Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote "Elektro/hybride/waterstof"-auto topic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Het grote "Elektro/hybride/waterstof"-auto topic

    Voila, een algemeen topic over dit onderwerp.

    Hier mag alles in gezet worden over eletrieken autokes

    Sinds ik met de i3 en golf GTE gereden heb ben ik wel fan van de electrisch aandrijving. De stilte is gewoon heerlijk.

    Ga direct de openingsvraag posten: wat is volgens jullie de toekomst van de automobiel? Electrisch (opladen via het net/zonnepanelen) of waterstofauto's?
    2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

    Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

  • #2
    Ik ging normaal dit jaar voor elektrisch gaan, maar wegens gezinsuitbreiding moesten we groter gaan shoppen en in die grootte vielen de prijzen best tegen.

    Dus nog es proberen binnen 3-4 jaar om een kleine electrische kar erbij te nemen als daily om mee te gaan werken.
    Tegen dan liggen de zonnepanelen er en tank ik gratis (op de turteltaks na) dus ik hoop wel dat batterij plugin auto's wel blijven meegaan. Waterstof kost toch wel wat poen per kg lees ik, en als je ziet dat een auto dan 5-6kg nodig heeft om 500km ver te geraken zit je met een kost van 60-70 euro per tankbeurt. Weinig winst tov klassieke benzine
    2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

    Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

    Comment


    • #3
      ik spreek over gratis rijden in de vorm van het opwekken van die verbruikte stroom via mijn zonnepanelen hé
      2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

      Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
        ik spreek over gratis rijden in de vorm van het opwekken van die verbruikte stroom via mijn zonnepanelen hé
        Wat is gratis?
        Je zonnepanelen kosten ook geld, en je zal een heel grote installatie moeten leggen om alles op panelen te kunnen rijden.
        Trouwens, als jij werkt in de zomer zijn je panelen volle bak aan het opbrengen, maar is je auto niet thuis...

        Ik geloof in electrische auto's, maar er is nog veel werk aan de winkel. Autonomie moet een realistische 500km zijn, en er moeten snelllaadmogelijkheden zijn!

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
          Wat is gratis?
          Je zonnepanelen kosten ook geld, en je zal een heel grote installatie moeten leggen om alles op panelen te kunnen rijden.
          Trouwens, als jij werkt in de zomer zijn je panelen volle bak aan het opbrengen, maar is je auto niet thuis...

          Ik geloof in electrische auto's, maar er is nog veel werk aan de winkel. Autonomie moet een realistische 500km zijn, en er moeten snelllaadmogelijkheden zijn!
          ik heb de oefening gemaakt met een i3 en de meerkost van de zonnepanelen boven gewoon mijn huisverbruik is op 4 jaar terugverdiend (wegvallen benzine woonwerk) + belastingsvoordeel.

          en ze gaan 20 jaar mee.
          2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

          Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

          Comment


          • #6
            Deze week mijn eerste volledige elektrische ervaring opgedaan in een Focus Electric (opt werk) . Het bevalt mij erg goed! Met dit weer is de range nog geen 100 km, verwacht eerder 85 km met wat marge. 95 km is hij echt leeg. Een accu van 23 kWh is dan ook niet heel groot, Tesla heeft 85 kWh. Met een deftige range zou dit wel een toffe auto zijn. Geen belachelijke looks, het is gewoon een Focus en het rijdt fijn. Super chill tov een diesel-automaat. Het koppel en gasresons zijn echt wel lekker. Al zou ik nooit van mijn leven elektrisch rijden zonder ook een benzine speeltje te hebben.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
              ik heb de oefening gemaakt met een i3 en de meerkost van de zonnepanelen boven gewoon mijn huisverbruik is op 4 jaar terugverdiend (wegvallen benzine woonwerk) + belastingsvoordeel.

              en ze gaan 20 jaar mee.
              Die berekening wil ik zien.
              Je zal ook het prosumententarief moeten betalen hé.
              Normaal zijn zonnepanelen pas terug verdiend op ca 10 jaar.

              Particulier krijg je een i3 nooit economisch verantwoord... de meerprijs tov een benzine auto kan je nooit compenseren.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                Die berekening wil ik zien.
                Je zal ook het prosumententarief moeten betalen hé.
                Normaal zijn zonnepanelen pas terug verdiend op ca 10 jaar.

                Particulier krijg je een i3 nooit economisch verantwoord... de meerprijs tov een benzine auto kan je nooit compenseren.
                dat prosumententarief zal het maken... 250 euro per jaar.

                Als ik mijn panelen alleen zou leggen voor mijn huisverbruik zat ik met 14 jaar terugverdientijd. Maar omdat ik met elektrisch naar het werk te rijden (en ook daar terug kon opladen voor nada) kan ik mij 2500 euro per jaar aan brandstof besparen, daar leg je op 4 jaar tijd een pak panelen mee. Ik had slechts om 6000 euro panelen extra nodig.
                2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
                  dat prosumententarief zal het maken... 250 euro per jaar.

                  Als ik mijn panelen alleen zou leggen voor mijn huisverbruik zat ik met 14 jaar terugverdientijd. Maar omdat ik met elektrisch naar het werk te rijden (en ook daar terug kon opladen voor nada) kan ik mij 2500 euro per jaar aan brandstof besparen, daar leg je op 4 jaar tijd een pak panelen mee. Ik had slechts om 6000 euro panelen extra nodig.
                  ik spreek me niet uit over pro of contra, maar gewoon even nuanceren:
                  verschil in aankoopprijs tussen vergelijke conventionele wagen vs i3 moet je natuurlijk OOK terugverdienen in een correcte vergelijking, niet enkel die 6000 euro panelen. tenzij je het ook voor ideologische redenen doet, dan moet dat niet perse.

                  Comment


                  • #10
                    Heb eens met zo een Auris gereden. Had constant het gevoel dat ik stilgevallen was wegens het gebrek aan motorgeluid.

                    Op zich geen issue met alternatieven, maar zou eerder voor waterstof gaan. Je kan dat snel tanken en je hebt een goeie range. De reden waarom dat nog zo duur is, is omdat aardolie nog zo goedkoop is en ze geen grote investeringen doen in alternatieven. Denk ik.

                    Comment


                    • #11
                      Na 10000km nog enorm content van de GTE.
                      Elektrisch rijden in stilte is zalig

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                        Trouwens, als jij werkt in de zomer zijn je panelen volle bak aan het opbrengen, maar is je auto niet thuis...
                        Inderdaad en daar heeft de overheid (weeral) een grote rol.
                        Overheid moet bedrijven stimuleren om zonnepanelen te plaatsen met universele laadpunten.
                        Verscheidene voordelen:
                        - je creëert zo een buffer voor het elektriciteitsnet
                        - wagens van werknemers worden goedkoop opgeladen
                        - range anxiety bij werknemers neem je zo weg

                        Wat hierboven ook staat:
                        Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
                        Maar omdat ik met elektrisch naar het werk te rijden (en ook daar terug kon opladen voor nada)...
                        Mijn statement is nu dat ik gerust met een elektrische wagen kan en wil rijden als ik er 200km ver mee kan rijden (ook in de winter!)
                        Ik ga er wel vanuit dat dit niet de enige wagen is in het gezin, vrouw heeft dan bvb MPV, vooral handig om op vakantie te gaan.
                        200km is nu nog net te krap, enkel de Tesla doet dat vlotjes.
                        Kan ik echter op het werk opladen, dan zou dat zelfs al omlaag mogen.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door fujin Bekijk Berichten
                          ik spreek me niet uit over pro of contra, maar gewoon even nuanceren:
                          verschil in aankoopprijs tussen vergelijke conventionele wagen vs i3 moet je natuurlijk OOK terugverdienen in een correcte vergelijking, niet enkel die 6000 euro panelen. tenzij je het ook voor ideologische redenen doet, dan moet dat niet perse.
                          ik doe het voor ecologische reden en daarvoor wil ik wel wat dieper in de buidel tasten

                          En een i3 naar mijn zin kost 45000 euro, ietwat duitse auto met dezelfde performance waar ik alleen inzit om te gaan werken kost me quasi evenveel.

                          Om te reizen hebben we een grote monovolume thuis staan die de grotere afstanden kan overbruggen.
                          Last edited by Tomski; 03/03/2016, 18:21.
                          2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                          Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                            Trouwens, als jij werkt in de zomer zijn je panelen volle bak aan het opbrengen, maar is je auto niet thuis...!
                            als ik niet thuis ben zorgen mijn panelen ervoor dat mijn tellers achteruitdraaien (daarvoor betaal ik prosumententarief)
                            2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                            Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                            Comment


                            • #15
                              Sorry maar een i3 is lelijk.. Ik kan dat ding echt niet zien.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
                                Sorry maar een i3 is lelijk.. Ik kan dat ding echt niet zien.
                                Gelukkig is het een voertuig dat vooral door zelfstandigen en bedrijven wordt gekocht, voor fiscale redenen.

                                Wie wil daar nu zelf voor betalen en z'n plezier inzitten.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                                  voor fiscale redenen...
                                  .
                                  Gevoelig punt voor onze toekomstvisie.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                    Autonomie moet een realistische 500km zijn, en er moeten snelllaadmogelijkheden zijn!
                                    Quant kan dit, getuige waarvan recente testen met de Quantino
                                    De NanoFlowCell Quantino, die gebruikmaakt van een elektrolytcel, heeft dus een eerste belangrijke test doorstaan: hij heeft 14 uur onafgebroken gereden. Daarenboven mag hij van nu af aan op de weg rijden.

                                    Comment


                                    • #19
                                      ik werk met waterstof als laborant

                                      zie het echt nog niet snel gebeuren owv stokkage, alleen vloeibaar is het enigzins "klein", en das bij -267

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                                        Gelukkig is het een voertuig dat vooral door zelfstandigen en bedrijven wordt gekocht, voor fiscale redenen.

                                        Wie wil daar nu zelf voor betalen en z'n plezier inzitten.
                                        Je kan ook de 225xe nemen, die ziet er beter uit
                                        2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                                        Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                                        Comment

                                        Working...
                                        X