Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zit ik vanaf 2022 in een auto zonder radio?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Smilin' Jack Bekijk Berichten
    Op pagina 1 van dit topic worden er toch oplossingen getoond waarvoor je niet moet "boren, solderen en kabels bijleggen" (FM).
    Tja, maar het is toch niet hetzelfde hé. Je zal volume moeten wijzigen en van post verzetten ààn dat bakje. Dat is toch helemaal niet hetzelfde als aan uw chroom knop mogen draaien van uw classic FM radio, de FM naald van de ene naar de andere kant zien rollen.
    Ik dacht toch dat meer mensen met dergelijke bezorgdheid gingen zitten, zeker op een autoforum.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Corignio Bekijk Berichten
      Mijn punt is: Nu kan je nog in je classic car rondtoeren met muziek door de radio - die soms een kunstwerk is in sommige Cadillacs en dergelijke - zoals je dat 50 jaar geleden deed.

Eens FM radio wegvalt zal je voor de keuze staan:
      a) zonder muziek rijden, wat in sommige wagens zeker geen straf is.
      b) ofwel inderdaad mogen boren, solderen en kabels bijleggen, een DAB+ bakje hebben zitten. Met andere woorden: een mint exemplaar oldtimer kan dan niet meer 100% origineel zijn door deze onozele afschaffing van FM.
      Maar er blijven ook nog FM zenders bestaan! De lokale en dat zijn er bij mijn weten toch nog meer dan de nationale.
      Je kan dus nog altijd heel wat muziek beluisteren.

Met die Cadillac verandert er zeer weinig, want ik denk niet dat die al RDS had waardoor hij automatisch naar de andere frequentie van Nostalgie oversprong, wel? Dus reed je wat verder, dan begon het gekraak en moest je een ander station zoeken. Ipv dat je binnenkort andere frequentie zoekt van Nostalgie, zal je dan ander lokaal station moeten zoeken. Is dat nu zo erg?

En zoals ik al op de eerste pagina heb aangetoond zijn er heel wat oplossingen waarvoor je niet heel je dashboard moet opengooien of ontsieren met moderne inbouw.

Comment

Ik moet wel zeggen: dit dashboard is een kunstwerk! Echt prachtig!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
          Maar er blijven ook nog FM zenders bestaan! De lokale en dat zijn er bij mijn weten toch nog meer dan de nationale.
          Je kan dus nog altijd heel wat muziek beluisteren.

Met die Cadillac verandert er zeer weinig, want ik denk niet dat die al RDS had waardoor hij automatisch naar de andere frequentie van Nostalgie oversprong, wel? Dus reed je wat verder, dan begon het gekraak en moest je een ander station zoeken. Ipv dat je binnenkort andere frequentie zoekt van Nostalgie, zal je dan ander lokaal station moeten zoeken. Is dat nu zo erg?

En zoals ik al op de eerste pagina heb aangetoond zijn er heel wat oplossingen waarvoor je niet heel je dashboard moet opengooien of ontsieren met moderne inbouw.
          Ah blijven er toch nog FM zenders bestaan? Wist ik niet.
          Dat je moet overschakelen is helemaal niet erg, zei ik dat ergens? Zo'n kanjer van een oude radio bedienen is zelfs een belevenis op zich

En dat er evenwel elegante oplossingen bestaan om DAB+ te hebben weet ik, maar je moet dat DAB+ bakje toch érgens hangen, dmv schroeven/plakken/lijmen + je moet toch ergens je 12V voeding halen dus zal je ergens mogen knippen en solderen.
          Dit wil je ten alen koste vermijden in een classic car die (soms) veel €€ waard is...

Comment

Ah blijven er toch nog FM zenders bestaan? Wist ik niet.
            Tja, lezen he...
            Heb ik op de eerste pagina gezet: 3e post in deze thread.
            En is nog geen half uur geleden nog eens als quote gepost.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
              Tja, lezen he...
              Heb ik op de eerste pagina gezet: 3e post in deze thread.
              En is nog geen half uur geleden nog eens als quote gepost.
              Ah maar geen nationale. Oké bedankt,

Comment

20 jaar achteruit met zo een lelijke afstandsbediening.
                den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Een afstandbediening kan je vervangen...
                  Het is dan ook voor een auto van 20 jaar oud... dus perfect.

Comment

Heeft er iemand al ervaring met DAB in de wagen?
                    Werkt dat goed?

Ik heb een volvo in bestelling, ik kan DAB nog bijvoegen, maar is een optie van 450€ !!!

Da's niet niks

Comment

de as antwerpen-kust is 100% gedekt, veel hangt af waar je woont

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door corelli Bekijk Berichten
                        Werkt dat goed?

Ik heb een volvo in bestelling, ik kan DAB nog bijvoegen, maar is een optie van 450€ !!!

Da's niet niks
                        Ik zou het doen, zeker als je tot 2022 met je auto wil blijven rijden en ze dit idee gaan doorzetten. En als je niet tot '22 met je auto blijft rijden maar het word de komende jaren zeker dat ze fm (nationale zenders) gaan afschaffen is het alleen maar een voordeel bij verkoop.
                        2012 Abarth 500 'esseesse'

Comment

je weet toch ook dat eens het 2022 is dat het dan weer wordt uitgesteld.
                          Klik voor topic 1990 BMW 535i E34 manueel 6cyl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door corelli Bekijk Berichten
                            Werkt dat goed?

Da's niet niks
                            Ik zou het er zeker niet bij nemen,
                            Tegen '22 kost een extern DAB+ bakje een tiende van die 450eur en voor wat de wagen tegen dan nog waard is...
                            Daarbij komt dat de datum nog kan achteruit schuiven, ik zou zeker geen 450eur betalen om dan binnen 2j te horen dat het 2030 wordt ofzo

Comment

Maar ze zenden nu al uit in DAB dus je kunt het nu ook al gebruiken Corignio, sommigen betalen nu toch ook voor bijvb. een cd speler of een USB aansluiting.
                              Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

En niet vergeten dat DAB betere kwaliteit qua geluid is dan fm, waarmee ik zeker niet zeg dat fm slechte kwaliteit is. Maar als je daar waarde aan hecht is DAB zeker een goede optie om te nemen.

Comment

Je zit wel niet thuis naar een HD film te kijken, maar zit in de auto, met veel omgevingsgeluiden om je heen. Maakt het dan toch zo'n verschil ? Mijn idee is dat dit verschil toch niet groot kan zijn in die omstandigheden ? Denk ik hee, ik heb geen ervaring, heb wel DAB, maar nog nooit gebruikt. Ik luister trouwens toch nooit naar geen enkele van de weinige zenders die er op staan.

Wel 1x geprobeerd, maar toen die na 3-4 minuten nog altijd geen verbinding had, opgegeven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
                                    Je zit wel niet thuis naar een HD film te kijken, maar zit in de auto, met veel omgevingsgeluiden om je heen. Maakt het dan toch zo'n verschil ? Mijn idee is dat dit verschil toch niet groot kan zijn in die omstandigheden ? Denk ik hee, ik heb geen ervaring, heb wel DAB, maar nog nooit gebruikt. Ik luister trouwens toch nooit naar geen enkele van de weinige zenders die er op staan.

Wel 1x geprobeerd, maar toen die na 3-4 minuten nog altijd geen verbinding had, opgegeven.
                                    Hangt ook voor een groot deel af welk type geluidsinstallatie je hebt.
                                    Bij pak nu standaard Opel speakers, zal je het verschil een pak minder hoor tussen FM en DAB dan bij een Naim systeem van Bentley.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

Het is nu niet dat je achterover valt van het verschil, dat is waar. Ik heb zelf maar 2 dagen met een auto gereden met DAB (vervangwagen) en enkel mijn gebruikelijke woon-school tripjes, dus heb het niet echt uitgebreid kunnen testen. Maar op die twee dagen werkte het bij mij wel perfect, luister wel bijna altijd naar dezelfde zender. Maar in mijn tripje naar schoon zit een tunnel waar mijn ontvangst met moment wel eens durft te haperen, daar heb je met DAB geen last van. Maar 't zal beide wel zijn voor en nadelen hebben.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Corignio Bekijk Berichten
                                        Ik zou het er zeker niet bij nemen,
                                        Tegen '22 kost een extern DAB+ bakje een tiende van die 450eur en voor wat de wagen tegen dan nog waard is...
                                        Daarbij komt dat de datum nog kan achteruit schuiven, ik zou zeker geen 450eur betalen om dan binnen 2j te horen dat het 2030 wordt ofzo

Ok, ik dacht ook al zoiets... nu laten ze een balonnetje op van 2022, maar voor het zover is schuift het een paar jaar op.
                                        Maar ondertussen kunnen alle fabrikanten zich voorbereiden.

Nu, als alternatief kan ik altijd streamen, want in de wagen zit een dataconnectie en zelfs spotify :-)

Misschien is tegen dat ze DAB gaan opleggen er geen doel meer voor omdat het vervangen is door streaming.

Ik ga de 450 euro sparen.

Comment

Working...
                                        X