Oorspronkelijk geplaatst door bobo
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
"alle nieuwe diesels doden ons"
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenJa kweet et, maar het ruikt zo lekker hee
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten'k Heb nu geen ervaring met een zware aanhangwagen achter een relatief kleine motor, maar ik kan er mij iets bij inbeelden. Dat is wat een turbo doet hé, daarmee heb je een minder lineaire vermogen opbouw omdat de motor op een lager toerental al meteen meer trekkracht heeft als normaal (atmosferisch)(en eigenlijk zou dat een pluspunt moeten zijn eh). Als je weet dat de turbo bijvoorbeeld vanaf 1700 tr al maximaal draait, is het dan niet voldoende om het toerental hoog genoeg te houden als je met zware lasten zeult?
Normaal discussiëren we bij bijvoorbeeld een Porsche 911 die nu van atmosferisch naar turbomotor gegaan is over motorgeluid, gasrespons, lineaire opbouw,... maar 'k had 'em niet zien komen in een diesel topic.
Die oude 2.0 diesel zonder turbo had veel meer kracht van stationair tot aan die 1700 toeren en daardoor zag de koppeling veel minder af.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gpdude Bekijk BerichtenZelf vroeger nog even met een Type 77 gereden. Diesel, 1150 kW...
Rij nu zelf twee dCi diesels, maar voor de volgende waarschijnlijk een benzine als gezinswagen. Al weet ik niet of die gezonder zijn...
ik nog met een 51....
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenIk ben blij de lekkere geur van benzine terug te mogen opsnuiven bij het tanken. Wat ik wel mis, is het koppel van een moderne pakweg 2.0 liter diesel...
zelfs benzine ruikt niet meer als vroeger.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichtenniet elke diesel is een spaardiesel, he... golf gtd ofzo?lets have some more member berries
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk BerichtenHet probleem zit'm in het aanzetten vanuit stilstand. Je kan niet de motor op 1700 toeren houden en de koppeling laten slippen tot de snelheid hoog genoeg is. Dat gaat misschien 2 keer goed. Daarna geen enkel probleem meer. Vooral bergop is het een drama, en ervaren "aanhanger rijders" zullen dan ofwel scharen (om het stijgingspercentage te verminderen) of de wielen laten doorslippen ipv de koppeling. Vandaar dat sommige dubbelkoppelingsautomaten een launch control hebben, anders kan je niet vertrekken. Ook automaten met koppelomvormer krijg je zo om zeep.
Die oude 2.0 diesel zonder turbo had veel meer kracht van stationair tot aan die 1700 toeren en daardoor zag de koppeling veel minder af.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gpdude Bekijk BerichtenOmdat die hoge en lage gearing heeft.
is me ooit opgevallen toen een turboloze diesel op stationair toerental een trailer kon trekken, en een lichtere turbo diesel al wat moeite moest doen...
de lengte van de slag en de versnellingsbak zijn bepalend.
laagtoerige turboloze diesels... Niet echt zuinig, maar zo romig... Zoals een defender...
ogeacht de korte versnellingen...
Comment
Comment