Hallo kan iemand mij een beetje helpen ik heb een opel combo van 1997 en zou daar graag andr velgen op willen zetten weet iemand daar de juiste maten voor dank u
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Opel combo
Collapse
X
-
“If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”
Comment
-
1997... oud...zo een jon beestje
een velg bestaat uit een paar getallen
de groote (13",14",15",....)
de breedte (6j, 7j, 8j...)
het boutenpatrook: 4x100 (VW, opel enzo), 4x108 (ford), 5x120, ....
de groote van het centergat (57mm voor VW dacht ik, 60mm, 63mm...)
ETwaarde: hoever steekt een velg naar binnen of buiten
uw gevonden getallen
Combo 4x100 45 56
zullen waarschijnlijk boutenpatrook 4x100 zijn, ET45, 56mm centergat.
ge moet dus velgen vinden die ongeveer dezelfde maten zijn. ge zult nauutlijk begrijpen dat wielen met een centergat van 50mm niet over uw naaf zullen passen van 56mm.
meer info: http://fcapri.homelinux.com/rimdefault.htm
nu kunt ge dus andere velgen gaan zoeken om bv u kleine 13" velgjes te vervangen door 15". en dan moet je opletten.
je moet nieuwe banden zoeken voor die velg, die wel dezelfde omtrek heeft als je oude banden. k geloof dat je 2% groter en 1.5% kleiner mag zitten voor de keuring. ook goe dopletten met de snelheidsindex en loadindex van de banden.
bandentoolke http://fcapri.homelinux.com/toolz/tyre/tyre.htm
ik zou niet bij de dealer gaan horen, veel te duur. gewoon ergens een okkasie setje zoeken
Last edited by andydv; 27/05/2016, 15:56.
Comment
-
normaal staat dat op u keuringsbewijs ergens, maar dat zijn de gewone bandenmaten waar de fabrikant de auto ook mee leverde.
je mag gewoon alle banden monteren zolang ze niet buiten de wielkassen komen of ergens aanlopen en
-de wieldiameter nagenoeg gelijk is met één van de originele bandenmaten (+2% en -1,5% zoals ik al vermelde)
-correcte load index
-correcte speed index.
als ge daar 18" wielen onder duwt, en ge kunt een bandenmaat vinden die daarop past en binnen uw getallen van de auto valt, mag de keuring niks maken, maar t is niet altijd eenvoudig.
kan dan ook eens op één of andere bandenwebsite of die maat we bestaat en regelmatig voorkomt (veel voorkomende bandenmaat is goedkoop)
Comment
Comment