Mededeling

Collapse
No announcement yet.

"alle nieuwe diesels doden ons"

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Is er eigenlijk iemand hier die graag in zijn spaardiesel rijdt?
    Ik heb zelf een Audi 1.6 TDI gehad,man wat was ik dat ding beu zeg....vroeger had je een simpele diesel met 90pk en je kon genieten van de echte dieselsound,de kracht onderin,het relaxt rijden.
    Nu zijn dieseltjes even zenuwachtig als een oude benzine zonder de toerenvinnigheid en de sound. Nu gelukkig terug een twee-liter naft hahah. Diesel was iets goeds voor mij maar de laatste generatie is echt
    niet meer die leuke volle motoren van vroeger...het zijn lege lawaaimakertjes geworden
    BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
      Is er eigenlijk iemand hier die graag in zijn spaardiesel rijdt?
      Ja, ik.
      Ik heb geen voorkeur voor diesel of benzine ik rij er evengraag mee. Diesel omdat je schakellui kan rijden, benzine omdat je lekker toeren kunt maken. Het heeft voor mij beide zijn voor en nadelen.
      2012 Abarth 500 'esseesse'

Comment

• MRJ, heb dit ooit eens gekocht voor mijn vrouw. Een Ibiza 1.2 TDI driecilinder. Da's een echte spaardiesel hee. Maar in praktijk had je een auto die veel lawaai maakte, die niet voorruit ging en die eigenlijk niet zuiniger was dan een gewone diesel. Ze beloofden 3,8 l verbruik geloof ik, dat werd 6,5 en 5 als je niet sneller dan 100 reed. Ik denk dat ondergemotiseerd niet zuiniger is als je hem gewoon gebruikt.

Comment

• Ik!

+ 160.000km met een Fiat Doblo 1.3 Multijet (85pk).

Kar heeft me altijd overal gebracht, zonder problemen.

De énige keer dat ik echt zei 'nu heb ik echt te weinig vermogen' was in het centraal massief in Frankrijk, met 4 man en vol bagage in de wagen naar boven kon ik maar 85 km/h plankgas in 4de naar boven. Dan moest je serieus uitkijken dat je de vrachtwagens niet ramde, want die gingen aan 30 km/h naar boven.
          Ook toen ben ik probleemloos op mijn bestemming geraakt.

Meer vermogen is altijd een luxe (dat éne snelle inhaalmanoeuvre, eens snel optrekken of invoegen).

Altijd graag met mijn wagen gereden (nu nog) en gewoon steeds mijn rijstijl aangepast waardoor mijn verbruik zeer acceptabel was.

Enige ambetante vind ik de roetfilter (en EGR-brol). Ding springt aan op 2 km van huis, te pas en te onpas, ...
          Dat is de reden dat ik geen diesel meer wil.

Diesel (zoals in mijn topic onlangs geschreven) hoort vrij te ademen en als je alles heeft, een pluim achter te laten. Nu zijn die motoren zesduusd keer gesmoord door vanalles en nog wat. De milieulobby mag zich een pluim op de hoed steken, alle fun is er af met nieuwe dieselwagens.
          '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

• 1.2TDI is de slechtste motor waar ik ooit mee gereden heb... 1.6TDI rijdt goed en leuk vind ik ...
            Benzine
            '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

'68 VW 411 1700 (2011-2014)
            '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
            Diesel
            '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
            '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
            '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
            '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
            '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

Comment

Ik heb zelf een Audi 1.6 TDI gehad,man wat was ik dat ding beu zeg....vroeger had je een simpele diesel met 90pk en je kon genieten van de echte dieselsound,de kracht onderin,het relaxt rijden.
              Nu zijn dieseltjes even zenuwachtig als een oude benzine zonder de toerenvinnigheid en de sound. Nu gelukkig terug een twee-liter naft hahah. Diesel was iets goeds voor mij maar de laatste generatie is echt
              niet meer die leuke volle motoren van vroeger...het zijn lege lawaaimakertjes geworden
              Heb nog met golf 5 tdi 90 pk gereden en zoon nu met golf 7 tdi 90 pk,in alle opzichten rijdt de golf 7 beter als de 5. Ook op vlak van motor

Comment

Niet helemaal eens met uw bevindingen... maar dat zal aan het type wagen gelegen hebben, waardoor veralgemening zeker niet aan de orde is.

Mijn eerste wagen had een JTD, die al iets minder last had van het typische dieselgekletter, onderin een beetje bromde en -voor een diesel- relatief lineaire spreiding van koppel/vermogen had. Ik herinner mij dat dit veel aangenamer reed dan de meeste non-commonrail diesels, alleszins een flinke verbetering tov de TDI's toentertijd. En die technieken zijn continu blijven verbeteren tot ongeveer de dieselpartikelfilter werd ingevoerd, dat zorgde bij de eerste probeersels voor problemen. Tot op heden is dat minder een stoorzender als vroeger, maar het blijft iets om rekening mee te houden als je korte afstanden rijdt. De laatste diesel die ik had was een zuinige 2.0TDI (euro V) in een A6 MY2012... dat is waarschijnlijk de beste diesel die ik ooit gehad heb, werkte stil, minder dieselgekletter heb ik alleszins nog nooit gehoord bij een diesel, had een "mooi" brommend geluid, geen last van de dieselpartikelfilter (was bij mijn 2007 3.0TDI nadrukkelijk voelbaar), betrouwbaar, zuinig,.. Soit, misschien te danken aan sjoemelsoftware maar hij reed toch heel goed vond ik. Had het minste last van dieselkwaaltjes dan alle diesels die ik daarvoor reed. Dus terug naar een oude simpele diesel met 90pk? Ben je gek!?

Ik rijd op dit moment geen diesel meer, heb beide diesels op tijd verkocht voor alle trammelant uitbarstte.
                In alle eerlijkheid was er niks mis met het rijden van een moderne diesel, naar mijn gevoel werden ze steeds beter en beter. Dat de diesels na zovele jaren nu zo geviseerd worden, terwijl ze feitelijk nooit beter zijn geweest als nu, toont aan dat we aan het einde van een hoofdstuk zijn gekomen. En na de diesels zullen ongetwijfeld de benzinewagens volgen vrees ik. :'(

Comment

• Toch heel raar hoe sommige mensen oude diesels boven de nieuwe verkiezen hoor. Ik rij al bijna 25 jaar met de auto, ik heb de tijd van de oude (vooral atmosferische) diesels dus nog live meegemaakt. Echt waar, naar dat tijdperk wil je niet meer. Stinken, lawaaierig, ondermaatse prestaties,... . Daar was buiten de simpele techniek eigenlijk niks beter aan dan de moderne diesels.

Comment

• Maar de marters kwamen toen ten minste niet op je kabels knabbelen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                      Toch heel raar hoe sommige mensen oude diesels boven de nieuwe verkiezen hoor. Ik rij al bijna 25 jaar met de auto, ik heb de tijd van de oude (vooral atmosferische) diesels dus nog live meegemaakt. Echt waar, naar dat tijdperk wil je niet meer. Stinken, lawaaierig, ondermaatse prestaties,... . Daar was buiten de simpele techniek eigenlijk niks beter aan dan de moderne diesels.
                      nou... ik

na 10jaar diesel leasesletten te hebben gehad, kocht ik een oud dieseltje. en t is de beste auto die ik heb. als ik aan de lichten vertrek ben ik bij de snelste optrekkers. die rookt niet echt, ik kan daarmee van 700 tot 5000rpm mee doortrekken, geen turbo gat en dat ding blijft zuinig.

destijds ook nog een benz 123 2.4D gereden en dat was EEN SLAK. 75pk, ging voor geen meter vooruit. kon je wel met 5inzitten en een caravan eraan, was die even traag.

heb diverse firmawagens gehad.
                      peugeot partner 1.9D, citroen berlinog 1.9D waren de beste 2. niet de snelste, maar wel oerdegelijk en zelf geladen gingen die nog goed. nadeel: DRINKEN voor zot. 8-9liter verbruik.

opel astra 1.7dti, opel combo 1.7dti: sportief karretje als ge leeg rijd, OERTRAAG als die volgeladen zat. die nooit meer

renault megane, kangoo, clio 1.5tdci. 69 en 85pk, leuke blokken, sportief, HEEL zuinig (4,2-4,3L GELADEN). niks dan electronica problemen met die autos.

dacia logan 1.5dci 69pk, de TRAAGSTE auto OOIT waarmee ik reed. zou volgens de fabriek 0-100 doen in 19sec, is mij nooit gelukt onder de 20s, geladen nog een pak erger

als ik een werkpaard moet kiezen, dan liefst een 1.9oude platte diesel, of mijn huidig 1.6dieseltje met 50pk. iets underpowerd (60pk zou leuker zijn) maar in een licht kaske meer dan genoeg.

onze huidige benz 2.2cdi... rijd wel comfortabelmaar die 116pk voelen eerder als 70pk aan. ook drinkt die teveel

Comment

• fcapri, welkom terug, en ik vind u nen toffe gast. Maar uw belevingen en ervaringen zijn wat verwrongen en gestuurd door uw liefde voor oldtimers. Want de realiteit is echt anders.

Comment

• Citroen zx td 90 pk 6,5l/100 km 1900 cc
                          citroen xsara hdi 90 pk 205 Nm 5,6l 2000cc
                          bmw 320 e46 150pk 320 Nm 6,6l
                          bmw 320 e90 184pk 380 Nm 5,4l

ik kan wel zeggen dat de laatste, de snelste en de zuinigste is...
                          Allemaal in de 2000 cc categorie... Als dat geen vooruitgang is..
                          Met de huidige generatie is 4,5l zeker te doen...
                          Het is misschien eens tijd voor een volgend merk...

Comment

• peugeot partner of citroen berlingo 1.9D zijn geen oldtimers en toch verkies ik die blokken boven een turboblok. ik heb nooit graag diesel gereden, en ik wou er NOOIT zelf eentje kopen.
                            toen ik de golf kocht, was die geen oldtimer, maar had een goedkope auto nodig om naar saffraanberg te bollen. ik ben op en top ford man, en die golf is de enige uitzondering daarop geweest. die auto is ook geen oldtimer in mijn ogen, dat is geen meeting wagen, maar gewoon een daily...mormel. die wordt ook structureeel hersteld, maar optisch... nah, laat die deuken maar zitten.

2jaar terug naar parijs gereden, de champagne streek door, zo door luxemburg en een deel door duitsland, met het golfke, de vrouw en de baby. fantastische trip, totaal geen last van de +1500km.
                            vorig jaar naar zwarte woud gereden in duitsland met een peugeot 208, 1100km en geloof mij NOOIT MEER. ok, dat ding trekt snel op naar 150, maar da hebt ge toch niet nodig. was DOODGELUKKIG toen ik de dag erna die peug binnendeed en met het golfke van antwerpen terug naar huis reed.
                            ik zou ook doodgraag overstappen naar electrisch rijden (benzine te duur, en dieselrijden, nah, vind er echt niks aan).
                            ik rijd ook niet harder dan 100, dus hoef geen 150pk te hebben
                            Last edited by andydv; 26/04/2016, 16:06.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                              fcapri, welkom terug, en ik vind u nen toffe gast. Maar uw belevingen en ervaringen zijn wat verwrongen en gestuurd door uw liefde voor oldtimers. Want de realiteit is echt anders.

Hoewel ik met deze jongen niet vaak overeenkom, moet ik hem hier wel bijtreden.

Moderne diesels zijn gewoon beter dan vroeger. Alles is beter dan vroeger.

Maar beter is niet altijd leuker, maar das persoonlijk.

Mijn huidig muesliblokje is minstens zo snel als mijn vorige auto met 1,1 ltr en 2 cilinders meer en zuipt bijna de helft. Maar de souplesse van zo'n relatief groot blok kan zo'n klein turboding niet aan tippen. Maar das persoonlijk.
                              BMW X5 45e

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                                peugeot partner of citroen berlingo 1.9D zijn geen oldtimers en toch verkies ik die blokken boven een turboblok. ik heb nooit graag diesel gereden, en ik wou er NOOIT zelf eentje kopen.
                                toen ik de golf kocht, was die geen oldtimer, maar had een goedkope auto nodig om naar saffraanberg te bollen. ik ben op en top ford man, en die golf is de enige uitzondering daarop geweest. die auto is ook geen oldtimer in mijn ogen, dat is geen meeting wagen, maar gewoon een daily...mormel. die wordt ook structureeel hersteld, maar optisch... nah, laat die deuken maar zitten.

2jaar terug naar parijs gereden, de champagne streek door, zo door luxemburg en een deel door duitsland, met het golfke, de vrouw en de baby. fantastische trip, totaal geen last van de +1500km.
                                vorig jaar naar zwarte woud gereden in duitsland met een peugeot 208, 1100km en geloof mij NOOIT MEER. ok, dat ding trekt snel op naar 150, maar da hebt ge toch niet nodig. was DOODGELUKKIG toen ik de dag erna die peug binnendeed en met het golfke van antwerpen terug naar huis reed.
                                ik zou ook doodgraag overstappen naar electrisch rijden (benzine te duur, en dieselrijden, nah, vind er echt niks aan).
                                ik rijd ook niet harder dan 100, dus hoef geen 150pk te hebben
                                Ja oké, geen oldtimers dan, maar wel oudere wagens hé... . En dat je er plezier aan hebt beleefd wil ik ook best geloven. Ik heb met een liefje in mijnen joengen tijd ook eens naar 't zuiden van Frankrijk gereden met haar Opel Corsa 1.2 45 pk viervitesse, zonder airco, zonder getinte ruiten,... . Da's allemaal avontuurlijk en plezant, maar dat zijn eigenlijk andere discussies.

Comment

Heel graag zelfs, al ligt dat vooral aan de DSG bak waarmee je echt alles uit dat motortje kan halen. Hij is niet snel maar zeker vlot genoeg.

Ik heb ook nog met oude diesels gereden en ik haatte ze allemaal. Een 2.0D van Nissan, een 1.9D van Renault, een 1.9SDI van VW en een 1.7D van Opel.
                                  Allemaal trage, trillende en stinkende roetkachels.

Comment

• fcapri, misschien moet ge eens met nen 330d gaan rijden

Comment

• Eigenlijk moeten we motoren per segment vergelijken, en generatie per generatie...

Een motor met kleine cilinderinhoud kan nooit de souplesse van een grotere motor compenseren ban een vorige generatie. Zuiniger wel, maar niet met dezelfde prestatie...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten

Mijn huidig muesliblokje is minstens zo snel als mijn vorige auto met 1,1 ltr en 2 cilinders meer en zuipt bijna de helft. Maar de souplesse van zo'n relatief groot blok kan zo'n klein turboding niet aan tippen. Maar das persoonlijk.
                                        Dat is een andere vergelijking. Je vergelijkt nu een dik atmosferisch (zescilinder) blok met een klein turboblokje.

Comment

• aan zo een halve camionette hedde geen plezier hoor, maar als het dan toch zo een camionette is, dan veel liever een dik blok zonder turbo, dan een klein geblazen ding.
                                          ik vind het ook geweldig om met een 5liter blok rond te rijden dat 150pk produceerd. geen racemonster, maar... tja da kunt ge niet uitleggen, dat moet ge voelen. (heb ooit zo eens door peutie geknald met een paar collegas erbij, en aan hun gezicht te zien begrepen ze mij echt).

dat zou een oude diesel meer vervuilt dan een nieuwe...denk ik niet.
                                          ok, andere vervuiling (roet VS fijn stof), maar 5liter diesel verbranden is 5liter diesel verbranden en t blijft slecht. en de geur misschien ook, alhoewel ik toch vaak jonge wagens zien doempen voor zot als ze optrekken.

Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                          fcapri, misschien moet ge eens met nen 330d gaan rijden
                                          heb al een audi 2.5 tip tronic gereden, sportief dat wel. dat is leuk de eerste keer dat ge dermee doortrekt. maar na 5km zit ik weer in eco mode aan 1300rpm te tuffen

als ik sportief wil rijden, dan haal ik de capri 3.0V6 van stal. daar kan geen diesel aan tippen qua feeling en geluid
                                          Last edited by andydv; 26/04/2016, 16:17.

Comment

Working...
                                          X