Mededeling

Collapse
No announcement yet.

VAG dieselschandaal

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
    Een Duitser trok het zich wel aan en ging naar de rechtbank (en in beroep): VW moet hem 25.600€ betalen voor een Sharan die hij in 2014 voor 31.500€ heeft gekocht.
    Geeft heel wat andere rechtszaken extra argumenten, dus dit zou VW nog wel eens 1,5 miljard kunnen kosten.
    https://www.autointernationaal.nl/20...oemelsoftware/
    Allé daar kan die mens al eens iets anders mee kopen om zich te verplaatsen :

    Comment


    • 'DE DRUK WAS GROOT'

      AUDI-INGENIEUR DOET BOEKJE OPEN OVER DIESELSCHANDAAL

      Eén van de Audi-ingenieurs die momenteel in München terechtstaat wegens een rol in het wereldberoemde dieselschandaal, heeft een boekje opengedaan over hoe het gesjoemel in zijn ogen tot stand kwam.

      Het gaat om Giovanni Pamio, de 63-jarige Italiaan die in 2017 al in staat van beschuldiging werd gesteld voor zijn rol in het gesjoemel bij Audi. Hij wordt ervan beschuldigd werknemers de opdracht te hebben gegeven om sjoemelsoftware te ontwerpen, waarmee auto’s ten onrechte door de Amerikaanse emissietests konden worden geloodst. Niet zo gek: Pamio was destijds verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de betreffende dieselmotoren.

      Automobilwoche meldt dat er in 2009 een enorme druk was om zogenaamde ‘schone diesels’ (‘Clean Diesel’ was destijds een marketingterm in de VS) te ontwerpen voor de Amerikaanse markt. Er was weinig tijd en de prioriteit lag volgens Pamio bij de verkeerde zaken. Zo zou men de beschikbare ruimte onder de auto liever gebruiken voor componenten van de geluidsinstallatie, dan voor een brandstoftank die ruimte biedt aan adequate uitlaatgasnabehandeling-systemen.

      In 2018 werd duidelijk dat de Adblue-systemen van bepaalde diesel-Audi’s zo zijn geprogrammeerd, dat ze onderweg soms worden uitgeschakeld om het bijvul-interval zo lang mogelijk op te rekken. Daardoor stoten de betrokken auto’s onderweg veel meer schadelijke stoffen uit dan tijdens een meting, omdat het systeem dan uiteraard wél naar behoren functioneert.

      Verzoek afgewezen

      Hoewel Pamio als ingenieur niet zozeer in termen van legaliteit naar de te kleine Adblue-tank keek, zou hij wel tijdig hebben geconcludeerd dat de toegepaste tank niet voldeed voor het beoogde doel. Zijn afdeling zou dan ook meerdere malen om grotere tanks hebben verzocht, maar die verzoeken zijn volgens Pamio keer op keer afgewezen. ‘Acceleratie, verbruik en kosten waren belangrijker dan emissies’, meldt Automobilwoche.

      Onder leiding van Pamio is vervolgens software ontwikkeld die het gesjoemel met Adblue moest verhullen, al was dat dus volgens Pamio onder stevige druk van hogerhand. Zo bleven waarschuwingslampjes bij een te laag niveau uit, of werd er simpelweg een te hoog Adblue-niveau weergegeven op het scherm. Deze frauduleuze software is naar verluidt in zo’n 434.000 auto’s toegepast.

      Voorarrest

      Overigens is Pamio volgens Automotive News al eens vrijgesproken in een andere dieselgate-gerelateerde zaak, waarbij hij volgens de Duitse rechtbank geen doorslaggevende rol had gespeeld. Ook zou de ingenieur al een forse vergoeding hebben gekregen van Audi, onder meer omdat hij z’n werkgever al tijdens het sjoemelen zou hebben gewaarschuwd. Wel bracht hij al eens vijf maanden door in voorarrest.

      In München staan behalve Giovanni Pamio nog drie voormalige Audi-medewerkers met een rol in het schandaal terecht. Henning Lörch (52) was onder Pamio afdelingshoofd voor uitlaatgasnabehandeling. Wolfgang Hatz (61) was tussen 2001 en 2009 Hoofd Motorontwikkeling bij Audi. De vierde, en meteen ook meest prominente naam op de lijst is die van Rupert Stadler (57), die zich van 2010 tot 2018 CEO van Audi mocht noemen. Volgens Automobilwoche is Stadler echter ook degene die van het viertal het minst ten laste wordt gelegd.

      Bron: Autoweek


      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • NIEUWE PERSONEN

        14 VOLKSWAGEN-MEDEWERKERS AANGEKLAAGD OM DIESELSCHANDAAL

        De Duitse openbaar aanklager heeft veertien hooggeplaatste Volkswagen-medewerkers aangeklaagd voor de rol die zij speelden in het sjoemeldieselschandaal, schrijft het Duitse persbureau DPA.

        Een woordvoerder van de openbaar aanklager zegt tegen DPA dat ze zijn aangeklaagd vanwege fraude, belastingontwijking, misleidende reclame en het indirect verstrekken van valse certificaten van dieselmotoren. Wie er precies zijn aangeklaagd, is nog niet bekend. Volkswagen heeft nog niet gereageerd op de nieuwe aanklachten. Naast de veertien Volkswagen-bestuurders werd ook de bestuurder van een leverancier aangeklaagd.

        De vijftien personen zijn niet de eersten die zijn aangeklaagd wegens hun rol in de sjoemeldieselaffaire. Eerder werd onder anderen oud-Volkswagen-topman Martin Winterkorn vervolgd. De rechtszaak die tegen hem loopt, is uitgesteld vanwege de coronapandemie en begint in september. Naast Winterkorn is ook voormalig Audi-CEO Rupert Stadler al verwikkeld in een rechtszaak wegens het dieselschandaal.

        Ook lager in de gelederen werden er mensen aangeklaagd, waaronder Audi-ingenieur Giovanni Pamio. Hij deed in oktober een boekje open over wat er achter de schermen gebeurde om dieselmotoren onder de emissie-eisen uit te laten komen. De motoren konden tijdens een testcyclus goed overkomen, maar bleken in de praktijk vervolgens veel meer uit te stoten.

        Het dieselschandaal heeft Volkswagen inmiddels al ruim €32 miljard gekost aan boetes, aanpassingen aan auto's en juridische kosten.

        Bron: Autoweek
        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • Misschien ook voor België?

          150.000 Nederlanders krijgen compensatie voor Volkswagen met "sjoemelsoftware": wat betekent dit voor België?

          https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/07...terugbetaling/
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
            Misschien ook voor België?

            150.000 Nederlanders krijgen compensatie voor Volkswagen met "sjoemelsoftware": wat betekent dit voor België?

            https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/07...terugbetaling/
            Dan toch alleen voor enkele uitzonderingen en diesel afvallige Belgen....

            De gemiddelde Nederlander (+ Duitser, + Zwitser, etc.) besefte in 2015 dadelijk, dat hij gepluimd was en diende massaal schadeclaims in, die ze allemaal kregen…

            De gemiddelde Vlaming, besefte niets, diende (bijna....) geen schadeclaims in, bleef VW steunen door massaal nieuwe + oude diesels te blijven kopen en software aanpassing te weigeren….(een diesel was voor eeuwig)

            Dit tot wanhoop van de Belgische politici, die zelf niet durfden vertellen dat het diesel tijdperk gedaan was, pas toen de politici met de WLTP-normen, (in Vlaanderen met 1 jaar vertraging in voege) de schuld op de EU konden steken, begon de Vlaming zijn € een beetje te vallen…

            Een Vlaming gaat liever met zijn klak rond, voor de dure kankerbehandeling van zijn familie.

            Comment


            • bij ons loopt de aktie van test-aankoop/test achats nog voor 400000 wagens

              een vlaming is idd minder mondig en volgzamer dan onze buren, ook die in eigen land....benieuwd ergens naar de verhouding in ons land wie meegegaan is in die groepsclaim

              niet dat het een maatstaf is, maar op de franstalige zusterpagina over het onderwerp is meer animo dan op de vlaamse

              Comment


              • De Belgen hebben op hetzelfde moment als de Nederlanders en Duitsers massaal claims ingediend.
                Nog voor de brief van VW kon verstuurd worden waren er al duizenden.
                den borre


                "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                Int3x0r
                Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                Comment


                • bij ons draait het gerecht gewoon véél trager idd (ook al omdat het be-gerecht in deze met het eu-parlement in onze hoofstad in deze absoluut geen voortrekkersrol zal willen gespeeld hebben, liever de volgeling-rol om niemand tegen 't hoofd te stoten)

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                    bij ons draait het gerecht gewoon véél trager idd (ook al omdat het be-gerecht in deze met het eu-parlement in onze hoofstad in deze absoluut geen voortrekkersrol zal willen gespeeld hebben, liever de volgeling-rol om niemand tegen 't hoofd te stoten)
                    Het Belgisch gerecht moet via 600 regeringen passeren. Waar iedere clown zijn aandeel wil te zeggen hebben.
                    “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                    Comment


                    • Comment


                      • Volkswagen krijgt concurrentie

                        https://www.msn.com/nl-be/financien/...ing=staticview
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • Ze hadden heel veel concurrentie maar die zijn wat meer doodgezwegen.
                          den borre


                          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                          Int3x0r
                          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                          Comment


                          • Ze hebben zo allemaal hun geheimen imo
                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • VOLKSWAGEN TREFT MILJOENENSCHIKKING MET BRITTEN OVER DIESELFRAUDE

                              91.000 AUTOBEZITTERS KRIJGEN GELD

                              De Volkswagen Group moet in het Verenigd Koninkrijk flink de portemonnee trekken. Het concern trof namelijk een schikking van 193 miljoen pond, omgerekend €227 miljoen, met gedupeerden van het dieselschandaal. In totaal krijgen circa 91.000 eigenaren van Volkswagens, Skoda's, Seats en Audi's een zak geld mee naar huis.

                              De rechtszaak was in 2016 gezamenlijk aangespannen tegen Volkswagen vanwege het gesjoemel met de uitstoot van dieselmotoren. Volkswagen betaalt ook de vergoedingen voor onder meer de juridische kosten van de aanklagers, maar doet naar eigen zeggen geen concessies rond aansprakelijkheid. Met de schikking worden volgens Volkswagen hoge kosten voor rechtszaken en beroepsprocedures voorkomen. "De Volkswagen Group is blij dat we deze langlopende juridische procedure in Engeland en Wales hebben kunnen afsluiten", aldus een verklaring van de autofabrikant. Verder spreekt Volkswagen van een 'nieuwe mijlpaal' bij het afsluiten van de 'betreurenswaardige gebeurtenissen' rond het dieselschandaal, dat in 2015 aan het licht kwam. Wereldwijd heeft Volkswagen al miljarden moeten uitgeven aan boetes en schikkingen rondom 'dieselgate'.

                              Het advocatenkantoor dat de klagers heeft bijgestaan zegt trots te zijn op de bereikte deal met Volkswagen. "De schikking maakt een lang, complex en duur proces overbodig en we zijn blij dat we deze regeling voor onze klanten in de massaclaim bereikt hebben", stelt het kantoor.

                              Overigens betekent dit niet het einde van de juridische gevechten die Volkswagen nog voert. De Nederlandse stichting Diesel Emissions Justice Foundation dagvaardde Volkswagen namelijk in 2020 om ook een schadevergoeding te bedingen voor getroffen Europeanen. Gezien de duur van de juridische procedure in Engeland, kunnen zij vermoedelijk nog wel even op hun geld wachten.

                              Bron: Autoweek
                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • EUROPEES HOF: 'EIGENAREN VAN SJOEMELDIESEL HEBBEN RECHT OP COMPENSATIE'

                                PRECEDENTWERKING VOOR HUIDIGE RECHTSZAKEN

                                Eigenaren van een dieselauto met 'sjoemelsoftware' aan boord hebben recht op compensatie van de fabrikant. Dat zegt een Advocaat-Generaal van het Europese Hof van Justitie in een zaak die momenteel dient tegen Mercedes-Benz. Een uitspraak van de Europese rechter kan mogelijk gevolgen hebben voor alle fabrikanten die diesels met dergelijke software hebben verkocht.

                                De uitspraak is afkomstig van Advocaat-Generaal Athanasios Rantos, meldt persbureau Reuters. Rantos stelt dat Europese lidstaten methoden moeten gaan bepalen om de hoogte van de compensatie aan getroffen eigenaren van dieselauto's te berekenen, om ervoor te zorgen dat het overeenstemt met de daadwerkelijke schade die is geleden. Een Advocaat-Generaal doet nog geen rechterlijke uitspraak, maar doorgaans volgen Europese rechters de adviezen van Advocaten-Generaal wel op. Mocht de rechter het advies van Rantos overnemen, dan wordt het in theorie makkelijker voor eigenaren van 'sjoemeldiesels' om een schadevergoeding op te eisen bij de fabrikant.

                                De Duitse advocaat Claus Goldenstein, die 42.500 gedupeerden van het dieselschandaal bijstaat, bevestigt dat. Volgens hem kunnen fabrikanten in dat geval namelijk niet alleen meer verantwoordelijk worden gehouden voor het opzettelijk gebruiken van sjoemelsoftware, maar ook voor nalatigheid. Dat kan bijvoorbeeld zo zijn wanneer de motoren door een andere fabrikant geleverd zijn, zoals bij Suzuki. Mercedes-Benz reageerde op de uitspraak van de Advocaat-Generaal door te zeggen dat deze niet bindend is en dat de fabrikant de uitspraak van de rechter eerst wil afwachten.

                                In de zaak draait het om een eigenaar van een C 220 CDI die Mercedes-Benz heeft aangeklaagd wegens het gebruik van sjoemelsoftware in zijn auto. Daarbij gaat het om het EGR-systeem dat alleen opereert binnen bepaalde temperaturen. Als het buiten kouder is, vermindert het systeem de mate van recirculatie, waardoor de auto meer NOx uitstoot. De zaak kwam terecht bij het Europese Hof door de rechtbank van Regensburg, die een prejudiciële vraag indiende. De Duitse rechter had vastgesteld dat er inderdaad sprake is van gesjoemel met de uitstoot, maar vroeg zich af of de gedupeerde het recht heeft om compensatie te krijgen van de fabrikant en zo ja, hoe de hoogte van die compensatie moet worden berekend. Het is nog niet duidelijk wanneer de Europese rechter beslist over de zaak.

                                Bron: Autoweek
                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • Spannend
                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • Comment


                                    • VOLKSWAGEN VANGT OPNIEUW BOT IN DIESELGATE-ZAAK

                                      EUROPESE RECHTER ZET DEUR OPEN VOOR CLAIMS

                                      Volkswagen-diesels mogen bij lagere temperaturen niet meer stikstof uitstoten om de motor te ontzien. De software die de autofabrikant daarvoor heeft gebruikt is ontoelaatbaar en biedt voor gedupeerde klanten een rechtsgrond om hun geld terug te vragen, oppert het Europees Hof van Justitie. De uitspraak is de zoveelste reprimande voor Volkswagen in het langlopende Dieselgate-dossier.

                                      De zaak in kwestie is aangespannen door Oostenrijkse Volkswagen-klanten die in de periode van 2011 tot 2013 een Volkswagen met dieselmotor hebben gekocht, meldt persbureau Reuters. Het draait om het feit dat Volkswagen zijn auto's zo programmeerde dat ze alleen op warmere dagen binnen de Europese normen voor de stikstofuitstoot vielen. Zodra het buiten kouder was dan 15 graden of warmer dan 33 graden, verminderde de ECU de werking van het EGR-systeem waardoor er minder uitlaatgassen terug de motor in werden gezogen. Dat spaart de krachtbron, maar zorgt wel voor een hogere uitstoot dan Volkswagen op papier beloofde.

                                      Het Europees Hof in Luxemburg oordeelt dat zo'n ingreep alleen is toegestaan als de verkeersveiligheid in het geding komt. Bovendien zou het alleen bij wijze van uitzondering mogen, terwijl het bij Volkswagen eerder de norm zou zijn dat het EGR-systeem een verminderde werking had. Het is immers het grootste deel van het jaar kouder dan 15 graden, zeker in Oostenrijk waar de rechtszaak werd aangespannen. De afwijking van de regels door Volkswagen is volgens het Europees Hof 'niet van geringe betekenis' en de rechters oordelen dat 'de ontbinding van de koopovereenkomst in beginsel niet uitgesloten is.'

                                      Voor de Oostenrijkse klanten betekent deze uitspraak nog niet dat zij hun geld terug hebben. Volkswagen heeft namelijk een andere lezing van de rechterlijke uitspraak. "Volkswagen AG ziet zijn juridische positie bevestigd door de uitspraak van het Europees Hof", luidt de verklaring van de autofabrikant. Volgens Volkswagen beschermt de software de motor tegen 'een aanzienlijk risico op schade of ongelukken'. Volgens Volkswagen zou er zonder de software zelfs sprake zijn van 'concreet gevaar' als je met de auto rijdt. Uiteindelijk oordeelt de Oostenrijkse rechtbank met de uitspraak van de Europese rechter op zak of de klanten hun geld terug krijgen of niet.

                                      Bron: Autoweek
                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • VOORMALIG AUDI-TOPMAN ERKENT NALATIGHEID IN DIESELSCHANDAAL

                                        RUPERT STADLER

                                        ​Voormalig Audi-CEO Rupert Stadler erkent dat hij steken heeft laten vallen tijdens het gesjoemel van Audi met de uitstoot van dieselmotoren.


                                        Toen Rupert Stadler CEO van Audi was, sjoemelde de fabrikant grootschalig met de uitstoot van dieselmotoren. Die leidden bij uitstoottests de boel om de tuin, waardoor de krachtbronnen in de praktijk meer NOx uitstootten dan tijdens de tests naar voren kwam. Stadler werd in 2019 formeel aangeklaagd voor betrokkenheid bij het dieselschandaal en kwam in 2021 met een eerste verklaring. Hij zou 'te druk zijn geweest' om door te hebben wat er gebeurde, zo stelde Stadler destijds. Nu trekt hij het schandaal meer naar zich toe. Dinsdag verklaart Stadler via zijn advocaat in de rechtbank in München: "Ik begrijp dat er van mijn kant meer zorg nodig was", zo citeert Reuters.

                                        De advocaat benadrukt dat Stadler erbij blijft dat hij niet van het gesjoemel afwist toen het gebeurde, maar wel dat hij accepteerde dat dit mogelijk gebeurde. Stadler erkent hiermee dus nalatigheid. Dat hij nu zelf gedeeltelijke verantwoordelijkheid neemt voor het dieselschandaal en een boete van €1,1 miljoen betaalt, zoals de rechtbank hem eerder volgens Reuters als optie voorlegde, zorgt ervoor dat Stadler anderhalf tot twee jaar voorwaardelijke celstraf krijgt. Anders hing er tot wel tien jaar voor fraude boven zijn hoofd. In juni volgt naar verwachting de uitspraak.

                                        Bron: Autoweek


                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment


                                        • Blijft een populaire uitspraak bij onze Oosterburen, wir haben es nicht gewusst.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X