Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe brengen jullie het ter sprake ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Veralgemenen is niet goed (net zoals bv. de opmerking een paar bijdragen eerder dat huisvrouwen uren aan een stuk alleen maar over de kinderen kunnen kleppen), er zullen best wel uitzonderingen zijn, maar naar mijn idee is voor veel mensen werken geen doel op zich, maar eerder een middel.

Ik kan me best wel wat voorstellen bij iemand die jarenlang studies heeft gedaan en dan ook daar wat mee wil doen of dat als je bijvoorbeeld echt de job van je leven te pakken hebt, maar bv. werken in een fabriek of achter de kassa lijkt mij eerder 'n middel om de rekeningen te kunnen betalen en wat geld in de hand te hebben dan dat dat voldoening geeft of meer zingeving heeft dan het huishouden doen. Nu we toch begonnen zijn met anekdotische voorbeelden. Een bekende van me werkt bij de McDonald's en die kan daar ook nog echt dik 'n uur (of meer als 'ie de kans krijgt) over vertellen. Alsof dat de moeite is. Voor velen zal een dubbel inkomen vooral ook een 'moetje' zijn om alles te kunnen betalen. Doordat veel huishouders een dubbel inkomen kennen, zijn de prijzen van bv. woningen e.d. hier ook wel op aangepast.

Mijn vrouw is overigens ook lyrisch dat ze overdag op haar gemak het huishouden kan doen en 's avonds rustig heeft i.p.v. de hele dag werken en dan 's avonds nog van alles moeten doen, dat ze zelf bij de kinderen kan zijn, dat ze op zondag uit principiële overwegingen niks hoeft te doen i.p.v. nog allerlei huishoudelijke klusjes. Ze vindt het onzin om te gaan werken alleen maar om de extra kosten die gepaard gaan met werken (kinderopvang, etc) te kunnen betalen. Een afweging die iemand maakt. De voldoening die ze uit die job zou halen haalt het bij lange na niet tegen de voordelen die niet gaan werken (bij de kinderen kunnen zijn, vers eten kunnen bereiden voor ons en de kinderen, het huishouden, etc) bieden. Plus daar komt dan nog bij dat het de gelegenheid geeft om de contacten met familie en vriendinnen warm te houden.

Doordat ze ingeschreven staat als zelfstandige en netjes alle premies afdraagt, heeft ze volgens mij ook dezelfde sociale zekerheid als andere zelfstandigen.
    Last edited by ; 16/05/2016, 09:50.

Comment

• In de woorden van Robert of the House Baratheon, the First of His Name, King of the Andals and the First Men, Lord of the Seven Kingdoms and Protector of the Realm

Be Quiet, Woman!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door JackR Bekijk Berichten
        Doordat ze ingeschreven staat als zelfstandige en netjes alle premies afdraagt, heeft ze volgens mij ook dezelfde sociale zekerheid als andere zelfstandigen.
        Geen dus.
        Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
        Motoren & Tjeurisme

Comment

• Wat wij ook een tijdje gedaan hebben is ik ging in de dag werken en mijn vrouw deed de nacht.ook omwille van de kinderen ik heb er 4 dus je kan al weten wat het zou kosten aan opvang.vooordeel er is altijd iemand thuis voor de kideren in de vakanties.

Verstuurd vanaf mijn SM-J500FN met Tapatalk

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
            Geen dus.
            Volgens mij heb je bij (overigens verplichte) aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds voor zelfstandigen toch kinderbijslag, de mutualiteit (bijdrage moet je anders ook betalen), bouw je wat pensioen op, evt. een ziekte-uitkering, etc.

Comment

• Dat is idd zo maar zonder vapz en ipt bouw je echt niet veel op. En best nog eens een inkomensverzekering. Dure grap allemaal als je zelfstandig bent.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door JosV Bekijk Berichten
                Dat is idd zo maar zonder vapz en ipt bouw je echt niet veel op. En best nog eens een inkomensverzekering. Dure grap allemaal als je zelfstandig bent.

Dat valt natuurlijk als zelfstandige heel hard op omdat je dat allemaal apart en zelf moet betalen.

Comment

Dat is idd zo maar zonder vapz en ipt bouw je echt niet veel op. En best nog eens een inkomensverzekering. Dure grap allemaal als je zelfstandig bent.

Dat klopt, al kun je daar natuurlijk wel aanvullend voor inleggen als je wilt of zelf sparen, beleggen, investeren of wat dan ook. Je hebt in elk geval de keuze. Als werknemer betaal je veel dingen indirect natuurlijk ook, alleen gaat dat direct via uw loonfiche en valt het dus niet zo op.

Een inkomensverzekering kun je doen als je in de bouw op de steigers staat en de hele dag staat te sjouwen, maar in dit geval is het weggesmeten geld.

Comment

• Das natuurlijk ook waar. Voor niets gaat de zon op en dat valt veel harder op als je het zelf achter de schermen ziet.

Comment

Das natuurlijk ook waar. Voor niets gaat de zon op en dat valt veel harder op als je het zelf achter de schermen ziet.

Yep. De weerzin van loondienstmedewerkers tegen belastingen e.d. zou veel groter zijn als ze het elke maand zelf over zouden mogen maken.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                        Dat valt natuurlijk als zelfstandige heel hard op omdat je dat allemaal apart en zelf moet betalen.
                        Dan nog heb je als werknemer veel meer sociale en andere voordelen en bouw je meestal een beter pensioen op.

Als zelfstandige mag je écht wel bijzonder veel afdragen, zowel aan belasting als aan sociale bijdragen, en daar krijg je dan als pensioen veel minder terug dan een werknemer. En dan laat ik het statuut van ambtenaar nog buiten beschouwing.
                        Last edited by Vitus; 16/05/2016, 22:34.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
                          Dan nog heb je als werknemer veel meer sociale en andere voordelen en bouw je meestal een beter pensioen op.

Als zelfstandige mag je écht wel bijzonder veel afdragen, zowel aan belasting als aan sociale bijdragen, en daar krijg je dan als pensioen veel minder terug dan een werknemer. En dan laat ik het statuut van ambtenaar nog buiten beschouwing.
                          Maar daarbij vergeet je te stellen dat een werknemer echt wel meer moet bijdragen aan de sociale zekerheid dan een zelfstandige

Bijdrage zelfstandige is 21,5% een werknemer moet echter 12% eigen bijdrage op z'n bruto loon + 22% patronale bijdrage op z'n bruto loon betalen (enkel de percentages voor ziekte invaliditeit, pensioen en kinderbijslag) dus de mogelijks hogere uitkeringen zijn ook een gevolg van de hogere bijdragen...
                          Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                            Maar daarbij vergeet je te stellen dat een werknemer echt wel meer moet bijdragen aan de sociale zekerheid dan een zelfstandige

Bijdrage zelfstandige is 21,5% een werknemer moet echter 12% eigen bijdrage op z'n bruto loon + 22% patronale bijdrage op z'n bruto loon betalen (enkel de percentages voor ziekte invaliditeit, pensioen en kinderbijslag) dus de mogelijks hogere uitkeringen zijn ook een gevolg van de hogere bijdragen...
                            Precies. Je krijgt voor wat je betaald hebt. Je krijgt meer, maar je betaalt ook meer.

Een zelfstandige kan de winst ook drukken door kosten in te brengen. Een werknemer kan dat niet of althans maar in zeer beperkte mate.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                              Als m'n vrouw nu eens kleren koopt van het geld op haar eigen rekening, dan heb ik daar geen last van.

Mochten we een gezamenlijke rekening hebben dan zou ik me soms ergeren aan haar aankopen omdat ik het geld zie verdwijnen.

Omgekeerd ook natuurlijk.

Vwalla. Is hier ook de mening. Destijds hoefde het niet apart voor mijn vrouw (toen vriendin), maar ik vond het eerlijker om een gezamelijke rekening te voorzien. Zij verdiende destijds €1000 netto per maand meer dan ik en dus fijn voor haar. Maar we hebben wel altijd gelijke deel gestort. Ondertussen verdienen we beiden evenveel. Zij minder, ik meer

Maar zij koopt graag schoenen en sjakosjen en ik spendeer het liever aan MTB, moto, snowboarden en tattoos. Alles van eigen geld betaald en nooit zever. Enkel grote aankopen wordt wel eens besproken. Dus al er ne nieuwe MTB van heel wat geld komt, dan wordt daarover gepraat, gewoon om te voorkomen dat er impulsaankopen gedaan worden.

Echter kan ik wel niet zeggen dat ik met mijn geld kan doen wat dat ik wil. Ik zou graag een amerikaanse oldtimer willen kopen, maar daar stelt ze haar veto tegen. Gewoon omdat zij liever heeft dat da geld in de verbouwing gestoken wordt. Als alles helemaal af is, dan gaat ze daar minder problemen mee hebben.

Ik lees hier nu verschillende dingen van mensen die zulke situaties abnormaal vinden, maar ik heb vroeger mensen gekend die dik in de shit zaten. De eerste die op de bank was, kon de rekening destijds plunderen. Zo kende ik iemand die zijn vrouw liet enkel nog €250 staan zodat hij een aanbetaling voor de advocaat kon doen. Al de andere €10000'den waren verdwenen. Ok, dat komt wel terug, maar pas na enkele jaren procederen en diene gast is er compleet onderdoor gegaan. Geen geld en hetgeen dat hij had, ging hij van miserie opzuipen.

Comment

Working...
                              X