Mededeling

Collapse
No announcement yet.

autoverkoper

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• autoverkoper

Ik ben van beroep leraar in het buso. Ondanks het feit dat ik met érg moeilijke kinderen werk (type 3) heb ik dit altijd graag gedaan. Ook de vakanties en vrije momenten, waar ik samen met mijn kinderen van kan genieten, zijn voor mij enorme pluspunten.

Gisteren zag ik echter op facebook een jobadvertentie staan. De (merk)garage waar ik klant ben, zoekt een verkoper. Ik voldoe niet helemaal aan het profiel, maar ik denk dat daar wel een mouw aan te passen valt. Ze vragen iemand met een bachelorsdiploma, bij voorkeur in bedrijfsmanagement --> van bachelorsdiploma's heb ik 2 stuks, maar niet in bedrijfsmanagment. Omdat er staat "bij voorkeur", denk ik niet dat dit onoverkomelijk is.
    Het volgende punt: "u heeft reeds een relevante ervaring van 2 jaar", is al wat minder aanwezig. Fysieke dingen zoals auto's, verkocht ik nog nooit. Ik verkoop wel al 10 jaar leerstof aan vaak ongemotiveerde kinderen en heb ook 8 jaar in bijberoep les gegeven in het volwassenonderwijs, waardoor "omgang" met mensen uiteraard mijn sterke punt is.

Dit allemaal terzijde weet ik nog niet eens OF ik wel een sollicitatie zou sturen. Ik sta echter wel open voor iets nieuws en ben al heel mijn leven geïnteresseerd in auto's, waardoor deze job mij wel aanspreekt. Ik weet dat er hier op het forum een paar (ex)verkopers rondwaren. Vandaar deze vraag.

Wat zijn jullie ervaringen van deze job? Werkt dat met een vast loon, krijg je commissie per auto? Ik wil er uiteraard, als ik mijn vele vrije tijd opgeef, niet op achteruit gaan. Ik veronderstel dat je als verkoper ook heel wat weekends present moet zijn (zaterdagopening, autosalon etc)?

Worden er doelen gesteld, werk je fel onder druk, is het leuk, wat moet ik meer weten...

Vast bedankt voor de reacties!

Ik denk dat je de verdienste en voldoening van je huidige job wat onderschat. Verkoop is tenslotte puur commercieel, als je een sector gewoon bent waar andere waarden een rol spelen, ga je dat snel missen imo.
    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

Ikzelf heb ook nog in het onderwijs gestaan en die nu verkoop.
      Ik kies onderwijs :-)

Verstuurd vanaf mijn RIDGE 4G met Tapatalk

Comment

Ik heb zelf les gekregen van u.

Sent from my Apple muziekdoos.
        den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Denk dat velen de job van autoverkoper onderschatten. Er worden wel degelijk doelen gesteld en als die niet gehaald worden vliegt ge buiten.

Comment

Als beginneling in de verkoop heb je het echt niet makkelijk. Ten eerste is het al zeer moeilijk om een goed loon te krijgen. Je moet veel uren kloppen en krijgt die niet betaald. Ik zat van mijn 20ste in de verkoop als zelfstandige. Op een gegeven moment krijg ik een aanbieding waarbij me een loon geboden werd dat ik echt niet kon weigeren. Maar geloof me, dat is zeer uitzonderlijk. De meesten werken aan een vrij klein loon en hebben inderdaad doelstellingen. Ik had geen doelstellingen te verwezenlijken maar uiteraard verwachtte men dat er verkocht werd. Maar k was dan ook al iets ouder en had al de tijd gehad één en ander te bewijzen. Dat helpt voor je marktwaarde.
            Mocht ik niet in de verkoop zitten en zo'n switch willen maken zoals jij... goh, ik zou er echt goed over nadenken. Ten eerste weet je niet of je een goede verkoper bent, je zal verwachtingen moeten inlossen en je zal een relatief klein loon hebben. Je zal een proeftijd moeten doorlopen zoals bij elk nieuw arbeidscontract. Je voelt het hee, ik zou het niet doen zonder ervaring. Verkopen leer je niet op een jaar of twee. Daar groei je in en duurt jaren vooraleer je een bepaald niveau haalt. Die mensen zullen vele liever iemand met ervaring aannemen. Die diploma's spelen minder rol dan ervaring.
            Versta mijn verhaal niet verkeerd, ik wil zeker niet hautain overkomen. Je kan er veel geld mee verdienen maar je moet dan ook echt een kei in je vak zijn. Maar da's in de meeste beroepen wel zo. Je kan enkel maar goed worden door veel ervaring en een zekere aanleg te hebben. En motivatie. En altijd weer markten zoeken. Niet blijven zitten en niksen achter je bureau. Echt klanten zoeken door een rondschrijven, door in het klantenbestand te snuisteren, door te bellen,enz enz. Dat leer je jammer genoeg niet in de proeftijd, die is daar veel te kort voor.
            Mijn advies is eigenlijk eerder negatief, tenzij het echt je droom is en hiervoor veel in de weegschaal wil werpen.

Comment

K lees het nog eens na... sorry metalpe dat het zo negatief klinkt maar ik wil je behoeden voor een (financiele) teleurstelling

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door metalpe Bekijk Berichten
                Ik verkoop wel al 10 jaar leerstof aan vaak ongemotiveerde kinderen en heb ook 8 jaar in bijberoep les gegeven in het volwassenonderwijs, waardoor "omgang" met mensen uiteraard mijn sterke punt is.
                Lijkt me niet te vergelijken met autoverkoop. In het onderwijs werkt ge in het belang van de kinderen, in de autoverkoop in het belang van het bedrijf. Het beleid van het bedrijf kan in min of meerdere mate rekening houden met de klant(willen ze de klant lang houden of niet) en kan al dan niet zwaar onder druk staan van hun leverancier om de verkoopscijfers op te drijven. Ge hoort soms wat van de wurggreep die merken (of importeurs ervan) hebben op merkgarages.
                30 jaar Mr Yuge!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                  Ik heb zelf les gekregen van u.

Sent from my Apple muziekdoos.

explain!

Comment

Je krijgt wel een firmawagen.

Comment

Als ik hoor op wat voor manieren potentiële kopers uithalen het bloed onder de nagels van de verkopers te halen om toch maar wat extra korting te krijgen.. zou 'k er ook niet aan beginnen

Comment

Da's juist de sport van verkopen eigenlijk... Die moeilijke gevallen ne otto verkopen. En hun laten denken dat ze de zaak van hun leven deden en zodoende nog eens goeie reclame gaan maken.

Comment

Merci voor de realistische reacties, nu kan ik mijn beeld van de job toch al wat bijschaven. Aan mooie praatjes heb ik niks, maar deze reacties, daar ben ik iets mee.

Verstuurd vanaf mijn LG-D802 met Tapatalk

Comment

Maar komaan ga op zijn minst eens praten hé.

Aan elke job scheelt iets.

Ik ken iemand die een paar jaar enkel zondagen (als bijverdienste) gewerkt heeft bij Cardoen om auto's te verkopen.
                            Zo'n commercieel genie was dat niet, en dat lukte hem ook. Hij had geen commerciële ervaring, en moest er zelfs de financiering bij verkopen.

En wat centen betreft, alles hangt af van wat je gewoon bent.
                            Op sommige plaatsen zal dat een vast loon zijn, op andere plaatsen een lager vast loon, en dan commissies.

Comment

Als je interesse hebt kan je altijd solliciteren hé. Dan ben je nog tot niks verplicht , maar heb je toch al wat meer info.

Comment

Leergeld ga je altijd betalen, dat is nu eenmaal zo. Eens je een tijdje meedraait kan je zeker goed je boterham verdienen, de ergernis van de rondlopers moet je er inderdaad bijnemen. Maar zoals eerder gezegd, aan elke job scheelt er wel iets.
                                Zelf ben ik nu 5 jaar commissieverkoper, voor mij persoonlijk had ik het al veel eerder moeten doen.

Comment

Ik wil gerust ook de leuke kanten van de job eens vertellen, want die zijn er ook. Maar 't zou niet serieus zijn denk ik om die te benadrukken. Ik vermoed dat Metalpe nu een vaste job heeft en 't is toch een serieuze switch hee.
                                  Maar Metalpee zal dat voor zichzelf wel uitmaken. Hij mag altijd pm'en als er vragen zijn die moeilijk beantwoord kunnen worden in het openbaar. Ik denk aan verdienste en zo...

Comment

En er zijn hier nog verkopers dacht ik?

Comment

Ik ben nu inderdaad vast benoemd in het onderwijs.

Verstuurd vanaf mijn LG-D802 met Tapatalk

Comment

Als verkoper ben je nooit vastbenoemd, maar onderwijs is nu ook geen vetpot hé, en je evolutie is héél beperkt.
                                        Zelfs als je schooldirecteur wordt, dan nog stijgt je loon maar een klein beetje.

Zeker een solliciteteren en gaan praten. Pas dan weet je waar het over gaat.

Comment

Working...
                                        X