Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
De zin en onzin van een 6e versnelling in België...
@Geert : het is onbegrijpelijk dat je als autoliefhebber geen begrip kan opbrengen voor mensen die graag een automaat rijden. Gebrek aan ervaring? Persoonlijk heb ik een half leven manueel gereden, dus ervaring genoeg zou ik zeggen. Ik zie het punt ervan wel. Het is alleen niet meer voor mij. Er zijn nu eenmaal omstandigheden en mensen die graag rijden zonder zelfs steeds te moeten koppelen. Alsof je trouwens geen controle meer hebt over een wagen met een automaat
Als laatste : De topics waar ik reageer kies ik zelf
Al deze zaken kan je met bvb een ZF8 ook! Mijn wagens halen af en toe eens 8000rpm indien gewenst Je moet het echt eens proberen zou ik zeggen.
Ik kan wel begrip opbrengen hoor. Zoals ik reeds zei in vorige berichten, maar voor een GEWONE wagen vind ik manueel nog steeds het leukst. Ik wist dat het hier weer ging gaan over Lamborghini's en andere onbetaalbare auto's. Veel rijke mensen op dit forum moet ik zeggen. Ik mag al content zijn dat ik me een MX-5'je kan kopen, ik ben trouwens maar ne gewone werkmens! En nee ik heb dus geen ervaring met auto's die 300+ pk's hebben. Zie er trouwens nog steeds het nut niet van in op onze Belgische wegen. Tenzij je af en toe is een afrit neemt naar een circuit.
De zin en onzin van een 6e versnelling in België...
En waarom ze sterke auto's tegenwoordig voorzien van al die automatische snufjes, omdat het merendeel die ermee rijd er eigenlijk gewoon niet zou kunnen mee rijden moest alles manueel gebeuren. Ze zorgen er eigenlijk voor da iedereen ermee kan rijden wat de verkoop ten goed komt. Dus ik kan het ergens wel begrijpen hoor. Ma zoals ik ook reeds zei. Als ik er manueel niet mee kan rijden dan koop ik mij liever iets minder.
Huh, heb al meegereden met int3x0r z'n 330d met ZF8 en meer comfortabel dan dat wordt het toch bijna niet? Ge voelt die gear shifts nauwelijks, bijna niet zelfs.
Nee da's juist, je voelt die niet schakelen maar het rijdt anders voor de chauffeur. Beetje agressiever en zeker minder energie die verloren gaat. Maar traditionele automaat met z'n omvormer is comfortabeler voor de chauffeur vind ik. Moeilijk uit te leggen waarom, wellicht omdat de wagen minder agressief reageert op het gaspedaal. Ik zeg hiermee niet dat de traditionele automaat de beste is hee, het is wat je zelf belangrijk vindt.
Nee da's juist, je voelt die niet schakelen maar het rijdt anders voor de chauffeur. Beetje agressiever en zeker minder energie die verloren gaat. Maar traditionele automaat met z'n omvormer is comfortabeler voor de chauffeur vind ik. Moeilijk uit te leggen waarom, wellicht omdat de wagen minder agressief reageert op het gaspedaal. Ik zeg hiermee niet dat de traditionele automaat de beste is hee, het is wat je zelf belangrijk vindt.
En waarom ze sterke auto's tegenwoordig voorzien van al die automatische snufjes, omdat het merendeel die ermee rijd er eigenlijk gewoon niet zou kunnen mee rijden moest alles manueel gebeuren. Ze zorgen er eigenlijk voor da iedereen ermee kan rijden wat de verkoop ten goed komt. Dus ik kan het ergens wel begrijpen hoor. Ma zoals ik ook reeds zei. Als ik er manueel niet mee kan rijden dan koop ik mij liever iets minder.
En weer dat elitaire trekje. Proficiat mensen, we hebben hier iemand die perfect kan schakelen. Een unicum in de wereld.
OT:
6bak zal in alle omstandigheden zuiniger/efficiënter/sneller zijn dan een 5bak.
Dit ontkennen is bijna hetzelfde als de opwarming vd aarde te ontkennen.
Anders kunnen de automaten ook terug gaan naar 4bakken ipv 8.
Wat TS ook vergeet is dat de megane en de octavia volledig verschillende autos zijn met volledig verschillende motoren, versnellingsbakken enzovoort. Als je hetzelfde model neemt met dezelfde motor zal deze altijd zuiniger zijn met 6 bak dan met 5 bak.
En nog amper verkeerslichten, drempels en snelheidsbeperkingen ook zeker?
Vertel het me! Waar woon je?!
Als ik aan een verkeerslicht sta dan ben ik blij dat ik manueel rijd! Tenminste fun bij het optrekken, drempels, daarom verlaag ik mijn auto juist ni, mij ga je nooit zien remmen voor een drempel, tenzij op de motor. En snelheidsbeperkingen. Tegen dat ik aan de snelheid zit is de fun net voorbij bij het schakelen naar de max toegelaten snelheid.
De zin en onzin van een 6e versnelling in België...
Btw jullie vergeten dat de meerprijs voor een automaat zeer hoog liggen. Het is niet omdat jullie het zich kunnen permitteren da een ander het wel kan. Ik steek de meerprijs dan liever in iets anders. Maar dat is ook weer ieder zijn eigen keus. Automaat rijders zijn blijkbaar snel op hun staartje getrapt. Ik heb jullie ook nog niet echt begrip zien tonen voor ons die liever manueel rijden.
Heb beide uitgebreid kunnen testen en hier toch ook een duidelijke voorkeur voor manueel.
En het nut van 6de. Vanaf 70 km/h en rechte baan waar ik constante snelheid kan rijden gaat de cc op in 6de. En ja waar ik woon gaat dat perfect. En als ik in mijne luien dag ben: 1,2 en dan direct naar 6 ( zit dan toch al aan minstens 70).
Met een automaat rijd je snel, te snel... manueel bepaalt de versnellingskeuze je snelheid. Of het valt sneller op... wanneer je in 3de door de bebouwde kom te snel gaat.
Een auto met minder versnellingen heeft meestal een motor met een groter toerental bereik. Of lees: hoe meet versnellingen hoe gemakkelijker je de motor als een stationair motor kan gebruiken. Met een lager verbruik tot gevolg.
Comment