Mededeling

Collapse
No announcement yet.

DAB of Digital Audio Broadcasting in de wagen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• DAB of Digital Audio Broadcasting in de wagen

Binnenkort stopt Noorwegen met FM-uitzendingen en gaat alles via DAB gebeuren , in Belgie staat men nog in de startblokken,maar er is beterschap in zicht voor volgend jaar.
    Zijn er mensen met ervaring/eigenaar van een autoradio met DAB?

Ik heb dat in de Maserati. Werk voor geen meter: slechte ontvangst (als er al is), weinig posten, geen traffic info, geen RDS, zeer "holle" klank, absoluut geen warme klank. Kortom: zoals je zegt: in de startblokken. Nog héél véél werk voor ik mijn radio op de DAB stand zet...

Comment

Bij mij staat het constant op MNM (dab) en vind het niet slecht. Inderdaad, weinig keuze van posten en geen traffic info. Maar die traffic info gebruik ik toch nooit, hiervoor heb ik de live diensten die veel accurater zijn. Over ontvangst mag ik niet klagen eigenlijk.
      Ook de klank lijkt normaal als ik switch tussen DAB en FM. Zou er een verschil kunnen zijn tss de autoradio's vermits Yves hierboven het niet goed vindt?

Comment

ik luister alleen naar onze staatszenders dus voor mij geen prob, zou het zelf graag gehad hebben maar retrofitten is toch duur en er werd ook gezegd dat het nog niet ver genoeg staat

alleszins ons moeder heeft het in haar skoda en er is nix mis mee, zij rijdt wel alleen door kapellen en omstreken en rond wenduine, zij heeft overal loepzuivere ontvangst

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yves_0016 Bekijk Berichten
          Ik heb dat in de Maserati. Werk voor geen meter: slechte ontvangst (als er al is), weinig posten, geen traffic info, geen RDS, zeer "holle" klank, absoluut geen warme klank. Kortom: zoals je zegt: in de startblokken. Nog héél véél werk voor ik mijn radio op de DAB stand zet...
          dat ligt toch duidelijk aan je Maserati, ik heb in 3 verschillende auto's DAB gehad en ik zou het absoluut niet meer kunnen missen.

Zuiver, geen gekraak, wel traffic, wel RDS, een paar leukere kanalen zonder zever, non-stop nieuws...
          2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

Comment

Ik vroeg me al af of het enkel bij mij zo goed werkte lol... Blij te zien dat het bij jou ook perfekt werkt. Van die traffic info, hiervoor zou ik in de instellingen eens moeten kijken (gebruik dat nooit), maar als jij zegt dat het beschikbaar is zal dat zo zijn.
            Ik ben er iig blij mee, gedaan met het gekraak dat je soms hebt, zeker bij zwakker wordende zenders.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
              Ik vroeg me al af of het enkel bij mij zo goed werkte lol... Blij te zien dat het bij jou ook perfekt werkt. Van die traffic info, hiervoor zou ik in de instellingen eens moeten kijken (gebruik dat nooit), maar als jij zegt dat het beschikbaar is zal dat zo zijn.
              Ik ben er iig blij mee, gedaan met het gekraak dat je soms hebt, zeker bij zwakker wordende zenders.
              't is al effe geleden, ik heb nu een BMW die geen DAB heeft (en ik mis het dus verschrikkelijk) gelukkig heeft de volgend wel weer DAB

maar in mijn Audi en Seat kreeg ik de verkeersinfo toch door hoor (kan natuurlijk wel zijn dat mijn FM zender onderbrak (gelijk da je een cd onderbreekt voor verkeersinfo)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                Jij hebt Renault DAB op je R-Link2?? en dat werkt ook goed? HEEL blij om te horen

Comment

wel een nadeel aan DAB: als je buiten het ontvangstgebied rijdt ist wel onherroepelijk gedaan....

Op FM kan ik meestal Stubru nog pakken op heldere dagen als ik al bijna in Keulen zit

Kan je ondertussen al de vlaamse DAB zenders ontvangen in Wallonië?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yves_0016 Bekijk Berichten
                    Werkt perfect in mijn Espace. Loepzuiver, perfecte ontvangst en prima geluid. Ik mis precies wel enkele posten tegenover FM... Traffic info heb ik nog niet geprobeerd, maar zet ik sowieso uit aangezien alle verkeersinfo live binnenkomt via de navigatie zonder dat je telkens gestoord wordt.

Comment

Ja Roger, het zit ook in de Rlink2 ingebouwd... Dat ding kan van alles zulle (Ah ja Roger, off topic, op Espace heb je 4 jaar garantie, weet niet of dit bij Talisman wel zo is)

Comment

zijn er goedkope retrofit-kits ?

een dbvt tuner kost nix en is overal verkrijgbaar

Comment

In de octavia van't werk staat de radio ook altijd op DAB, behalve als we wat dieper in Wallonië gaan of in het buitenland. Dan gaat de gewone FM radio aan. Zoals hierboven vermeld als de ontvangst slechter word is het ineens gedaan met radio luisteren via DAB. Via FM kan je langer soms met wat gekraakt luisteren verder buiten vlaanderen...
                          Benzine
                          '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

'68 VW 411 1700 (2011-2014)
                          '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                          Diesel
                          '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                          '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                          '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                          '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                          '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

Comment

het DAB systeem is digitaal wat wil zeggen dat, als je iets ontvangt is het perfect , als je niets ontvangt heb je niets , ertussen bestaat niet, Aangezien het digitaal is krijg je CD-kwaliteit . door de hoge frequentie heb je veel minder zendvermogen nodig dan bij AM of FM , het nadeel is dat DAB zeer opstakel-gevoelig is . daarom moeten er veel zendmasten staan . Het zenderpark van VRT is verkocht en zal in de volgende maande serieus uitbreiden wat de ontvangst zal ten goede komen.

Comment

DAB is dikke vette brol! Ik heb het in mijn Sports Tourer en het heeft nog nooit deftig gewerkt. DAB module, Radio (silverbox), Zijruiten met antenne, software,..... is allemaal al vervangen. En het speelt voor geen meter. Ze krijgen het gewoon niet opgelost. Ik heb er wel 250€ extra voor bijbetaald.

Hier een opname van mijn DAB ontvangst! Echt verschrikkelijk, ik waarschuw u al maar.

DAILY: Opel Corsa A 1.3S - Astra F 1.7D - Astra F 1.7TDS - Astra F 1.8i - Astra H twintop 1.6 - Corsa D 1.7cdti- Astra H GTC 1.7CDTI - Astra H GTC 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.7CDTI - Astra J Sports Tourer 1.6cdti - Volvo V60 D3 Summum (huidige wagen) Astra F Cabrio 1.8 16v (huidige wagen) OLDIES: Kadett B, Kadett C1, Kadett D, Kadett E, Rekord D, Rekord E1, Vauxhall Chevette, Monza A1 3.0E

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bob(robert) Bekijk Berichten
                                het DAB systeem is digitaal wat wil zeggen dat, als je iets ontvangt is het perfect , als je niets ontvangt heb je niets , ertussen bestaat niet, Aangezien het digitaal is krijg je CD-kwaliteit . door de hoge frequentie heb je veel minder zendvermogen nodig dan bij AM of FM , het nadeel is dat DAB zeer opstakel-gevoelig is . daarom moeten er veel zendmasten staan . Het zenderpark van VRT is verkocht en zal in de volgende maande serieus uitbreiden wat de ontvangst zal ten goede komen.
                                Het is niet omdat het digitaal is, dat het daarom sowieso beter is dan cd-kwaliteit. Integendeel, DAB heeft een sterke compressie in een slecht en verouderd formaat (MP2), een standaard MP3'tje in gemiddelde kwaliteit klinkt daardoor al veel beter dan een DAB uitzending. Het is maar sinds DAB+, die met AAC+ (MP4) gaan werken is, de bitrate en compressiekwaliteit veel beter is geworden en nu meer dan aanvaardbaarder gaat klinken op een gemiddelde weergavesysteem. Echter blijft een goede FM ontvangst nog steeds beter qua klankkwaliteit dan een DAB(+) uitzending.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Opel_Bjorn Bekijk Berichten
                                  DAB is dikke vette brol! Ik heb het in mijn Sports Tourer en het heeft nog nooit deftig gewerkt. DAB module, Radio (silverbox), Zijruiten met antenne, software,..... is allemaal al vervangen. En het speelt voor geen meter. Ze krijgen het gewoon niet opgelost. Ik heb er wel 250€ extra voor bijbetaald.

Hier een opname van mijn DAB ontvangst! Echt verschrikkelijk, ik waarschuw u al maar.

Het is niet omdat het in een Opel niet werkt dat het dikke, vette brol is. Werkt prima in mijn Espace en vind het een echt toegevoegde waarde. Kan je tenminste naar het nieuws luisteren wanneer je wil, of naar muziek zonder gebral of domme kwisjes tussendoor. Ontvangst is perfect en geluidskwaliteit zeker evengoed of beter dan FM. Ik vind het zeker een aanrader!

Comment

Het gaat vooral van de regio waar ge rijdt afhangen of DAB goed werkt of niet...

Comment

In men A6 had ik echt slecht ontvangst met Dab+. Nu in men S3 is dat een pak beter, raar maar waar.

Comment

In mijn zafira heb ik op de radio een usb aansluiting en ook jack van 3.5mm , als ik nu een DAB-adapter(tuner) hierop aansluit ,ga ik dan ook de gegevens hiervan op mijn origineel schermpje van mijn ingebouwde radio krijgen?

Comment

Working...
                                        X