Dieven richten steeds meer schade aan door auto-onderdelen zoals sturen, wielen, airbags en navigatiesystemen te stelen. Niet alleen dealers zijn de klos, ook particulieren worden steeds vaker getroffen. De pakkans is klein, de schade loopt op tot 300 à 400 miljoen euro per jaar.
Als de 58-jarige Hans Koning maandagochtend instapt in zijn fonkelnieuwe BMW 320 is hij wel even flink verbouwereerd. ,,Van buiten zag je niets, maar binnen zag ik ineens dat het hele stuur weg was. Zeker als je de auto pas 10 dagen hebt, hij nog nieuw ruikt en je op het punt staat om naar je werk te rijden, sta je wel heel raar te kijken.''
Brancheorganisatie BOVAG, stichting Verzekeraars Bestrijden Voertuigcriminaliteit en verzekeraar Bovemij zien met lede ogen aan dat de diefstal van auto-onderdelen hand over hand toeneemt. Volgens directeur Wouter Verkerk van Verzekeraars Bestrijden Voertuigcriminaliteit bedraagt de schade nu al tussen de 300 à 400 miljoen euro per jaar.
,,Het gaat in golven en op dit moment is het weer helemaal raak. Elke dag is er wel iemand aan de beurt.'' Verkerk beschrijft dat auto's soms in 'een soort van militaire operatie' worden gestript. ,,Als autobedrijven maatregelen treffen tegen diefstal, verleggen de daders hun terrein naar Vinex-wijken.''
Als de 58-jarige Hans Koning maandagochtend instapt in zijn fonkelnieuwe BMW 320 is hij wel even flink verbouwereerd. ,,Van buiten zag je niets, maar binnen zag ik ineens dat het hele stuur weg was. Zeker als je de auto pas 10 dagen hebt, hij nog nieuw ruikt en je op het punt staat om naar je werk te rijden, sta je wel heel raar te kijken.''
Brancheorganisatie BOVAG, stichting Verzekeraars Bestrijden Voertuigcriminaliteit en verzekeraar Bovemij zien met lede ogen aan dat de diefstal van auto-onderdelen hand over hand toeneemt. Volgens directeur Wouter Verkerk van Verzekeraars Bestrijden Voertuigcriminaliteit bedraagt de schade nu al tussen de 300 à 400 miljoen euro per jaar.
,,Het gaat in golven en op dit moment is het weer helemaal raak. Elke dag is er wel iemand aan de beurt.'' Verkerk beschrijft dat auto's soms in 'een soort van militaire operatie' worden gestript. ,,Als autobedrijven maatregelen treffen tegen diefstal, verleggen de daders hun terrein naar Vinex-wijken.''
Comment