweer is inderdaad OK. Zolang je maar in een rechte lijn blijft gaan. Bochten nemen, of afslaan van ronde punten en op het gas gaan is een ander verhaal.

                    Zeker als ze voorbij hun winter slijtage grens zijn , verslecht dit zienderogen.

                    Op sneeuw grip, maar zeker niet dezelfde als een volwaardige winterband. Ook daar weer zelfde verhaal als op de regen.
                    Regenweer: geen probleem mee gehad met de 4s, ook niet in bochten.
                    Slijtage maakte ook geen groot verschil uit, althans niet meer dan bij een gewone band.

                    Sneeuw: hier bewijst een winterband zijn grootste nut, zal altijd beter presteren. Maar dat maakt een 4s band net interessant voor een regio als Vlaanderen, omdat we toch zeer beperkt dagen sneeuw hebben, dus kan dit een interessant alternatief zijn. En op de dagen dat we dan sneeuw hebben geraak je er ook best met een 4s band.

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                      De vraag waarom 4S banden bestaan is makkelijk te beantwoorden, en in andere topics al meer dan eens naar boven gekomen:

                      Je moet kijken naar het gebruik van banden, niet alleen het seizoen maar ook de streek waar je ze wilt gebruiken is belangrijk.

                      Kijk eens naar de kust en vergelijk dit bijvoorbeeld eens met Limburg dan zul je zien dat in de winter er aan de kust veel minder dagen zijn met vorst, sneeuw, ijzel,... maar meer dagen met bijvoorbeeld regen en temperaturen tussen de 5 en de 10°C dus niet echt geschikt voor winterbanden en niet echt geschikt voor zomerbanden.

                      Ga je echter wekelijks naar de Alpen dan is er niemand die zal twijfelen aan het nut van goede winterbanden tijdens de winterperiode, trek je echter naar het zuiden doe je er veel beter aan om goede zomerbanden te leggen in de winter...

                      4S banden zijn een compromis maar dat zijn alle banden de ene zal beter zijn in de regen de andere op een droge weg, de ene zal beter zijn bij koudere temperaturen de andere bij warmere temperaturen mocht je altijd de ideale band willen wel dan zul je op veel dagen vele keren moeten wisselen (zoals je vroeger wel eens zag op een F1 wedstrijd op 300km wel 3 of 4 soorten banden leggen want ja enkel met een een ideale band kun je de beste prestaties verwachten...).
                      Je moet inderdaad kijken naar de regio waar de banden gebruikt worden om te zien wat de beste keuze is.

                      De vraag is ook in welke mate de doorsnee chauffeur (die niet noodzakelijk op 2 cm van de grond en half uit de zetel hangt in de bocht) veel zal merken in het dagdagelijks rijden van die "compromissen" die een 4s band vormt.

                      Comment


                      • #31
                        Ik doorkruis heel België ikv mijn job. Dus zowel Lombardsijde als Arlon in de zomer of winter. Net daarom staan ze gemonteerd op de firmawagen. Ben ik daar gelukkig mee? Neen. Is het verstaanbaar vanuit firma oogpunt? Ja. Heb ik een keuze? Neen. Ik zal het er dus moeten mee doen.
                        “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                        Comment


                        • #32
                          Ik heb een set zomer- en wintervelgen. Mijn huidige winterbanden gaan hun derde, en laatste, jaar in. Ze hebben nog geen vlokje sneeuw of spatje ijs van dichtbij gezien. Volgend jaar vervang ik de winters door AS's. Ik schat in dat ik ons Vlaamse winterweer daarmee wel zal aankunnen

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                            Een band is altijd een compromis. Zo'n 4 seizoensbanden zullen bij zomerweer nooit zo goed presteren als een zomerband, en bij echt winterweer zullen ze ook niet zo goed presteren als een echte winterband. En daarmee is eigenlijk alles gezegd.
                            Neen, niet alles want bij niet echt winterweer, zoals we nu voor de 3de winter op rij gaan krijgen, doen ze het wel beter dan echte winterbanden...

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door cooper s Bekijk Berichten
                              Ik heb een set zomer- en wintervelgen. Mijn huidige winterbanden gaan hun derde, en laatste, jaar in. Ze hebben nog geen vlokje sneeuw of spatje ijs van dichtbij gezien. Volgend jaar vervang ik de winters door AS's. Ik schat in dat ik ons Vlaamse winterweer daarmee wel zal aankunnen

                              Zo doe ik het ook...

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                                Neen, niet alles want bij niet echt winterweer, zoals we nu voor de 3de winter op rij gaan krijgen, doen ze het wel beter dan echte winterbanden...
                                Klopt
                                “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                                  Neen, niet alles want bij niet echt winterweer, zoals we nu voor de 3de winter op rij gaan krijgen, doen ze het wel beter dan echte winterbanden...
                                  Dat is waar, ontken ik ook niet hé... .

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
                                    Stel je eens de vraag waarom fabrikanten nog zomer en winterbanden aanbieden? Omdat een 4S band ze perfect kan vervangen?

                                    Ik heb er alleszins geen goede ervaringen mee. Dat is duidelijk.

                                    Stabiliteit op regenweer is inderdaad OK. Zolang je maar in een rechte lijn blijft gaan. Bochten nemen, of afslaan van ronde punten en op het gas gaan is een ander verhaal.

                                    Zeker als ze voorbij hun winter slijtage grens zijn , verslecht dit zienderogen.

                                    Op sneeuw grip, maar zeker niet dezelfde als een volwaardige winterband. Ook daar weer zelfde verhaal als op de regen.

                                    De enige reden waarom er op firma niveau werd gekozen voor de 4S oplossing, is de kost van het wisselen van de wielen 2x jaar van 3000 firmawagens en de stockagekosten van de wielen met banden.
                                    Ik ben nog steeds benieuwd welke 4s banden je onder je firmawagen hebt liggen ...

                                    Comment


                                    • #38
                                      Heb sinds een week de michelin crossclimate liggen. Supercontent van. Hiervoor sportcontact 2 gehad. Over deze band kan ik heel kort zijn: rotslechte band.
                                      Heb de crossclimate al redelijk kunnen testen waarvoor ik ze gekocht heb: nat wegdek en daar doet deze het super. Met de sportcontact 2 had ik constant wheelspin, met de crossclimate geen enkel en als ze dan doorslippen, hebben ze terug vrij snel grip. Was een totaal ander verhaal met de sportcontact. Dat ze iets minder zullen presteren in de zomer heb ik minder problemen mee, want met zomerweer heb je zowiezo minder problemen met grip.
                                      Voor de winters, tja , wanneer hebben we nog eens een heel straffe winter gehad? 3 jaar geleden?? Al de mensen die onlangs hun winterbanden hebben gemonteerd omdat het een,paar dagen 7 graden was, staan er nu wel met temperaturen van 15 graden dan presteren ze nog minder dan een versleten zomerband.
                                      had ook geen zin meer in twee types banden, het veranderen, verkoop je de wagen (wat hier af en toe gebeurd) ben je twee goede sets kwijt ipv 1.

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Leoncupra Bekijk Berichten
                                        ,paar dagen 7 graden was, staan er nu wel met temperaturen van 15 graden dan presteren ze nog minder dan een versleten zomerband.
                                        Source?

                                        Over het algemeen gebruikt men toch : Onder de 7 graden interessant om ze op te leggen. Tot 15 graden scheelt het weinig. Pas boven 15 graden slijten ze sneller.

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Phate Bekijk Berichten
                                          Source?

                                          Over het algemeen gebruikt men toch : Onder de 7 graden interessant om ze op te leggen. Tot 15 graden scheelt het weinig. Pas boven 15 graden slijten ze sneller.
                                          Ben ook de mening toegedaan dat je in Vlaanderen beter gesteld met AS dan met zomer en winterbanden...

                                          Echte winters kennen wij hier niet of amper en echt zomers ook niet.. Veelal noch vlees noch vis en daar zal een AS band wel beter in zijn vermoed ik ?

                                          Denk dat type aandrijving ( bv 4x4 ) ook wel een grotere impact heeft dan zomer, AS of winterband in de winter ?

                                          Met een RWD sta je er mi sowieso het slechtste voor als het glad is
                                          previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                                          current : BMW 330D F30

                                          Comment

                                          Working...
                                          X