Mededeling

Collapse
No announcement yet.

DAB of Digital Audio Broadcasting in de wagen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

in mijn octavia heb ik overal mooi ontvangst. zou al nie meer zonder kunnen
    Skoda Octavia V//RS TDI DSG 184 PK : RS Comfort pack, RS Traveler pack, ACC.....
    Klikerdeklikhier
    Car name: Octavius Rsus

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bob(robert) Bekijk Berichten
      In mijn zafira heb ik op de radio een usb aansluiting en ook jack van 3.5mm , als ik nu een DAB-adapter(tuner) hierop aansluit ,ga ik dan ook de gegevens hiervan op mijn origineel schermpje van mijn ingebouwde radio krijgen?
      Op de jack aansluiting niet.
      2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

Comment

In Antwerpen heb ik overwegend goede ontvangst met dab, vanaf 20 km afstand valt die een aantal keer weg, stelt dus niks voor in Belgie. Weet niet goed hoe het werkt maar soms gaat die vlot over naar fm maar meestal zit er een time lag tussen de omschakeling en dat is stom. Vind de kwaliteit echt wel beter maar helaas veel te onstabiel netwerk.

Comment

Binnenkort stopt Noorwegen met FM-uitzendingen en gaat alles via DAB gebeuren , in Belgie staat men nog in de startblokken,maar er is beterschap in zicht voor volgend jaar.
          Zijn er mensen met ervaring/eigenaar van een autoradio met DAB?
          Fm in Noorwegen is/was dan ook wel behoorlijk saai (als je muziek wil horen toch).

Comment

het DAB systeem is digitaal wat wil zeggen dat, als je iets ontvangt is het perfect , als je niets ontvangt heb je niets , ertussen bestaat niet, Aangezien het digitaal is krijg je CD-kwaliteit . door de hoge frequentie heb je veel minder zendvermogen nodig dan bij AM of FM , het nadeel is dat DAB zeer opstakel-gevoelig is . daarom moeten er veel zendmasten staan . Het zenderpark van VRT is verkocht en zal in de volgende maande serieus uitbreiden wat de ontvangst zal ten goede komen.
            best je even verdiepen in digitale audioformaten denk ik dan

mijn bevindingen (in m'n skoda met columbus navi):
            - ontvangst is goed van DAB
            - FM klinkt een pak beter, ook al is dit al een zwaar gemoduleerd signaal

EDIT, excuses aan mr. aerobandit, hij was eerst

Oorspronkelijk geplaatst door AeroBandit Bekijk Berichten
            Het is niet omdat het digitaal is, dat het daarom sowieso beter is dan cd-kwaliteit. Integendeel, DAB heeft een sterke compressie in een slecht en verouderd formaat (MP2), een standaard MP3'tje in gemiddelde kwaliteit klinkt daardoor al veel beter dan een DAB uitzending. Het is maar sinds DAB+, die met AAC+ (MP4) gaan werken is, de bitrate en compressiekwaliteit veel beter is geworden en nu meer dan aanvaardbaarder gaat klinken op een gemiddelde weergavesysteem. Echter blijft een goede FM ontvangst nog steeds beter qua klankkwaliteit dan een DAB(+) uitzending.
            Last edited by Hans; 11/12/2015, 16:38.
            2015 BMW F11 520dA
            1976 Triumph Spitfire 1500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rayder Bekijk Berichten
              In Antwerpen heb ik overwegend goede ontvangst met dab, vanaf 20 km afstand valt die een aantal keer weg, stelt dus niks voor in Belgie. Weet niet goed hoe het werkt maar soms gaat die vlot over naar fm maar meestal zit er een time lag tussen de omschakeling en dat is stom. Vind de kwaliteit echt wel beter maar helaas veel te onstabiel netwerk.
              Bij me net hetzelfde... Schakelt echt regelmatig even om met time lag...

Rond Antwerpen, en andere streken wel echt perfecte ontvangst meestal!

Comment

Ik heb mijn auto nog maar pas, maar op de 750 km die ik reed is het nog nooit weggevallen. Enkel duurt het soms even bij het opstarten, maar da's maar een minuutje maximum.

Comment

voor mij ideaal

maar tis zo duur, ori retrofit

Comment

DAB in Audi A7 en werkt super goed!
                    Wel beperkt aanbod en kwaliteit is echt goed.... (Geen irriterend gekraak &#128580

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                      voor mij ideaal

maar tis zo duur, ori retrofit
                      Cadeautje voor Kerst

Comment

kwaliteit is echt goed... dat begrijp ik toch niet hoor. laatste keer dat ik 't opzocht zendt de VRT uit tegen 96kbps in, zoals al gezegd, MP2
                        2015 BMW F11 520dA

Comment

Alleen een goede Hifi installatie legt tekortkomingen van een medium bloot...
                          Alle andere verbloemen de bron...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk Berichten
                            kwaliteit is echt goed... dat begrijp ik toch niet hoor. laatste keer dat ik 't opzocht zendt de VRT uit tegen 96kbps in, zoals al gezegd, MP2
                            En wat is fm? Al is dat MP100, dab is helderder en zonder ruis. Als er signaal is toch.

Comment

Wat is FM, Mp100 ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                                Alleen een goede Hifi installatie legt tekortkomingen van een medium bloot...
                                Alle andere verbloemen de bron...
                                Ik heb nochtans een Bose in de auto die best goed klinkt. Als ik switch tussen FM en DAB hoor ik eigenlijk geen verschil. Ligt dat dan aan mij, of aan de radio? Moet wel zeggen dat ik meestal de muziek als achtergrond opzet, luid boenken doe ik niet. Misschien als hij luid staat dat het verschil groter wordt?

Comment

Bose is gemaakt om met alles goed te klinken... Maar mist absoluut sprankel, en 3d... Er is veel beter beschikbaar

Comment

ik heb thuis dab (op een bose dirk), oftewel gebrainwashed (kan zijn) maar mij lijkt het toch helderder

Comment

Is niet overtuigend hoor bobo...

Comment

just nog eens op fm gezet, op stille momenten hoor je ruis, op dab niet + dit is een thuisinstall, de kriks en kraks tijdens het rijden heb je nog geeneens als in de auto

Comment

Helderder? Misschien lijkt dat zo omdat de mid -en midhoog frequenties voorrang krijgen bij die dab-compressie. Toevallig het gebied waar de menselijke spraak zich situeert... Dan klinkt dat natuurlijk "helderder", de rest wordt gewoon plat geduwd.

En FM met ruis? Ik heb 95% van de tijd perfecte ontvangst op FM. In NL tot Utrecht, DE tot bijna Keulen. In tunnels ook niet altijd 100%, maar dan heb je ook geen DAB normaal.
                                          2015 BMW F11 520dA

Comment

Working...
                                          X