Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verbruik CNG wagen Seat Leon TGI of andere....

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Verbruik CNG wagen Seat Leon TGI of andere....

Omdat ik mijn wagen ga vervangen door vermoedelijk een CNG wagen heb ik al heel wat informatie gevonden via het net. Maar ben eens benieuwd of iemand op dit forum reeds ondervinding heeft met de Seat Leon TGI (CNG) ivm het verbruik op gas. Op de technische fiche van Seat geven ze een gemiddeld verbruik 5.4kg. Op de site www.spritmonitor.de een gemiddeld verbruik van 4.3kg op, toch een groot verschil. Misschien rijden ze in Duitsland enkel op H-gas, dat zou al een deel kunnen verklaren. Ook tussen VW- Audi -Skoda en Seat is het verbruik van hun CNG wagens nogal wat verschillend, misschien ben ik verkeerd maar je zou toch denken dat dezelfde CNG motor wordt geplaatst in de verschillende modellen of niet ? Voor een VW golf TGI geeft de constructeur 5.3m3 op (wat overeen komt met 4.24kg) Zou het dan toch een andere motor zijn ? Benieuwd naar de bevindingen.

Alvast bedankt iedereen

of er staat een typevout en moet 5.4m³ zijn? bel eens naar de invoerder?

Comment

Bjarden, je mixt 2 waarden door elkaar.
      5.4 Kg moet 5.4m³ gas zijn.

Ik volg volgende website www.aardgasrijder.be (over een week komt er blijkbaar een forum bij heeft de beheerder me afgelopen week gemaild).
      Op spritmonitor staat altijd KG vermeld, dit omwille van het feit dat je altijd in KG aardgas tankt.

Als je vragen hebt kan je aardgasrijder.be een mail sturen of reageren op de website, er komt zeer snel antwoord op je vragen.

het verschil in verbruik van een VW en Audi tov de anderen Seat en Skoda is te verklaren door een aanpassing in de CNG-tanks, VW en Audi hebben een lichtere tank waardoor het verbruik 'iets' gunstiger is... Echter is rijstijl het meeste van invloed op je verbruik. Zelf heb ik een Skoda Octavia combi en verbruik een 4 Kg / 100 km, niet slecht voor een stationwagen. Aardgasrijder.be rijdt met dezelfde wagen en haalt 4.2 kg / 100km, blijkbaar rijdt hij soms met de aanhanger erop en rijdt zijn vrouw niet in 6de versnelling :-) (zijn spritmonitor is actief en klikbaar de website)

Comment

Hey Funnyplace,

Alvast bedankt voor uw bijdrage, maar hoe meer ik mij informeer en reken, hoe complexer het wordt.
        Wat betreft de mix van 2 waarden, als je naar de Seat website surft en uw voertuig configureert, spreken ze wel degelijk over 5,4 kg/100km gemiddeld. Vandaag ben ik langs geweest bij de Seat dealer en hem de feiten voorgelegd en gevraagd wat is nu eigenlijk een reëel gebruik van dergelijke wagen ? Hij moest mij het antwoord schuldig blijven omdat hij nog geen enkele in het verleden verkocht had (maar de laatste 3 weken had hij al 5 orders binnengehaald en wees mij erop dat de premie van 1.000€ maar voor de eerste 500 wagens is ! en dat bleek correct te zijn als je de kleine lettertjes leest) zaterdag ga ik een proefrit maken bij Seat in Kortenberg en zal hun daar eens op de rooster leggen :-)
        Wat mij ook opviel bij de offerte die ik ontvangen heb, is de vermelding van de gemiddelde CO2 uitstoot, dit is nu 126gr/km ipv 96 gr/km op hun website ! Vermoedelijk zal dat te maken hebben met hun schitterende software :-)
        "Zuiver" CO2 gezien vind ik dat een CNG wagen met dit cijfer dan toch niet zo super milieuvriendelijker is, mijn oude diesel van 8 jaar heeft (had) 143gr/km !
        Op de website van aardgasrijder spreken ze van -12% minder CO2 tegenover diesel , -27% tegenover benzine ?? Hmmm, zal hem eens een mailtje sturen hoe dit berekend wordt :-)
        Als dit het referentiecijfer is gaan we in de toekomst nog heel veel taks mogen betalen op de CO2 uitstoot van een CNG wagen ! Ik begin serieus te twijfelen om toch maar terug een zuinig dieseltje aan te schaffen, tegenwoordig met hun HDI Blue en
        dergelijke zit je al snel onder de 100gr/km (op papier wel te verstaan) .
        Wat de motors betreft in de verschillende merken, deze zouden identiek zijn bij VW,Skoda,....
        Wat mij momenteel nog het meeste motiveert om een CNG wagen aan te schaffen is je reactie op mijn onderwerp met de vermelding dat je wagen maar 4 kg verbruikt. Vind ik echt tof dat je hier tijd voor maakt.
        Zelf had ik in mijn berekening rekening gehouden met 4,5 kg. dus.....benieuw wat zaterdag de test gaat brengen.
        Nogmaals erg bedankt voor uw reactie.

Comment

Ik heb al een tijdje met een Seat Leon CNG gereden, en moet zeggen dat deze zeer aangenaam rijd.
          “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Comment

Hallo Utah,

Leuk om te horen, heb er ook wel vertrouwen in. Als ik vragen mag, wat is uw gemiddeld verbruik op gas ?

grts

Comment

Ik heb een Golf TGI met dezelfde motor als de Seat.Het verbruik is erg afhankelijk van de kwaliteit CNG. Met H+ gas haal ik probleemloos 400 km bij stadsverkeer (+/- 4 kg/100 km), met L gas amper 280 km (+/- 5.5 kg/100 km). Ik kreeg indertijd nog een premie van 2000 euro en er was geen sprake van een beperking tot 500 wagens. Stuur eens een mailtje naar de aardgasfederatie. De wagen rijdt inderdaad heel comfortabel en stil. Geen vergelijking mogelijk met zijn voorganger , een lawaaierige 1.6 of 2.0 tdi. Neem ook eens een kijkje over de grens. d'Ieteren verkoopt zijn cng wagens wel heel duur.

Comment

Tussen de 4 en 5 kgr. Nu rijd ik met een A3 G-tron, en deze zuipt CNG. Bijna 6. Actieradius van ong 300km. Betekend iedere dag tanken voor mij. Niet echt OK.
                “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Comment

Zijn beiden vervangwagens. Ik rij normaal gezien met diesel. Legoblokje van VW met de volle 105 pk. Goed voor veel kilometers en dagdagelijks verkeer. Geen reserve aan peekaas. Met de CNG versie heb je dat wel.

Comment

Vreemd dat dit op de site van Seat staat.
                    Op Skoda (Octavia G-tec) staat 3.5 kg/100 km op de website.
                    octavia-gtec-globetrotter.jpg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
                      Tussen de 4 en 5 kgr. Nu rijd ik met een A3 G-tron, en deze zuipt CNG. Bijna 6. Actieradius van ong 300km. Betekend iedere dag tanken voor mij. Niet echt OK.
                      Enkel stadsverkeer?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
                        Zijn beiden vervangwagens. Ik rij normaal gezien met diesel. Legoblokje van VW met de volle 105 pk. Goed voor veel kilometers en dagdagelijks verkeer. Geen reserve aan peekaas. Met de CNG versie heb je dat wel.
                        Golf CNG 1.4i benzine is 110 pk dacht ik?

Comment

Iemand een idee of de salonkortingen ook gelden voor de CNG modellen? VW bv?

Premie van 1000 euro is handig, maar nadeel is dat constructeurs dan minder geneigd zijn extra korting te geven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
                            Iemand een idee of de salonkortingen ook gelden voor de CNG modellen? VW bv?

Premie van 1000 euro is handig, maar nadeel is dat constructeurs dan minder geneigd zijn extra korting te geven.
                            Ik ben gisteren een offerte gaan vragen voor een Seat leon ST met CNG en bovenop de salonkorting nog eens 7% extra korting gekregen.
                            Bijna full opties (geen schuifdak en leder) maar wel ledverlichting, GPS, automatische lichten en ruitenwissers,zelfs trekhaak... en dit voor netto inclusief BTW 22.999€, lijkt me wel Ok

Comment

Is bijna gratis als je naar alternatieven kijkt...

Comment

Golf CNG 1.4i benzine is 110 pk dacht ik?
                                Touran is 150 pk

Comment

Enkel stadsverkeer?
                                  Gemengd verkeer. Veel stoppen en vertrekken ook.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bjarden Bekijk Berichten
                                    Ik ben gisteren een offerte gaan vragen voor een Seat leon ST met CNG en bovenop de salonkorting nog eens 7% extra korting gekregen.
                                    Bijna full opties (geen schuifdak en leder) maar wel ledverlichting, GPS, automatische lichten en ruitenwissers,zelfs trekhaak... en dit voor netto inclusief BTW 22.999€, lijkt me wel Ok
                                    Wat was de oorspronkelijke prijs?

Comment

De catalogusprijs was 28.206,79€ minus 5.209,51€ korting is netto 22.997,29€. Toch een leuke korting 18,5%. In bijlage de offerte, zo ziet je dat ik je niets wijs maak
                                      23.000€ voor een middenklasser op CNG vind ik dit wel eerlijk geprijsd,vergeleken met een dieselversie......laat staan een hybride , dan mag je er al snel 50% bijtellen.
                                      Bijgevoegde Bestanden

Comment

Ik heb de mijne netto 23.200 euro betaald . Golf Variant 1.4 tgi Highline met metaalkleur , ergo,zetels , inklapbare trekhaak , xenon + dla , alarm , Composition Media radio. Indertijd nog een premie van 2.000 euro gehad van de aardgasfederatie. In het buitenland is een TGI +/- 200 duurder dan een 1.6 TDI ,in Belgie is het verschil 1650 euro. De 1.000 euro premie ben je dus terug kwijt aan d'Ieteren :-)
                                        Last edited by ; 06/01/2016, 19:46.

Comment

Working...
                                        X