Mededeling

Collapse
No announcement yet.

VAG dieselschandaal

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • er wordt véél elektriciteit verspild aan onnuttige dingen (b.v. de bitcoin verbruikt evenveel dan heel denemarken). Als men zo'n dingen al zou weglaten, der zou meer dan genoeg stroom zijn voor elektrische wagens. En zelfs nu, worden er niet echt problemen voorzien. K geloof da het een 10% extra stroomproductie zou vergen. De volledige transitie naar elektrisch rijden zal nog enkele decennia duren, tijd genoeg om in stroom te voorzien tegen dan.

    Comment


    • [QUOTE=knight-rider;n6431838]
      Dat was toen idd bangmakerij, want er is zelfs momenteel eigenlijk nog altijd geen olie tekort.
      D'r is een veel grotere reserve dan ze ons laten denken.

      Wat niet wegneemt dat we natuurlijk wel naar milieuvriendelijke alternatieven moeten kijken.


      Maar dat de infrastructuur voor geen kloten deugd is spijtig genoeg welrealiteit en helemaal geen bangmakerij.
      Ten eerste bij de bron, zeker nu ze de kerncentrales willen sluiten.
      Maar ook bij de levering van de stroom, ons netwerk kan dat niet aan als er veel meer EV's gaan rijden en al zeker niet als er veel snelladers gaan bij komen.[/QUOTE

      heel het gedoe rond die versleten kerncentrales's is geen opgezet spel of bangmakerij?
      wat te denken van het spel dat al jaren gespeeld wordt...
      elke winter ligt er wel een aantal stil ,wegens defect of onderhoud,en o wonder,de zon schijnt er is wind genoeg en wat denk je,alle centrales draaien weer..........
      dat de centrales vervangen moeten worden weten we ook al meer dan 30 jaar,wat doen we talmen en ruziemaken,en geld blijven steken in allang afgeschreven brol die om de haverklap stillicht.
      elke winter dezelfde zever met hun afschakelplan....nu weer zou er electriciteitsgebrek zijn door ev,terwijl ze al 15 jaar studie's voeren naar de impact van massal ev rijden.........(tijd genoeg om op te treden)
      alsof de verwachte stijging alleen van vervoer zou komen,en dan nog,de overheid weet al jaren dat er meer stroom nodig zal zijn,en wat doen ze.....ruzie maken,uitstellen en geld steken in versleten rommel die uiteindelijk toch zal moeten vervangen worden......en die we al verschillende keren afbetaald hebben.(aan alles komt uiteindelijk een eind)
      geen bangmakerij???????
      mss moeten we het bewuste sabotage noemen om nog meer geld uit de mensen hun zakken te halen?immers tekort is duurdere prijs.......

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
        In het rapport werkt men met een onder- en bovengrens. De bovengrens is wat in de Euro 6 norm staat. Ga je daarboven, dan krijg je negatieve punten: ok.
        De ondergrens is 50% van de laagste waarde van de Euro 6 norm (benzine of diesel), behalve voor PN (fijnstof denk ik, daar is hij 90%). Ga je onder de ondergrens, dan krijg je altijd de maximale score!
        Of dit nu is met 0 g NOx zoals een EV, of met 44 g bij een ICE, maakt niet uit. Je krijgt alle punten.
        Weer een duidelijk gevalletje van de scoring aan te passen om bepaalde leerlingen te bevoordelen.
        Hey Chris, wat is je bron hiervoor? Zou ik ook wel eens in detail willen lezen. Thanks.

        Comment


        • [QUOTE=ANDRE123;n6431849]
          Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten

          dat de centrales vervangen moeten worden weten we ook al meer dan 30 jaar,wat doen we talmen en ruziemaken,en geld blijven steken in allang afgeschreven brol die om de haverklap stillicht...
          En waarom talmt men....???

          omdat er geen enkele westerse firma (Frans, Duits, UK) meer is, die nog wil starten met de bouw van een kerncentrale…

          De Fransen alvast niet, want ze krijgen Olkiluoto 3 in Finland na 11 jaar vertraging, nog steeds niet afgewerkt (weer vertraging tot na 2020) (idem in Flamanville, France)

          (En het Duitse Siemens verpatste het contract vroeger reeds, net op tijd aan de Franse

          Comment


          • Heet van de naald

            Reuters Business@ReutersBiz
            Tesla cuts price of mass-marked #Model3 and raises the prices of its premium Model X and S cars https://reut.rs/2XTzlqG Follow our #Charged auto industry coverage: https://reut.rs/32xaXie $TSLA
            4
            07:01 - 16 jul. 2019

            Comment


            • Allez de 35.000$ komt in zicht. toch wel zeer competitief in het segment. Ik zou er zo ene kunnen leasen, moet me soms inhouden om het niet te doen

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Marvin Bekijk Berichten

                Hey Chris, wat is je bron hiervoor? Zou ik ook wel eens in detail willen lezen. Thanks.
                Op de Greenncap website - for engineers - test procedures - rating scheme

                Hoofdstuk 1.3

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                  Ik lees hier altijd "meer electrisch", maar in de eeste plaats zou de infrastructuur moeten aangepast worden anders hebben we nooit genoeg electriciteit om al die auto's op te laden en te kunnen laten rijden.
                  Kan anders nog plezant worden, iedereen electrische auto's en niet genoeg stroom om ze allemaal te kunnen opladen.
                  Dat is vooral doir het gewaffel van de N-VA: kerncentrales sluiten, nee toch niet, toch wel, ...
                  Zo creëer je natuurlijk geen klimaat waarin bedrijven investeringen willen doen in andere elektriciteitscentrales, of zonneparken ,windmolens.

                  Comment


                  • [QUOTE=quovadis;n6431860]
                    Oorspronkelijk geplaatst door ANDRE123 Bekijk Berichten

                    En waarom talmt men....???

                    omdat er geen enkele westerse firma (Frans, Duits, UK) meer is, die nog wil starten met de bouw van een kerncentrale…

                    De Fransen alvast niet, want ze krijgen Olkiluoto 3 in Finland na 11 jaar vertraging, nog steeds niet afgewerkt (weer vertraging tot na 2020) (idem in Flamanville, France)

                    (En het Duitse Siemens verpatste het contract vroeger reeds, net op tijd aan de Franse

                    https://en.wikipedia.org/wiki/Olkilu...ar_Power_Plant
                    Volledig correct, maar een reden te meer om op een andere energie-mix in te zetten!

                    Neen, er is nu geen perfecte all-in-one oplossing, maar er zijn wel zeker stappen die gezet kunnen worden, die efficiënter zijn dan verschillende centrales die nu nog actief zijn.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten

                      Dat is vooral doir het gewaffel van de N-VA: kerncentrales sluiten, nee toch niet, toch wel, ...
                      Zo creëer je natuurlijk geen klimaat waarin bedrijven investeringen willen doen in andere elektriciteitscentrales, of zonneparken ,windmolens.
                      Totaal off topic, maar ...

                      Ik heb ooit nog op NVA gestemd maar heb er stilaan een grondige hekel aan.
                      - doen alles voor aan de macht te geraken
                      - veranderen om de 5 botten van gedacht naar gelang het hun uitkomt
                      - schofferen constant anderen (bv. BDW over CD&V, die ze hard nodig hebben voor eender welke regering)
                      - eerst crevits verwijten da ze geen duidelijke keuze maakte voor een coalitie voor de verkiezingen, zelf zogezegd voluit voor centrum rechts gaan, na de verkiezingen direct met VB gaan klappen. Daarbij zelf eigenlijk eerst nog de volgende leugen verspreiden: in wallonie hebben ze extreem links gestemd, in vlaanderen centrum rechts. Nee dat is dus NIET waar, extreemlinks heeft in wallonie veel minder stemmen dan extreemrechts in vlaanderen. In vlaanderen hebben ze dus extreem rechts gestemd, in wallonie links.
                      - zorgen voor totale onbestuurbaarheid, vooral sinds het laten vallen van de regering over marrakesh, nu blokkeren ze de regeringsvorming op alle niveau's (geen vlaamse regering zonder federale, maar met de PS in een federale willen ze ook niet, tenzij confederalisme wat praktisch onhaalbaar is en gewoon geen meerderheid voor bestaat). Eerste wat BDW zei toen hij hoorde van de goeie uitslag van vlaams belang (live op VRT): ah dus we hebben samen een blokkeringsminderheid.
                      - blokkeren eigenlijk gewoon elke vorm van vooruitgang in dit apenland

                      Last edited by sunking; 16/07/2019, 11:15.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                        Dat de autolobby nog zeker niet bereid is om de ICE op te geven is wel duidelijk met het nieuwe Green NCAP rapport. Dat is toch ook weer een klucht!
                        https://www.greenncap.com/assessments/
                        Niets te maken met de autolobby.

                        Nu komen ze met hoera verhalen dat een Mercedes 220d even 'Clean Air' is als een EV.
                        https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...-groen-als-ev/
                        Ook niets te maken met autolobby maar met slechte journalistiek. Autoweek heeft op zich niets te zien met Green NCAP ook niet, dus wanneer Autoweek een persbericht niet goed leest, kan je dat Green NCAP niet verwijten.

                        Maar wat blijkt?
                        In het rapport werkt men met een onder- en bovengrens. De bovengrens is wat in de Euro 6 norm staat. Ga je daarboven, dan krijg je negatieve punten: ok.
                        De ondergrens is 50% van de laagste waarde van de Euro 6 norm (benzine of diesel), behalve voor PN (fijnstof denk ik, daar is hij 90%). Ga je onder de ondergrens, dan krijg je altijd de maximale score!
                        Of dit nu is met 0 g NOx zoals een EV, of met 44 g bij een ICE, maakt niet uit. Je krijgt alle punten.
                        Weer een duidelijk gevalletje van de scoring aan te passen om bepaalde leerlingen te bevoordelen.
                        Dat denk ik niet. Het werkt inderdaad met klasses om die score te bepalen. Haal je een bepaald niveau, dan krijg je 5 sterren. Is bij crashtests niet anders. Niet elke auto scoort daar dezelfde punten en er zijn ook veiligere en 'onveiligere' auto's in eenzelfde scoreklasse.

                        En die Mercedes doet het verre van slecht: hij stoot minder dan de helft van de wettelijk toegestane norm voor schadelijke stoffen uit. Dat is hoe dan ook vooruitgang ten opzichte van enkele jaren geleden toen iedere Euro 6 diesel systematisch elke norm overschreed.

                        Edit: en het wordt nog beter: CO2 telt men helemaal niet mee in de Clean Air score
                        Ik vond het al straf dat een auto met 4x4 aandrijving zo goed kon scoren, maar de uitstoot van 166g CO2/km doet er niet toe. Staat zo in het rapport: "**For indication only. The assessment of greenhouse gases does not currently form part of the rating." https://www.greenncap.com/assessment...ass-2019-0013/
                        Trump heeft wel gelijk; er is veel fake news in de wereld tegenwoordig.
                        Voor de CO2-uitstoot staat er letterlijk: "The car’s three-star rating was defined by its performance in Energy Efficiency, less impressive than that in Clean Air, but still a reasonable rating for such a car." Ze zeggen dat die energie-efficiëntie veel slechter is, maar nog doenbaar voor zo'n auto.

                        CO2 heeft op zich ook niets te maken met "clean air" hé? Ik weet ook wel dat mijn auto nog CO2 uitstoot en dat heb ik liever niet, maar ik ben vooral blij dat hij nog weinig schadelijke stoffen uitstoot.

                        Dus nog even samenvatten. Bij Green NCAP hebben ze niet beweerd dat de C-klasse even proper is als een EV. Daar zeggen ze in het persbericht in de tweede alinea (na de lead trouwens waarin er nergens gesproken wordt dat de C de properste van al is):

                        In recent years, diesel has been stigmatised as a dirty fuel but the Mercedes C220d 4MATIC shows it needn’t be. The C220d 4MATIC scored maximum points for the Clean Air Index, the same as electric vehicles. While electric vehicles produce no pollutant emissions, those of the Mercedes were below Green NCAP’s ‘high-performance’ threshold, meaning that it scored maximum points.
                        • de C krijgt de maximumscore in die Index. Dat kan je vergelijken met auto's die bij Euro NCAP 5 sterren krijgen. Dat betekent niet dat ze allemaal letterlijk dezelfde score hebben op de onderdelen, maar wel allemaal boven een bepaalde drempel zitten.
                        • Er staat letterlijk: hoewel elektrische auto's GEEN vervuilende uitstoot hebben, was die van de Mercedes onder de 'high performance'-grens waardoor het die maximumscore haalt op de index.
                        Je mag dus boos zijn op Autoweek, maar bij Green NCAP hebben ze niets verkeerd gedaan. Integendeel, ik ben blij dat het bestaat. En ze zijn (redelijk) transparant over de scores en methodologie. Alleen mochten ze nog de werkelijk gemeten cijfers ook nog gemeld hebben zoals dat bij ADAC in deze test wél het geval is.
                        Last edited by Marvin; 16/07/2019, 12:12. Reden: Nuance toegevoegd over transparantie op einde

                        Comment


                        • Bij ADAC stellen ze het ook heel duidelijk:

                          Euro-6d-TEMP-Diesel stoßen durchschnittlich 76 Prozent weniger NOx aus als Euro-6b-Diesel und 85 Prozent weniger als Euro-5-Diesel. Stichproben bei Messungen auf der Straße haben gezeigt, dass die Schadstoffreduzierung bei guten Euro-6d-TEMP-Dieseln im Vergleich zu durchschnittlichen Euro-5-Dieseln sogar bei 95 bis 99 Prozent liegt.
                          Of in het Nederlands:

                          Euro 6d TEMP-diesels stoten gemiddeld 76 procent minder NOx uit dan een Euro 6b-diesel en 85 procent minder dan Euro5-diesels. Bij steekproeven gemeten op straat van Euro 6d TEMP-diesels met goede uitstootbeperking ligt dat in vergelijking met Euro 5-diesels zelfs tussen 95 tot 99 procent lager.
                          DAT is het belangrijkste van de nieuwe uitstootnormen. Autobouwers leven de normen nu ten minste na. En onafhankelijke instanties testen ze.

                          Comment


                          • Ik ben er niet mee akkoord dat Green Ncap en Euro Ncap gelijkaardig zijn: een auto kan altijd veiliger worden, maar voor uitstoot is er een duidelijke ondergrens: 0 uitstoot.
                            Iedereen beseft dat 5 EuroNcap sterren van 10 jaar geleden niet overeen komen met 5 sterren nu.
                            Een auto die nu 0 uitstoot heeft, zal over 10 jaar ook nog 0 uitstoot hebben. Effientie gaat door slijtage misschien omlaag, maar dat is het ook.
                            Dus ik vind het heel foutief dat men het concept van de sterren overneemt van iets wat alleen maar kan groeien (veiligheid), naar iets wat een duidelijk, nu reeds haalbaar, optimum heeft (uitstoot).

                            Om nog meer aan te tonen dat dit niet ter goeder trouw is, wijs ik ook op het volgende:
                            - in de crashtest krijgt iedere auto op ieder onderdeel een percentage score.
                            - in de uitstoottest vind ik nergens in het rapport hoeveel NOx die Mercedes nu uitstoot. Door de test spec te lezen weet ik dat dit onder de helft van de Euro6 norm ligt: 45g. Maar is dit 44, 20, 1 of 0? Geen idee. Men moet dit toch weten, want gemeten. Waarom vermeld men dit dan niet in het rapport?

                            Comment


                            • de test lijkt wel op maat van de auto gemaakt idd voor diesels hanteren ze andere normen dan voor benzines. Waarom?

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Marvin Bekijk Berichten
                                DAT is het belangrijkste van de nieuwe uitstootnormen. Autobouwers leven de normen nu ten minste na. En onafhankelijke instanties testen ze.
                                Maar dat doet men toch al?
                                Er is de WLTP norm, die meet de uitstoot. Waarom nog een nieuwe standaard bedenken, die alleen maar voor verwarring zorgt?
                                Iedere auto moet volgens WLTP gemeten worden. Die cijfers zijn er. Hoe lang gaat het duren eer we voor een merendeel van de auto's deze Green NCAP score hebben?

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                  de test lijkt wel op maat van de auto gemaakt idd voor diesels hanteren ze andere normen dan voor benzines. Waarom?
                                  Voor de maximale score maken ze denk ik geen onderscheid tussen benzine of diesel. Ze nemen voor de ondergrens namelijk de helft van de normwaarde van diesel of benzine, welke van de 2 het laagste is.
                                  HC: ondergrens is 45, dat is de helft van de dieselnorm (90), die lager is dan die van benzine (100)
                                  NOx: 30, benzine: 60, diesel: 80
                                  CO: 250, benzine: 1000, diesel: 500
                                  PM: 2,25, heft van zowel benzine als diesel: 4,5
                                  PN: 6,0E+10, 90% van benzine en diesel: 6,0E+11

                                  Dus voor CO is diesel wel duidelijk sterk in het voordeel,maar ik kan eerlijk niet zeggen of NOx belangrijker is dan CO of omgekeerd.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten

                                    Dat is vooral doir het gewaffel van de N-VA: kerncentrales sluiten, nee toch niet, toch wel, ...
                                    Zo creëer je natuurlijk geen klimaat waarin bedrijven investeringen willen doen in andere elektriciteitscentrales, of zonneparken ,windmolens.
                                    de nva is slechts 5 jaar aan het bewind geweest,het getalm is al 15 jaar bezig
                                    dat is niet de schuld van 1 partij,maar van alle politiekers en partijen
                                    de opeenvolgende verantwoordelijke ministers voor energie maken er allemaal eerst een potje van,en trappen het dan af naar een dikbetaald postje.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                                      Maar dat doet men toch al?
                                      Er is de WLTP norm, die meet de uitstoot. Waarom nog een nieuwe standaard bedenken, die alleen maar voor verwarring zorgt?
                                      Iedere auto moet volgens WLTP gemeten worden. Die cijfers zijn er. Hoe lang gaat het duren eer we voor een merendeel van de auto's deze Green NCAP score hebben?
                                      Doorgaans wordt het normverbruik en de CO2-uitstoot wel vermeld in brochures en advertenties, maar daarmee weet je niet of de schadelijke uitstoot goed is of niet. In theorie (!) moet die wel voldoen aan de Euro 6d-temp, maar zoals we van de voorbije jaren weten is dat in de realiteit wel eens anders Green NCAP geeft nu een makkelijke manier om die 'Clean Air' te vergelijken tussen auto's.

                                      Het gerapporteerde normverbruik en de CO2-uitstoot kan je dankzij de nieuwe testprocedures met WLTP en RDE en wat nog allemaal al beter gebruiken om het reële verbruik te weten. In tegenstelling tot vroeger is dat toch al een stuk realistischer. Het normverbruik van mijn wagen is bijvoorbeeld 4,2 en dat kan ik ook halen als ik mijn best doe. Het normverbruik van mijn vorige Euro 5- en Euro 6-diesels kon ik in de verste verte niet bereiken.

                                      Het is inderdaad wel zo dat er nu nog te weinig auto's getest zijn door Green NCAP. Ik vraag me ook af hoeveel motorversies per model ze zullen testen. Maar alle begin is moeilijk en het is veelbelovend dat ze het op zijn minst al doen. Het kan een drukkingsmiddel worden voor autoconstructeurs om zich beter te gedragen en zelfs een marketingmiddel, voor zover mensen daar om geven. (Zie ook veiligheidsscores bij Euro NCAP. Het is misschien geen verkoopsargument an sich, maar constructeurs hebben anderzijds ook liever geen model met 3 sterren als hun concurrenten er 5 hebben.)

                                      Comment


                                      • Hoe geloofwaardig ben je als Mercedes, vorig jaar in Duitsland 700.000 diesel Ad-Blue Euro 6 auto’s moet terugroepen (verkocht tot 201 en hiervoor een voorziening van € 800.000.000 moet aanleggen

                                        https://www.welt.de/wirtschaft/artic...-ausbaden.html

                                        https://www.tijd.be/ondernemen/auto/.../10060982.html

                                        In Duitsland dagen de diesel freaks, er hun eigen premium automerk, Audi, voor rechtbank, na het 4e sjoemel schandaal (AD Blue tot einde 2018 verkocht…)

                                        https://www.focus.de/auto/experten/e..._10899017.html

                                        En de belgen denken dat er alleen in 2015 een klein sjoemel probleem was, in Duitsland is nr 4 al in de rechtbank geweest...
                                        Last edited by quovadis; 16/07/2019, 15:08.

                                        Comment


                                        • Zoals ik al zei, ze zitten tot over hun oren in hun eigen dieselwarm. Dan komt zo'n partijdig studietje wel goed uit natuurlijk.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X