Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ongeval in recht - schade niet herstellen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• ongeval in recht - schade niet herstellen

Hallo,

in het weekend is er iemand op mij in gereden vanachter.
    De schade valt al bij al nog mee.
    Ik heb ondertussen contact gehad met de garage en verzekering.
    Mijn wagen kan nog gerust blijven doorrijden. Er is dus geen echte nood aan herstelling.
    De verzekering heeft mij mondeling al laten weten dat ik niet verplicht ben de schade te laten herstellen, maar dat ik kan kiezen om te cashen, zonder BTW.
    Ik zou dus de schade terugbetaald kunnen krijgen zonder de BTW.

Nu vraag ik mij af of ze dit recht wel hebben?
    Ik ben er niet op uit om mij te verrijken door dat ongeval ofzo, maar mijn wagen is 10 jaar oud. Nu herstellingen laten doorvoeren zou te gek zijn daar ik nog max. 2 jaar wil rondrijden met de auto.

Iemand hier ervaringen mee?
    Stel dat het bestek 1.250 euro bedraagt + 21% BTW. Kan ik dan die 262,50 euro echt niet krijgen van de verzekering?

Waarom zou jij de btw moeten krijgen (en houden) terwijl de schadehersteller toch ook de btw moet teruggeven aan de belastingen ?
    Volgens uw wens zou de verzekering dus 21 % meer moeten betalen , terwijl de belastingen 21 % minder ontvangen.

Comment

Beeimwee3 de verzekering moet sowieso die 21% betalen en kan deze niet recupereren.
      Dat de belastingen dan 21% minder ontvangsten hebben, dat is waar.
      De economie sponsor ik er niet mee, dat is waar.

Ik ben ook nog aan het twijfelen om hem te laten herstellen of niet. De wagen is nog perfect in orde eigenlijk, maar het kriebelt wel ergens om een nieuwe te kopen.

Comment

Het zou me verbazen dat de verzekering 21% btw betaalt op een uitbetaling in cash
        Als ze een factuur moeten betalen voor materiaal en diensten, dan wel. Maar da's in jouw situatie dus niet.

Comment

Laat die toch herstellen.

Comment

ja dat is ook een mogelijkheid.

aan de andere kant, als hij nu nog 3.000 euro waard zou zijn en er is voor 1.250 euro schade, dan overweeg ik het om nog een jaar of langer rond te rijden zonder kosten of onderhoud. Als ik dan 2.000 euro recyclagepremie krijg bij een nieuwe doe ik al profijt.
            Ik zal er nog eens een paar nachtjes over moeten slapen

Comment

Als jij een niet BTW plichtige bent moet de verzekeringsmaatschappij je het overeengekomen bedrag + de op dat moment gangbare BTW vergoeden, ongeacht of jij overgaat tot herstelling of niet:
              Ombudsdienst verzekeringen:
              De wet op de landverzekeringsovereenkomst bepaalt dat u vrij kunt beschikken over de schadevergoeding. Deze mag niet verschillen naargelang het gebruik dat u ervan maakt.

In de praktijk komt dit erop neer dat u steeds recht hebt op de volledige vergoeding van uw schade, inclusief het bedrag van de BTW.
              Als u uw voertuig wél zou laten herstellen zou u deze BTW ook moeten voldoen.

Uitzondering: indien u uw BTW deels of geheel kunt recupereren via uw BTW-aangifte dan ontvangt u dit gedeelte van de vergoeding niet.
              Cassatie heeft hier in het verleden verschillende uitspraken over gedaan oa: Cass. 20 september 1988,Verkeersrecht 1988,317 :
              Wanneer een voertuig bij een ongeval werd beschadigd, maar nog vatbaar is voor herstelling, bestaat de aan de niet BTW-plichtige benadeelde toekomende schadevergoeding in het bedrag dat nodig is om dat voertuig te herstellen in de toestand waarin dat voezrtuig zich zou hebben bevonden als het schadegeval zich niet zou hebben voorgedaan - wat in de regel door een deskundigenonderzoek wordt uitgemaakt-, vermeerderd met de BTW die op de herstellingskosten verschuldigd is, en dit ongeacht of de benadeelde al dan niet tot herstelling laat overgaan.
              Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Bij een gelijkaardige zaak heb ik de BTW gewoon mee uitbetaald gekregen.

Comment

Ik ook!

Comment

Waarom zou je de BTW niet krijgen? Je moet 'm toch laten herstellen en die rekening moet je betalen incl. btw. Als een herstelling incl. btw € 3.000 kost, dan heb je dus recht op € 3.000. Wat je vervolgens met dat geld doet, dat is aan jou...

Comment

Zoals 96gr terecht opmerkt, heb je recht op het volledige bedrag van de kosten voor herstelling, inclusief BTW.
                      Smilin' Jack - Speed Pilot

Comment

Je moet maar eens met je makelaar praten.
                        Ze proberen, maar eigenlijk moeten ze de BTW mee terugbetalen.

Heb ik ook ooit gekregen.

Comment

De verzekeraar is verplicht de BTW ook te betalen,ongeacht je de wagen laten herstellen of niet.
                          Laat het schadebedrag incl. BTW op je rekening storten en zeker niet in cash ontvangen.

Comment

Heeft iemand zijn polis al eens nagelezen? In veel gevallen wordt het bedrag voor herstelling ex BTW uitgekeerd en de BTW pas na herstelling en dit op voorwaarde dat de verzekering een offerte heeft.

Comment

Bij een omnium kan dat zo zijn. Als je niet in fout bent heb je zelfs geen polis nodig ...

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk
                              Smilin' Jack - Speed Pilot

Comment

Bedankt voor de reacties!

Ik zal de reacties van Id-dsi en Beeimwee3 dan maar compleet negeren en hopen dat de verzekering niet te moeilijk doet over de BTW.
                                Moesten ze daar uiteindelijk toch nog iets van zeggen, dan weet ik waaraan ik ben!

Bedankt ie
                                dereen die positieve feedback heeft gegeven! Dit kan me mogelijks \ hopelijk een aardige duit opbrengen... Dat geld kan ik dan weer aan mijn volgende auto geven, waardoor de BTW toch haar deel krijgt.

Comment

BTW wordt meestal maar uitbetaald na herstelling, wanneer de verzekeringsmaatschappij de factuur heeft.

Comment

Nog eens gechecked, BTW wordt inderdaad niet uitbetaald wanneer er een omnium verzekering is en er geen herstellingsfactuur wordt voorgelegd.
                                    Gezien de leeftijd van je wagen vermoed ik dat er geen omnium is ? Als dat zo is, dan heb je inderdaad recht op BTW los van herstelling of niet. Er zal wel een offerte moeten voorgelegd worden, anders kunnen ze de BTW uiteraard niet bepalen.

Comment

Er moet geen offerte binnen gebracht worden, men neemt het bestek van de expert als basis voor de terugbetaling... (en op dat bedrag zal men de btw berekenen).
                                      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Aan wie moet de verzekering betalen? Art. 1 van de Wet Landverzekeringsovereenkomst stelt niet als voorwaarde tot het sluiten van een zaakschadeverzekering dat ...

Comment

Working...
                                        X