Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nog maar eens een benzine of diesel vraag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nog maar eens een benzine of diesel vraag

    Dag allemaal,

    Graag zou ik wat nuttige informatie willen over het volgende.
    ik sta op het punt een recente tweedehands wagen aan te schaffen. (Qashqai, tiguan, ...)
    nu stuit ik uiteindelijk weer op het bekende vraagstuk; diesel of benzine.
    Mijn situatie is als volgt. Ik rijd momenteel ongeveer 15.000 km per jaar. Gemiddeld rijd ik 1 keer per maand een lange afstand van zon 500 kilometers. En vier keer per jaar een lange rit van zon 1000 a 1500 km per jaar. Het gebeurt ook veel dat mijn wagen een paar dagen niet gebruikt wordt en vervolgens een paar kleine ritjes door de stad.
    wat is in mijn geval de beste keuze volgens jullie?

  • #2
    Jij kan volgens mij prima voor een diesel gaan. Die paar kleine worden prima gecompenseerd. Maar met 15000 km is de meet kost qua verbruik met een benzine ook redelijk, dus evenzeer Te overwegen.

    Comment


    • #3
      Sowieso een benzine, ik zou niemand nog aanraden een diesel te kopen tenzij je 50.000 en meer gaat rijden / jaar.

      Binnen enkele jaren zal de prijs aan de pomp ook gelijk zijn.

      En een benzine rijdt nog stukken leuker ook
      previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
      current : BMW 330D F30

      Comment


      • #4
        Bedankt voor jullie reacties. Ik neig tot richting een benzine maar een bijkomend probleem is dat het aanbod gewoon veel kleiner is!

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
          Binnen enkele jaren zal de prijs aan de pomp ook gelijk zijn.
          Dat zeggen ze al jaren... Of een diesel in toekomst nog harder geviseerd zal worden weet niemand.
          Dat een benzine aangenamer rijdt strijd ik niet af. Mijn volgende wordt er zeker terug eentje, en ik doe meer km's dan de TS.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Guest Bekijk Berichten
            Bedankt voor jullie reacties. Ik neig tot richting een benzine maar een bijkomend probleem is dat het aanbod gewoon veel kleiner is!
            In NL of DE gaan shoppen.
            Invoeren van een auto is echt niet moeilijk! NL garages kunnen je daar zeker bij helpen.

            Bij Tiguan zou ik wel opletten met TSI benzines, die kettingen geven naar het schijnt vrij veel problemen.

            Comment


            • #7
              In uw geval zou ik voor de benzine versie opteren.
              The shark is BACK! BMW 635csi

              BMW E24 635csi 1985
              BMW F10 520da 2012
              MINI Clubman Cooper 2017


              2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
              BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
              Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
              VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Guest Bekijk Berichten
                Bedankt voor jullie reacties. Ik neig tot richting een benzine maar een bijkomend probleem is dat het aanbod gewoon veel kleiner is!
                klopt, maar doe even moeite en dan vind je zeker je zin in benzine
                omdat er zo weinig vraag is naar benzine, zijn 2e handsprijzen meestal ook lager dan voor diesel ;-)

                ik doe 20 tot 22.000 km met benzine ;-)

                Comment


                • #9
                  Ik zou voor de diesel gaan.

                  Comment


                  • #10
                    Met 15000km moet je een benzine nemen. Een diesel wordt maar eerst interessant als je tussen 30 à 35000km/jaar aflegt.
                    Als ze dieselprijzen tegen 2018 gaan laten samenvloeien naar benzineprijzen is het helemaal een logisch keuze.
                    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                    Comment


                    • #11
                      Ik doen ongeveer dezelfde km's op een jaar , dagelijks rond de 60 km gemengd verkeer en soms een lange rit .
                      Ben van een diesel naar benzine overgegaan en nog geen 1 min spijt gehad .
                      Mijn CX-5 heeft een gemiddeld verbruik van 6.8l/100km , hetzelfde verbruik van mijn vorige dieselwagen .
                      Vanmorgen naar het werk gereden en maar 6l gemiddeld verbruik , dus er zit nog marge op
                      Enkel op de autostrade gemiddeld 8l , wat nog goed meevalt.
                      - Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G Premium Edition - Sonic silver - 2016
                      - VW Golf Variant 1.6 TDI Highline - Tungsten silver - 2014

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                        Met 15000km moet je een benzine nemen. Een diesel wordt maar eerst interessant als je tussen 30 à 35000km/jaar aflegt.
                        Als ze dieselprijzen tegen 2018 gaan laten samenvloeien naar benzineprijzen is het helemaal een logisch keuze.
                        Greco, we gaan even uit van uw audi. Stel je zou maar 25.000km rijden met de benzine versie van uw audi...
                        hoeveel goedkoper is de gelijkaardige benzineversie van uw biturbo? Kan je model en prijsverschil geven?
                        Hoeveel taksen bespaar je jaarlijks? €0 bij gelijke cilinderinhoud.
                        Hoeveel hoger zal het verbruik zitten in liters? 30%

                        Volgens mij kan je de winst van een benzine, alleen maar uit de aankoopprijs halen...


                        het verschil in kosten zit niet alleen in het prijsverschil... Zolang de benzineprijs niet 30% goedkoper staat tov. De diesel is het Kantje boordje....


                        onderhoudverschil tussen diesel en benzine is nihil.

                        verzekering, benzine heeft een sportiever karakter...
                        Last edited by ; 13/02/2016, 11:43.

                        Comment


                        • #13
                          nieuwe diesels zijn bij korte ritten absoluut te mijden. Ik zit in zo'n geval, doe max 13000km/jaar, ritje naar het werk is 4km, naar de ouders 80km. Als diene pdf filter moet regeneren doet die er een week over tot hij gereinigd is. Heel die tijd doet de motor heel vervelend, precies of er een turbo of iets dergelijk stuk is. Enorm vervelend !! Voor de madam zijn we al omgeschakeld naar benzine, mijn volgende wordt ook benzine, maar niet omwille van de kosten, want een diesel blijft goedkoper, maar omwille van het vermijden van miserie met dpf egr en consoorten.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                            Greco, we gaan even uit van uw audi. Stel je zou maar 25.000km rijden met de benzine versie van uw audi...
                            hoeveel goedkoper is de gelijkaardige benzineversie van uw biturbo? Kan je model en prijsverschil geven?
                            Hoeveel taksen bespaar je jaarlijks? €0 bij gelijke cilinderinhoud.
                            Hoeveel hoger zal het verbruik zitten in liters? 30%

                            Volgens mij kan je de winst van een benzine, alleen maar uit de aankoopprijs halen...


                            het verschil in kosten zit niet alleen in het prijsverschil... Zolang de benzineprijs niet 30% goedkoper staat tov. De diesel is het Kantje boordje....


                            onderhoudverschil tussen diesel en benzine is nihil.

                            verzekering, benzine heeft een sportiever karakter...
                            Zoals fcapri hierboven al uitgebreid uit de doeken doet zal er altijd een (prijs)verschil zijn.
                            Ik denk dat ts op jaarbasis met een meerkost zal zitten van €350 a €400 aan brandstof als hij voor benzine gaat.
                            Langs de andere kant zal hij "winst" boeken bij aankoop, onderhoud en in de toekomst bij eventuele wederverkoop aangezien mensen meer en meer diesel links gaan laten liggen.
                            De vraag blijft natuurlijk, heb je dit er voor over en gaat een dieselversie niet voor de nodige problemen zorgen?

                            Zelf moeten we dit jaar ook nog een beslissing nemen over een privé-wagen die de eerste drie jaar misschien 5000 km zal afleggen per jaar en nadien misschien 15 a 20dzd/jaar. Wat ik al wel beslist heb, het zal geen diesel worden. Benzine (uiteraard zou ik haast zeggen) of hybride maar dat is meer om mijn geweten wat te sussen.


                            Send from somewhere, used Tapatalk.
                            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                            Comment


                            • #15
                              Nog maar eens een benzine of diesel vraag

                              Een diesel rijdt toch gewoon minder leuk ? Niet zo sportief ( vooral de klank ) moest de prijs aan de pomp gelijk zijn ( vanaf 2018 normaal verplicht ) dan zie ik geen reden meer om een diesel te rijden... Ook recente naftjes verbruiken niet zoveel meer.

                              En al bij al heeft de snelheid een grotere impact op verbruik dan de brandstof.

                              Gisteren super rustig 200 km afgemaald aan 100 km/u en zat aan 6.2 liter.

                              De nacht ervoor 300km doorgeknald ( 150-200) en zat aan 11 liter
                              previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                              current : BMW 330D F30

                              Comment


                              • #16
                                Persoonlijk vind ik dat een diesel wel aangenaam is om met te rijden. Mede omwille van het koppel laag in de toeren wat je bij een oudere benzine wagen niet hebt.
                                The shark is BACK! BMW 635csi

                                BMW E24 635csi 1985
                                BMW F10 520da 2012
                                MINI Clubman Cooper 2017


                                2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                                BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                                Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                                VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                                  Een diesel rijdt toch gewoon minder leuk ? Niet zo sportief ( vooral de klank ) moest de prijs aan de pomp gelijk zijn ( vanaf 2018 normaal verplicht ) dan zie ik geen reden meer om een diesel te rijden... Ook recente naftjes verbruiken niet zoveel meer.

                                  En al bij al heeft de snelheid een grotere impact op verbruik dan de brandstof.

                                  Gisteren super rustig 200 km afgemaald aan 100 km/u en zat aan 6.2 liter.

                                  De nacht ervoor 300km doorgeknald ( 150-200) en zat aan 11 liter
                                  aan 100 km/u zit ik rond de 4 liter... bij 150 onder de 7 liter, bij 200 rond de 9-10 liter.

                                  vergeet het maar dat naftjes niet veel verbruiken. misschien niet veel meer tegenover je 330d, maar wel tegenover mijn 2.0...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                                    Persoonlijk vind ik dat een diesel wel aangenaam is om met te rijden. Mede omwille van het koppel laag in de toeren wat je bij een oudere benzine wagen niet hebt.
                                    Ge moet nu niet een moderne diesel tegenover een oude benzine zetten. Denk dat de ts in beide gevallen een recente wagen koopt.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Als je dit bekijkt, van de 15000 per jaar rijdt hij gemiddeld 11000 km lange afstanden.

                                      Die 15000 per jaar bedriegt hier wel.

                                      Zelf zou ik hier kiezen voor een diesel.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Wij hebben nu een 2 liter diesel (184pk en 380Nm)met een verbruik van 5,5l gemiddeld en een 1500 turbobenzine (136pk 220Nm) met een verbruik van 7,5l. Wel met automaat en stadsverkeer. Gewicht ongeveer gelijk.

                                        Met 10.000 km per jaar kwamen we uit op dezelfde kost tov. een dieselversie... En jammerlijk komen ze hun belofte om benzine goedkoper te maken niet echt na... Wegens een vergeten wet... Index...

                                        Comment

                                        Working...
                                        X