Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verbruik CNG wagen Seat Leon TGI of andere....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door Bjarden Bekijk Berichten
    Hey Funnyplace,

    Alvast bedankt voor uw bijdrage, maar hoe meer ik mij informeer en reken, hoe complexer het wordt.
    Wat betreft de mix van 2 waarden, als je naar de Seat website surft en uw voertuig configureert, spreken ze wel degelijk over 5,4 kg/100km gemiddeld. Vandaag ben ik langs geweest bij de Seat dealer en hem de feiten voorgelegd en gevraagd wat is nu eigenlijk een reëel gebruik van dergelijke wagen ? Hij moest mij het antwoord schuldig blijven omdat hij nog geen enkele in het verleden verkocht had (maar de laatste 3 weken had hij al 5 orders binnengehaald en wees mij erop dat de premie van 1.000€ maar voor de eerste 500 wagens is ! en dat bleek correct te zijn als je de kleine lettertjes leest) zaterdag ga ik een proefrit maken bij Seat in Kortenberg en zal hun daar eens op de rooster leggen :-)
    Wat mij ook opviel bij de offerte die ik ontvangen heb, is de vermelding van de gemiddelde CO2 uitstoot, dit is nu 126gr/km ipv 96 gr/km op hun website ! Vermoedelijk zal dat te maken hebben met hun schitterende software :-)
    "Zuiver" CO2 gezien vind ik dat een CNG wagen met dit cijfer dan toch niet zo super milieuvriendelijker is, mijn oude diesel van 8 jaar heeft (had) 143gr/km
    Heel even hierop terugkomen, de waardes van CO2 zijn inderdaad aangepast van 96 gr naar 126 gr.
    Ook bij Skoda... Mijn wagen is eerder in 2015 ingeschreven met 96 gr.

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door HIM-250 Bekijk Berichten
      Een Octavia RS zou ik nu niet direct een race machine noemen, maar een compromis tussen vlotte gezinswagen en milieuvriendelijke auto zou toch leuk zijn niet?
      Met racemachine bedoelde ik uiteraard niet een formule 1 wagen.

      Een Audi A4 van 170 pk lijkt me meer onder de noemer "vlotte gezinswagen" te vallen dan een gelijkaardige Octavia van 220 pk, wat toch weer een dimensie hoger is.

      Comment


      • #43
        @Vitus.

        Idd ik moet je gelijk geven, zo een a4 zal zeker voldoen als vlotte gezinswagen.
        Ik vrees dat ik het te goed gewoon ben op vlak van pk's en nm's met men saabke.

        Ik heb LPG altijd al fascinerend gevonden, en nu CNG ook.
        Mazda MX-5 NA
        Saab 9-3 TTID Aero

        Comment


        • #44
          verschil in kostprijs voor de gashouders is 1/3 voor metaal tov Carbon , metaal kun je met moeite dragen ,carbon met twee vingers.Carbon is ook veel sterker : max druk voor metaal = 200barr , carbon=300barr.maar je kunt enkel 200barr tanken aan een pupliek tankstation . Prive tanken aan de keukenkraan is 300barr mogelijk.Ik weet wel niet tot welke druk die houders gekeurd zijn
          Ik rij met Zafira Tourer 1600cc 150pk 2012 . gemengd verbruik is 5.5kgr/100km , autosnelweg zak ik direct onder de 5kgr . Zafira is een echte gasmotor met specifieke software , die ook op benzine kan rijden , op het ogenblik van aankoop waren de meeste cng-wagens uitgerust met een benzinemotor die ook op gas kon draaien , Groot verschil.

          Comment


          • #45
            Wat gaat het grapje ons dan kosten eens we verkeerstaks moeten betalen ? Nog meer dan een diesel !! En moest ik terug voor een bedrijfsvoertuig kiezen,(ben er nog niet uit, terug bedrijfswagen of zelf ééntje kopen met verplaatsingsvergoeding tegenover) fiscaal gezien gaat mijn werkgever ook niet happy zijn. Vanaf 126gr is de wagen maar 75% fiscaal aftrekbaar tegenover een diesel als die onder de 105gr blijft (en die zijn er voldoende) voor 90% aftrekbaar is. En daarbij nog een leuke co2 bijdrage alsook extra sociale bijdragen op het VAA (voordeel alle aard) Man Man Man waar gaan we naartoe, zit er dan echt niets in ! in die kop van die heren van Brussel.
            Heb eens even de verschillen uitgerekend wat effect dit heeft op de VAA
            -Seat Leon CNG met 96gr CO2 (tot verleden week) was de VAA 1.250€ en hierop betaal je als werknemer +/- 55% belastingen op
            Identiek dezelfde wagen maar nu met een CO2 uitstoot van 126 gr is de VAA 1.789€ Dit is een meerkost van 539€ !!!
            Voor een diesel met 96gr CO2 is de VAA 1.498€ , dat is dus 291€ minder of 19.42% VAA dan voor een CNG wagen.
            Dus zullen we met zijn allen terug gaan dieselen ?? Ben eens benieuwd wie hierop een zinnige verklaring kan geven. Denk er zelfs aan om een dossiertje op te maken en naar de pers te gaan, 't is de moment daarvoor volgende week !
            Aan www.aardgasrijder.be past uwe website maar snel aan man, de vergelijking "CNG x Diesel -12%" is het nu eerder" CNG x Diesel +31%
            Succes iedereen :-)
            Last edited by ; 08/01/2016, 01:33.

            Comment


            • #46
              Heb het antwoord al gevonden ! (een copy past uit Moneytalk van trends)
              Consument draait op voor gesjoemel CO2-uitstoot Volkswagen

              Bron: Moneytalk




              De consument lijkt te moeten opdraaien voor het nieuwe Volkswagen-schandaal. Deze keer heeft de autoconstructeur gesjoemeld met de CO2-uitstoot van de wagens waardoor de bestuurders meer verbruiken dan aangegeven.

              Volkswagen heeft bij minstens 800.000 voertuigen, waarvan 98.000 benzinewagens, de CO2-uitstoot en dus het verbruik gemanipuleerd. In tegenstelling tot het gesjoemel met de software draaien nu ook de consumenten op voor de kosten. Dat schrijft De Standaard. De betrokken wagens rijden vooral in Europa rond.
              Hogere belastingen

              Volkswagen zou gefraudeerd hebben met de uitstoot om bepaalde wagens aan een ecolabel te helpen, waarvoor de uitstoot niet hoger mag zijn dan 99 gram per kilometer. Dat bericht het Duitse blad WirtschschaftsWoche. Dat kan nefaste gevolgen hebben voor chauffeurs in onder meer België, Frankrijk of Duitsland, waar wagens belast worden op basis van hun uitstoot. In Duitsland alleen zouden 200.000 wagens zwaarder belast worden, nu het schandaal aan het licht is gekomen.
              De vraag is: wie moet opdraaien voor de kosten? Vlaams minister van Financiën Annemie Turtelboom (Open Vld) laat weten dat Vlaanderen de resultaten van een verder onderzoek afwacht. "Het is ook niet per se zo dat een hogere uitstoot een wagen meteen in een hogere belastingschaal duwt. Zeker omdat er bij ons al een correctie op basis van echte rijomstandigheden is opgenomen", klinkt het.
              De autoconstructeur heeft 2,5 miljard euro uitgetrokken. Volgens analisten zal Volkswagen dat geld voornamelijk gebruiken om consumenten te vergoeden voor het meerverbruik en hogere belastingen terug te betalen. Volkswagen zou zelfs auto's willen terugkopen. (NS)

              bye bye Seat CNG, bye bye Volkswagen

              Comment


              • #47
                Oorspronkelijk geplaatst door Bjarden Bekijk Berichten
                Wat gaat het grapje ons dan kosten eens we verkeerstaks moeten betalen ? Nog meer dan een diesel !! En moest ik terug voor een bedrijfsvoertuig kiezen,(ben er nog niet uit, terug bedrijfswagen of zelf ééntje kopen met verplaatsingsvergoeding tegenover) fiscaal gezien gaat mijn werkgever ook niet happy zijn. Vanaf 126gr is de wagen maar 75% fiscaal aftrekbaar tegenover een diesel als die onder de 105gr blijft (en die zijn er voldoende) voor 90% aftrekbaar is. En daarbij nog een leuke co2 bijdrage alsook extra sociale bijdragen op het VAA (voordeel alle aard) Man Man Man waar gaan we naartoe, zit er dan echt niets in ! in die kop van die heren van Brussel.
                Heb eens even de verschillen uitgerekend wat effect dit heeft op de VAA
                -Seat Leon CNG met 96gr CO2 (tot verleden week) was de VAA 1.250€ en hierop betaal je als werknemer +/- 55% belastingen op
                Identiek dezelfde wagen maar nu met een CO2 uitstoot van 126 gr is de VAA 1.789€ Dit is een meerkost van 539€ !!!
                Voor een diesel met 96gr CO2 is de VAA 1.498€ , dat is dus 291€ minder of 19.42% VAA dan voor een CNG wagen.
                Dus zullen we met zijn allen terug gaan dieselen ?? Ben eens benieuwd wie hierop een zinnige verklaring kan geven. Denk er zelfs aan om een dossiertje op te maken en naar de pers te gaan, 't is de moment daarvoor volgende week !
                Aan www.aardgasrijder.be past uwe website maar snel aan man, de vergelijking "CNG x Diesel -12%" is het nu eerder" CNG x Diesel +31%
                Succes iedereen :-)
                Jij gaat er van uit dat de waardes van de diesel dan wel correct zijn? Het vreemde is dat deze nog niet zijn aangepast op de website van de VW-groep.
                Heel het dieselschandaal en dit kleine benzineschandaal gaat toch ergens nog sporen nalaten.
                Mijn wagen is ingeschreven met die 96 Co2, ik denk dat we allemaal weten dat geen enkele wagen zijn vooropgesteld verbruik haalt tov de testen en dat de verschillen in verbruik en CO2, fijn stof,... geen exacte wetenschap zijn.
                Vermoedelijk krijgt elektrisch en CNG een aanpassing als bedrijfswagen, dit kan inderdaad niet de bedoeling zijn, dan gaat het leasepark nooit vergroenen als die CO2 waardes doorslaggevend zijn voor de berekening van het VAA. Ik had zelf niet opgemerkt dat de CO2 waardes recentelijk werden aangepast bij VW voor de CNG-wagens, echter heb ik een offerte gevraagd voor een wecare contract en daar staat op vermeld 126 gr CO2 (geschat)

                Voor die geschat vind ik geweldig gekozen

                Voor een particulier heeft de CO2 geen enkel effect, de fiscale PK bepaalt de jaarlijkse verkeersbelasting
                Last edited by ; 08/01/2016, 09:46.

                Comment


                • #48
                  Oorspronkelijk geplaatst door Bjarden Bekijk Berichten
                  Wat gaat het grapje ons dan kosten eens we verkeerstaks moeten betalen ? Nog meer dan een diesel !! En moest ik terug voor een bedrijfsvoertuig kiezen,(ben er nog niet uit, terug bedrijfswagen of zelf ééntje kopen met verplaatsingsvergoeding tegenover) fiscaal gezien gaat mijn werkgever ook niet happy zijn. Vanaf 126gr is de wagen maar 75% fiscaal aftrekbaar tegenover een diesel als die onder de 105gr blijft (en die zijn er voldoende) voor 90% aftrekbaar is. En daarbij nog een leuke co2 bijdrage alsook extra sociale bijdragen op het VAA (voordeel alle aard) Man Man Man waar gaan we naartoe, zit er dan echt niets in ! in die kop van die heren van Brussel.
                  Heb eens even de verschillen uitgerekend wat effect dit heeft op de VAA
                  -Seat Leon CNG met 96gr CO2 (tot verleden week) was de VAA 1.250€ en hierop betaal je als werknemer +/- 55% belastingen op
                  Identiek dezelfde wagen maar nu met een CO2 uitstoot van 126 gr is de VAA 1.789€ Dit is een meerkost van 539€ !!!
                  Voor een diesel met 96gr CO2 is de VAA 1.498€ , dat is dus 291€ minder of 19.42% VAA dan voor een CNG wagen.
                  Dus zullen we met zijn allen terug gaan dieselen ?? Ben eens benieuwd wie hierop een zinnige verklaring kan geven. Denk er zelfs aan om een dossiertje op te maken en naar de pers te gaan, 't is de moment daarvoor volgende week !
                  Aan www.aardgasrijder.be past uwe website maar snel aan man, de vergelijking "CNG x Diesel -12%" is het nu eerder" CNG x Diesel +31%
                  Succes iedereen :-)
                  Als ge zeker zijt van uw cijfers, is dit inderdaad meldenswaardige info.

                  Comment


                  • #49
                    en hoe gaan ze co² cijfer plakken op nageplaatste installaties ?

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door funnyplace Bekijk Berichten
                      Jij gaat er van uit dat de waardes van de diesel dan wel correct zijn? Het vreemde is dat deze nog niet zijn aangepast op de website van de VW-groep.
                      Heel het dieselschandaal en dit kleine benzineschandaal gaat toch ergens nog sporen nalaten.
                      Mijn wagen is ingeschreven met die 96 Co2, ik denk dat we allemaal weten dat geen enkele wagen zijn vooropgesteld verbruik haalt tov de testen en dat de verschillen in verbruik en CO2, fijn stof,... geen exacte wetenschap zijn.
                      Vermoedelijk krijgt elektrisch en CNG een aanpassing als bedrijfswagen, dit kan inderdaad niet de bedoeling zijn, dan gaat het leasepark nooit vergroenen als die CO2 waardes doorslaggevend zijn voor de berekening van het VAA. Ik had zelf niet opgemerkt dat de CO2 waardes recentelijk werden aangepast bij VW voor de CNG-wagens, echter heb ik een offerte gevraagd voor een wecare contract en daar staat op vermeld 126 gr CO2 (geschat)

                      Voor die geschat vind ik geweldig gekozen

                      Voor een particulier heeft de CO2 geen enkel effect, de fiscale PK bepaalt de jaarlijkse verkeersbelasting

                      Hoi Funnyplace,

                      Inderdaad heb ik geen rekening gehouden met een evt verhoging van de CO2 van diesels, en ik ben volledig met u akkoord dat het niet enkel om CO2 gaat. En voor een particulier maakt het "momenteel" niet veel uit. Ik ga dadelijk na de Skoda garage en laat 2 identieke offertes maken , ééntje met een cng motor en de andere met een diesel, benieuwd wat de verschillen zijn, en dan ga ik mijn simulatie eens opnieuw doen.

                      Comment


                      • #51
                        Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                        en hoe gaan ze co² cijfer plakken op nageplaatste installaties ?

                        Goeie vraag,
                        Vermoedelijk en spijtig genoeg de CO2 uitstoot die op uw officiële documenten van de wagen staan, en dat zal dan benzine zijn zeker ?

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door funnyplace Bekijk Berichten
                          J...
                          Voor een particulier heeft de CO2 geen enkel effect, de fiscale PK bepaalt de jaarlijkse verkeersbelasting
                          Vanaf (inschrijvingen) 2016 speelt de CO2 wel een rol voor de particulier voor de jaarlijkse verkeersbelastingen... het oude tarief dat daarna verhoogd dan wel verlaagd wordt afhankelijk van de brandstof/euronorm/CO2
                          Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                          Comment


                          • #53
                            Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                            Vanaf (inschrijvingen) 2016 speelt de CO2 wel een rol voor de particulier voor de jaarlijkse verkeersbelastingen... het oude tarief dat daarna verhoogd dan wel verlaagd wordt afhankelijk van de brandstof/euronorm/CO2
                            Dat heb ik gemist. Moet ik nog eens bekijken dan. Gisteren had ik een simulatie gedaan op de site van de belastingen en daar werd enkel nog melding gemaakt van fiscale PK, sorry voor mijn comment, helemaal gemist in de media

                            Edit: sorry fout gelezen, gaat enkel over BIV, dus niet over de jaarlijkse verkeersbelasting.
                            Ik was iets te ruim in mijn formulering

                            Voor de BIV voor een voertuig op AARDGAS heeft dit dus in feite GEEN effect op de prijs, aangezien de BIV 0€ is in 2016

                            Comment


                            • #54
                              Voor een voertuig op aardgas speelt dit geen enkele rol want is vrijgesteld van BIV en jaarlijkse VB tot 2020... maar speelt wel een rol voor diesel of benzine bijvoorbeeld...
                              Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                              Comment


                              • #55
                                Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                                Voor een voertuig op aardgas speelt dit geen enkele rol want is vrijgesteld van BIV en jaarlijkse VB tot 2020... maar speelt wel een rol voor diesel of benzine bijvoorbeeld...
                                verkeersbelasting is idd tot 2020 maar dan hoeveel moet je hierna betalen ?? want het is toch een groot verschil van 96 naar 126 gram co2 ?
                                ik rij meestal een tiental jaar met mijn wagen vandaar... ( als particulier )

                                Comment


                                • #56
                                  Oorspronkelijk geplaatst door HIM-250 Bekijk Berichten
                                  Jammer dat de snellere versies niet op cng te krijgen zijn.

                                  volvo heeft een 245pk versie op cng.... in de v60 en de v70
                                  vandaag met de vorige versie(213pk) gereden en die is zeer vlot(was automaat)
                                  wel enkel via Sterckx (Halle & St Genesius Rhode) de 2 cng auto's staan in Halle
                                  nu nog eens uitvlooien hoeveel een cng versie duurder uitkomt dan een benzine versie bij hen(213pk versie kan je niet vergelijken wegens niet beschikbaar met enkel benzine)
                                  mijn autootjes:

                                  Volvo V60 D3 R-Design 2021
                                  Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

                                  Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

                                  Comment


                                  • #57
                                    Zoals beloofd, net terug van de garage. Eerst bij Skoda langs geweest. Hier waren ze absoluut geen voorstander voor CNG, beetje een vastgeroeste concessiehouder denk ik. Ten eerste vroeg hij mij waarom CNG ? Dat heeft alleen maar nadelen ! verbruik moest ik al snel op min 7.5kg rekenen en waar zou ik gaan tanken ! Na 6 jaar moesten de CNG tanks er "volledig uit" en alle rubbers vervangen worden. Moest dus die 1000€ premie maar sparen om binnen 6 jaar deze keuring te laten uitvoeren ?? Hij adviseerde dat een trekhaak een absolute must was op een CNG wagen want dan was ik toch wat beter beschermd bij een aanrijding ! ECHT WAAR !! Hierbij maakte hij nog het lugubere grapje dat ik van een korting kon genieten bij het crematorium.
                                    Spijtig dat ik het gesprek niet gefilmd heb, want dat was absoluut een hit geworden op YouTube.
                                    Daarna bij VW langs geweest, de professionaliteit was daar toch ook wat zoek over de kennis van CNG wagens, hij biechtte wel op dat hij nog maar 1.5 maand in dienst was. Zo was hij zelfzeker dat de Golf CNG voorzien was van een 50 liter gastank ? Toen ik begon te vertellen over gas in kilogram en m3 was hij de kluts helemaal kwijt .Wat de keuring van de gastanks betreft moest dit om de 48 maand gebeuren en de kost is ongeveer 160€ , het zou gaan om visuele keuring en druktest, gelukkig moeten de tanks er bij hem niet uit :-) Zou momenteel ook enkel in het Keuringscentrum van Tienen en ergens in de walen kunnen?
                                    Na 3 garages bezocht te hebben moet ik vaststellen dat zowel bij Seat, Skoda en VW de kennis over CNG heel beperkt is, gelukkig dat ik zelf heel wat informatie verzameld heb op het web want anders kunnen ze u van alles en nog wat wijsmaken, laat staan een correct antwoord op uw vragen te geven. Bij deze wees voorbereid als je naar de garage gaat voor een CNG wagen. En voor diegene van de streek van Aarschot, zeker de Skoda dealer daar bezoeken, Fun verzekerd :-)
                                    Terug To The Point :
                                    Een Skoda Octavia Combi G-Tec (CNG): CO2 96gr. Netto prijs 23.947€ Dezelfde uitvoering maar dan met een dieselmotor, CO2 99gr. prijs 23.076€. Een CNG motor is dus 871€ duurder.
                                    Een VW Golf Variant TGI (CNG): CO2 94gr. Netto prijs 25.906€. Dezelfde wagen met dieselmotor 1.6 TDI BlueMotion, CO2 102gr. prijs 22.546€. Een CNG motor is dus bij VW 3.360€ duurder , keuze zou hier snel gemaakt zij denk ik.
                                    Wat ik ook zeer raar vind is de korting die bij VW wordt gegeven ! Bij een diesel is het verschil catalogus - Netto 22%. Bij een identiek voertuig met CNG motor is dit verschil maar 17,9%. Van extra korting of promotie van CNG is hier dus absoluut geen spraken. Bij Skoda is deze korting tussen catalogus en nettoprijs eigenlijk identiek, 22.82% op een diesel en 22.12% op een CNG.
                                    Nu blijft mijn grote vraag waarom de CO2 (theoretische) van Seat verhoogt is van 96gr. naar 126gr. ? Dit is wel 31% meer, of zelfs 10% dan hun benzinemotor met dezelfde 81KW.
                                    Benieuw welk verhaal ze mijn morgen in Kortenberg gaan wijs maken :-)
                                    Hopelijk worden we via dit forum er allen wat wijzer en beter van.

                                    Comment


                                    • #58
                                      Oorspronkelijk geplaatst door funnyplace Bekijk Berichten
                                      Goede prijs, interesse in een Octavia combi? Die zou nog een betere prijs kunnen hebben, enkele maanden geleden heb ik een octavia gekocht en deze was toen 700 goedkoper met zelfs iets meer opties dan de Leon :-)
                                      Inderdaad, maar vandaag bij Skoda langs geweest, voor 1.400€ iets meer extra en toch een wat ruimere wagen.

                                      Comment


                                      • #59
                                        Jammer dat dit zo is tegengevallen, ik heb bij Willems Genk redelijk goede info gekregen, enkel zei men daar dat op de Skoda O3 geen trekhaak mogelijk was (deze zit er echter standaard in). Jaspers Bree werd ik heel goed geholpen door de verkoper en de correcte info gekregen. Ze hadden daar de week ervoor net een VW Golf TGi verkocht, dus de verkoper was goed geïnformeerd. Ik ben maar bij 2 dealers geweest, omdat deze het kortste in mijn regio lagen (Gruitrode).

                                        een VW op CNG is inderdaad veel te duur, tov zijn andere broertjes uit het VW-concern, maar de prijs van de carbon is een stuk duurder en de wagen is hierdoor ook lichter, het verschil moet ergens inzitten hé.

                                        Comment


                                        • #60
                                          Oorspronkelijk geplaatst door fcapri
                                          50liter tank kan wel hé. die tank heeft een bepaalde ruimte plaats dat hij in beslag gaat nemen, en een inhoud kan je weergeven in liters of in m³ (iets in x meter * y meter * z meter. maar niet dezelfde m³ als je gas). als die verkoper nu enkel de fysieke grootte bekeken heeft van die tank ipv de hoeveelheid brandstof die je ermee kan tanken.
                                          voorbeeldje:


                                          en



                                          ze drukken die bij fabrikanten dus wel degelijk uit in liters
                                          Hoe kom ja aan die 2.9kg gas voor 4.4m3, ik las op het net dat 1m3 gas overeenkomt met 0.8kg ? 4.4m3 zou dan overeenkomen met 3.52kg. en hoeveel liter gas is dan 1kilo ?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X