Mededeling

Collapse
No announcement yet.

hoe werkt tractie controle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Is TC altijd via remmen? Zoals ik hierboven lees?
    ik dacht dat je ook power naar de wielen, stuk per stuk kan bijsturen?

    Comment


    • #22
      Indien beide wielen doorslippen, zal het motorvermogen verminderd worden. Niet voor 1 wiel dat slipt.

      Door de werking van het open differentieel kunnen beide aangedreven wielen evenveel vermogen (of eigenlijk koppel) kwijt. Het wiel met de minste grip bepaald dus het totale koppel dat kan doorgegeven worden. Door een deel van het koppel om te zetten in warmte in de rem van het slippende wiel, kan het niet-slippende wiel meer koppel op de weg overbrengen. Die is eigenlijk hetzelfde als een sperdifferentieel of Torsen werkt, behalve dat de warmte opgewekt wordt in de versnellingsbak (of differentieelhuis bij RWD). Hoe dan ook zullen beide assen evenveel koppel opsouperen/op de weg zetten.

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
        Indien beide wielen doorslippen, zal het motorvermogen verminderd worden. Niet voor 1 wiel dat slipt.

        Door de werking van het open differentieel kunnen beide aangedreven wielen evenveel vermogen (of eigenlijk koppel) kwijt. Het wiel met de minste grip bepaald dus het totale koppel dat kan doorgegeven worden. Door een deel van het koppel om te zetten in warmte in de rem van het slippende wiel, kan het niet-slippende wiel meer koppel op de weg overbrengen. Die is eigenlijk hetzelfde als een sperdifferentieel of Torsen werkt, behalve dat de warmte opgewekt wordt in de versnellingsbak (of differentieelhuis bij RWD). Hoe dan ook zullen beide assen evenveel koppel opsouperen/op de weg zetten.
        Ow.
        bij een E-diff(electronisch differentieel) wordt vermogen inderdaad inderdaad via de rem omgezet in warmte op het doorslippende wiel. Die energie wordt dus gewoon opgeofferd om vermogen daar het andere wiel te kunnen sturen.
        Bij een sper het verschil in grip gebruikt om de krachtverdeling te sturen:
        bv, boven een bepaald verschil gaat het differentieel(allez, dat type) helemaal op slot en moeten de achterwielen precies even snel draaien. Daarbij wordt helemaal geen vermogen opgeofferd en het ene wiel zet veel meer koppel op de weg als het andere. Dus het is niet zo dat de warmte die bij een E-diff bij een wiel vrijkomt nu in het differentieel vrijkomt.
        30 jaar Mr Yuge!

        Comment


        • #24
          is het verschil niet dat ESP tractiecontrole + stability control is?
          lets have some more member berries

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door Den Paarse Capri Bekijk Berichten
            Ow.
            bij een E-diff(electronisch differentieel) wordt vermogen inderdaad inderdaad via de rem omgezet in warmte op het doorslippende wiel. Die energie wordt dus gewoon opgeofferd om vermogen daar het andere wiel te kunnen sturen.
            Bij een sper het verschil in grip gebruikt om de krachtverdeling te sturen:
            bv, boven een bepaald verschil gaat het differentieel(allez, dat type) helemaal op slot en moeten de achterwielen precies even snel draaien. Daarbij wordt helemaal geen vermogen opgeofferd en het ene wiel zet veel meer koppel op de weg als het andere. Dus het is niet zo dat de warmte die bij een E-diff bij een wiel vrijkomt nu in het differentieel vrijkomt.

            Nou nee. Indien je 100% sper hebt is er geen differentieelwerking meer natuurlijk, maar bij alles minder dan 100% sper wordt er gebruik gemaakt van wrijving, en die wrijving wordt omgezet in warmte. Maar dit type diff zal dan ook geen slip kunnen vermijden van het minst belaste wiel.

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
              is het verschil niet dat ESP tractiecontrole + stability control is?

              ESP = Electronic Stability Program. staat "los" van tractiecontrole hoewel het dezelfde componenten gebruikt en wat extra sensoren. Vaak zijn ESP en tractiecontrole apart uit te schakelen.

              Je gaat om die reden geen ESP vinden zonder tractiecontrole in een auto.

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
                Nou nee. Indien je 100% sper hebt is er geen differentieelwerking meer natuurlijk, maar bij alles minder dan 100% sper wordt er gebruik gemaakt van wrijving, en die wrijving wordt omgezet in warmte. Maar dit type diff zal dan ook geen slip kunnen vermijden van het minst belaste wiel.
                Sommige differentielen mogen dan gebruik maken van wrijving maar ik denk dat het een andere functie heeft en van een andere orde is dan bij een e-diff. Bij een e-diff moet ge om extra koppel naar het wiel met goede grip door te sturen evenveel koppel doen verloren gaan door de rem op het andere wiel, dus ook in het ideale geval hebt ge grote verliezen. Terwijl zelfs in het geval van een verspillend visceus differentieel dient de wrijving nog altijd om het differentieel aan te sturen en blijft het een orde kleiner dan bij een e-diff. In andere gevallen zoals bij een torsen is het meer een kwestie van inefficientie. Daarom dat ik denk dat ge nooit kunt spreken van het verplaatsen van de warmteproductie naar het differentieel.
                30 jaar Mr Yuge!

                Comment


                • #28
                  Torsen is puur op wrijving gebaseerd, viscokoppeling ook (maar dan vooral tussen de oliemoleculen). Torsen creëert wrijving tussen de tandwielen en de behuizing.

                  Comment

                  Working...
                  X