Dat de autolobby nog zeker niet bereid is om de ICE op te geven is wel duidelijk met het nieuwe Green NCAP rapport. Dat is toch ook weer een klucht!
Nu komen ze met hoera verhalen dat een Mercedes 220d even 'Clean Air' is als een EV.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...-groen-als-ev/
Maar wat blijkt?
In het rapport werkt men met een onder- en bovengrens. De bovengrens is wat in de Euro 6 norm staat. Ga je daarboven, dan krijg je negatieve punten: ok.
De ondergrens is 50% van de laagste waarde van de Euro 6 norm (benzine of diesel), behalve voor PN (fijnstof denk ik, daar is hij 90%). Ga je onder de ondergrens, dan krijg je altijd de maximale score!
Of dit nu is met 0 g NOx zoals een EV, of met 44 g bij een ICE, maakt niet uit. Je krijgt alle punten.
Weer een duidelijk gevalletje van de scoring aan te passen om bepaalde leerlingen te bevoordelen.
Het rapport heeft 2 onderdelen: Clean Air en Energy Efficiency. Beide op 10. Maar men meet nog niet alles voor Energy Efficiency. Men kan kennelijk ook maximaal 8,5 op 10 scoren. Wat de EV's doen, zoals bvb de Leaf: https://www.greenncap.com/wp-content..._Datasheet.pdf
Waarom het maximum momenteel 8,5 is, staat niet beschreven.
Een dikke klucht dus...
Edit: en het wordt nog beter: CO2 telt men helemaal niet mee in de Clean Air score
Ik vond het al straf dat een auto met 4x4 aandrijving zo goed kon scoren, maar de uitstoot van 166g CO2/km doet er niet toe. Staat zo in het rapport: "**For indication only. The assessment of greenhouse gases does not currently form part of the rating." https://www.greenncap.com/assessment...ass-2019-0013/
Trump heeft wel gelijk; er is veel fake news in de wereld tegenwoordig.
Nu komen ze met hoera verhalen dat een Mercedes 220d even 'Clean Air' is als een EV.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...-groen-als-ev/
Maar wat blijkt?
In het rapport werkt men met een onder- en bovengrens. De bovengrens is wat in de Euro 6 norm staat. Ga je daarboven, dan krijg je negatieve punten: ok.
De ondergrens is 50% van de laagste waarde van de Euro 6 norm (benzine of diesel), behalve voor PN (fijnstof denk ik, daar is hij 90%). Ga je onder de ondergrens, dan krijg je altijd de maximale score!
Of dit nu is met 0 g NOx zoals een EV, of met 44 g bij een ICE, maakt niet uit. Je krijgt alle punten.
Weer een duidelijk gevalletje van de scoring aan te passen om bepaalde leerlingen te bevoordelen.
Het rapport heeft 2 onderdelen: Clean Air en Energy Efficiency. Beide op 10. Maar men meet nog niet alles voor Energy Efficiency. Men kan kennelijk ook maximaal 8,5 op 10 scoren. Wat de EV's doen, zoals bvb de Leaf: https://www.greenncap.com/wp-content..._Datasheet.pdf
Waarom het maximum momenteel 8,5 is, staat niet beschreven.
Een dikke klucht dus...
Edit: en het wordt nog beter: CO2 telt men helemaal niet mee in de Clean Air score
Ik vond het al straf dat een auto met 4x4 aandrijving zo goed kon scoren, maar de uitstoot van 166g CO2/km doet er niet toe. Staat zo in het rapport: "**For indication only. The assessment of greenhouse gases does not currently form part of the rating." https://www.greenncap.com/assessment...ass-2019-0013/
Trump heeft wel gelijk; er is veel fake news in de wereld tegenwoordig.
Comment